Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Rz 100/18

Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Kazimierz Włoch Sędziowie WSA Jarosław Szaro WSA Grzegorz Panek / spr./ po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi P. R. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do wniesienia odwołania 1) uchyla zaskarżone postanowienie, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na rzecz skarżącego P. R. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi P. R. jest postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...], którym odmówiono mu przywrócenia terminu do wniesienia odwołania od decyzji Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2010 r.

Z ustaleń organu wynika, że decyzja Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego z dnia [...] maja 2017 r. została doręczona pełnomocnikowi odwołującego się P. R. w dniu 29 maja 2017 r. (w trybie doręczenia zastępczego określonego w przepisie art. 150 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm. - określanej dalej jako Ordynacja podatkowa). Ten natomiast odwołanie wniósł w dniu 13 czerwca 2017 r., nadając przesyłkę na poczcie. Wobec tego postanowieniem z dnia 2 października 2017 r. - doręczonym pełnomocnikowi podatnika za pośrednictwem platformy e-puap w dniu 16 października 2017 r. - stwierdzono wniesienie odwołania z uchybieniem terminu. W piśmie z dnia 20 października 2017 r. nadanym na poczcie dnia 23 października 2017 r. pełnomocnik P. R. wystąpił z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania. Podniósł, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy, na skutek błędu operatora pocztowego poprzez wydanie przesyłki po okresie dłuższym niż 14 dni licząc od pierwszego zawiadomienia, czym operator naruszył art. 150 § 1 pkt 1 i następne Ordynacji podatkowej. Odbierając przesyłkę w dniu 30 maja 2017 r. mógł zatem być przekonany, że termin do wniesienia odwołania należy liczyć od tego momentu zwłaszcza, że dysponował dokumentem awiza wskazującym datę upływu terminu odbioru pisma na dzień 30 maja 2017 r. Wnioskodawca podniósł, że brak jest podstaw prawnych, aby wymagać od niego tego, że powinien samodzielnie ustalać termin pierwszego zawiadomienia (awiza) i upływ terminu 14 dni. Czynności te powinien bowiem wykonać operator pocztowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00