Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 października 2017 r., sygn. I SA/Po 363/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki (spr.) Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2017 r. sprawy ze skargi [...] na interpretację indywidualną Burmistrza Miasta i Gminy [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] października 2016 r. [...] wystąpiła do Burmistrza Miasta i Gminy o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej należnej wysokości podatku od nieruchomości w roku 2017 wynikającego z tytułu eksploatacji elektrowni wiatrowej w [...] zlokalizowanej na działce nr [...] - obręb [...], gmina [...].

W opisie zdarzenia przyszłego podatniczka wskazała, iż w obliczu wątpliwości dotyczących zapisów ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 961 - dalej: "u.i.e.w.") w odniesieniu do odpowiednich zapisów wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm. - dalej: "P.b.") oraz ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 716 ze zm. - dalej: "u.p.o.l."), należy zastosować zasadę ogólną prawa podatkowego wyrażoną w konieczności rozstrzygania na korzyść podatnika oraz stwierdzić, że nie wpłynęły one na sposób i wymiar dotychczasowego opodatkowania elektrowni wiatrowych, w tym także na obowiązujący od 2017 r. wymiar podatku od nieruchomości elektrowni wiatrowej w [...] zlokalizowanej na działce nr [...] (obręb [...] - gmina [...] i tym samym podatek od nieruchomości od przedmiotowej inwestycji powinien być uiszczany w wysokości dotychczas określanej. Wnioskodawczyni wskazała, iż zapisy u.i.e.w. wprowadzają pewne wątpliwości i niejednolitą wykładnię przepisów prawnych odnoszących się do przedmiotowej sprawy. Wskazała, że w ramach przedmiotowej ustawy zmianie uległa definicja obiektu budowlanego. W powiązaniu z przepisami u.p.o.l. powyższa zmiana definicji oznaczać może znaczny wzrost dotychczasowej podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości przedmiotowej inwestycji. Z drugiej strony, w uzasadnieniu do u.i.e.w. ani w wypowiedziach wnioskodawców taki cel nie został wyrażony wprost. Zdaniem podatniczki samo wykreślenie elektrowni wiatrowej z art. 3 pkt 3 P.b. wydaje się nie być wystarczające, gdyż nadal pozostały w nim m.in. "inne urządzenia", a zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 13 września 2011 r. sygn. P 33/09, "budowlą" w rozumieniu art. 3 pkt 3 P.b. są jedynie obiekty wymienione wprost w tym przepisie lub obiekty w istotnym zakresie zbliżone do cech posiadanych przez obiekty pełniące role wzorców. Zdaniem podatniczki elektrownie wiatrowe nie są w żaden sposób podobne do obiektów wymienionych w art. 3 pkt 3 P.b. Wskazuje, iż są one obiektem analogicznym do elektrowni jądrowych, jak i "innych urządzeń", które posiadają elementy budowlane. Przyjęcie tezy o zaliczeniu urządzeń elektrowni wiatrowych do podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podczas gdy analogiczne urządzenia w innego typu elektrowniach (np. konwencjonalnych) nie stanowią budowli naruszałoby zasadę równości i sprawiedliwości podatkowej wynikającą z art. 84 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483, ze zm. - dalej: "Konstytucja RP"). Wnioskodawczyni zwróciła uwagę na to, iż zasady opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości określa jedynie u.p.o.l. oraz ustawa, do której u.p.o.l. odsyła, tj. ustawa - Prawo budowlane. Tak więc, nie można bazować na zapisach u.i.e.w. w celu określania przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W kolejnej części uzasadnienia podatniczka stwierdza, że urządzenia techniczne elektrowni wiatrowych nie mogą być uznawane jako część samej budowli, gdyż są nimi jedynie fundament i maszt. Tak więc, elementy techniczne jako części niebudowlane, nie powinny stanowić podstawy naliczania podatku od nieruchomości. Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała wyrok NSA z dnia 30 lipca 2009 r. sygn. akt II FSK 202/08 oraz wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1397/10. Wnioskodawczyni powołała się na obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016 r. zasadę ogólną prawa podatkowego, na podstawie której wątpliwości prawne należy rozstrzygać na korzyść podatnika (łac. in dubio pro tributario).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00