Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2021 poz. 29
Wersja archiwalna od 2021-07-06 do 2022-01-28
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2021 poz. 29
Wersja archiwalna od 2021-07-06 do 2022-01-28
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 5 lipca 2021 r.

w sprawie funkcjonowania Zespołu Monitorowania Zagrożeń oraz systemu stałych dyżurów

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159) oraz art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa zasady przygotowania, organizacji i funkcjonowania:

1) Zespołu Monitorowania Zagrożeń;

2) systemu stałych dyżurów.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) BA - należy przez to rozumieć Biuro Administracyjne w Ministerstwie;

2) BDG - należy przez to rozumieć Biuro Dyrektora Generalnego w Ministerstwie;

3) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz Dyrektora Generalnego;

4) DAR - należy przez to rozumieć działy administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne;

5) DI - należy przez to rozumieć Departament Informatyki w Ministerstwie;

6) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;

7) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

8) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, czyli:

a) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

b) Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,

c) Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

9) kierownikach jednostek - należy przez to rozumieć kierowników jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, o których mowa w pkt 8,

10) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;

11) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Rodziny i Polityki Społecznej;

12) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;

13) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć czynności dotyczące przygotowania i funkcjonowania komórek organizacyjnych Ministerstwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujęte w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;

14) punkcie kontaktowym - należy przez to rozumieć punkt pośredniczący w niezwłocznym przekazywaniu informacji między stałym dyżurem Ministerstwa i jego komórką organizacyjną lub kierownikiem jednostki;

15) rozporządzeniu w sprawie gotowości obronnej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218);

16) rozporządzeniu w sprawie finansowania - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);

17) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć wewnętrzną strukturę organizacyjną w Ministerstwie i w jednostce zapewniającą ciągłość przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;

18) stanie gotowości obronnej państwa - należy przez to rozumieć stan gotowości obronnej państwa w rozumieniu § 3-5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;

19) stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP - należy przez to rozumieć stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796 oraz z 2021 r. poz. 464 i 815);

20) sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;

21) systemie stałych dyżurów - należy przez to rozumieć system, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa;

22) zarządzaniu kryzysowym - należy przez to rozumieć działanie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;

23) ZMZ - należy przez to rozumieć Zespół Monitorowania Zagrożeń będący wewnętrzną strukturą organizacyjną w Ministerstwie właściwą w zakresie zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego.

Rozdział 2

Zespół Monitorowania Zagrożeń

§ 3.

1. W Ministerstwie powołuje się ZMZ realizujący zadania z zakresu monitorowania zagrożeń oraz bieżącej wymiany informacji o stanie bezpieczeństwa, w tym w przypadku wystąpienia zagrożeń, którym przeciwdziałanie leży w kompetencjach Ministra.

2. Za organizację pracy oraz zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania ZMZ odpowiada Dyrektor BDG.

3. Minister nadzoruje funkcjonowanie ZMZ.

§ 4 .

1. W skład ZMZ wchodzą pracownicy Zespołu do spraw Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego BDG.

2. Dyrektor BDG, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę sytuacji kryzysowej lub zagrożenia wymagającego zwiększenia liczby osób wchodzących w skład ZMZ, każdorazowo może wskazać osoby wchodzące w skład ZMZ, inne niż w ust. 1, spośród:

1) innych pracowników BDG;

2) pracowników komórek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy z BDG w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych.

§ 5.

1. Do zadań ZMZ należy:

1) bieżąca wymiana informacji wewnątrz Ministerstwa oraz między Ministerstwem i jednostkami w obszarze monitoringu zagrożeń, zgodnie z zakresem właściwości komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek;

2) przekazywanie jednostkom zadań oraz szczegółowych wytycznych dotyczących ich realizacji w związku z przeciwdziałaniem zaistniałym zagrożeniom;

3) sporządzanie raportów, informacji zbiorczych, materiałów analitycznych dotyczących sytuacji kryzysowych oraz zagrożeń, które wystąpiły w DAR, na potrzeby innych podmiotów krajowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;

4) współpraca z Departamentem Komunikacji i Promocji w zakresie realizacji polityki informacyjnej, w zakresie komunikacji kryzysowej;

5) udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności.

2. Dyrektor BDG w uzasadnionych przypadkach przekazuje informacje, które wpłynęły do ZMZ, właściwemu członkowi kierownictwa Ministerstwa.

3. Raporty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są sporządzane zgodnie z Instrukcją raportowania, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 6.

1. ZMZ może funkcjonować w dwóch trybach pracy:

1) podstawowym, obowiązującym w warunkach braku zagrożeń wymagających całodobowej wymiany informacji między podmiotami krajowego systemu zarządzania kryzysowego, lub

2) kryzysowym, wprowadzanym w związku z wystąpieniem zagrożenia wymagającego monitorowania jego przebiegu w trybie ciągłym oraz w przypadku organizowania lub udziału Ministra w ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego i obronności wymagających całodobowej wymiany informacji.

2. W podstawowym trybie pracy:

1) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 1:

a) w czasie godzin pracy Ministerstwa pełnią 8 godzinny dyżur,

b) poza godzinami pracy Ministerstwa i w dni wolne od pracy pełnią dyżur telefoniczny, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG, mając zapewniony dostęp do telefonu służbowego, laptopa, poczty elektronicznej oraz sieci Internet;

2) pracownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, w czasie godzin pracy Ministerstwa współpracują z ZMZ, zgodnie z właściwością.

3. W kryzysowym trybie pracy pracownicy, o których mowa w § 4, zapewniają całodobową obsługę ZMZ w miejscu pracy, zgodnie z harmonogramem zatwierdzanym przez Dyrektora BDG.

4. Podczas pełnienia dyżuru w ramach ZMZ w trybie pracy kryzysowej pracownicy, o których mowa w § 4, są zwolnieni z wykonywania obowiązków określonych w opisach stanowisk pracy.

5. O wprowadzeniu i odwołaniu kryzysowego trybu pracy ZMZ, na wniosek Dyrektora BDG, decyduje Minister.

§ 7.

1. W przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów, o którym mowa w § 9, ZMZ wchodzi w skład stałego dyżuru w Ministerstwie.

2. Do zadań ZMZ w ramach procesu uruchomienia systemu stałych dyżurów należy:

1) poinformowanie o otrzymanym sygnale o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Dyrektora BDG;

2) przekazanie zadania polegającego na uruchomieniu systemu stałych dyżurów:

a) sekretariatom w komórkach organizacyjnych Ministerstwa,

b) jednostkom.

§ 8.

Na potrzeby funkcjonowania ZMZ, w uzgodnieniu z Dyrektorem BDG:

1) Dyrektor BA zapewnia:

a) pomieszczenia oraz wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy stacjonarny) i sprzęt RTV,

b) pomieszczenie do wypoczynku wraz z wyposażeniem w sprzęt socjalnobytowy;

2) Dyrektor DI zapewnia wyposażenie przeznaczone do pracy ZMZ, w szczególności środki łączności (telefon służbowy komórkowy) oraz sprzęt komputerowy z dostępem do służbowej poczty elektronicznej i sieci Internet.

Rozdział 3

System stałych dyżurów

§ 9.

1. System stałych dyżurów zapewnia ciągłość przekazywania decyzji Ministra dotyczących realizacji zadań kierowania Ministerstwem oraz jednostkami w sytuacjach wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego ujętych w:

1) Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzonym na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie finansowania;

2) planach operacyjnych funkcjonowania DAR, sporządzonych na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie finansowania.

2. System stałych dyżurów obejmuje:

1) stały dyżur w Ministerstwie;

2) stały dyżur w jednostkach.

§ 10.

Do zadań Dyrektora BDG należy sprawowanie nadzoru i koordynowanie pracami związanymi ze sprawnym funkcjonowaniem systemu stałych dyżurów.

§ 11.

1. W sekretariacie komórki organizacyjnej, z wyjątkiem BDG, tworzy się punkt kontaktowy.

2. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuje w godzinach pracy Ministerstwa zapewniając wymianę informacji między dyrektorem komórki organizacyjnej i stałym dyżurem w Ministerstwie.

§ 12.

1. W jednostce, w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, lub w przypadku braku znamion sytuacji kryzysowej, na potrzeby uruchomienia stałego dyżuru funkcjonuje punkt kontaktowy.

2. Funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, może pełnić punkt kontaktowy utworzony w jednostce na podstawie § 8 zarządzenia nr 26 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie zasad i procedur wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 26).

3. Punkt kontaktowy, o którym mowa w ust. 1, organizuje się w formie, pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki, dyżuru telefonicznego, działającego:

1) w godzinach pracy w oparciu o wyznaczone stanowisko pracy;

2) w dni ustawowo i dodatkowo wolne od pracy oraz poza godzinami pracy - w formie dyżuru telefonicznego pełnionego przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki. Możliwe jest w tym zakresie pełnienie dyżuru telefonicznego przez całodobowe służby wewnętrzne po odpowiednim przeszkoleniu.

4. Zadaniem punktu kontaktowego, o którym mowa w ust. 1, jest przyjęcie sygnału o uruchomieniu systemu stałych dyżurów i jego przekazanie kierownikowi jednostki.

5. W jednostce w przypadku uruchomienia systemu stałych dyżurów punkt kontaktowy może wejść w skład stałego dyżuru w jednostce.

6. Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przeprowadza osoba odpowiedzialna za organizację i przygotowanie stałego dyżuru lub osoba przez nią upoważniona.

§ 13.

W jednostce stały dyżur tworzy się w komórkach organizacyjnych wyznaczonych przez kierownika jednostki.

§ 14.

1. Stały dyżur działa w ramach służby dyżurnej pełnionej całodobowo w systemie dwu lub trzyzmianowym:

1) w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;

2) w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny;

3) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.

2. Skład jednej zmiany tworzą co najmniej dwie osoby, w tym starszy dyżurny i dyżurny (dyżurni).

3. Godziny pełnienia stałego dyżuru przez zmiany dyżurne określa kierownik jednostki.

§ 15.

1. Uruchomienie stałego dyżuru realizowanego w formie służby dyżurnej następuje:

1) obowiązkowo - w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa w § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej, w celu realizacji zadań określonych w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia;

2) fakultatywnie - na polecenie Ministra lub kierownika jednostki:

a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej,

b) w celu realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,

c) w celu realizacji szkolenia i kontroli funkcjonowania stałego dyżuru.

2. Decyzję o zakończeniu działania stałego dyżuru w formie służby dyżurnej wydaje osoba, która wydała decyzję o jego uruchomieniu.

§ 16.

Stały dyżur mogą kontrolować:

1) Minister;

2) kierownik jednostki;

3) osoby upoważnione przez Ministra;

4) osoby upoważnione przez kierownika jednostki.

§ 17.

Przygotowanie stałego dyżuru polega na:

1) wyznaczeniu składu osobowego stałego dyżuru;

2) wydzieleniu pomieszczenia pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go, w szczególności w środki łączności, sprzęt RTV oraz sprzęt komputerowy z dostępem do poczty elektronicznej;

3) wydzieleniu pomieszczenia dla zapewnienia warunków zmianowości pełnienia stałego dyżuru i wyposażeniu go w niezbędny sprzęt socjalnobytowy;

4) ustaleniu zasad i trybu obiegu informacji i decyzji oraz zorganizowaniu systemu powiadamiania i alarmowania w ramach stałego dyżuru, w tym wydzieleniu odpowiedniego dyżurnego środka transportu;

5) opracowaniu dokumentacji związanej z funkcjonowaniem stałego dyżuru;

6) organizowaniu szkolenia teoretycznego co najmniej raz w roku oraz praktycznego co najmniej dwa razy w roku dla osób pełniących stały dyżur;

7) sprawdzeniu i kontrolowaniu gotowości stałego dyżuru do działania w ramach kontroli realizacji zadań obronnych.

§ 18.

Wykaz dokumentacji stałego dyżuru określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 19.

Za aktualizowanie oraz poprawne prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru odpowiada:

1) w Ministerstwie - Dyrektor BDG;

2) w jednostce:

a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa lub braku znamion sytuacji kryzysowej - wyznaczona komórka organizacyjna lub osoby realizujące zadania dotyczące spraw obronnych lub wynikające z przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego,

b) w pozostałych stanach gotowości obronnej państwa lub w ramach realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, a także w trakcie ćwiczeń i kontroli - starszy dyżurny zmiany stałego dyżuru.

§ 20.

Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru powinny posiadać odpowiednie upoważnienie lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych wydane na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.

§ 21.

Wprowadza się wzór instrukcji stałego dyżuru stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.

Rozdział 4

Przepisy dostosowujące i końcowe

§ 22.

Traci moc zarządzenie nr 5 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 marca 2013 r. w sprawie utworzenia Systemu Stałych Dyżurów Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 5).

§ 23.

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi BDG.

§ 24.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Marlena Maląg

Załączniki do zarządzenia nr 29
Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
z dnia 5 lipca 2021 r. (poz. 29)

Załącznik nr 1

INSTRUKCJA RAPORTOWANIA

Instrukcja raportowania służy do sprawnej wymiany informacji między Ministerstwem i jednostkami, zarówno o stanie bezpieczeństwa państwa, wystąpieniu zagrożenia jak i o podejmowanych działaniach.

System raportowania funkcjonuje w oparciu o poniższe zasady:

1) w skład systemu wchodzą Ministerstwo i jednostki;

2) koordynatorem systemu jest ZMZ.

3) monitoring zagrożeń jest realizowany w oparciu o dwa zasadnicze rodzaje raportowania: doraźne oraz sytuacyjne (w tym dobowe);

4) podmiot, który jako pierwszy otrzymał informację o zagrożeniu jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o zaistniałym zdarzeniu podmioty odpowiednio wyższego i niższego szczebla (raport doraźny);

5) w przypadku gdy informacje z raportu doraźnego, dane z monitoringu lub z oceny stanu sytuacji wskazują lub potwierdzają wystąpienie lub możliwość wystąpienia sytuacji kryzysowej, podmiot realizujący zadania według przyjętych procedur reagowania w związku z taką sytuacją informuje o niej i przebiegu działań w formie raportu sytuacyjnego - raport ten jest przekazywany cyklicznie, według zapotrzebowania podmiotu wyższego szczebla;

6) niezależnie od przekazywanych raportów doraźnych i sytuacyjnych podmioty do tego obowiązane opracowują i przekazują cyklicznie, raz na dobę, informacje o sytuacji oraz realizowanych i planowanych działaniach w zakresie swojej właściwości - informacja ta ma formę raportu dobowego będącego rodzajem raportu sytuacyjnego;

7) raporty powinny być opracowywane i przekazywane z zachowaniem kryterium aktualności i wiarygodności danych oraz terminowości i ciągłości przekazywania raportów, a także z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;

8) wytyczne dotyczące realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem zagrożeniom są przekazywane według pionowej struktury organizacyjnej;

9) system raportowania ma zastosowanie także w przypadku wprowadzenia któregoś ze stopni alarmowych lub stopi alarmowych CRP oraz w przypadku podwyższenia stanu gotowości obronnej państwa w odniesieniu do działań z obszaru zarządzania kryzysowego.

RAPORT DORAŹNY

Sytuacja wymagająca sporządzenia raportu

W ramach prowadzonego monitoringu i na podstawie innych informacji stwierdza się wystąpienie zdarzenia lub zagrożenia, którego aktualna skala lub dalszy rozwój mogą skutkować wystąpieniem sytuacji kryzysowej.

Zawartość raportu

Informacje możliwe do ustalenia bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia, według stanu na określoną godzinę (godzina wskazana w raporcie), w szczególności:

1) rodzaj zdarzenia lub zagrożenia;

2) źródło informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu;

3) opis sytuacji albo rodzaj zdarzenia lub zagrożenia, w tym przyczyny oraz czas i miejsce lub obszar jego wystąpienia;

4) faktyczne i potencjalne skutki zdarzenia lub zagrożenia, w tym (o ile jest to możliwe do oszacowania):

a) liczba poszkodowanych (zabitych i rannych),

b) liczba zagrożonych osób (w tym zagrożonych lub objętych ewakuacją),

c) liczba zagrożonych lub uszkodzonych budynków oraz systemów infrastruktury krytycznej,

d) opis innych potencjalnych skutków zagrożenia, bezpośrednio związanych z zakresem działania raportującego podmiotu;

5) ocena i prognoza rozwoju sytuacji;

6) opis podjętych i zamierzonych działań;

7) opis sił i środków zaangażowanych i przewidywanych do uruchomienia;

8) wnioski i rekomendacje lub uwagi.

Raport sporządzają: jednostki, w których miała miejsce sytuacja kryzysowa.

Odbiorca raportu: ZMZ, dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa nadzorującej funkcjonowanie jednostki, kierownik jednostki.

Termin przekazania raportu: niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zdarzeniu i sporządzeniu raportu.

RAPORT SYTUACYJNY

Sytuacja wymagająca sporządzenia raportu

Przekazanie przez Ministerstwo zapotrzebowania uruchamiającego raportowanie sytuacyjne (inne niż dobowe).

Zawartość raportu

Informacje o realizowanych działaniach, według stanu na określony dzień/godzinę, w szczególności:

1) rodzaj zdarzenia lub zagrożenia;

2) źródło informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu;

3) opis sytuacji albo rodzaj zdarzenia lub zagrożenia, w tym przyczyny oraz czas i miejsce lub obszar jego wystąpienia;

4) faktyczne i potencjalne skutki zdarzenia lub zagrożenia, w tym (o ile jest to możliwe do oszacowania):

a) liczba poszkodowanych (zabitych i rannych),

b) liczba zagrożonych osób (w tym zagrożonych lub objętych ewakuacją),

c) liczba zagrożonych lub uszkodzonych budynków oraz systemów infrastruktury krytycznej,

d) opis innych potencjalnych skutków zagrożenia bezpośrednio związanych z zakresem działania raportującego podmiotu;

5) ocena i prognoza rozwoju sytuacji;

6) opis podjętych i zamierzonych działań;

7) opis sił i środków zaangażowanych i przewidywanych do uruchomienia;

8) wnioski i rekomendacje lub uwagi.

Raport sporządzają: jednostki wskazane w zapotrzebowaniu Ministerstwa.

Odbiorca raportu: ZMZ.

Termin przekazania raportu: zgodnie z zapotrzebowaniem Ministerstwa.

RAPORT DOBOWY

Sytuacja wymagająca sporządzenia raportu

Informacje o zdarzeniach bieżących i planowanych, informacje z raportów doraźnych, raportów sytuacyjnych, dane z monitoringu, posiadane dane statystyczne oraz inne informacje dotyczące aktualnego stanu bezpieczeństwa.

Zawartość raportu

Informacje o stanie bezpieczeństwa, a w szczególności:

1) istotne zdarzenia i zagrożenia stwierdzone w ciągu minionej doby;

2) zidentyfikowane potencjalne zagrożenia (i ich możliwe skutki);

3) działania planowane w związku ze zdarzeniami/zagrożeniami;

4) adekwatność posiadanych sił i środków do prowadzonych / planowanych działań.

Raport sporządzają: wszystkie jednostki.

Odbiorca raportu: ZMZ.

Termin przekazania raportu: codziennie do godz. 11:00 (po uruchomieniu systemu raportowania).

WZÓR


Załącznik nr 2

WYKAZ DOKUMENTACJI STAŁEGO DYŻURU (SD)

1. Dokument inicjujący uruchomienie SD.

2. Dokumentacja zawierająca listę, szczegółowe zadania, obowiązki oraz zasady podległości składu osobowego SD.

3. Instrukcja SD, określająca co najmniej:

1) zadania;

2) organizację SD;

3) sposób powiadamiania (w tym schemat przyjmowania i przekazywania informacji);

4) organizację łączności i obiegu informacji (w tym schemat);

5) termin składania meldunków;

6) procedury i terminy przekazywania obowiązków przez poszczególne zmiany.

4. Dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań operacyjnych, przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, decyzji, meldunków, raportów.

5. Wyciągi z tabel realizacji zadań operacyjnych.

6. Książka i grafik pełnienia stałego dyżuru.

7. Tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania.

8. Brudnopis.

9. Inne dokumenty, według potrzeb.


Załącznik nr 3

WZÓR - INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU (SD)

Treść załącznika w formacie PDF

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00