Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2021 poz. 28
Wersja archiwalna od 2021-06-26 do 2022-02-11
Dziennik Urzędowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej rok 2021 poz. 28
Wersja archiwalna od 2021-06-26 do 2022-02-11
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 28
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 24 czerwca 2021 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372), w związku z § 3 ust. 1 pkt 1 oraz § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych.

§ 2.

Określenia użyte w zarządzeniu oznaczają:

1) BA - Biuro Administracyjne w Ministerstwie;

2) BDG - Biuro Dyrektora Generalnego w Ministerstwie;

3) CIMIC (Civil-Military Co-operation) - współpracę cywilno-wojskową, w tym koordynację i współpracę pomiędzy dowódcą NATO, a podmiotami cywilnymi, włączając w to ludność, władze lokalne oraz organizacje i agencje międzynarodowe, narodowe i pozarządowe, obejmującą w szczególności udział w przygotowaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie planowania i prowadzenia operacji wojskowych z udziałem podmiotów cywilnych;

4) DAR - działy administracji rządowej rodzina oraz zabezpieczenie społeczne;

5) HNS (Host Nation Support) - cywilną i wojskową pomoc świadczoną w czasie pokoju, w sytuacjach kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje NATO;

6) jednostka - następujące jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane:

a) Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,

b) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

c) Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

7) kierownik jednostki - kierownika jednostki, o której mowa w pkt 6;

8) komórki organizacyjne - komórki organizacyjne Ministerstwa;

9) Ministerstwo - Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej;

10) Minister - Minister Rodziny i Polityki Społecznej;

11) NATO - organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego (ang. North Atlantic Treaty Organization) - międzynarodowa organizacja oparta na sojuszniczym systemie bezpieczeństwa zgodnie z Traktatem Waszyngtońskim, stawiająca sobie za cel zbiorową ochronę swoich członków, jako podstawę zachowania pokoju i umocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego;

12) NK PPO - Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;

13) PPPO - Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej działów administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne w latach 2021-2035, sporządzany zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911);

14) zadania obronne - zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez organy i jednostki administracji państwowej wynikające z odrębnych przepisów;

15) stanowisku kierowania w zapasowym miejscu pracy (SK-ZMP) - należy przez to rozumieć stanowisko kierowania zorganizowane poza stałą siedzibą Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej, z wykorzystaniem obiektów budowlanych udostępnionych Ministerstwu lub jednostce na podstawie umowy cywilnoprawnej lub przydzielonych w ramach świadczeń rzeczowych na rzecz obrony;

16) ZZKPO - Zespół Zarządzania Kryzysowego i Planowania Obronnego Ministerstwa.

Rozdział 2

Organizacja wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach

§ 3.

Do zadań obronnych wykonywanych w DAR zalicza się, w szczególności:

1) planowanie obronne;

2) współpracę cywilno-wojskową;

3) gotowość do realizacji zadań w ramach HNS wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

4) przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;

5) planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;

6) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

7) przygotowanie i utrzymanie systemów łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz kierowania bezpieczeństwem narodowym;

8) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;

9) organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;

10) kontrolę realizacji zadań obronnych.

§ 4.

1. Zadania obronne, o których mowa w § 3, realizowane są w Ministerstwie oraz przez kierowników jednostek w danym roku kalendarzowym na podstawie „Harmonogramu wykonywania zadań obronnych”.

2. Harmonogram wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej „harmonogramem”, sporządza BDG.

3. Wzór harmonogramu określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

4. Z realizacji zadań ujętych w harmonogramie sporządza się sprawozdanie z realizacji zadań obronnych, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 5.

1. Realizację zadań obronnych, o których mowa w § 3, koordynuje BDG.

2. Komórki organizacyjne współdziałają z BDG w realizacji zadań, o których mowa w § 3.

§ 6.

1. W komórkach organizacyjnych zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych komórek.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych uwzględniają zadania obronne w regulaminach wewnętrznych komórek i opisach stanowisk pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych.

Rozdział 3

Szczegółowe zasady wykonywania zadań obronnych przez Ministerstwo i jednostki

§ 7.

1. Planowanie obronne obejmuje, w szczególności:

1) programowanie obronne;

2) planowanie operacyjne;

3) przegląd obronny.

2. W ramach programowania obronnego, co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, BDG opracowuje, uzgadnia, aktualizuje i realizuje PPPO DAR.

3. W PPPO, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się:

1) nakłady rzeczowo-finansowe na realizację zadań obronnych;

2) wydatki na pozamilitarne przygotowania obronne kierowników jednostek;

3) przedsięwzięcia wynikające z programów dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, organizacji szkolenia obronnego, kontroli problemowych realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności.

4. W ramach planowania operacyjnego:

1) BDG opracowuje i aktualizuje plany operacyjne funkcjonowania DAR w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) kierownicy jednostek opracowują, uzgadniają z BDG i aktualizują plany operacyjne funkcjonowania jednostki w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) komórki organizacyjne, w uzgodnieniu z BDG, opracowują karty realizacji zadań operacyjnych.

5. W ramach przeglądów obronnych w Ministerstwie i w jednostkach sporządza się NK PPO obejmujące:

1) ocenę stanu przygotowań obronnych w DAR;

2) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych procesu przygotowań obronnych, w tym uczestniczenie w nowelizacji i aktualizacji aktów prawnych w tym zakresie.

6. Kierownicy jednostek przekazują do Dyrektora BDG, w terminie przez niego wskazanym, dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w DAR kierowanych przez Ministra.

7. NK PPO sporządza się zgodnie z wydaną przez Ministra Obrony Narodowej „Metodyką Opracowywania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”.

§ 8.

W ramach CIMIC tworzy się Punkt Kontaktowy, którego zadania określa zarządzenie nr 27 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie funkcjonowania systemu wsparcia przez państwo-gospodarza (HNS) i realizacji celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 27).

§ 9.

1. Sposób realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) oraz funkcjonowania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie oraz Punktów Kontaktowych w jednostkach określa zarządzenie, o którym mowa w § 8.

2. Zadania Punktu Kontaktowego HNS w Ministerstwie wykonuje ZZKPO.

§ 10.

1. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny - w stanie stałej gotowości obronnej państwa wykonuje się zadania w ramach Systemu Kierowania Bezpieczeństwem Narodowym.

2. Strukturę systemu kierowania, zasady organizowania stanowisk kierowania w Ministerstwie oraz w jednostkach określa zarządzenie nr 23 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie systemu kierowania w działach administracji rządowej rodzina oraz zabezpieczenie społeczne (Dz. Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 23).

3. Organizację pracy i funkcjonowanie Ministra oraz kierowników jednostek na stanowiskach kierowania, wraz z wydzieloną częścią urzędu obsługującego Ministra oraz komórek organizacyjnych kierowników jednostek, określają regulaminy oraz instrukcje pracy na tych stanowiskach.

§ 11.

1. Przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym obejmuje przygotowanie stanowiska kierowania Ministra:

1) w stałej siedzibie (SK-S);

2) w zapasowym miejscu pracy (SK-ZMP).

2. Za przygotowanie stanowisk kierowania odpowiada BGD.

3. W opracowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, uczestniczą wszystkie komórki organizacyjne.

§ 12.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:

1) określenie potrzeb w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i osób;

2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie na wskazane podmioty i osoby obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.

2. Za planowanie i organizowanie świadczeń odpowiada BDG.

3. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje BA.

§ 13.

W zakresie tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa:

1) dla komórek organizacyjnych oraz dla kierowników jednostek ustala się zadania do realizacji podczas wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

2) zapewnia się ciągłość i terminowość działania Ministerstwa i jednostek podczas podnoszenia gotowości obronnej państwa;

3) tworzy się system stałych dyżurów Ministerstwa na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym przekazywania decyzji w sprawach dotyczących realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego.

§ 14.

1. Zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych obejmuje zwolnienie pracowników Ministerstwa oraz jednostek z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.

2. W komórkach organizacyjnych oraz w jednostkach wyznacza się pracowników niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym do zabezpieczenia funkcjonowania na stanowiskach kierowania i realizacji zadań stałego dyżuru.

3. Komórki organizacyjne występują do BDG o reklamowanie podlegających obowiązkowi służby wojskowej pracowników, o których mowa w ust. 2.

4. BDG i jednostki prowadzą reklamowanie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2136, z 2008 r. poz. 60, z 2009 r. poz. 883, z 2014 r. poz. 1703 oraz z 2020 r. poz. 1039).

§ 15.

1. W Ministerstwie i w jednostkach realizuje się szkolenie obronne zgodnie z:

1) zarządzeniem nr 25 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej rodzina i zabezpieczenie społeczne (Dz. Urz. Min. Rodz. i. Pol. Społ. poz. 25);

2) wytycznymi Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego;

3) programem szkolenia obronnego w DAR;

4) rocznym planem szkolenia obronnego sporządzanym przez organizatorów szkolenia obronnego.

2. Szkolenie obronne obejmuje:

1) programowanie i planowanie szkolenia;

2) kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;

3) zapewnienie środków i warunków do realizacji procesu szkolenia oraz realizację szkolenia;

4) prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.

3. Szkoleniu obronnemu w Ministerstwie i w jednostkach podlegają:

1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie i w jednostkach;

2) kierownicy komórek organizacyjnych i ich zastępcy w Ministerstwie;

3) kadra kierownicza w jednostkach;

4) członkowie zespołów stanowisk kierowania Ministra i kierowników jednostek, w tym realizujący zadania stałego dyżuru.

4. Sprawy organizacji szkolenia obronnego w Ministerstwie prowadzi BDG.

5. W ramach programowania szkolenia obronnego BDG sporządza Program szkolenia obronnego w DAR - na sześcioletni okres planistyczny, który jest aktualizowany co dwa lata.

6. Wyciągi z programu, o którym mowa w ust. 5, otrzymują kierownicy jednostek.

7. W ramach planowania szkolenia obronnego BDG sporządza Plan szkolenia obronnego w DAR na dany rok szkoleniowy.

8. Kopię z planu, o którym mowa w ust. 7, otrzymują kierownicy jednostek.

§ 16.

1. Kontrola realizacji zadań obronnych realizowana jest zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. poz. 151 oraz z 2008 r. poz. 669) i obejmuje:

1) przygotowanie Ministerstwa i jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) praktyczne stosowanie zasad postępowania w sprawie finansowania zadań na rzecz obronności w stosunku do komórek organizacyjnych i jednostek.

2. Kontrolę realizacji zadań obronnych realizuje się w trybie:

1) kontroli problemowych - planowanych, organizowanych oraz prowadzonych przez Ministra, w stosunku do jednostek- nie częściej niż raz na trzy lata;

2) kontroli doraźnych - organizowanych i prowadzonych przez Ministra.

3. Podstawę do kontroli realizacji zadań obronnych realizowanych przez Ministra stanowi Plan kontroli realizacji zadań obronnych Ministerstwa.

Rozdział 4

Przepisy końcowe

§ 17.

Traci moc zarządzenie nr 17 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie organizacji i wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz w podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 18 oraz z 2016 r. poz. 16).

§ 18.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER RODZINY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ

Marlena Maląg

Załączniki do zarządzenia nr 28 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
z dnia 24 czerwca 2021 r. (poz. 28)

Załącznik Nr 1

WZÓR - HARMONOGRAM WYKONYWANIA ZADAŃ OBRONNYCH W MINISTERSTWIE RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZEZ KIEROWNIKÓW JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH PODLEGŁYCH MINISTROWI RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ LUB PRZEZ NIEGO NADZOROWANYCH


Załącznik Nr 2

WZÓR - SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA ZADAŃ OBRONNYCH


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00