Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Klimatu i Środowiska rok 2022 poz. 21
Wersja aktualna od 2022-06-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Klimatu i Środowiska rok 2022 poz. 21
Wersja aktualna od 2022-06-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 26 maja 2022 r.

w sprawie powołania Zespołu do spraw zwiększenia udziału zrównoważonej biomasy w krajowym systemie elektroenergetycznym i ciepłowniczym

(ostatnia zmiana: DUMKiŚ. z 2022 r., poz. 32)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Powołuje się Zespół do spraw zwiększenia udziału zrównoważonej biomasy w krajowym systemie elektroenergetycznym i ciepłowniczym, zwany dalej "Zespołem".

2. Zespół jest organem pomocniczym Ministra Klimatu i Środowiska, zwanego dalej "Ministrem".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Do zadań Zespołu należy zidentyfikowanie barier rozwoju rynku zrównoważonej biomasy oraz wypracowanie rekomendacji dla Ministra w zakresie ich ograniczenia lub usunięcia celem zwiększenia wykorzystania biomasy w krajowym systemie elektroenergetycznym i ciepłowniczym, w tym opracowanie i przedstawienie rekomendacji rozwiązań legislacyjnych i pozalegislacyjnych w obszarach uwarunkowań technicznych, źródeł finansowania, pochodzenia i dostępności biomasy oraz systemów wsparcia.

2. Zespół, w celu wypracowania rekomendacji, o których mowa w ust. 1, realizuje następujące zadania:

1) w obszarze uwarunkowań technicznych:

a) identyfikacja potencjału wykorzystania biomasy w sektorze wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w Polsce, z wykorzystaniem doświadczeń krajów europejskich (dla przykładu: Wielka Brytania, Dania, Szwecja, Finlandia, Niemcy, kraje Beneluksu),

b) identyfikacja potencjalnych jednostek wytwórczych, w których możliwe by było przeprowadzenie konwersji technicznej z wykorzystywania paliw kopalnych w celu umożliwienia spalania lub współspalania biomasy, w podziale na elektrownie, ciepłownie i elektrociepłownie,

c) identyfikacja potencjalnych jednostek wytwórczych, w których możliwe byłoby spalanie lub współspalanie odpadów RDF i SRF,

d) identyfikacja i zdiagnozowanie głównych uwarunkowań technologicznych oraz wysokości niezbędnych nakładów na realizację projektów konwersji (w zależności od zastosowanych technologii i rodzaju biomasy);

2) w obszarze źródeł finansowania:

a) analiza możliwych rozwiązań, w tym zmian w otoczeniu regulacyjnym oraz w obecnych programach finansowania, mających na celu umożliwienie wykorzystania środków publicznych oraz komercyjnych na biomasowe projekty inwestycyjne, w tym dystrybuowanych za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

b) ustalenie zasadności utworzenia nowych programów i instrumentów wsparcia finansowego, w tym niezbędnych dla zapewnienia kompleksowego finansowania biomasowych projektów inwestycyjnych, także z udziałem międzynarodowych instytucji finansowych i banków komercyjnych;

3) w obszarze pochodzenia i dostępności biomasy:

a) identyfikacja dostępności biomasy, agrobiomasy, pelletu z uwzględnieniem lokalizacji z podziałem na surowiec krajowy i zagraniczny,

b) oszacowanie wielkości niezbędnego zapotrzebowania na surowiec w perspektywie do 2030 r., w szczególności w następstwie realizacji projektów konwersji,

c) analiza możliwych rozwiązań sprzyjających osiągnięciu stabilności i bezpieczeństwa długoterminowych dostaw z uwzględnieniem uwarunkowań logistycznych, w tym uwarunkowań transportowych oraz możliwości magazynowych,

d) analiza możliwych rozwiązań w zakresie optymalizacji handlu zrównoważoną biomasą, w tym zasadności opracowania i wdrożenia systemu kontraktacji długoterminowej dla zrównoważonej biomasy;

4) w obszarze systemów wsparcia:

a) analiza możliwych zmian do systemu rozliczeń biomasy drzewnej lub agrobiomasy w przypadku aukcji OZE w związku z problemami z dostępnością biomasy pochodzenia rolniczego,

b) analiza możliwych zmian w otoczeniu regulacyjnym i systemach wsparcia produkcji energii elektrycznej, wysokosprawnej kogeneracji i trigeneracji dotyczących:

- wsparcia konwersji instalacji węglowych na bloki zasilane biomasą certyfikowaną co do zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju (KZR),

- wsparcia konwersji instalacji węglowych na bloki współspalające zasilane paliwami z odpadów komunalnych (RDF) lub paliwami wtórnymi z odpadów (SRF) lub biomasą,

- wsparcia budowy nowych jednostek wykorzystujących wyłącznie biomasę, biomasę wraz z odpadami RDF lub SRF,

- konstrukcji koszyków aukcyjnych dla energii elektrycznej wytwarzanej z biomasy w instalacjach odnawialnego źródła energii,

c) zebranie i analiza danych w zakresie katalogu wytycznych przy ustalaniu parametrów aukcji OZE dla biomasy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. W skład Zespołu wchodzą:

1) Przewodniczący - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii;

2) Zastępca Przewodniczącego - Dyrektor albo Zastępca Dyrektora Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;

3) Zastępca Przewodniczącego - Dyrektor Departamentu Ciepłownictwa w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;

4) Sekretarz - osoba wyznaczona przez Przewodniczącego spośród pracowników Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska;

5) członkowie Zespołu:

a) przedstawiciele następujących komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska:

- Biuro Ministra,

- Departament Ciepłownictwa,

- Departament Elektroenergetyki i Gazu,

- Departament Funduszy Europejskich,

- Departament Gospodarki Odpadami,

- Departament Leśnictwa i Łowiectwa,

- Departament Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej,

- Departament Odnawialnych Źródeł Energii,

- Departament Strategii i Analiz,

b) [1] przedstawiciele następujących organów i podmiotów:

- minister właściwy do spraw aktywów państwowych,

- minister właściwy do spraw rolnictwa,

- minister właściwy do spraw gospodarki,

- Prezes Urzędu Regulacji Energetyki,

- Bank Gospodarstwa Krajowego,

- Bank Ochrony Środowiska,

- Bioeko Grupa Tauron Sp. z o. o.,

- ENEA S.A.,

- Energa S.A.,

- Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju,

- Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,

- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,

- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

- Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,

- Polska Grupa Energetyczna S.A.,

- Polska Izba Biomasy,

- Polska Rada Pelletu,

- Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,

- Rada Przedstawicieli Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych Związek Pracodawców,

- Rządowe Centrum Analiz,

- Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie,

- Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.,

- Związek Banków Polskich,

- Konfederacja Lewiatan - Rada Odnawialnych Źródeł Energii,

- Zakłady Pomiarowo-Badawcze Energetyki "Energopomiar" Sp. z o. o.

2. Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Klimatu i Środowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, wyznaczają do składu Zespołu nie więcej niż trzech przedstawicieli z każdej komórki.

3. Podmioty lub organy, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b, wyznaczają do składu Zespołu po jednym przedstawicielu, wyrażając tym samym zgodę na ich udział w pracach Zespołu.

4. W pracach Zespołu mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby niewchodzące w skład Zespołu, zaproszone przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu, w tym w szczególności eksperci sektora energii, eksperci prawni oraz przedstawiciele komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, innych niż wskazane w ust. 1 pkt 5 lit. a.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Osoby wchodzące w skład Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 lit. b, oraz osoby, o których mowa w § 3 ust. 4, niebędące pracownikami Ministerstwa, są obowiązane do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pracami Zespołu i przed uzyskaniem dostępu do dokumentów i informacji wymagających zachowania tajemnicy składają Ministrowi oświadczenie o zachowaniu w tajemnicy informacji związanych z pracami Zespołu.

2. Wzór oświadczenia o zachowaniu w tajemnicy informacji związanych z pracami Zespołu stanowi załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący, który w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia Zespołu;

2) ustala harmonogram prac Zespołu i przedkłada go do akceptacji Ministra;

3) przewodniczy posiedzeniom Zespołu;

4) planuje i organizuje pracę Zespołu, w tym ustala terminy i program kolejnych posiedzeń Zespołu;

5) może powierzać osobom wchodzącym w skład Zespołu wykonywanie opracowań, opinii, analiz i ekspertyz, a także innych czynności służących realizacji zadań Zespołu;

6) monitoruje realizację harmonogramu prac Zespołu i przedstawia Ministrowi:

a) efekty realizacji zadań Zespołu określonych w § 2 - na bieżąco w miarę ich opracowywania,

b) sprawozdanie końcowe, o którym mowa w § 10 ust. 1.

2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Zespołu kieruje wskazany przez niego lub przez Ministra Zastępca Przewodniczącego.

3. W celu realizacji zadań Zespołu Przewodniczący, z własnej inicjatywy albo na wniosek osoby wchodzącej w skład Zespołu, może tworzyć grupy robocze z udziałem osób wchodzących w skład Zespołu oraz osób wymienionych w § 3 ust. 4. Przewodniczący wyznacza koordynatora grupy roboczej spośród osób wchodzących w skład Zespołu.

4. Koordynator grupy roboczej może włączać do pracy w grupie roboczej osoby niewchodzące w skład Zespołu oraz osoby zaproszone przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego, każdorazowo informując o tym fakcie Przewodniczącego.

5. Szczegółowy zakres zadań grup roboczych oraz harmonogram ich realizacji ustalają z Przewodniczącym ich koordynatorzy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zespół podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy liczby osób wchodzących w skład Zespołu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - Zastępcy Przewodniczącego wskazanego do kierowania pracami Zespołu.

2. Zespół rozpatruje sprawy związane z realizacją zadań określonych w § 2 na posiedzeniach albo w trybie obiegowym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

3. Sekretarz sporządza protokół z posiedzenia Zespołu, który podpisuje Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności - Zastępca Przewodniczącego wskazany do kierowania pracami Zespołu.

4. Posiedzenia Zespołu odbywają się w siedzibie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

5. Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Zespołu odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, które zapewniają:

1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;

2) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Zespołu wypowiadanie się w toku obrad.

6. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym decyduje Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności - Zastępca Przewodniczącego wskazany do kierowania pracami Zespołu. Do rozpatrywania spraw w trybie obiegowym stosuje się ust. 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Obsługę organizacyjno-biurową, w tym logistyczną Zespołu, zapewnia Departament Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

2. Koszty związane z obsługą, o której mowa w ust. 1, są pokrywane ze środków budżetu państwa pozostających w dyspozycji Ministra.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Z tytułu udziału w pracach Zespołu, w tym w ramach grup roboczych, nie przysługują diety, zwrot kosztów podroży oraz wynagrodzenie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. 1. Zespół wypracuje i przedstawi Ministrowi rekomendacje, o których mowa w § 2 ust. 1, nie później niż w dniu 30 kwietnia 2023 r.

2. Przewodniczący, w uzgodnieniu z Ministrem, może podjąć decyzję o wydłużeniu terminu, o którym mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż o 3 miesiące.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. 1. W terminie 21 dni kalendarzowych od dnia przedstawienia Ministrowi ostatnich rekomendacji Sekretarz sporządzi sprawozdanie końcowe z realizacji zadań Zespołu, które podpisuje Przewodniczący.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący przedstawi Ministrowi niezwłocznie.

3. Zespół ulega rozwiązaniu z dniem akceptacji przez Ministra sprawozdania, o którym mowa w ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Przewodniczący zwołuje pierwsze posiedzenie Zespołu nie później niż w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia powołania Zespołu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.



1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Załącznik do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 26 maja 2022 r. (poz. 21)

WZÓR - OŚWIADCZENIE O ZACHOWANIU W TAJEMNICY INFORMACJI ZWIĄZANYCH Z PRACAMI ZESPOŁU DO SPRAW ZWIĘKSZENIA UDZIAŁU ZRÓWNOWAŻONEJ BIOMASY W KRAJOWYM SYSTEMIE ELEKTROENERGETYCZNYM I CIEPŁOWNICZYM

[1] § 3 ust. 1 pkt 5 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 27 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania Zespołu do spraw zwiększenia udziału zrównoważonej biomasy w krajowym systemie elektroenergetycznym i ciepłowniczym (Dz.Urz.MKiŚ. poz. 32). Zmiana weszła w życie 28 czerwca 2022 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00