Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2022 poz. 92
Wersja aktualna od 2023-11-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2022 poz. 92
Wersja aktualna od 2023-11-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 31 sierpnia 2022 r.

w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury

(ostatnia zmiana: DUMF. z 2023 r., poz. 97)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Powołuje się Radę Informatyzacji, zwaną dalej „Radą", do spraw zarządzania informatyzacją resortu finansów.

2. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. [1] W skład Rady wchodzą:

1) Przewodniczący Rady - wyznaczony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród członków Rady;

2) członkowie Rady - sekretarze i podsekretarze stanu w Ministerstwie Finansów, Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów, Pełnomocnik Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji oraz dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów, zwanej dalej „komórką organizacyjną", właściwej do spraw informatyzacji, jeżeli nie jest Pełnomocnikiem Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji.

2. [2] Sekretarzem Rady jest wyznaczony przez Przewodniczącego Rady pracownik komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji.

3. W pracach Rady może uczestniczyć z głosem doradczym:

1) (uchylony)

2) wyznaczony przez Przewodniczącego Rady zastępca dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji;

3) dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa i ochrony informacji;

4) dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania strategicznego;

5) Dyrektor Biura Portfela w rozumieniu zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 86).

4. W pracach Rady mogą brać udział osoby niewchodzące w skład Rady zaproszone z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego lub na wniosek innego członka Rady, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Rady, w tym przedstawiciele komórek organizacyjnych, Centrum Informatyki Resortu Finansów, zwanego dalej „CIRF", Aplikacji Krytycznych sp. z o.o., zwanej dalej „AK MF", oraz innych instytucji, stosownie do przedmiotu prac Rady, w szczególności w celu przedstawienia informacji dotyczących realizowanych projektów informatycznych.

5. Członkowie Rady w randze sekretarza lub podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów [3] wyznaczają po jednym stałym zastępcy spośród dyrektorów lub zastępców dyrektora nadzorowanych przez siebie komórek organizacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3 . Do zadań Rady należy w szczególności:

1) proponowanie strategicznych kierunków informatyzacji resortu finansów oraz rozwoju systemu informacyjnego tego resortu;

2) proponowanie priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów, w tym przez rekomendowanie listy zadań rozwojowych na dany rok oraz w ramach prac planistycznych dotyczących budżetu państwa;

3) opiniowanie założeń projektów, których zakres obejmuje budowę lub modyfikację systemu informatycznego w resorcie finansów lub wdrożenie usług publicznych resortu finansów świadczonych drogą elektroniczną, zwanych dalej „projektami informatycznymi", pod kątem zgodności ze strategicznymi kierunkami i priorytetami w zakresie informatyzacji resortu finansów;

4) monitorowanie postępów w realizacji strategicznych kierunków i priorytetów w zakresie informatyzacji resortu finansów oraz osiągania przez projekty informatyczne zakładanych korzyści, w szczególności na podstawie przedkładanych raportów kwartalnych o stanie informatyzacji resortu finansów oraz raportów kwartalnych i końcowych z realizacji projektów informatycznych;

5) opiniowanie dokumentów związanych z działalnością AK MF i CIRF, w tym:

a) planu operacyjnego oraz sprawozdania z realizacji planu operacyjnego AK MF,

b) planu działalności oraz półrocznego sprawozdania z działalności CIRF;

6) określanie zasad i standardów realizacji projektów informatycznych oraz utrzymania i rozwoju systemów informatycznych w resorcie finansów;

7) przedkładanie Ministrowi Finansów rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady - w terminie do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu roku kalendarzowego (okres sprawozdawczy);

8) rozpatrywanie innych spraw istotnych dla informatyzacji resortu finansów, w szczególności na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub członka Rady.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3a. Rada może określić parametry zmian w projektach informatycznych przy których przekroczeniu jest wymagane uzyskanie jej opinii przed skierowaniem Wniosku o zmianę w projekcie do Sponsora Projektu, o którym mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady i kieruje jej pracami.

2. [4] W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady pracami Rady kieruje wskazany przez niego członek Rady.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Posiedzenia Rady odbywają się w każdym pierwszym pełnym tygodniu miesiąca, w terminie wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady.

2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Rady lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych może zwołać dodatkowe posiedzenie Rady.

3. Posiedzenia Rady odbywają się stacjonarnie w miejscu wskazanym w zaproszeniu na posiedzenie Rady lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej umożliwiających transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym oraz dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypowiadanie się w toku obrad.

4. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (droga obiegowa). W przypadku zgłoszenia uwag, które nie zostaną wyjaśnione lub uwzględnione, sprawa jest rozpatrywana na najbliższym posiedzeniu Rady.

5. Sekretarz Rady przygotowuje porządek obrad posiedzenia Rady, uzgadnia go z Przewodniczącym Rady i przekazuje, na co najmniej 2 dni robocze przed terminem posiedzenia Rady, członkom Rady wraz z zaproszeniem na posiedzenie Rady i ewentualnymi dodatkowymi dokumentami. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokumenty mogą być przekazane bez zachowania terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

6. W uzasadnionych przypadkach porządek obrad posiedzenia Rady może zostać zmieniony z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego Rady lub na wniosek członka Rady.

7. Korespondencja dotycząca prac Rady jest prowadzona przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w tym adresu poczty elektronicznej: ri@mf.gov.pl.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6 . 1. Posiedzenia Rady odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Rady.

2. [5] W przypadku braku możliwości udziału w posiedzeniu Rady członka Rady lub jego stałego zastępcy członek Rady wyznacza do udziału w posiedzeniu Rady dyrektora lub zastępcę dyrektora nadzorowanej lub kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej. Przepisu nie stosuje się do Pełnomocnika Ministra Finansów do Spraw Informatyzacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.

2. W przypadku braku możliwości uzgodnienia stanowisk projekt rozstrzygnięcia jest poddawany pod głosowanie. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania są jawne i zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów - rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8 . 1. Z posiedzenia sekretarz Rady sporządza protokół zawierający w szczególności listę obecności oraz podjęte rozstrzygnięcia i uzgadnia go z Przewodniczącym Rady.

2. Sekretarz Rady przekazuje protokół do akceptacji członkom Rady, wskazując termin 3 dni roboczych od otrzymania projektu protokołu na zgłaszanie uwag. Brak uwag w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest równoznaczny z akceptacją protokołu.

3. Protokół podpisuje członek Rady kierujący pracami Rady na posiedzeniu, którego dotyczy protokół.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9 . 1. Zespół do spraw Architektury składa się z przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do spraw informatyzacji, CIRF i AK MF.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, dyrektor CIRF oraz AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli i ich stałych zastępców do udziału w pracach Zespołu do spraw Architektury.

3. Do zadań Zespołu do spraw Architektury należy w szczególności analiza założeń projektów informatycznych pod kątem wykonalności i efektywności proponowanych rozwiązań architektonicznych i technologicznych oraz ich spójności z architekturą korporacyjną resortu finansów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. W celu wsparcia Rady w realizacji jej zadań Przewodniczący Rady może:

1) tworzyć zespoły zadaniowe inne niż określony w § 9 złożone z przedstawicieli komórek organizacyjnych, AK MF lub CIRF;

2) zwrócić się do komórki organizacyjnej lub CIRF - wskazując termin realizacji zadania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11 . 1. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji przygotowuje i przedkłada Radzie:

1) projekty zasad i standardów, o których mowa w § 3 pkt 6;

2) raporty kwartalne o stanie informatyzacji resortu finansów, o których mowa w § 3 pkt 4 - w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego;

3) projekty sprawozdań, o których mowa w § 3 pkt 7 - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie okresu sprawozdawczego.

2. CIRF i AK MF przedkładają Radzie dokumenty, o których mowa w § 3 pkt 5 - w terminach wynikających z odrębnych przepisów.

3. Komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji, kierownicy projektów informatycznych, właściciele biznesowi projektów, o których mowa w Zasadach zarządzania portfelem programów i projektów dla resortu finansów, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2023 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w resorcie finansów, właściciele biznesowi systemów informatycznych, CIRF oraz AK MF, niezwłocznie po powzięciu informacji o istotnych ryzykach lub problemach dotyczących działania systemów informatycznych w resorcie finansów lub związanych z realizacją projektów informatycznych, w szczególności gdy utrzymujące się problemy techniczne uniemożliwiają lub w istotny sposób utrudniają wykonywanie zadań realizowanych z wykorzystaniem danego systemu informatycznego w resorcie finansów, lub gdy powstały istotne opóźnienia, lub inne nieprawidłowości w realizacji projektu informatycznego, lub występuje wysokie ryzyko ich powstania informują o ich zaistnieniu Radę.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw informatyzacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13 . Z tytułu uczestnictwa w pracach Rady, w tym pracach zespołów roboczych, nie przysługują diety, zwrot kosztów podroży i wynagrodzenie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. 1. Tworzy się Zespół do spraw Architektury.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej, o której mowa w § 9 ust. 1, dyrektor CIRF oraz AK MF wyznaczają swoich przedstawicieli i ich stałych zastępców do udziału w pracach Zespołu do spraw Architektury w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Członek Rady w terminie 5 dni roboczych od dnia wejścia w życie zarządzenia wyznacza jednego stałego zastępcę spośród dyrektorów lub zastępców dyrektorów komórek organizacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. Przewodniczący Rady zwołuje pierwsze posiedzenie Rady w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17 . Pierwsze sprawozdanie Rady obejmie okres od dnia wejścia w życie zarządzenia do dnia 31 grudnia 2022 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

[1] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 97). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2023 r.

[2] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 97). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2023 r.

[3] § 2 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 97). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2023 r.

[4] § 4 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 97). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2023 r.

[5] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Informatyzacji oraz Zespołu do spraw Architektury (Dz.Urz.MF. poz. 97). Zmiana weszła w życie 9 listopada 2023 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00