Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.558.2019.1.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.558.2019.1.MD

prawo do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących i remontowych/inwestycyjnych ponoszonych na budynki nr 1-5 oraz prawo do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących i remontowych/inwestycyjnych ponoszonych na budynki nr 6-8 przy zastosowaniu prewspółczynnika oraz współczynnika VAT

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 września 2019 r. (data wpływu 6 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących i remontowych/inwestycyjnych ponoszonych na budynki nr 1-5 jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących i remontowych/inwestycyjnych ponoszonych na budynki nr 6-8 przy zastosowaniu prewspółczynnika oraz współczynnika VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w części podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących i remontowych/inwestycyjnych ponoszonych na budynki nr 1-8.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej podatek, VAT). Gmina wykonuje zdania publiczne własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej w związku z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019, poz. 506 dalej: ustawa o samorządzie). W ramach swojej działalności Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, jak i podatnika VAT czynnego na podstawie zawieranych stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT oraz zwolnioną z VAT. Działalność Gminy o charakterze cywilnoprawnym, w ramach której Gmina działa jako podatnik VAT, obejmuje m.in. wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych oraz odsprzedaż mediów niezbędnych do korzystania z tych lokali, wykonywaną odpłatnie w ramach zadania administrowania zasobem nieruchomości gminnych. Gmina wynajmuje następujące nieruchomości: 1) Budynek mieszkalny zlokalizowany przy A. w Ż., 2) Budynek mieszkalny zlokalizowany pod adresem K. 3) Budynek mieszkalny zlokalizowany przy ul. S. w Ł., 4) Budynek mieszkalny zlokalizowany przy ul. M. w Ż., 5) Budynek mieszkalny zlokalizowany przy ul. S. w Ż., w ww. budynkach mieszkalnych Gmina wynajmuje lokale mieszkalne, za które najemcy uiszczają odpłatność z tytułu: i) czynszu mieszkalnego podlegającego zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT; ii) obciążeń za zużyte media tj. wodę i ścieki opodatkowane 8% stawką VAT, iii) opłat publicznych za zagospodarowanie odpadów komunalnych, czyli wywóz odpadów stałych (śmieci) pobieranych na podstawie składanych przez najemców we własnym imieniu do Burmistrza Gminy deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które to opłaty stanowią działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT; 6) Budynek mieszkalno-użytkowy zlokalizowany przy A. w Ż., w którym Gmina wynajmuje: i) lokal mieszkalny, za który najemca uiszcza odpłatność z tytułu czynszu mieszkalnego podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz opłatę publiczną za zagospodarowanie odpadów komunalnych na podstawie składanej we własnym imieniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wiążą się z wykonywaniem przez Gminę zadań spoza zakresu opodatkowania VAT, ii) pomieszczenie gospodarcze, za które najemca uiszcza odpłatność z tytułu czynszu opodatkowanego stawką 23 % VAT; 7) Budynek mieszkalno-użytkowy zlokalizowany przy ul. Ż. w I., w którym Gmina wynajmuje: i) lokale mieszkalne, za które najemcy uiszczają odpłatność z tytułu czynszu mieszkalnego podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz opłatę publiczną za zagospodarowanie odpadów komunalnych na podstawie składanej we własnym imieniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wiążą się z wykonywaniem przez Gminę zadań spoza zakresu opodatkowania VAT, ii) lokal użytkowy, za który najemca uiszcza odpłatność z tytułu czynszu opodatkowanego 23% stawką VAT, obciążeń za zużyte media tj. wodę opodatkowane 8% stawką VAT. Dodatkowo w ramach zadania administrowania przez Gminę zasobem nieruchomości gminnych Gmina wynajmuje pomieszczenia w budynku mieszkalno-użytkowym zlokalizowanym pod adresem S., w którym Gmina posiada następujące lokale: i) lokal mieszkalny, za który najemca uiszcza Gminie odpłatność z tytułu czynszu mieszkalnego podlegającą zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz opłatę publiczną za zagospodarowanie odpadów komunalnych na podstawie składanej we własnym imieniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wiążą się z wykonywaniem przez Gminę zadań spoza zakresu opodatkowania VAT, ii) lokal, w którym znajduję się świetlica wiejska, za której krótkoterminowe wynajęcie Gmina pobiera odpłatność z tytułu czynszu opodatkowanego 23% stawką VAT oraz z tytułu zużytych mediów tj. dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków opodatkowane 8% stawką VAT, jak również który Gmina użytkuje na cel swojej działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu VAT (dalej również jako budynek nr 8). W przedmiocie zużywanych przez najemców budynków mediów Gmina wyjaśnia, że każdy z budynków posiada własny licznik, jednak nie w każdym z budynków opomiarowany jest każdy lokal.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00