Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2018, sygn. 0111-KDIB2-3.4010.292.2018.1.LG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4010.292.2018.1.LG

Momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na naprawę drogi stanowiącej własność gminy

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na naprawę drogi stanowiącej własność gminy, w części dotyczącej:

  • momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.
  • braku kwalifikacji ponoszonych wydatków jako inwestycji w obcym środku trwałym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na naprawę drogi stanowiącej własność gminy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się wydobywaniem i produkcją kruszyw dolomitowych. Od 10 lat Wnioskodawca prowadzi budowę nowej kopalni na terenie oddalonym od obecnej kopalni około 5 km. Na terenie nowej kopalni powstaje cała infrastruktura niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej m.in. zaplecze techniczno-biurowe, na które składają się kontenery biurowe, wagi samochodowe, budynek warsztatowo-magazynowy, przejazdowa instalacja do mycia samochodów. Ponoszone nakłady na budowę poszczególnych elementów opisanego zaplecza Spółka kwalifikuje jako koszty wytworzenia środków trwałych, powiększając tym samym ich wartość początkową. Spółka ponosi również wydatki na budowę przyłącza wodociągowego wraz z zabudową hydroforu oraz budowę drogi dojazdowej (powstającej na gruntach spółki i gminy) zapewniającej bezpieczny dojazd do terenu powstającej kopalni, które w myśl indywidualnych interpretacji nr 0111-KDIB1-2.4010.238.2018.2.AW, 0111-KDIB1-2.4010.322.2018.1.AW Spółka zamierza uznać za środki trwałe, których odpisy amortyzacyjne będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Oprócz nakładów ponoszonych na budowę środków trwałych Spółka ponosi również inne koszty, które odnoszone są na rozliczenia międzyokresowe kosztów, które z chwilą uzyskania pierwszych przychodów ze sprzedaży kruszyw z nowej kopalni będą odnoszone w koszty przez okres uzyskanej koncesji tj. do 2032 r. Kwalifikacji takiego postępowania Wnioskodawca dokonał w oparciu o art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przyjętej polityce rachunkowości. Postawę Wnioskodawcy poparła wydana interpretacja indywidualna nr IBPB-1-2/4510-631/15/AP, na podstawie której Spółka wzoruje się przy ustalaniu kosztów podatkowych.

Takiej kwalifikacji kosztów Spółka dokonała w stosunku do remontu 800 metrowego odcinka drogi gminnej, który jest przedmiotem niniejszego wniosku. Spółka na podstawie porozumienia zawartego w dniu 2 kwietnia 2012 r. z Gminą prowadzi prace budowlane polegające na wyremontowaniu zniszczonego odcinka drogi gminnej, łączącego się z budowaną wewnętrzną drogą zakładową. Wszystkie koszty związane z realizacją remontu drogi pokrywa Spółka. Z uwagi na położenie powstającej kopalni, na otwartych niezabudowanych terenach, remontowana droga stanowi jedyną możliwość dojazdu do kopalni. Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej opiera się na sprzedaży kruszyw, które transportowane są samochodami ciężarowymi, w związku z powyższym droga dojazdowa powinna zapewniać swobodny i bezpieczny ruch pojazdów. W dniu 25 listopada 2015 r. do podpisanego porozumienia z Gminą dodano aneks, który poszerzał zakres robót o utwardzenie materiałem kamiennym nawierzchni działek pozostających w sąsiedztwie remontowanej drogi, celem jej poszerzenia dla bezpieczeństwa użytkowania. Gmina jako właściciel drogi dokonała zgłoszenia robót budowlanych polegających na utwardzeniu nawierzchni materiałem kamiennym w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w , na co uzyskała zgodę . Z uwagi na charakter prac remontowych pozwolenie na budowę nie było wymagane. Wnioskodawca nadmienia również, że remontowana droga jest drogą gminną dostępną dla pozostałych użytkowników, a Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego na jej użytkowanie. Obecnie prace remontowe są na etapie końcowym. Spółka wykonała prace remontowe polegające na utwardzeniu nawierzchni kruszywem, zarówno na odcinku drogi istniejącej jak i w części poszerzenia. Pod koniec wykonywanych prac remontowych Spółka zdecydowała o dodatkowym utwardzeniu nawierzchni frezem asfaltowym o czym poinformowała Gminę, która nie wniosła sprzeciwu w tym zakresie. Wykonane utwardzenie frezem przez Spółkę miało na celu zwiększenie odporności nawierzchni na odkształcenia. Na dzień dzisiejszy remont drogi pochłonął wydatki w wysokości około 1.400.00,00 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00