Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2014, sygn. ILPP5/443-67/14-2/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP5/443-67/14-2/KG

Opodatkowanie transakcji zamiany nieruchomości oraz ustalenie podstawy opodatkowania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2014 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 10 marca 2014 r., Biura KIP w Lesznie 13 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości oraz ustalenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości oraz ustalenia podstawy opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej jako Wnioskodawca) jest właścicielem nieruchomości położonych w P. Są to:

  • działki o numerach 1/2 i 1/3, dla których prowadzona jest księga wieczysta o nr aoraz
  • działka 1/5, dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr b.

Łączna powierzchnia działek wynosi 132.053 m2. Dalej dla uproszczenia ww. działki należące do Wnioskodawcy będą określane jako Działki lub Nieruchomość. Opisane wyżej Działki są położone na obszarze, na którym nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Prezydent Miasta wydał dla Nieruchomości decyzję z dnia 14 maja 2010 r. o ustaleniu lokalizacji celu publicznego dla Inwestycji polegającej na budowie zajezdni tramwajowej A z torowiskiem tramwajowym wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budynkami infrastruktury technicznej, socjalno-administracyjnymi, warsztatowymi, stacji transformatorowej, układem komunikacji kołowej i innymi obiektami towarzyszącymi oraz elementami i infrastrukturą uzbrojenia terenu (dalej Inwestycja).

Inwestycja jest realizowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (dalej MPK). Obecnie na terenie Nieruchomości na zlecenie MPK są wykonywane prace budowlane związane z budową zajezdni tramwajowej A. Realizowany przez MPK projekt pt. Budowa Zajezdni tramwajowejA jest przewidziany do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace wykonywane na zlecenie MPK są wykonywane na podstawie pozwolenia na budowę uzyskanego przez MPK w dniu 20 grudnia 2010 r. na podstawie decyzji Prezydenta Miasta określającej warunki dla Inwestycji polegającej na budowie zajezdni tramwajowej A z torowiskiem tramwajowym wraz z infrastrukturą jej towarzyszącą, budynkami infrastruktury technicznej, socjalno-administracyjnymi, warsztatowymi, stacji transformatorowej, układem komunikacji kołowej i innymi obiektami towarzyszącymi oraz elementami i infrastrukturą uzbrojenia terenu. Miasto w dniu 7 grudnia 2012 r. zawarło z MPK umowę dzierżawy na czas oznaczony 30 lat (dalej Umowa dzierżawy), której przedmiotem jest Nieruchomość. Zgodnie z postanowieniami Umowy dzierżawy Miasto jako wydzierżawiający oddało MPK jako dzierżawcy Nieruchomość w dzierżawę (tj. do używania i pobierania pożytków) celem realizacji Inwestycji. Na podstawie Umowy Dzierżawca jest uprawniony do czynienia na Nieruchomości wyłącznie nakładów funkcjonalnie związanych z Inwestycją oraz realizacją opisanego w Umowie zadania. Wybudowane przez MPK nakłady (budynki i budowle) znajdują się w jej ewidencji środków trwałych i Spółka MPK dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług związanych z budową naniesień został odliczony przez MPK od podatku należnego, gdyż budowle te służą wykonywaniu przez MPK czynności opodatkowanych. W Umowie dzierżawy postanowiono również, że w przypadku ustania obwiązywania Umowy, bez względu na przyczynę, dzierżawca jest zobowiązany zwrócić Nieruchomość w takim stanie, w jakim powinna się ona znajdować zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki, przy uwzględnieniu celu Umowy. Zgodnie z postanowieniem Stron rozliczenie nakładów zrealizowanych w ramach Inwestycji, poczynionych przez dzierżawcę na Nieruchomości nastąpi z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa określających zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostki samorządu terytorialnego, po zakończeniu stosunku dzierżawy, wedle wyboru Dzierżawcy:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00