Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2013, sygn. ITPB1/415-317/13/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-317/13/AK

Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości oraz wydatków z tytułu używania i eksploatacji części tej nieruchomości wydzielonej na działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości oraz wydatków z tytułu używania i eksploatacji części tej nieruchomości wydzielonej na działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości oraz wydatków z tytułu używania i eksploatacji części tej nieruchomości wydzielonej na działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi bankowe dla banku w postaci prowadzenia placówki franczyzowej w oparciu o zawartą z centralą banku umowę agencyjną (partner). Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy oraz miejscem prowadzenia działalności zgodnie z CEIDG jest miasto X. Natomiast placówka bankowa, w której świadczone są w pełnym zakresie usługi bankowe dla klientów przez zatrudnionych w niej na umowę o pracę trzech pracowników, znajduje się w oddalonym od X o ok. 70 km. mieście Y. Placówka zlokalizowana jest w wynajętym lokalu o małej powierzchni: 30 m2, co zaledwie spełnia warunki niezbędne do urządzenia sali operacyjnej. Brak powierzchni na zapleczu uniemożliwia urządzenie pomieszczenia właściciela placówki do wykonywania obszernych zadań wynikających ze scedowania na partnera pełnomocnictwa rodzajowego przez bank. Dodatkowo, ze względu na charakter i specyfikę świadczonych usług, w tym m.in. zachowanie ścisłej tajemnicy wszystkich informacji firmy i klientów, część zadań nie może być wykonywana na sali operacyjnej. Z kolei nie wszystkie usługi w ramach umowy mogą być wykonywane na odległość, gdyż charakter pracy oraz problemy związane z zasilaniem i odsilaniem placówki w gotówkę ze względu na konieczność osobistego zaangażowania, wymagają ciągłego, czasem wielokrotnego pojawiania się w placówce w ciągu dnia i przebywania do późnych godzin w Y. Dodatkowo dochodzą sprawy prowadzenia spraw pracowniczych, księgowych, spotkań z klientami, archiwizacji dokumentów, dokonywania rozliczeń finansowych z bankiem, wystawiania dla banku rachunków za usługi, rozpatrywania reklamacji klientów oraz potrzeba permanentnego dokształcania i szkoleń doskonalących pracę pracowników, w celu aktualizacji wiedzy w zakresie ciągle zmieniających się procedur, instrukcji i komunikatów. Realizacja tych zadań, jak też konieczność prowadzenia obszernej korespondencji mailowej, przechowywania niezbędnych materiałów szkoleniowych, marketingowych itp. wymaga skumulowania niezbędnych materiałów w jednym miejscu. W celu sprostania wszystkim zadaniom oraz konieczności zagwarantowania stałej dyspozycyjności czasowej, przez ostatni rok koniecznością było wynajęcie w Y mieszkania. Jednak po przeprowadzeniu analizy kosztów związanych z wynajmem mieszkania w miejscowości, gdzie prowadzona jest działalność bankowa, Wnioskodawca doszedł do wniosku, że rozwiązaniem optymalnym z racjonalnych względów, będzie zakup niedużego mieszkania w Y, w którym zostanie wydzielona powierzchnia na potrzeby działalności gospodarczej. Reszta lokalu używana będzie do celów mieszkalnych. Dla realizacji powyższego Wnioskodawca zdecydował się na zaciągnięcie prywatnego kredytu hipotecznego w celu wybudowania przez firmę developerską i przeniesienia własności lokalu mieszkalnego o pow. ok. 43 m2. W chwili obecnej trwają w mieszkaniu prace wykończeniowe stanu developerskiego, wraz z przeznaczeniem i dostosowaniem części mieszkania o pow. 16,60 m2 na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. wyposażenia w niezbędny sprzęt i materiały szkoleniowe w tym zamontowania zawieszonego pod sufitem ekranu wraz z osprzętem służącego do prowadzenia prezentacji materiałów bankowych oraz szkoleń pracowników. Wnioskodawca wskazuje też, iż odbywać się w tym mieszkaniu będą też wewnętrzne spotkania warsztaty z pracownikami zatrudnionymi w placówce bankowej w Y, jak też spotkania z trenerami banku w celu opracowania wspólnych strategii i koncepcji szkoleń oraz przygotowania prezentacji. W najbliższym czasie zostanie podpisany akt notarialny przeniesienia własności lokalu, po czym bank ustali harmonogram spłat kredytu hipotecznego wraz z odsetkami. Wnioskodawca wskazuje, iż w zawartej umowie kredytowej nie występuje jako przedsiębiorca, a uzyskany kredyt nie jest zaciągnięty na działalność gospodarczą. Uwzględniając stan faktyczny oraz charakter prowadzonej działalności, kierując się ekonomiczną racjonalnością zakup mieszkania stał się koniecznością i rozwiązaniem optymalnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00