Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2011, sygn. ITPP1/443-493/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-493/11/DM

Opodatkowanie świadczonych czynności w zakresie zarządzania mieniem komunalnym.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności w zakresie zarządzania mieniem komunalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności w zakresie zarządzania mieniem komunalnym.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina, mając na uwadze zaspokojenie potrzeb mieszkańców poprzez zagwarantowanie profesjonalnego zarządzania zasobem komunalnym, uchwałą rady miasta z dnia 25 października 2010 r. utworzyła jednoosobową Spółkę z o.o. Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. W marcu 2011 r. Spółka podpisała z gminą umowę o zarządzanie komunalnym zasobem lokalowym, zarządzanie cmentarzem komunalnym oraz umowę o zarządzanie targowiskiem miejskim. Spółka za wykonanie czynności zarządzania otrzymywać będzie wynagrodzenie. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Umowa określa komunalny zasób lokalowy wchodzący w skład zarządzania, są to lokale mieszkalne, lokale użytkowe oraz komórki i garaże. W umowie zawarto następujące zapisy: zleceniodawca upoważnia zarządcę do występowania w jego imieniu i na jego rzecz wobec osób trzecich we wszystkich sprawach dotyczących zarządu zasobem; do obowiązków zarządcy należy utrzymanie należytego stanu zasobów, organizowanie i prowadzenie remontów bieżących i usuwanie awarii; zawieranie umów dla budynków komunalnych na dostawę mediów; reprezentowanie interesów zleceniodawcy, jako członka wspólnoty mieszkaniowej oraz składanie oświadczeń woli w jego imieniu; obsługa finansowo-księgowa zarządzanych zasobów. W zakresie gospodarki lokalami mieszkalnymi użytkowymi do obowiązków zarządcy należy: zawieranie umów na lokale stanowiące własność zleceniodawcy w jego imieniu z osobami wskazanymi przez zleceniodawcę na podstawie skierowań; organizowanie i przeprowadzanie przetargów na najem lokali użytkowych. Zgodnie z treścią umowy zarządca jest upoważniony do pobierania od najemców lokali opłat z tytułu najmu lokali, w tym czynszu z tytułu najmu oraz innych opłaty związanych z dostawą mediów. Wpłaty pochodzące z czynszu i innych opłat nie stanowią przychodu zarządcy. Zarządca otrzymane wpłaty z tytułu czynszu przekaże zleceniodawcy, pozostałe wpłaty zostaną na koncie zarządcy i zostaną przeznaczone do uregulowania pozostałych opłat (kosztów) wynikających z tytułu najmu lokali, np. woda, ścieki, energia. Zgodnie z umową o zarządzanie cmentarzem zarządca zobowiązany jest do pobierania opłat za miejsca na cmentarzu, a następnie przekazywanie ich na rachunek gminy miejskiej. Jako zarządca, Spółka działa w imieniu i na rzecz gminy miejskiej. Spółka w zakresie zarządzania komunalnym zasobem lokalowym będzie działała następująco: w związku z zapisem w umowie, że zarządca działa w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, umowy z dostawcami mediów i wykonawcami usług będą zawierane przez Spółkę, ale w imieniu gminy miejskiej. Umowy najmu z najemcami lokali komunalnych będą zawierane w imieniu gminy miejskiej. Spółka będzie pobierała w imieniu i na rzecz gminy kwoty należne z tytułu czynszów i mediów, a następnie zgodnie z zapisami umowy czynsz przekaże na konto gminy miejskiej, a pozostałą częścią wpłat ureguluje zobowiązania wobec dostawców mediów. Powyższe wpłaty nie będą kwotami należnymi Spółki, gdyż Spółka nie świadczy usług w zakresie wynajmu. Czynsz i opłaty za media pobierane przez Spółkę w ramach obowiązków zarządcy, stanowią dochody gminy. Ewidencję w księgach rozrachunkowych przychodów najmu gminnych lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów związanych z najmem tych lokali Spółka będzie prowadziła tylko na kontach rozrachunkowych, a nie na kontach przychodów i rozchodów. Spółka za kwoty należne będzie uważała wyłącznie kwoty stanowiące wynagrodzenie za świadczenie usługi w zakresie zrządzania. Spółka będzie pobierała opłaty za miejsca na cmentarzu, a następnie kwoty te przekaże na rachunek gminy. Spółka nie jest upoważniona do wystawiania faktur we własnym imieniu, a pobrane opłaty nie będą stanowiły dla niej obrotu. Spółka po podpisaniu porozumienia z gminą miejską i udzieleniu pełnomocnictwa, będzie wystawiała faktury za miejsca na cmentarzu w imieniu gminy miejskiej. Ewidencję z przychodów z opłat za miejsca oraz kosztów związanych z obsługą cmentarza, Spółka będzie prowadziła na kontach rozrachunkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00