Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2009, sygn. ILPB1/415-492/09-2/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-492/09-2/AA

Czy podatnik ma prawo ustalić wartości początkowe lokali poprzez wycenę ich wartości?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej środka trwałego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w różnych okresach czasu nabywała własność lokali (w jednym przypadku spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu). Lokale te miały charakter użytkowy i mieszkalny. Lokale były nabywane w stanie nie pozwalającym na ich wykorzystywanie w zakresie najmu. Nabycie następowało w stanie deweloperskim (surowym), tj. bez podłóg, drzwi wewnętrznych i bez białego montażu, jedynie z przyłączeniem mediów do lokalu. Niezbędne było przeprowadzenie prac wykończeniowych (np. wykończenie lub przebudowa łazienki wraz z ułożeniem glazury i terakoty, wyburzenie ściany między toaletą i łazienką, instalacja lub usunięcie drzwi wewnętrznych, zamontowanie stałego wyposażenia typu ściany wnękowe, ułożenie lub wymiana podłogi). Dodatkowo prace podwyższające standard lokali powodowały uzyskiwanie wyższych przychodów z najmu. Podatniczka nabywając lokale wraz z przypadającą na nie częścią gruntu oraz udziałem w hali garażowej opłacała łączną cenę, bez podziału na powyższe wartości (było to zgodne z praktyką gospodarczą zbywców). Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Do końca 2008 roku Wnioskodawczyni opłacała zryczałtowany podatek dochodowy wobec czego nie podlegała obowiązkowi dokumentowania nakładów na nieruchomości rachunkami. Od 2009 roku Wnioskodawczyni zgłosiła do Urzędu Skarbowego zamiar rozliczania się z najmu na zasadach ogólnych. W celu rozpoczęcia amortyzacji lokali od stycznia 2009 roku, należało wprowadzić lokale do ewidencji i poddać amortyzacji. Zainteresowana zleciła dokonanie wycen przez biegłego rzeczoznawcę według cen z grudnia 2008 roku i wprowadziła do ewidencji środków trwałych zgodnie z wycenioną wartością (usługa rzeczoznawcy była uzasadniona położeniem lokali w różnych częściach Polski). Wynajmując lokale Wnioskodawczyni korzysta z usług pośrednika poszukującego najemców. Podatniczka spłaca również kredyt i odsetki na zakup lokalu zaciągnięty przed 1 stycznia 2009 r. (przed rozpoczęciem rozliczania na zasadach ogólnych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00