Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2007, sygn. PD-415/2387/GK-1/V-1/07, Urząd Skarbowy w Grajewie, sygn. PD-415/2387/GK-1/V-1/07

W związku ze zmianą sposobu użytkowania budynku, w jaki sposób należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych ?

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu ksiąg rachunkowych. Jest Pan również zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej wybudował Pan budynek administracyjno - biurowy na działce położonej w Grajewie przy ul. .... o powierzchni użytkowej 726,40 m.kw. Budynek ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych we wrześniu 2006 r. i od października dokonywane były odpisy amortyzacyjne w kwocie 2.783,00 zł miesięcznie, które w całości stanowiły koszty uzyskania przychodu. Decyzją o warunkach zabudowy z dnia 22.12.2006 r. Starostwo Powiatowe w Grajewie ustaliło nowe warunki zabudowy uwzględniając zmianę sposobu użytkowania części budynku administracyjno-biurowego z przeznaczeniem poddasza, piwnic i klatki schodowej na cele mieszkalne. Po dokonaniu adaptacji części budynku na cele mieszkalne dnia 15.03.2007 r. zgłosił Pan do Starostwa Powiatowego w Grajewie zamiar zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego z dniem 16.04.2007 r. Zgodnie z zaświadczeniem Starostwa Powiatowego w Grajewie z dnia 23.04.2007 r. powierzchnia mieszkalna stanowi 363,21 m.kw., tj. 50% ogólnej powierzchni użytkowej budynku. W związku z tym pyta Pan:czy od kwietnia 2007 r. w związku ze zmianą sposobu użytkowania budynku, ma prawo Pan zaliczyć odpisy amortyzacyjne w kwocie miesięcznej 2.783,00 zł do kosztów uzyskania przychodu?Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uznał Pan, że ma prawo zaliczać od kwietnia 2007 r. odpisy amortyzacyjne związane z powierzchnią budynku wykorzystywaną przy prowadzeniu działalności gospodarczej w wysokości 1.391,50zł .

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grajewie stwierdza co następuje:Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej jest więc istnienie związku przyczynowo-skutkowego tego wydatku z przychodami podatnika.Zgodnie z art. 22 ust. 8 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Według art. 22a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Stosownie do art. 22h ust.1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek trwały lub wartość wprowadzono do ewidencji /wykazu/ z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Zgodnie z art. 22f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli tylko część nieruchomości, w tym budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności bądź wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu. Fakt przekazania części pomieszczeń budynku na potrzeby mieszkaniowe powinien zostać odnotowany w ewidencji środków trwałych poprzez dokonanie stosownej adnotacji i zmniejszenie wartości początkowej. Po przekazaniu części pomieszczeń na cele mieszkaniowe, pozostała część budynku nadal będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. W tej sytuacji, należy zmniejszyć wartość początkową budynku, stosując zasadę określoną w art. 22g ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż w razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.Wprawdzie w rozpatrywanej sprawie nie dochodzi do fizycznego odłączenia części składowej budynku, niewątpliwie jednak następuje jej wyłączenie z wykorzystywania na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00