Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.05.2004, sygn. II US pb IB / 415-194/ 04 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku, sygn. II US pb IB / 415-194/ 04 / KSz

Czy wartość posiłków /przysługujących policjantom na podstawie odrębnych przepisów/ stanowiących podstawę opodatkowania ustala się w wysokości stawki pieniężnej normy wyżywienia, czy też stawki pieniężnej normy wyżywienia łącznie z kosztami przyrządzania posiłków ponoszonymi przez płatnika, tj. Komendę Policji ?

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pismach płatnika wynika, iż policjantom Komendy Policji przysługują świadczenia z tytułu wyżywienia.
I tak płatnik wskazuje, iż w myśl art. 72 ust. 1 ustawy o Policji policjantowi w czasie wykonywania obowiązków służbowych przysługuje wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie. Natomiast w ust. 2 powołanego artykułu ustawodawca ustanowił delegację, na podstawie której wydane zostało w dniu 12.09.2002 r. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie przypadków otrzymywania przez policjantów wyżywienia oraz norm tego wyżywienia.
I tak, policjantom ze względu na rodzaj i warunki pełnienia służby przysługuje bezpłatne wyżywienie w naturze wg norm określonych w w/w rozporządzeniu.
Płatnik wskazuje, iż na podstawie § 9 ust 2 tego rozporządzenia posiłek profilaktyczny (norma DU 45%) przysługuje bezpłatnie w naturze policjantowi pełniącemu w okresie zimowym służbę na wolnym powietrzu co najmniej przez 4 godziny dziennie, nie korzystającemu w tym samym czasie z bezpłatnego wyżywienia w naturze lub normy dodatkowej DU w wyższym wymiarze. Zgodnie z w/w rozporządzeniem i grafikiem służb policjant po odbytej służbie przychodzi do swojego przełożonego lub osoby odpowiedzialnej za wydanie kartek na posiłki profilaktyczne, odbiera kartkę, z nią udaje się do stołówki w celu spożycia posiłku. Po zakończonym miesiącu Zakład Gastronomiczno-Usługowy wysyła poszczególnym wydziałom (których policjanci spożywali takie posiłki) faktury. Osoba wydająca kartki powinna sprawdzić, czy ilość wydanych przez nią kartek zgadza się z ilością wydanych posiłków w stołówce. Gdy wszystko się zgadza, osoba ta sporządza dla Wydziału Finansów zestawienie, w którym podaje imię i nazwisko policjanta spożywającego dany posiłek, ilość spożytych posiłków, wartość jednego posiłku, wartość brutto razem, kwotę należnego podatku. Natomiast Wydział Finansów potrąca należny podatek z uposażenia danego policjanta.
Płatnik wskazuje również, iż policjantom przysługują również posiłki profilaktyczne na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, tj. wyżywienie według normy dodatkowej DU w wymiarze 125% przysługujące bezpłatnie w naturze policjantowi pododdziału antyterrorystycznego w dniach służby, z wyjątkiem okresów, kiedy jest żywiony według normy szkolnej SZ powiększonej o 70% normy dodatkowej DU.
Z pisma płatnika wynika, iż niezależnie od wartości pieniężnej normy wyżywienia Komenda Policji pokrywa koszty przyrządzania posiłków w kwocie nie większej niż 100% wysokości normy.
I tak, norma DU 45% wynosi 2,46 zł, koszt przyrządzenia jej w Komendzie Policji wynosi 2,46 zł (w innych komendach, koszt przyrządzenia posiłku jest różny), tj. kwota do opodatkowania posiłku profilaktycznego, o którym mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia MSWiA z dnia 12.09.2002 r. wynosi 4,92 zł (2,46 zł x 2). Natomiast norma DU 125% wynosi 6,85 zł., koszt przyrządzenia jej w Komendzie Policji wynosi 6,85 zł, tj. kwota do opodatkowania posiłku profilaktycznego, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia wynosi 13,70 zł (6,85 zł x 2).
Płatnik wskazuje, iż zwolnienie od podatku dochodowego, obejmuje tego rodzaju świadczenia na rzecz pracowników, jeśli wydawane są one na podstawie przepisów o bhp (art. 232 kodeksu pracy) nie dotyczy policjantów, gdyż przedmiotowe świadczenie przysługują na podstawie dyspozycji zawartej w art. 72 ustawy o Policji.
W związku z licznymi wątpliwościami podatników (policjantów), co do podstawy opodatkowania płatnik stawia następujące pytanie: czy wartość posiłków stanowiących podstawę opodatkowania ustala się w wysokości:stawki pieniężnej wyżywienia,stawki pieniężnej normy wyżywienia plus koszty przyrządzania posiłków - ponoszonej przez Komendę ?
Płatnik wskazuje, iż podatek dochodowy naliczany i odprowadzany jest od stawki pieniężnej normy wyżywienia łącznie z kosztem przyrządzania posiłku.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W punkcie 1 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono m.in. stosunek służbowy. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, (...), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przepis ten ulega uszczegółowieniu w zakresie pojęcia przychodów ze stosunku służbowego, /z którym mamy do czynienia w przypadku policjantów - art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 06.04.1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r., Nr 7, poz. 58 z późn. zm.)/, zawartej w art. 12 ust. 1 ustawy.Z przepisu tego wynika, iż za , uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Podana wyżej definicja przychodów ze stosunku służbowego określa, iż do przychodów pracownika zaliczyć należy zarówno świadczenia pieniężne jak i niepieniężne. Istotne jest jednak, że świadczenia te może otrzymać wyłącznie osoba będąca pracownikiem (funkcjonariuszem). O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku służbowego decyduje więc okoliczność, czy może je otrzymać tylko (funkcjonariusz) /w świetle ust. 4 art. 12 za pracownika (funkcjonariusza) w rozumieniu ustawy uważa się m.in. osobę pozostającą w stosunku służbowym/, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą. Tym samym do przychodów ze stosunku służbowego zalicza się każde świadczenie, które otrzymane zostało przez podatnika w związku z faktem pozostawania w stosunku służbowym. Zatem przychodami ze stosunku służbowego będą zarówno otrzymane przez funkcjonariusza pieniądze, wartość pieniężna świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za funkcjonariusza, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00