Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-06-20

Jak poprawnie ewidencjonować VAT

Prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT jest możliwe wyłącznie pod warunkiem prowadzenia bezbłędnej ewidencji zakupów i sprzedaży. Każda pomyłka w ewidencji skutkuje bowiem rozliczeniem podatku w błędnej wysokości. Warto wiedzieć, jak poprawnie wykonać obowiązek prowadzenia ewidencji VAT.

Każdy podatnik VAT jest obowiązany prowadzić ewidencję zdarzeń gospodarczych w prowadzonej działalności gospodarczej. Ewidencja powinna umożliwiać m.in. rzetelne i bezbłędne sporządzenie deklaracji VAT. Obowiązek prowadzenia ewidencji istnieje również w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie musi rozliczać VAT z fiskusem. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują określonej formy i sposobu prowadzenia ewidencji na potrzeby tego podatku (z wyjątkiem zasad ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas fiskalnych). Regulacje VAT nie określają również jednolitego, powszechnie obowiązującego wzoru tej ewidencji. Z przepisów tych wynikają natomiast warunki, jakim powinna odpowiadać ewidencja, oraz cel, któremu ma służyć.

Podatnik ma możliwość dokonania wyboru sposobu prowadzenia ewidencji. Wybór ten powinien mu później ułatwić terminowe i prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT na podstawie danych zgromadzonych w ewidencji. Rodzaj i liczba prowadzonych ewidencji zależą od statusu podatnika, rodzaju prowadzonej działalności oraz zasięgu terytorialnego dokonywanych nabyć lub sprzedaży.

Jakie ewidencje u podatników VAT czynnych

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy VAT czynni, czyli podatnicy rozliczający podatek od towarów i usług i składający deklaracje VAT (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności podlegające zwolnieniu przedmiotowemu z VAT oraz podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego), mają obowiązek prowadzenia pełnej ewidencji sprzedaży i zakupu. Ewidencja ta powinna zawierać następujące informacje:

● kwoty podatku naliczonego związane wyłącznie ze sprzedażą uprawniającą do pełnego odliczenia VAT, kwoty podatku naliczonego związane wyłącznie z czynnościami nieuprawniającymi do odliczenia VAT oraz kwoty podatku naliczonego związane ze sprzedażą mieszaną uprawniającą do częściowego odliczenia VAT,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00