Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-04-12

Kiedy i w jakiej wysokości można domagać się od pracownika zwrotu kosztów dokształcania

Pracodawca może domagać się zwrotu kosztów poniesionych na podnoszenie przez pracownika kwalifikacji zawodowych w przypadkach ściśle określonych w Kodeksie pracy, np. w razie wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika. Katalogu tego nie można rozszerzyć. W umowie szkoleniowej zawartej z pracownikiem warto wskazać nie tylko zobowiązanie do zwrotu kosztów, ale również zasady dokonania rozliczeń z tego tytułu. Kodeks pracy zawiera bowiem w tym zakresie ogólne i niejednoznaczne przepisy.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika za zgodą lub z inicjatywy pracodawcy jest związane z następującymi świadczeniami od zatrudniającego:

● świadczenia obligatoryjne w razie zaistnienia warunków, które do nich uprawniają, tj. płatne zwolnienia od pracy umożliwiające punktualne dotarcie na zajęcia i uczestnictwo w nich oraz urlop szkoleniowy;

● świadczenia fakultatywne, na których ponoszenie pracodawca może się zgodzić w zawieranej z pracownikiem umowie, ale nie stanowią one dla niego obowiązkowego obciążenia, tj. opłaty i wydatki ponoszone np. na czesne, zakup podręczników, dojazdy, zakwaterowanie.

Z założenia pracodawca wyraża zgodę na naukę pracownika w zakresie związanym z pracą wykonywaną przez tę osobę obecnie lub z pracą, którą mogłaby ona wykonywać w przyszłości u tego pracodawcy. Pracodawcy, których pracownicy dokształcają się z inicjatywy zatrudniającego lub za jego zgodą, najczęściej zobowiązują takie osoby do odpracowania kosztów edukacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00