Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-01-14

Praca na morskich statkach handlowych - cz. 3

Praca na morskich statkach handlowych

(cz. III)

Anna Golas

Z

atrudnionych na morskich statkach handlowych obowiązuje odmienny od przewidzianego w Kodeksie pracy wymiar i rozkład czasu pracy oraz wymiar urlopu wypoczynkowego. Szczególny charakter pracy jest powodem innego, niż ustalony w powszechnym ustawodawstwie pracy, katalogu wykroczeń przeciwko prawom pracownika.

Pracownik wpisany na listę załogi statku jest obowiązany wykonywać pracę w

wymiarze godzin ustalonym przepisami ustawy z 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz.U. Nr 61, poz. 258 ze zm.), a w sytuacjach przez nią dopuszczonych – wykonywać także pracę w godzinach nadliczbowych oraz pozostawać w pogotowiu do pracy.

Czasu pozostawania w

pogotowiu do pracy, podczas którego praca nie była wykonywana, oraz przerw w pracy wynikających z dobowego rozkładu czasu pracy nie wlicza się do obowiązującej pracownika normy czasu pracy. Ponadto dozwolona jest również praca w niedziele i święta określone w odrębnych przepisach.

Podczas przebywania statku w

porcie armator powinien umożliwić pracownikowi wykorzystanie na lądzie czasu wolnego od pracy, chyba że pracownik został zobowiązany do pracy w godzinach nadliczbowych albo do pozostawania w pogotowiu do pracy.

Maksymalny okres przebywania pracownika na statku w

jednej podróży morskiej określa zakładowy układ zbiorowy pracy. Dla pracownika na statku rybackim okres ten nie może być dłuższy niż 160 dni. W
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00