Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-11-06

Poradnia z prawa pracy

W spółce, którą obsługuje moje biuro, pracownicy potwierdzają swoje obecności w pracy na liście. Gdzie ta lista powinna być wyłożona, w kadrach czy w sekretariacie prezesa spółki? Jakie dane mogą być w niej zawarte?

Lista obecności powinna być wyłożona w sekretariacie, lecz należy pamiętać, aby jej nie umieszczać w miejscu widocznym dla wszystkich, a szczególnie dla osób postronnych. Tak więc warto ją położyć w miejscu, gdzie osoby trzecie nie mają do niej wglądu, ewentualnie powinna ona być każdorazowo wręczana pracownikowi przybywającemu do pracy, aby potwierdził obecności, a następnie chowana. Jeżeli chodzi o dane, jakie powinna lista obecności, to na początku należy wskazać, że kwestie dotyczące prowadzenia list obecności nie są regulowane przepisami prawa pracy i w związku z tym nie ma obowiązującego wzoru listy obecności. Niemniej jednak zawiera ona dane osobowe, które podlegają ochronie na zasadach zawartych w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 2 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO). Zgodnie z RODO przyjęty u danego administratora sposób przetwarzania danych osobowych powinien gwarantować bezpieczeństwo danych osobowych, tj. ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem (zob. art. 5 ust. 1 lit. f i ust. 2, art. 24 i 25 RODO). Kolejna zasada przetwarzania danych osobowych to zasada minimalizacji danych, stanowiąca, że przetwarzanie danych ma być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego co niezbędne do celów, w których są przetwarzane (art. 5 ust. 1 lit. c RODO). Warto też wskazać, że niektóre kategorie danych osobowych, np. dane dotyczące zdrowia, co do zasady objęte są zakazem przetwarzania (art. 9 RODO) i w związku z tym przyjmuje się, że na liście obecności nie powinny widnieć przyczyny nieobecności danego pracownika, np. zwolnienie lekarskie czy urlop, czy urlop macierzyński itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00