Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-01-16

Poradnia rachunkowa

  • Kto jest uprawniony do podpisywania sprawozdań w jednostkach organizacyjnych
  • Czy obniżenie podatku od środków transportu wykazać w Rb-27S i Rb-PDP
  • Dlaczego między sprawozdaniem jednostkowym a zbiorczym nie mogą występować różnice

Regionalna izba obrachunkowa zarzuciła naszemu miastu nieprawidłowości w sporządzaniu sprawozdań budżetowych (w tym Rb-27S). Jej zdaniem sprawozdania jednostek organizacyjnych (placówki oświatowe), dla których urząd miasta jest jednostką obsługującą, były podpisywane przez osoby nieuprawnione, czyli główne księgowe placówek. Czy faktycznie jest to błąd?

Analizując podane zagadnienie, należy w pierwszej kolejności odnieść się do przepisów materialno-prawnych związanych ze wspólną obsługą. W przypadku gmin przepisy te zawarto w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. I tak, na uwagę zasługuje m.in. art. 10b z którego wynika, że wspólną obsługę mogą prowadzić urząd gminy, inna jednostka organizacyjna gminy, jednostka organizacyjna związku międzygminnego albo jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego, zwane dalej „jednostkami obsługującymi”. Ponadto jednostka obsługująca ma prawo żądania od jednostki obsługiwanej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki. Przy czym, jak wynika z art. 10c ww. ustawy, zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00