Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-06-01

Samorządy majstrują w zasadach wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci. A nie powinny

Rady gmin nie mogą zmieniać zakresu żądanych informacji i dokumentów ani określać terminu załatwienia sprawy dotyczącej wodociągów i kanalizacji w sposób odmienny niż w przepisach - podkreślają sądy i kwestionują regulaminy dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Problem wynika ze zmiany reguł gry. Od czasu, gdy 19 września 2020 r. weszła w życie nowelizacja prawa budowlanego i innych ustaw, przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne oraz gminy są zobowiązane do dostosowania praktyki wydawania warunków technicznych przyłączania do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej do tej regulacji. Wcześniej takich przepisów nie było, więc miały wolną rękę przy ustalaniu zasad ich wydawania. Obecnie treść tych dokumentów, a w konsekwencji działalność przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie wydawania warunków przyłączenia do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, muszą być zgodne z art. 19a ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: u.z.z.w.). Analiza orzeczeń sądów administracyjnych wydanych na podstawie tego artykułu pokazuje jednak, że nie wszystkim gminom udało się właściwie dostosować regulaminy dostarczania wody i odprowadzania ścieków do obowiązującej regulacji ustawowej. W szczególności wszelkie podejmowane przez rady gmin próby modyfikacji, uzupełnienia lub doprecyzowania reguł wynikających z u.z.z.w. poprzez przenoszenie dotychczasowo stosowanych zasad do nowo obowiązujących regulaminów są oceniane negatywnie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00