Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 03-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 03-05-2024
Data publikacji: 2021-03-30

Lepiej nie lekceważyć wizji lokalnej

Nowe prawo zamówień publicznych daje zamawiającemu prawo jej zarządzenia. Jeżeli oględziny są obowiązkowe, to wykonawca, który ich nie dokona, musi się liczyć z odrzuceniem oferty

Przepisy obowiązującego od 1 stycznia tego roku nowego prawa zamówień publicznych (czyli ustawy z 11 września 2019 r., Dz.U. z 2019 r. poz. 2019, ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 464; dalej: nowe p.z.p.) szerzej niż dotychczas regulują kwestię wizji lokalnej - czyli oględzin, które mają umożliwić wykonawcy zapoznanie się z miejscem realizacji przyszłego zamówienia. [ramka 1] Przede wszystkim wprowadzają wprost fakultatywną wizję lokalną (art. 131 ust. 2 nowego p.z.p). Dla porównania: w treści poprzednio obowiązującego prawa zamówień publicznych w odniesieniu do wizji lokalnej był przewidziany wyłącznie przypadek, w którym oferty wykonawców mogą zostać złożone jedynie po odbyciu przez nich wizji lokalnej (tj. obligatoryjnej wizji lokalnej).

Ramka 1

Rola zapoznania się z miejscem realizacji zamówienia

Wizja lokalna to, mówiąc prościej, oględziny, które mają umożliwić wykonawcy zapoznanie się z miejscem realizacji przyszłego zamówienia. Wymaganie odbycia wizji lokalnej przed złożeniem oferty lub tylko wskazanie możliwości jej odbycia regulują przepisy dotyczące specyfikacji warunków zamówienia (art. 134 ust. 2 pkt 9 i art. 281 ust. 2 pkt 12 nowego p.z.p.) oraz opisu potrzeb i wymagań (art. 156 ust. 2, art. 174 ust. 1, art. 282 nowego p.z.p.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00