Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-02-08

CPK, czyli (C)zy (P)rzyjdzie (K)ryzys przez budowę megalotniska i jak go uniknąć

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to budowa nie tylko terminala oraz pasa startowego, ale także infrastruktury prowadzącej do lotniska - nowych dróg, linii kolejowych oraz sieci energetycznych. Ważne jest więc zaplanowanie z wyprzedzeniem poszczególnych etapów tak, aby uniknąć kumulacji inwestycji w danym regionie.

Na przykład skoro przyjęto koncepcję 10 szprych kolejowych prowadzących do CPK, przetargi powinny być ogłaszanie stopniowo i dla różnych szprych (oczywiście dla takich odcinków, aby można było rozpocząć od razu ich komercyjne wykorzystanie). Inaczej wykonawcy mogą zderzyć się z nadzwyczajnym wzrostem cen usług i materiałów nabywanych lokalnie. Taki problem może inwestycję opóźnić, jeżeli np. firma nie poradzi sobie z nadzwyczajnym wzrostem cen i zostanie usunięta z kontraktu lub upadnie.

Idąc dalej, problem nieodpowiedniego harmonogramowania przez zamawiającego przełoży się na kolejne spory sądowe o waloryzację. Takie spory mogą z kolei opóźnić inne, czasem ważniejsze, procesy sądowe, a przecież problem ten zamawiający mógłby zawczasu istotnie zredukować przez rzetelne zaplanowanie inwestycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00