Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-04-18
Data publikacji: 2024-04-18

Pracodawcy mają dwa miesiące na dostosowanie stanowisk pracy do nowych wymogów BHP

Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dostosować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe do nowych przepisów w zakresie bhp i ergonomii. Po tym terminie niewykluczone są kontrole ze strony PIP. Inspektorzy w ramach oględzin stanowisk pracy wyposażonych w monitory komputerowe lub laptopy będą weryfikowali wymagane przepisami dla tych stanowisk wyposażenie.

Nowe wymagania bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe – praktyczny poradnik >>>

Stanowisko pracy zdalnej - obowiązek pracodawcy czy pracownika >>>

17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 2023 poz. 2367). Nowe przepisy mają w pełni zastosowanie do nowo tworzonych stanowisk pracy, natomiast stanowiska istniejące przed 17 listopada 2023 r. powinny zostać dostosowane do określonych w rozporządzeniu wymagań bhp i ergonomii w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie zmian, tj. do 17 maja 2024 r.

Nowa definicja stanowiska pracy

W wyniku nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zmodyfikowana została definicja stanowiska pracy. Zlikwidowany został dotychczasowy podział na wyposażenie podstawowe (w tym monitor ekranowy, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub stację dyskietek), wyposażenie dodatkowe (w tym drukarkę, skaner, mysz, trackball) oraz wyposażenie pomocnicze (w tym stół, krzesło, uchwyt na dokument, podnóżek). W praktyce oznacza to, że krzesła i stół nie są już wyposażeniem pomocniczym.

Zgodnie z nowelizacją przez pojęcie stanowiska pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem,
  • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Systemy przenośne - praca przy laptopach

Najistotniejszą zmianą w zakresie wyposażenia stanowiska pracy - w ocenie PIP - jest uregulowanie przez ustawodawcę zasad organizowania pracy z systemami przenośnymi.

Zgodnie z nowo wprowadzonymi przepisami stanowisko pracy pracownika, który pracuje przy systemie przenośnym co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, powinno być wyposażone w:

  • stacjonarny monitor ekranowy lub
  • podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika
  • oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika. Jest to znacząca zmiana, ponieważ dotychczas zapewnienie monitora stacjonarnego lub podstawki było dobrowolną decyzją pracodawcy. Ponadto rozporządzenie określa standardy, jakie powinny spełniać monitory ekranowe.

Wymogi, jakie powinien spełniać monitor ekranowy

 

Przepisy rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe mają charakter bezwzględnie obowiązujący w zakresie wyposażenia stanowisk pracy i stanowią absolutne minimum, jakie powinno być zapewnione pracownikowi. Oznacza to, że pracownik nie może zrzec się wymaganego przepisami dodatkowego sprzętu.

Ważne

Stanowiska pracy zdalnej wyposażone w laptop lub komputer należy uzupełnić monitorem ekranowanym lub podstawką, klawiaturą i myszą.

Pracodawca poniesie koszty wyposażenia stanowiska pracy zdalnej w odpowiedni sprzęt komputerowy oraz jego oprogramowanie. Natomiast zgodnie ze stanowiskiem Głównego Inspektoratu Pracy ani biurko, ani krzesło nie są narzędziami pracy zdalnej, stanowią one wyposażenie stanowiska pracy, które organizuje pracownik.

Po 17 maja możliwe kontrole PIP

Po 17 maja 2024 r. niewykluczone są kontrole, podczas których inspektorzy w ramach oględzin stanowisk pracy wyposażonych w monitory komputerowe lub laptopy będą w zakładach pracy weryfikowali wymagane przepisami dla tych stanowisk wyposażenie.

W przypadku stanowisk pracy wyposażonych w monitory lub laptopy, ale funkcjonujących w ramach pracy zdalnej, sytuacja wygląda inaczej. Główny Inspektorat Pracy wydał 9 lutego 2023 r. stanowisko w sprawie kontroli miejsc pracy zdalnej w domach pracowników. GIP wskazał w nim, że nie będzie możliwa kontrola inspektorów PIP w domach pracowników, gdyż nie są one miejscem wykonywania zadań przez pracodawcę.

Ważne

Pracodawcy powinni zweryfikować poszczególne stanowiska pracy, a w przypadku gdy analiza wykaże, że nie spełniają one obowiązujących wymagań należy podjąć stosowne działania w celu ich dostosowania do nowych przepisów w terminie do 17 maja 2024 roku.

Czytaj więcej: Do 17 maja 2024 r. trzeba dostosować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp >>>

Opracowanie: Katarzyna Bogucka

Kawa z INFORLEX

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00