Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.75.2024.2.MJ

Opodatkowanie wsparcia finansowego otrzymanego od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 30 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwestii opodatkowania wsparcia finansowego otrzymanego od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Uzupełnił go Pan pismem z 20 marca 2024 r. (wpływ 22 marca 2024 r.).  

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi Pan hodowle drobiu stanowiącą działy specjalne produkcji rolnej i z którego przychody opodatkowuje Pan podatkiem liniowym.

W latach 2019-2021 Pana gospodarstwo znalazło się na terenie, na którym odnotowano ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków, czyli na tzw. terenie zapowietrzonym, o którym mowa w § 10 ust. 1 rozporządzanie Ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (dalej: Rozporządzenie w sprawie zwalczania grypy ptaków). W związku z tym, w tym okresie w stosunku do Pana gospodarstwa zastosowano środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 oraz § 17 ust. 1 Rozporządzania w sprawie zwalczania grypy ptaków. To z kolei skutkowało obniżeniem produkcji w gospodarstwie i znacznym spadkiem przychodów.

Po rozpatrzeniu wniosku z (…) 2023 r. o udzielenie wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019- 2021, decyzją nr (…) z (…) 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieliła Panu wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z ww. wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 poz. 1063 ze zm., dalej: „Rozporządzenie w sprawie wspierania rynku").

Jak wskazano w decyzji, część kwoty pomocy została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Uzupełnienie

Zostało Panu wypłacone wsparcie finansowe w postaci nieodpłatnego świadczenia pieniężnego. Nie było to ani odszkodowanie, ani zadośćuczynienie ani nagroda.

Wsparcie finansowe otrzymał Pan bezpośrednio od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wsparcie finansowe nie zostało Panu wypłacone na konkretny cel. Zostało one wypłacone z tytułu strat w produkcji poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków i mógł je Pan przeznaczyć na wydatki, których nie był Pan w stanie ponieść w związku z niepodejmowaniem produkcji w gospodarstwie.

Otrzymane w ramach tego wsparcia środki pieniężne zostały przeznaczone na opłacenie gazu, energii oraz spłaty kredytu inwestycyjnego i odsetek powstałych w związku z jego zaciągnięciem.

Wsparcie finansowe otrzymał Pan (…) 2023 r.

Kwota wsparcia finansowego, którą przekazała Panu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - jako agencję wykonawczą - z budżetu państwa oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Pytania

1.Czy otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

2.W przypadku uznania, że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to czy wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W Pana ocenie otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Aby uznać otrzymane przez Pana wsparcie finansowe należy zatem ustalić czy:

1)Wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą,

2)Agencja wypłacająca wsparcie otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Wskazać należy, że jak nakazuje rozumieć ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. 2023 poz. 1270 ze zm.) agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa. Jedną z agencji wykonawczych, o której mowa powyżej, jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR) działająca w oparciu o ustawę z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. 2023 poz. 1199 ze zm.).

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lutego 2018 r., nr 0114- KDIP3- 1.4011.423.2017.2.KS: ,,Jeżeli więc Wnioskodawca otrzymał/otrzyma środki w ramach programu "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020" realizowanego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki w istocie agencja otrzymała/otrzyma z budżetu państwa, zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych." Pierwszy warunek uznać zatem należy za spełniony - wsparcie zostało wypłacone przez agencję wykonawczą.

Rozważając natomiast charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT, należy odnieść się do ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 tego aktu ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2023 r. nr 0112- KDIL2- 2.4011.533.2023.1.AA „W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich."

Tożsame stanowisko organ zajął również w interpretacji z 29 grudnia 2023 r. nr 0112- KDIL2- 2.4011.726.2023.2.AA.

Przyznane wsparcie finansowe miało na celu kompensację strat wynikłych z przerwania produkcji z powodu choroby zwierząt, co z kolei jest zgodne z celami polityki rolniczej oraz weterynaryjnej. W tej sytuacji, w świetle powyższych przepisów, nie rozpoznaje się przychodu podlegającego opodatkowaniu, co potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 29 grudnia 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.726.2023.2.AA: ,,Ponieważ otrzymał Pan wsparcie finansowe z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021 od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki te w istocie Agencja otrzymała z budżetu państwa, zastosowanie w Pana sprawie znajduje cytowany powyżej art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota otrzymanej pomocy nie stanowi przychodu podatkowego."

Mając powyższe na względzie otrzymane wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT.

Ad. 2

W Pana ocenie w przypadku uznania, że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT wolne od podatku są wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Oznacza to, że jeżeli otrzymane nieodpłatne świadczenie, którym bez wątpliwie jest otrzymane wsparcie finansowe, jest finansowane ze środków agencji wykonawczych, to jego wartość podlega zwolnieniu z podatku dochodowego. Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania numer 1, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest agencją wykonawczą, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. 2023 poz. 1270 ze zm.), a więc warunek ten, w niniejszej sprawie, zostaje spełniony.

Mając powyższe na względzie, w przypadku uznania, że wsparcie finansowe od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to wsparcie to korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Źródła przychodów

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wynika, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1:

Nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są:

4.działy specjalne produkcji rolnej.

Przychód z działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1. Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jak stanowi art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Na podstawie ww. przepisu kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, chyba że pochodzącą one od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Ustawa o finansach publicznych

Co do charakteru środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy;

3)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4)środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5)środki przeznaczone na realizację:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c)Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);

6)inne środki.

Według art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021 str. 187 z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116” po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

Według art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się na grupy wydatków, w tym wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.

Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18, oraz statut.

W myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszej ustawie i w ustawie, o której mowa w art. 18.

W świetle art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.

Jak wynika z art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na mocy art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o finansach publicznych:

Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący realizację zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.

Definicja Agencji Wykonawczej

Art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 973 ze zm.) stanowi, że:

Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

Przychodami Agencji są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych oraz inne przychody.

Finansowanie z budżetu wspólnotowego oraz krajowego wydatków na rozwój obszarów wiejskich

Ramy prawne finansowania z budżetu wspólnotowego wydatków na rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 określone zostały m.in. w:

  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.

Z kolei regulacje prawne na poziomie ustawodawstwa krajowego zostały określone m.in. w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2023 poz. 1105).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Ustawa określa zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie dotyczącym wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej „programem”.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Użyte w ustawie określenie agencja płatnicza oznacza agencję płatniczą w rozumieniu art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Agencja pełni funkcję akredytowanej agencji płatniczej.

Jak stanowi art. 34 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Pomoc w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. b, pkt 4, 5, 6 lit. d, pkt 7, 13 i 14, jest przyznawana na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawieranej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.

Opodatkowanie otrzymanego wsparcia finansowego od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

1.Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi Pan hodowle drobiu stanowiącą działy specjalne produkcji rolnej i z którego przychody opodatkowuje Pan podatkiem liniowym.

2. W latach 2019-2021 Pana gospodarstwo znalazło się na terenie, na którym odnotowano ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków. W związku z tym, w tym okresie w stosunku do Pana gospodarstwa zastosowano środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 oraz § 17 ust. 1 Rozporządzania w sprawie zwalczania grypy ptaków.

3. Po rozpatrzeniu wniosku z (…) 2023 r. o udzielenie wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021, decyzją nr (…) z (…) 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieliła Panu wsparcia finansowego z tytułu strat w produkcji jaj spożywczych poniesionych na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z ww. wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

4. Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce .

5. Wsparcie finansowe otrzymał Pan bezpośrednio od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

6. Kwota wsparcia finansowego, którą przekazała Panu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - jako agencję wykonawczą - z budżetu państwa oraz z EuropejskiegoFunduszu Rolnego Gwarancji

7. Wsparcie otrzymał Pan (…) 2023 r.

Otrzymał Pan środki od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki w istocie Agencja otrzymała z budżetu państwa, zatem zastosowanie w Pana sprawie znajduje cytowany powyżej art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota otrzymanego wsparcia nie stanowi przychodu podatkowego.

Otrzymane przez Pana wsparcie z tytułu niepodejmowania produkcji w Pana gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zaraźliwej grypy ptaków nie stanowi dla Pana przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z wyżej wskazanym przepisem.

Skoro uzyskane wsparcie nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, tym samym nie podlega zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na uznanie za prawidłowe Pana stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 organ odstąpił od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2. Pytanie nr 2 wraz ze stanowiskiem były sformułowane warunkowo i oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie, gdyby stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostało ocenione jako nieprawidłowe, tj. że otrzymane wsparcie finansowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach (dotyczą innych stanów faktycznych) i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00