Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.50.2024.3.KP

Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy z posiadanej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę nie wynika adres nabywcy, na rzecz którego dokonana została sprzedaż.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadku gdy z posiadanej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę nie wynika adres nabywcy, na rzecz którego dokonana została sprzedaż.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 marca 2024 r. (data wpływu 26 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni zamierza poza etatem w ramach działalności nierejestrowanej kupować wyselekcjonowany przez nią towar (ubrania, buty, dodatki do odzieży jak np. paski, szale, apaszki) w sklepach stacjonarnych z odzieżą używaną znajdujących się w Polsce. Potem te produkty odpowiednio przygotować tj. na początku wyprać, wysuszyć i wyprasować. Tam gdzie będzie to wymagane naprawić np. doszyć guzik, ogolić wełniany produkt. Następnie zrobić zdjęcia tych produktów i wystawić na sprzedaż w Internecie. Wnioskodawczyni planuje bazować tylko na sprzedaży online na portalach sprzedażowych (…) i (…). Produkty będą dostarczane tylko w systemie wysyłkowym, Wnioskodawczyni nie przewiduje odbiorów osobistych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Sprzedaż dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej możliwe (jest prawdopodobieństwo) że przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł.

W poprzednich latach Wnioskodawczyni nie realizowała żadnych usług w ramach działalności nierejestrowanej, więc nie zrealizowała w poprzednich latach żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Nigdy wcześniej Wnioskodawczyni nie była zobligowana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Symbol PKWiU dla sprzedawanych przez Wnioskodawczynię towarów: 14.13.40.

Wnioskodawczyni nie będzie sprzedawała towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2605).

Wnioskodawczyni będzie otrzymywała zapłatę w całości za sprzedany towar (będący przedmiotem wniosku) za pośrednictwem banku (na Wnioskodawczyni indywidualny rachunek bankowy) przez pośrednika (…) czy innych firm obsługujących płatności współpracujących z platformami sprzedażowymi (…) i (…). Wpływ na konto będzie dokonany za pośrednictwem firmy obsługującej płatności.

Wnioskodawczyni skupi swój opis głównie na platformie sprzedażowej bo to tam chce w największym stopniu prowadzić działalność. Z dowodów dokumentujących sprzedaż jednoznacznie wynika, jakiego klienta oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczy. Dane klienta (imię i nazwisko) Wnioskodawczyni widzi w momencie akceptacji sprzedaży. Kwotę za sprzedany towar otrzymuje najpierw na konto (…), potem ma możliwość zlecenia przelewu zbiorczego z platformy sprzedażowej (…) na swój indywidualny rachunek bankowy.

Adres jest podany w zależności od formy dostawy: W przypadku dostawy za pomocą (...) adres jest widoczny na etykiecie. W przypadku dostawy kurierem z dostawą do domu adres jest widoczny na etykiecie. W przypadku dostawy za pomocą (…) na etykiecie podany jest wyłącznie adres paczkomatu/ punktu odbioru. W przypadku dostawy za pomocą (…) podany na etykiecie jest wyłącznie adres punktu odbioru. W przypadku dostawy za pomocą (…) na etykiecie podany jest wyłącznie adres paczkomatu/ punktu odbioru. W przypadku (…) historia zamówień oraz informacja o tym czy Wnioskodawczyni jako użytkownik otrzymała za to zapłatę jest dostępna w aplikacji. Wnioskodawczyni ma możliwość pobrać te informacje z aplikacji i jest w stanie powiązać płatność z zamówieniem, jest tam informacja kto dokonał zakupu tj. nick użytkownika i informacja jakiej rzeczy dotyczyła sprzedaż.

W przypadku (…) co miesiąc Wnioskodawczyni otrzymuje raport od operatora realizującego płatności, gdzie są informacje dotyczące tego jaki przedmiot został sprzedany, data zdarzenia, kwota, identyfikator zamówienia, zewnętrzny identyfikator zamówienia, nazwa kupującego (imię i nazwisko), zewnętrzny identyfikator kupującego, email kupującego. Sprzedaż (opisana we wniosku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych odbywa się/odbywać się będzie tylko i wyłącznie w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi.

Wnioskodawczyni wysyła towar osobiście na poczcie, w punkcie kurierskim lub nadaje przesyłkę w tzw. Paczkomacie. Dane do wysyłki towaru są generowane na platformie sprzedażowej, a później etykieta jest przez Wnioskodawczynię drukowana i naklejana na przesyłkę. Płatność za sprzedany towar Wnioskodawczyni otrzymuje: w przypadku platformy (…): bezpośrednio na swój rachunek bankowy. W przypadku platformy (…): najpierw wirtualnie na konto Wnioskodawczyni na tej platformie, potem zleca wypłatę środków na swój rachunek bankowy.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu

Czy Wnioskodawczyni jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej?

Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu

Zdaniem Wnioskodawczyni, w nawiązaniu do Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r.) punkty 36 i 37 uznaje, że obejmuje Wnioskodawczynię zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Ponadto w myśl przepisów RODO nie wszystkie dane użytkowników (jak na przykład adres, o ile nie jest potrzebny do dostarczenia przesyłki) są dostępne dla innych użytkowników.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia, jako sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast w poz. 37 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza w ramach działalności nierejestrowanej kupować wyselekcjonowany przez nią towar (ubrania, buty, dodatki do odzieży jak np. paski, szale, apaszki) w sklepach stacjonarnych z odzieżą używaną znajdujących się w Polsce. Potem te produkty odpowiednio przygotować tj. na początku wyprać, wysuszyć i wyprasować. Tam gdzie będzie to wymagane naprawić np. doszyć guzik, ogolić wełniany produkt. Następnie zrobić zdjęcia tych produktów i wystawić na sprzedaż w Internecie. Wnioskodawczyni planuje bazować tylko na sprzedaży online na portalach sprzedażowych (…) i (…). Produkty będą dostarczane tylko w systemie wysyłkowym, Wnioskodawczyni nie przewiduje odbiorów osobistych.

Sprzedaż dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej możliwe (jest prawdopodobieństwo) że przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł. W poprzednich latach Wnioskodawczyni nie realizowała żadnych usług w ramach działalności nierejestrowanej, więc nie zrealizowała w poprzednich latach żadnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Nigdy wcześniej Wnioskodawczyni nie była zobligowana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Symbol PKWiU dla sprzedawanych przez Wnioskodawczynię towarów: 14.13.40.

Wnioskodawczyni nie będzie sprzedawała towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawczyni będzie otrzymywała zapłatę w całości za sprzedany towar (będący przedmiotem wniosku) za pośrednictwem banku (na Wnioskodawczyni indywidualny rachunek bankowy) przez pośrednika (…) czy innych firm obsługujących płatności współpracujących z platformami sprzedażowymi (…) i (…). Wpływ na konto będzie dokonany za pośrednictwem firmy obsługującej płatności.

Z dowodów dokumentujących sprzedaż jednoznacznie wynika, jakiego klienta oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczy. Dane klienta (imię i nazwisko) Wnioskodawczyni widzi w momencie akceptacji sprzedaży. Kwotę za sprzedany towar otrzymuje najpierw na konto (…), potem ma możliwość zlecenia przelewu zbiorczego z platformy sprzedażowej (…) na swój indywidualny rachunek bankowy.

Adres jest podany w zależności od formy dostawy: W przypadku dostawy za pomocą (…) adres jest widoczny na etykiecie. W przypadku dostawy kurierem z dostawą do domu adres jest widoczny na etykiecie. W przypadku dostawy za pomocą (…) na etykiecie podany jest wyłącznie adres paczkomatu/ punktu odbioru. W przypadku dostawy za pomocą (…) podany na etykiecie jest wyłącznie adres punktu odbioru. W przypadku dostawy za pomocą (…) na etykiecie podany jest wyłącznie adres paczkomatu/ punktu odbioru. W przypadku (…) historia zamówień oraz informacja o tym czy Wnioskodawczyni jako użytkownik otrzymała za to zapłatę jest dostępna w aplikacji. Wnioskodawczyni ma możliwość pobrać te informacje z aplikacji i jest w stanie powiązać płatność z zamówieniem, jest tam informacja kto dokonał zakupu tj. nick użytkownika i informacja jakiej rzeczy dotyczyła sprzedaż.

W przypadku (…) co miesiąc Wnioskodawczyni otrzymuje raport od operatora realizującego płatności, gdzie są informacje dotyczące tego jaki przedmiot został sprzedany, data zdarzenia, kwota, identyfikator zamówienia, zewnętrzny identyfikator zamówienia, nazwa kupującego (imię i nazwisko), zewnętrzny identyfikator kupującego, email kupującego. Sprzedaż (opisana we wniosku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych odbywa się/odbywać się będzie tylko i wyłącznie w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi.

Wnioskodawczyni wysyła towar osobiście na poczcie, w punkcie kurierskim lub nadaje przesyłkę w tzw. Paczkomacie. Dane do wysyłki towaru są generowane na platformie sprzedażowej, a później etykieta jest przez Wnioskodawczynię drukowana i naklejana na przesyłkę. Płatność za sprzedany towar Wnioskodawczyni otrzymuje: w przypadku platformy (…): bezpośrednio na swój rachunek bankowy. W przypadku platformy (…): najpierw wirtualnie na konto Wnioskodawczyni na tej platformie, potem zleca wypłatę środków na swój rachunek bankowy.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości korzystania przez Panią ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku opisanej sprzedaży wysyłkowej.

Aby odnieść się do Pani wątpliwości, należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy w przypadku wykonywanej przez Panią sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może Pani korzystać z tzw. zwolnienia przedmiotowego, czyli czy wykonuje Pani czynności wykazane w załączniku do rozporządzenia jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na wstępie należy wyjaśnić, że poz. 37 załącznika do rozporządzenia odnosi się do świadczenia usług. Natomiast Pani wskazała, że sprzedaje towary. Tym samym należy stwierdzić, że w opisanej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto jak wynika z przedstawionych na wstępie przepisów prawa, aby przysługiwało Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powołać w tym miejscu należy treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi sygn. akt I SA/Łd 376/21 z 23 września 2021 r., z którego wynika, że „w poz. 36 wskazanego załącznika do Rozporządzenia ustawodawca wyraźnie wskazał, iż chodzi o dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłami kurierskimi). Redakcja niniejszego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości, że możliwości wymienione w nawiasie nie są wyliczeniem przykładowym.” Analogicznie więc, również treść wskazana w nawiasie poz. 36 załącznika do rozporządzenia, czyli „dane nabywcy, w tym jego adres”, również nie jest wyliczeniem przykładowym, wskazującym przykładowe wymagane w prowadzonej ewidencji dane nabywcy. Tym samym, dane nabywcy, w tym adres, są danymi niezbędnymi, które muszą wynikać z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę.

Odnosząc się więc do kwestii będącej przedmiotem Pani wątpliwości, należy wskazać, że w przypadku prowadzonej przez Panią sprzedaży przez Internet dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi, płatność otrzymywana jest przez Panią na rachunek bankowy, a przedmiotem sprzedaży nie są towary, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Co prawda wskazała Pani, że z dowodów dokumentujących sprzedaż jednoznacznie wynika, jakiego klienta oraz jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczy, jednakże co istotne w tej sprawie z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę nie wynika jednoznacznie na czyją rzecz dana czynność (dostawa towaru) została przez Panią dokonana, bowiem nie posiada Pani w prowadzonej ewidencji wszystkich, wskazanych w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, tj. danych nabywcy, w tym jego adres. Doprecyzowała Pani bowiem jednoznacznie opis sprawy, wskazując, że dane klienta (imię i nazwisko) Wnioskodawczyni widzi jedynie w momencie akceptacji sprzedaży. Ponadto w prowadzonej ewidencji dokumentującej zapłatę nie posiada Pani adresu nabywcy. Nawet podczas nielicznych przypadków, w których poznaje Pani adres klienta, np. podczas generowania etykiety, nie zachowuje Pani poznanych danych adresowych w prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, a wysyła Pani taką etykietę z danymi adresowymi na paczce do nabywcy. W omawianej sprawie wskazano, że przypadku sprzedaży przez (…) historia zamówień oraz informacja o tym czy Wnioskodawczyni jako użytkownik otrzymała za to zapłatę jest dostępna w aplikacji a Wnioskodawczyni ma możliwość pobrać te informacje z aplikacji i jest w stanie powiązać płatność z zamówieniem, jest tam informacja kto dokonał zakupu tj. nick użytkownika i informacja jakiej rzeczy dotyczyła sprzedaż. Natomiast w przypadku (…) co miesiąc Wnioskodawczyni otrzymuje raport od operatora realizującego płatności, gdzie są informacje dotyczące tego jaki przedmiot został sprzedany, data zdarzenia, kwota, identyfikator zamówienia, zewnętrzny identyfikator zamówienia, nazwa kupującego (imię i nazwisko), zewnętrzny identyfikator kupującego, email kupującego.

W konsekwencji, nie spełnia Pani jednej z ww. przesłanek, dających Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Jak już wyżej wskazano, posiadanie w prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę adresu nabywcy, jest warunkiem koniecznym do skorzystania z ww. zwolnienia.

Tym samym, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że nie może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Jednakże powyżej wskazany brak możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy, nie wyklucza możliwości korzystania przez Panią ze zwolnienia podmiotowego, związanego z osiąganą przez Panią wysokością sprzedaży, którą to kwestię jako kolejną, należy rozpatrzeć odnosząc się do Pani wątpliwości.

Jak zostało to już wskazane, przedmiotem dokonywanych przez Panią dostaw nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Jeśli więc wartość sprzedaży dokonanej przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwoty 20 000 zł to do momentu przekroczenia tej kwoty będzie przysługiwało Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie obowiązuje jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.

Zatem Pani stanowisko uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja dotyczy sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, tj. Polski, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, żeby sprzedawała Pani towary poza terytorium kraju, a ponadto we własnym stanowisku odwołuje się Pani do poz. 36 i 37 załącznika do rozporządzenia.

Informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00