Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.4.2024.3.MW

Z tytułu finansowania Świadczeń Dodatkowych na rzecz zagranicznych członków zespołu, artystów, którymi w opisanej sprawie są/będą osoby prawne, na Państwa Biurze nie ciążą obowiązki płatnika i nie jesteście i nie będziecie Państwo obowiązani do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz członków zespołu posiadającego osobowość prawną przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT) - jest prawidłowe;
  • w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz opisanych we wniosku reprezentowanych przez agencję zagranicznych artystów przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT) - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia obowiązków płatnika powstałych z tytułu organizowanych i finansowanych przez A. Świadczeń dodatkowych na rzecz zagranicznych podmiotów wskazanych we wniosku.

Uzupełnili go Państwo - na wezwanie -pismem w piśmie uzupełniającym z 4 marca 2024 r. (data wpływu tego samego dnia), wskazali Państwo, iż.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub A.) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę (…) w Księdze Rejestrowej nr (…), nr wpisu (…) i posiada osobowość prawną. A. działa na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.) oraz swojego statutu. A. jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.

W świetle statutu A. do jego zadań należy m.in.:

(...)

A. nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku. A. może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są jednak w całości na działalność statutową A.

W ramach prowadzonej działalności A. zajmuje się m.in. realizacją i promocją wydarzeń kulturalnych (teatralnych, muzycznych, innych) o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. W celu realizacji ww. A. zawiera umowy o dzieło z artystami-twórcami. Zakres usług w ramach umowy o dzieło obejmuje np. zagranie koncertu w ramach wydarzenia indywidualnie lub wraz z orkiestrą, przygotowanie i odtworzenie roli w spektaklu, prowadzenie warsztatów artystycznych odbywających się w Polsce. Umowy zawierane są z polskimi i zagranicznymi artystami, zarówno prowadzącymi działalność gospodarczą, jak i nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W przypadku współpracy z artystami zagranicznymi umowa zobowiązuje artystów do przedstawienia Wnioskodawcy certyfikatu rezydencji podatkowej przed wypłatą wynagrodzenia.

Z tytułu wykonania przedmiotu umowy artysta otrzymuje honorarium; odrębne wynagrodzenie za występ/przeprowadzenie warsztatów oraz odrębne wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji (o ile dotyczy).

Obok zapłaty wskazanego honorarium, mając na uwadze okoliczność, że artyści nie mają miejsca zamieszkania w miejscowości, w której odbywa się wydarzenie, umowa z artystą zobowiązuje A. do zapewnienia i sfinansowania artyście jednego lub kilku wskazanych świadczeń:

  • transportu lokalnego w miejscu wydarzenia na trasie; miejsce przyjazdu - hotel - miejsce wydarzenia - miejsce odjazdu (A. wynajmuje autobus przewożący artystów na wskazanej trasie),
  • zakwaterowania w miejscu odbywania się wydarzenia (A. wynajmuje hotel zgodnie ze standardem przewidzianym w umowie),
  • przelotu lub przejazdu na trasie: miejsce zamieszkania - miejsce wydarzenia - miejsce zamieszkania (A. zamawia i finansuje zakup biletu samolotowego dla artysty),
  • cateringu udostępnianego wszystkim artystom uczestniczącym w wydarzeniu,
  • instrumentów niezbędnych do wykonania występu,
  • przewóz bagażu,
  • przewóz instrumentów niezbędnych do wykonania występu (dalej: "Świadczenia Dodatkowe”).

Wszystkie powyższe świadczenia są organizowane i finansowane przez A., a nie przez artystę. Przyczyną takie działania jest możliwość uzyskania przez A. lepszych warunków finansowych związanych m.in z zagwarantowaniem zakwaterowania czy przelotów oraz wymagania artystów.

Z tytułu zapewnienia powyższych świadczeń A. nie pobiera od artysty wynagrodzenia. Wartość dodatkowych świadczeń nie jest zawarta w wartości honorarium uiszczanego na rzecz artystów. Artyści nie zaliczają wartości otrzymanych do kosztów uzyskania przychodu.

Niekiedy umowy z artystami nie przewidują honorarium dla artysty za wykonanie występu, a A. w ramach umowy zobowiązuje się jedynie do zagwarantowania i sfinansowania jednego lub wszystkich świadczeń wskazanych powyżej.

Tym samym A. w ramach swojej działalności polegającej na realizacji i promocji wydarzeń kulturalnych (teatralnych, muzycznych, innych) o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym może zawierać umowy z artystami w poniższej konfiguracji:

a)umowa z artystą - osobą fizyczną nieprowadzącą działalność gospodarczą, na mocy której A. wypłaca artyście honorarium i/lub zapewnia Świadczenia Dodatkowe;

b)umowa z artystą - osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, na mocy której A. wypłaca wynagrodzenie i/lub zapewnia Świadczenia Dodatkowe;

c)umowa zawarta z agencją reprezentującą artystę - osobę fizyczną prowadzącą lub nieprowadzącą działalności gospodarczej, na mocy której A. wypłaca artyście honorarium, wypłaca prowizję agencji, a także zapewnia Świadczenia Dodatkowe artyście oraz przedstawicielom agencji;

d)umowa zawarta z zespołem lub z agencją reprezentującą zespół posiadający osobowość prawną, na mocy której A. wypłaca honorarium na rzecz zespołu, wypłaca prowizję na rzecz agencji, a także zapewnia Świadczenia Dodatkowe na rzecz członków zespołu oraz przedstawicieli agencji.

W interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.982.2016.1.MMA uzyskanej przez Wnioskodawcę, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów potwierdził, że świadczenia dodatkowe dla artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i zagranicznych artystów w postaci sfinansowania przez Wnioskodawcę kosztów przelotów lub przejazdu oraz transportu lokalnego korzystają w całości ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”). Jednocześnie potwierdził on, że w sytuacji, gdy koszty wskazanych świadczeń dodatkowych dla artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i zagranicznych artystów w całości będą korzystały ze zwolnienia z podatku na Wnioskodawcy z tytułu sfinansowania tych świadczeń nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Końcowo organ wskazał, że w stosunku do świadczeń dodatkowych dla polskich artystów prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca w ogóle nie jest płatnikiem.

W związku z powyższą interpretacją Wnioskodawca pragnie doprecyzować, czy w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę w opisanych powyżej okolicznościach przedstawionych powyżej Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika w postaci obowiązków informacyjnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

W piśmie uzupełniającym z 4 marca 2024 r. (data wpływu tego samego dnia), wskazali Państwo, że:

Pytanie nr 1.

Jakiego okresu podatkowego ma dotyczyć interpretacja indywidualna, tj. w którym roku (latach) podatkowych A. będzie zapewniało artystom Świadczenia dodatkowe?

Odpowiedź:

Wnioskodawca pragnie wskazać, że od ponad 20 lat w ramach prowadzonej przez siebie działalności zajmuje się m.in. realizacją i promocją wydarzeń kulturalnych (teatralnych, literackich, muzycznych, innych) o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i między narodowym.

Wnioskodawca nadal zamierza kontynuować realizację swojej działalności w dotychczasowej formie realizując jednocześnie nałożone na niego przez organizatora, którym jest Gmina (…).

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca pragnie wskazać, że praktycznie każdego roku w jego działalności mają miejsce zdarzenia objęte Wnioskiem, tj. A. każdego roku zapewnia artystom Świadczenia dodatkowe związane z realizacją przez A. wydarzeń kulturalnych. A. będzie tym samym zapewniać Świadczenia dodatkowe w niezbędnym zakresie artystom dopóki będzie organizowało wydarzenia kulturalne, których uczestnikami będą zaproszeni przez A. zagraniczni artyści. Możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego była już przedmiotem interpretacji organu wydanej 7 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.982.2016.1.MMA.

Podsumowując, intencją Wnioskodawcy było objęcie Wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotychczasowej praktyki Wnioskodawcy dotyczącej zapewnianych przez Wnioskodawcę artystom w latach poprzednich Świadczeń dodatkowych, a także przyszłych zdarzeń tego typu, które z pewnością będą regularnie pojawiać się w przyszłych latach w praktyce Wnioskodawcy ze względu na charakter prowadzonej przez niego działalności w tym zakresie.

Pytanie nr 2

W jakich krajach będą mieli miejsce zamieszkania/siedziby artyści zagraniczni/agenci zagraniczni (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a jeśli osoby fizyczne prowadzą działalność w formie spółki osobowej - państwa zamieszkania wspólników spółek transparentnych podatkowo)?

Odpowiedź:

Wnioskodawca pragnie na wstępie podkreślić, że przedmiotem niniejszego Wniosku jest wykładnia przepisów prawa krajowego (tj. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych) dotyczących raportowania, a nie konsekwencji podatkowych transakcje ze skutkiem transgranicznym, o których mowa art. 14b § 3a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobligowany do przedstawiania listy krajów i podmiotów otrzymujących Świadczenia dodatkowe.

Jednocześnie chcąc odpowiedzieć na pytanie zadane przez Organ podatkowy w Wezwaniu Wnioskodawca pragnie wskazać, że organizując wydarzenia współpracuje on z artystami/agencjami z całego świata. W poprzednich latach Wnioskodawca współpracował m.in. z artystami (osobami fizycznymi), którzy mieli miejsce zamieszkania/siedziby w:

  • Wielkiej Brytanii
  • Francji
  • Niemczech
  • Ukrainie
  • USA
  • Hiszpanii
  • Grecji
  • Włoszech
  • Kanadzie
  • Austrii
  • Szwajcarii
  • Republice Czeskiej
  • Australii
  • Norwegii
  • Bułgarii
  • Argentynie
  • Chile
  • Belgii
  • Szwecji
  • Słowacji
  • Litwie
  • Danii
  • Macedonii
  • Holandii
  • Malcie

Jednocześnie Wnioskodawca współpracował w poprzednich latach z artystami działającymi w formie osób prawnych, którzy mieli siedzibę m.in. w:

  • Hiszpanii
  • Ukrainie
  • Austrii
  • Belgii
  • Francji
  • USA
  • Wielkiej Brytanii
  • Irlandii
  • Niemczech
  • Litwie
  • Rumunii
  • Szwajcarii

Wnioskodawca pragnie wskazać, że powyższa lista oparta jest na współpracach podejmowanych przez A. w poprzednich latach, w których organizowało ono szereg wydarzeń kulturalnych. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości, przy okazji organizacji kolejnych wydarzeń będzie podejmować współpracę z artystami z innych niż wskazane powyżej jurysdykcje. A. organizując różnego rodzaju wydarzenia stara się tak układać ich program, aby był on różnorodny i atrakcyjny dla widza oraz niepowtarzalny w związku z czym katalog artystów, z którymi A. współpracuje co roku ulegać może modyfikacji/poszerzeniu.

Pytanie nr 3

Czy artyści zagraniczni/agenci i zagraniczni - nierezydenci (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek transparentnych podatkowo) będą posiadali stalą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu stosownej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

Odpowiedź:

Nie. Artyści zagraniczni/agenci zagraniczni - nierezydenci (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek transparentnych podatkowo) nie będą posiadali stałej placówki (zakładu) na terytorium Polski w rozumieniu stosownej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Pytanie nr 4

Czy dochody uzyskane przez w. podmioty zagraniczne będą osiągane za pośrednictwem posiadanej przez nich na terytorium Polski stałej placówki?

Odpowiedź:

Nie.

Pytanie nr 5

Czy umowy o dzieło zostały zawarte z artystami na wykonywanie przez nich działalności kulturalnej, widowiskowe, rozrywkowej?

Odpowiedź:

Tak. Umowy o dzieło zostały zawarte z artystami na wykonywanie przez nich działalności kulturalnej, widowiskowe, rozrywkowej i tak będą zawierane w przyszłości.

Pytanie nr 6

Na czyją rzecz wypłacane są Świadczenia dodatkowe: bezpośrednio na rzecz artystów, czy też agencji go reprezentującej?

Odpowiedź:

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zagadnienie będące przedmiotem niniejszego pytania zostało szczegółowo opisane przez A. w treści Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca nie „wypłaca” Świadczeń dodatkowych. Wszystkie Świadczenia dodatkowe są organizowane i finansowane przez A., a nie przez artystę/agencję. Koszty Świadczeń dodatkowych ponoszone są bezpośrednio przez A. na podstawie faktur (rachunków), w których jako nabywca usługi oraz płatnik wskazany jest Wnioskodawca. Wnioskodawca nie stosuje metody polegającej na zwrocie artystom/agencjom uprzednio sfinansowanych wydatków.

Beneficjentem Świadczeń dodatkowych w objętych treścią Wniosku zdarzeniach jest bezpośrednio artysta, na którego rzecz Wnioskodawca organizuje Świadczenia dodatkowe.

Pytanie nr 7

Czy na okoliczność zapewnienia Świadczeń dodatkowych zostaje zawarta osobna umowa o dzieło?

Odpowiedź:

Nie, na okoliczność zapewnienia Świadczeń dodatkowych objętych niniejszym Wnioskiem nie zostaje zawarta odrębna umowa o dzieło dotycząca tylko Świadczeń dodatkowych.

Pytanie nr 8

Czy Świadczenia dodatkowe zostały artystom sfinansowane do wysokości limitu określonego rozporządzeniem z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), czy ponad limit lam określony?

Odpowiedź:

W dotychczasowej praktyce Wnioskodawcy zdarzały się zarówno sytuacje, w których Świadczenia dodatkowe były finansowane artystom do wysokości limitu określonego rozporządzeniem z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej jak i sytuacje, w których Wnioskodawca finansował Świadczenia dodatkowe ponad określony we wskazanym rozporządzeniu limit.

Zgodnie jednak z wymogami nałożonymi na Wnioskodawcę ww. rozporządzeniem, przekroczenie finansowania Świadczeń dodatkowych następowało jedynie w uzasadnionych przypadkach. Wówczas Dyrektor A. wyrażał zgodę na sfinansowanie Świadczeń dodatkowych w wysokości przekraczającej limit, o którym mowa w rozporządzeniu.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, że przy organizacji wydarzeń współpracuje on z szeregiem artystów - od najmniejszych, niezależnych artystów po gwiazdy światowego formatu. Współpraca ze wskazanymi artystami każdorazowo wymaga od A. indywidualnego podejścia do danego artysty, a w przypadku konieczności zapewnienia mu Świadczeń dodatkowych, dobrania odpowiedniego, akceptowalnego przez danego artystę standardu np. hotelu, transportu itp.

Tym samym w praktyce A. zdarzają się sytuację, w których ze względu na format danego artysty A. chcąc zagwarantować sobie możliwość współpracy z danym artystą musi zapewnić mu Świadczenia dodatkowe w wyższym standardzie przekraczając jednocześnie limit wskazany w rozporządzeniu, co wymaga zgody Dyrektora.

Pytanie nr 9

Czy Świadczenia dodatkowe są/będą poniesione w celu osiągnięcia przez Państwa przychodów?

Odpowiedź:

Co do zasady Świadczenia dodatkowe są/będą poniesione przez A. w ramach/na potrzeby realizowanych przez A. wydarzeń, które generują po jego stronie przychody, a co za tym idzie, ponoszone są/będą w celu osiągnięcia przychodu.

Zdarzają się jednak sytuacje, w których A. organizuje wydarzenia nieodpłatne (w ramach prowadzonej przez siebie działalności statutowej), w ramach których zapewnia Świadczenia dodatkowe zaangażowanym w nie artystom. Tym samym realizuje zadania wynikające z odrębnych przepisów i statutu jako instytucja kultury i nie osiąga przychodów.

Wówczas jednak działania takie podejmowane są przez A. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

Zgodnie z art. 21 ust. 13 ustawy o PIT przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1)w celu osiągnięcia przychodów lub

2)w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3)przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4)przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Pytanie nr 10

Czy zagraniczne agencje, zagraniczne zespoły posiadające osobowość prawna, zagraniczni artyści to osoby prawne, spółki kapitałowe w organizacji, spółki transparentne podatkowo (spółki osobowe), jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (podmioty prawne), czy też podmioty prowadzące pozarolnicza działalność gospodarczą?

Odpowiedź:

Zagraniczne agencje, zagraniczne zespoły posiadające osobowość prawną i zagraniczni artyści, z którymi Wnioskodawca współpracuje/może współpracować w przyszłości, i którym zapewnia Świadczenia dodatkowe działają/mogą działać w formie osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji, spółek transparentnych podatkowo czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnych, a także jako podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pytanie nr 11

Dane identyfikujące zagraniczne agencje, zagraniczne zespoły posiadające osobowość prawną oraz zagranicznych artystów (osoby prawne, spółki kapitałowe w organizacji, wspólników spółek transparentnych podatkowo będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (podmioty prawne) z którymi A. będzie zawierało umowy na warunkach przedstawionych we wniosku tj. pełną nazwę, dane adresowe, rodzaj i numer zagranicznej identyfikacji oraz nazwę kraju który wydał ten numer oraz państwo lub terytorium siedziby tych podmiotów.

Odpowiedź:

Wnioskodawca pragnie na wstępie podkreślić, że przedmiotem niniejszego Wniosku jest wykładnia przepisów prawa krajowego (tj. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych) dotyczących raportowania, a nie konsekwencji podatkowych transakcje ze skutkiem transgranicznym, o których mowa art. 14b § 3a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tym samym nie jest zobligowany do przedstawiania listy krajów i podmiotów otrzymujących Świadczenia dodatkowe.

Jednocześnie chcąc odpowiedzieć na pytanie zadane przez Organ podatkowy w Wezwaniu Wnioskodawca pragnie wskazać, że organizując wydarzenia współpracuje on z artystami/agencjami z całego świata. W poprzednich latach Wnioskodawca współpracował m.in. z wskazanymi poniżej podmiotami:

  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Hiszpania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Ukraina);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Austria);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Belgia);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Francja);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Belgia);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Belgia);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - USA);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Hiszpania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Wielka Brytania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Wielka Brytania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - USA);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Wielka Brytania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Francja);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Irlandia);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Niemcy);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Ukraina);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Wielka Brytania);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Litwa);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Rumunia);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Szwajcaria);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - USA);
  • (…) (kraj wydania numeru identyfikacji - Szwajcaria).

Wnioskodawca pragnie wskazać, że powyższa lista oparta jest na współpracach podejmowanych przez A. w poprzednich latach, w których organizowało ono szereg wydarzeń kulturalnych. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości, przy okazji organizacji kolejnych wydarzeń będzie podejmować współpracę z artystami z innych niż wskazane powyżej jurysdykcje. A. organizując różnego rodzaju wydarzenia stara się tak układać ich program, aby był on różnorodny i atrakcyjny dla widza oraz niepowtarzalny w związku z czym katalog artystów, z którymi A. współpracuje co roku ulegać może modyfikacji/poszerzeniu.

Pytanie nr 12

Czy zagraniczne agencje oraz zagraniczne zespoły posiadające osobowość prawną a także artyści posiadający osobowość prawną (w przypadku spółek transparentnych podatkowo - wspólnicy będący podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) będą posiadali stalą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu stosownej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?

Odpowiedź:

Nie.

Pytanie nr 13

Czy w przypadku współpracy z zagranicznymi agencjami, zespołami posiadającymi osobowość prawną, a także z artystami posiadającymi osobowość prawną, A. dysponuje/będzie dysponować certyfikatem rezydencji tych podmiotów?

Odpowiedź:

Wnioskodawca, co do zasady, zawiera w umowach łączących go z zagranicznymi agencjami, zespołami posiadającymi osobowość prawną oraz artystami posiadającymi osobowość prawną postanowienia, na mocy których ww. podmioty zobowiązane są przed dokonaniem płatności na ich rzecz przedstawić Wnioskodawcy wszystkie niezbędne z jego perspektywy dokumenty, w tym m.in. certyfikat rezydencji podatkowych beneficjenta dokonywanej płatności (a więc zespołów posiadających osobowość prawną, artystów posiadających osobowość prawną). Certyfikat agencji jest pozyskiwany w sytuacji, gdy istnieje możliwość wyłączenia obowiązku poboru podatku u źródła od należnych agencji świadczeń. Sporadycznie mogą zdarzyć się sytuacje, w których Wnioskodawca nie otrzymuje certyfikatu rezydencji od współpracujących z nim podmiotów.

Pytanie nr 14

Czy przedmiotem zawartej umowy pomiędzy A. a agencją bądź zespołem posiadającym osobowość prawną bądź także artystą posiadającym osobowość prawną jest/będzie działalność widowiskowa, rozrywkowa lub sportowa?

Odpowiedź:

Tak.

Pytanie nr 15

Czy wartość dodatkowych świadczeń na rzecz artystów jest/będzie zawarta w wartości honorarium uiszczanego na rzecz zagranicznych agencji?

Odpowiedź:

Nie.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zagadnienie będące przedmiotem niniejszego pytania zostało szczegółowo opisane przez A. w treści Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Z tytułu zapewnienia Świadczeń dodatkowych A. nie pobiera od podmiotów wskazanych w pytaniu wynagrodzenia. Wartość dodatkowych świadczeń nie jest zawarta w wartości honorarium uiszczanego na ich rzecz. Jest świadczeniem dodatkowym niezależnym od wynagrodzenia agencji. Kwestia zastosowania zwolnień z PIT dotyczących Świadczeń dodatkowych została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.982.2016.l.MMA wydanej Wnioskodawcy. Wskazany wniosek dotyczy ewentualnych obowiązków dokumentacyjnych związanych z zapewnieniem tych świadczeń.

Pytanie nr 16

Czy wartość dodatkowych świadczeń na rzecz członków zespołu jest/będzie zawarta w wartości honorarium uiszczanego na rzecz zagranicznych zespołów posiadających osobowość prawną?

Odpowiedź:

Nie.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zagadnienie będące przedmiotem niniejszego pytania zostało szczegółowo opisane przez A. w treści Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Z tytułu zapewnienia Świadczeń dodatkowych A. nie pobiera od podmiotów wskazanych w pytaniu wynagrodzenia. Wartość dodatkowych świadczeń nie jest zawarta w wartości honorarium uiszczanego na ich rzecz.

Pytanie nr 17

Czy na Świadczenia Dodatkowe wykonywane na rzecz artystów i członków zespołu A. wystawia agencji/zespołowi posiadającemu osobowość prawną dodatkowe faktury z tego tytułu?

Odpowiedź:

Nie, jest to świadczenie, za które Wnioskodawca nie uzyskuje wynagrodzenia. Nie ma więc podstaw do wystawienia faktur na rzecz artystów/członków zespołu/agencji.

Wszystkie Świadczenia dodatkowe są organizowane i finansowane przez A., a nie przez artystę/agencję. Koszty Świadczeń dodatkowych ponoszone są bezpośrednio przez A. na podstawie faktur (rachunków), w których jako nabywca usługi wskazany jest Wnioskodawca.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i zagranicznych artystów przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT) ?

2)Czy w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz artystów polskich prowadzących działalność gospodarczą przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą jakiekolwiek obowiązki w zakresie sporządzenia deklaracji lub informacji dotyczącej podatku dochodowego wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3)Czy w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz członków zespołu posiadającego osobowość prawną przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT)?

4)Czy w związku z zagwarantowaniem przez Wnioskodawcę na rzecz opisanych we wniosku reprezentowanych przez agencję artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej, zagranicznych artystów oraz przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT) ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 3-4 w zakresie podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast odpowiedź na pytania nr 1-2 w zakresie podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pytania nr 3-4 w części dotyczącej także podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie udzielona w odrębne rozstrzygnięciu.

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W odniesieniu do przeformułowanego pytania oznaczonego nr 3.

W ocenie A. w związku z zagwarantowaniem przez A. na rzecz członków zespołu posiadającego osobowość prawną przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu.

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o CIT).

Jednocześnie podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT).

Podatnik ma zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej między innymi, gdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły bieżące sprawy tego podatnika na podstawie w szczególności:

1)umowy, decyzji, orzeczenia sądu lub innego dokumentu regulujących założenie lub funkcjonowanie tego podatnika, lub

2)udzielonych pełnomocnictw, lub

3)powiązań w rozumieniu art. 1 la ust. 1 pkt 5 (art. 3 ust. la ustawy o CIT).

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

5)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

6)tytułu należności regulowanych w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

7)niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a (art. 3 ust. 3 ustawy o CIT).

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są m.in. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków' od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT).

Wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia (art. 12 ust. 6 ustawy o CIT).

Jednocześnie podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1)z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2)z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3)z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów (art. 21 ust. 1 ustawy o CIT).

Przepisy powyższe stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 ustawy o CIT).

Ponadto osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 1 la ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem (art. 26 ust. 1 ustawy o CIT).

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1)art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2)art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru (art. 26 ust. 3 ustawy o CIT).

Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b (art. 26 ust. 3a ustawy o CIT).

Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2 (art. 26 ust. 3b ustawy o CIT).

Informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku. Przepisy ust. 3b i 3c stosuje się odpowiednio (art. 26 ust. 3d ustawy o CIT).

Wnioskodawca zawiera z polskimi i zagranicznymi zespołami posiadającymi osobowość prawną umowy o dzieło, w których określane są zasady wynagrodzenia zespołów. Z tytułu wykonywania przedmiotów umowy zespół otrzymuje honorarium - odrębne wynagrodzenie za występ/przeprowadzenie warsztatów oraz odrębne wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Poza ww. honorarium, artyści będący członkami zespołu niemający miejsca zamieszkania w miejscowości, w której odbywa się wydarzenie, zgodnie z umową mają zapewnione Świadczenia Dodatkowe w postaci m.in.:

  • transportu lokalnego w miejscu wydarzenia na trasie; miejsce przyjazdu - hotel - miejsce wydarzenia - miejsce odjazdu (Wnioskodawca wynajmuje autobus przewożący artystów na wskazanej trasie),
  • zakwaterowania w miejscu odbywania się wydarzenia (Wnioskodawca wynajmuje hotel zgodnie ze standardem przewidzianym w umowie),
  • przelotu lub przejazdu na trasie: miejsce zamieszkania - miejsce wydarzenia - miejsce zamieszkania (Wnioskodawca zamawia i finansuje zakup biletu samolotowego dla artysty) cateringu udostępnianego wszystkim artystom uczestniczącym w wydarzeniu,
  • instrumentów niezbędnych do wykonania występu.

Świadczenia Dodatkowe będące przedmiotem niniejszego wniosku zapewniane przez Wnioskodawcę artystom będącym członkami zespołu w okolicznościach opisanych we wniosku mają, w ocenie Wnioskodawcy, charakter osobisty, niezależnie od celu i okoliczności w jakich zostały poniesione.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji nie znajdą zastosowania wskazane powyżej przepisy ustawy o CIT, a ewentualnie przepisy ustawy o PIT- ze względu na osobisty charakter Świadczeń dodatkowych, które otrzymują członkowie zespołu od Wnioskodawcy.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, wartość ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów Świadczeń Dodatkowych na rzecz artystów będących członkami zespołu w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla tych osób przychód w rozumieniu ustawy o PIT, a nie przychód zespołu w rozumieniu ustawy o CIT. Przychód ten korzysta natomiast ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.

Artyści nie są pracownikami Wnioskodawcy, tym samym w stosunku do Świadczeń Dodatkowych, które Wnioskodawca im finansuje zastosowanie znajduje zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT, co zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów w wydanej przez niego interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.982.2016.1.MMA uzyskanej przez Wnioskodawcę.

Natomiast z perspektywy przepisów ustawy o PIT Płatnicy, o których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1)w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2)w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządza! i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (art. 42 ust. 2 ustawy o PIT).

Ponadto na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2 (art. 42 ust. 4 ustawy o PIT).

W ocenie Wnioskodawcy analogiczne zastosowanie w tym wypadku znajdzie więc argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie dotyczącego odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku numerem 1.

Na powyższe nie wpływa fakt, że zespół posiada osobowość prawną, a do wykonania swoich zobowiązań posługuje się artystami, którym Wnioskodawca gwarantuje Świadczenia dodatkowe. Co więcej, Wnioskodawca często może nie posiadać danych (w szczególności ich miejsce zamieszkania) precyzyjnie identyfikujących artystów, którymi posługuje się zespół do wykonania sowich zobowiązań, co dodatkowo uzasadnia brak obowiązków informacyjnych po stronie Wnioskodawcy. Wynika to z faktu, że zdarza się, iż zespoły te liczą po kilkudziesięciu muzyków, którym Wnioskodawca zapewnia Świadczenia dodatkowe w związku z realizowanym wydarzeniem kulturalnym. W takim przypadku Wnioskodawca może nie dysponować danymi członków zespołu.

Powyższe stanowi dodatkowy argument z brakiem obowiązku przygotowani IFT w tych sytuacjach.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 lutego 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.472.2018.4.HD:

„Ponadto wskazać należy, że świadczenia polegające na pokrywaniu przez Wnioskodawcę kosztów wyżywienia, noclegów i podróży nieprowadzącym działalności gospodarczej artystom, wykonawcom i twórcom oraz osobom, którym agenci, agencje artystyczne, stowarzyszenia, fundacje lub instytucje kultury posługują się przy świadczeniu usługi - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w związku z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W związku z tym Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie miał obowiązku pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych łub wykazania ich w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy

Powyższe potwierdza także m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.459.2019.1.TR czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.448.2019.2.TR.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że skoro na Wnioskodawcy z tytułu sfinansowania Świadczeń Dodatkowych na reprezentowanych przez agencję artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i reprezentowanych przez agencję zagranicznych artystów nie będą ciążyły obowiązki płatnika, to nie będą ciążyły na nim również obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT).

W odniesieniu do przeformułowanego pytania oznaczonego nr 4.

W ocenie A. w związku z zagwarantowaniem przez A. na rzecz reprezentowanych przez agencję artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i reprezentowanych przez agencję zagranicznych artystów przedstawionych we wniosku Świadczeń Dodatkowych na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT).

Analogiczne zastosowanie w tym wypadku znajdzie argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie dotyczącego odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku numerem 3.

Na powyższe nie wpływa fakt, że artyści w tym scenariuszu reprezentowani są przez agencje. Co więcej, Wnioskodawca często może nie posiadać danych (w szczególności ich miejsce zamieszkania) precyzyjnie identyfikujących artystów, których reprezentuje agencja, co dodatkowo uzasadnia brak obowiązków informacyjnych po stronie Wnioskodawcy.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 lutego 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.472.2018.4.HD:

„Ponadto wskazać należy, że świadczenia polegające na pokrywaniu przez Wnioskodawcę kosztów wyżywienia, noclegów i podróży nieprowadzącym działalności gospodarczej artystom, wykonawcom i twórcom oraz osobom, którym agenci, agencje artystyczne, stowarzyszenia, fundacje lub instytucje kultury posługują się przy świadczeniu usługi - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. h związku z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W związku z tym Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie miał obowiązku pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub wykazania ich w informacji o przychodach innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy

Powyższe potwierdza także m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.459.2019.1.TR czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL3-2.4011.448.2019.2.TR.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że skoro na Wnioskodawcy z tytułu sfinansowania Świadczeń Dodatkowych na reprezentowanych przez agencję artystów polskich nieprowadzących działalności gospodarczej i reprezentowanych przez agencję zagranicznych artystów nie będą ciążyły obowiązki płatnika, to nie będą ciążyły na nim również obowiązki informacyjne, wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. obowiązek sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu (IFT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są wyłącznie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1)spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a. spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne (…)

2)spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Z istoty podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Powołana ustawa ustala zdarzenia, które powodują powstanie obowiązku podatkowego, czyli powinności przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem tych zdarzeń. Ustala, kiedy i w jakich sytuacjach powstanie obowiązek podatkowy. Oznacza to, że powstaje on w okolicznościach wskazanych przez prawo, niezależnie od woli podlegających mu osób czy podmiotów. Na gruncie ustaw podatkowych abstrakcyjny obowiązek podatkowy przekształca się w skonkretyzowane zobowiązanie podatkowe. Zdarzeniem, z którym ustawodawca wiąże obowiązek podatkowy jest m.in. otrzymanie „nieodpłatnego świadczenia”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

Przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności:

wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczając nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie do czynników kształtujących podstawę opodatkowania, nie precyzuje przy tym, co należy rozumieć przez „nieodpłatne” czy „częściowo odpłatne świadczenie”, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 5 ustawy o CIT,

Wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o CIT,

Wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o CIT,

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

W powyższych przepisach, wyrażona została zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy CIT,

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów m. in.:

1) z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2) z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Przy czym zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita.

Zgodnie z art. art. 26 ust. 3 ustawy o CIT,

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Stosownie do art. 26 ust. 3a ustawy o CIT,

Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.

W myśl art. 26 ust. 3a ustawy o CIT,

Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2.

Zgodnie z art. 26 ust. 3d ustawy o CIT,

Informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku. Przepisy ust. 3b i 3c stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności A. zajmuje się m.in. realizacją i promocją wydarzeń kulturalnych (teatralnych, muzycznych, innych) o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. W celu realizacji ww. działalności A. zawiera umowy o dzieło m. in. z polskimi i zagranicznymi zespołami posiadającymi osobowość prawną oraz agencjami posiadającymi osobowość prawną reprezentującymi zagranicznych artystów. Zagraniczne agencje, zagraniczne zespoły posiadające osobowość prawną i zagraniczni artyści, z którymi A. współpracuje/może współpracować w przyszłości, i którym zapewnia Świadczenia dodatkowe działają/mogą działać w formie osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji, spółek transparentnych podatkowo czy jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnych, a także jako podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Z tytułu wykonywania przedmiotów umowy zespół, agencje otrzymują honorarium - odrębne wynagrodzenie za występ/przeprowadzenie warsztatów oraz odrębne wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Poza ww. honorarium, artyści będący członkami zespołu oraz zagraniczni artyści niemający miejsca zamieszkania w miejscowości, w której odbywa się wydarzenie, zgodnie z umową mają zapewnione Świadczenia Dodatkowe w postaci m.in.:

  • transportu lokalnego w miejscu wydarzenia na trasie; miejsce przyjazdu - hotel - miejsce wydarzenia - miejsce odjazdu (A. wynajmuje autobus przewożący artystów na wskazanej trasie),
  • zakwaterowania w miejscu odbywania się wydarzenia (A. wynajmuje hotel zgodnie ze standardem przewidzianym w umowie),
  • przelotu lub przejazdu na trasie: miejsce zamieszkania - miejsce wydarzenia - miejsce zamieszkania (Wnioskodawca zamawia i finansuje zakup biletu samolotowego dla artysty) cateringu udostępnianego wszystkim artystom uczestniczącym w wydarzeniu,
  • instrumentów niezbędnych do wykonania występu.

Z tytułu zapewnienia Świadczeń dodatkowych A. nie pobiera od ww. podmiotów wynagrodzenia. Nie ma więc podstaw do wystawienia faktur na rzecz artystów/członków zespołu/agencji. Wszystkie Świadczenia dodatkowe są organizowane i finansowane przez A., a nie przez artystę/agencję. Koszty Świadczeń dodatkowych ponoszone są bezpośrednio przez A. na podstawie faktur (rachunków), w których jako nabywca usługi wskazane jest A. Ponadto, A. nie stosuje metody polegającej na zwrocie artystom/agencjom uprzednio sfinansowanych wydatków.

Przystępując do analizy ciążących na Państwa B. obowiązków płatnika w związku ze sfinansowaniem przez Państwa wskazanych we wniosku Świadczeń Dodatkowych - osobom prawnym tj. członkom zespołu, zagranicznym artystom, którymi strona umowy, tj. zespół, agencje, posługują się przy jej wykonaniu - w pierwszej kolejności wskazać należy, że za przychody uznaje się każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Mimo że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia nieodpłatnego świadczenia, to jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowała się linia orzecznicza, zgodnie z którą pojęcie to ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy” (uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02, potwierdzona uchwałą powiększonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06).

Aby móc w pełni zdefiniować pojęcie „nieodpłatne” zasadnym jest także odwołanie się do wykładni gramatycznej, zgodnie z którą odpłacać to „oddawać komuś coś w zamian”, odpłatny zaś to „taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów” (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002).

Nieodpłatnym świadczeniem jest zatem uzyskana przez podatnika wymierna korzyść majątkowa, niezwiązana z poniesieniem wydatków, powstaniem kosztów, z obowiązkiem uiszczenia wynagrodzenia lub inną formą ekwiwalentu. Nieodpłatne świadczenie ma miejsce, gdy świadczeniu jednego z podmiotów nie towarzyszy świadczenie drugostronne, co w konsekwencji wyraża się w zaistnieniu stanu, w którym po stronie przyjmującego dochodzi do zwiększenia aktywów bądź zmniejszenia pasywów. Aby świadczenia podlegały opodatkowaniu, muszą prowadzić do pojawienia się po stronie podmiotu przyjmującego przychodu, czyli korzyści majątkowej, która może wystąpić w dwóch postaciach: prowadzi do powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy albo do zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. W wyniku takiego świadczenia w majątku podmiotu otrzymującego nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale - ponieważ znaczenie dochodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest szersze - zaoszczędzenie wydatków musi być traktowane na równi z przyrostem majątku.

Niewątpliwie świadczenia dokonywane przez Państwa świadczone są/będą na rzecz określonych podmiotów. Zatem w rozpatrywanej sprawie - w sytuacji, gdy umowa zawarta została z agencją, zespołem, czyli z podmiotami, które przy wykonywaniu umowy posługują się zagranicznymi członkami zespołu, artystami będącymi osobami prawnymi - wówczas dla tychże podmiotów (członków zespołu, artystów będących osobami prawnymi) opisane Świadczenia Dodatkowe są/będą nieodpłatnym świadczeniem otrzymanym od Państwa A. Takie nieodpłatne świadczenie sfinansowane przez A. stanowi zatem dla tych członków zespołu, artystów, którymi w opisanej sprawie są/będą osoby prawne przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy oraz opis sprawy wskazać należy, że z tytułu finansowania Świadczeń Dodatkowych na rzecz zagranicznych członków zespołu, artystów, którymi w opisanej sprawie są/będą osoby prawne, na Państwa B. nie ciążą obowiązki płatnika i nie jesteście i nie będziecie Państwo obowiązani do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.

Skoro na Państwa B. nie ciążą obowiązki płatnika, to tym samym w związku z finansowaniem Świadczeń Dodatkowych na rzecz zagranicznych członków zespołu, artystów, będących osobami prawnymi, nie ciąży obowiązek sporządzenia i przesłania informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski (IFT - 2/IFT - 2R).

Wobec powyższego Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 3 i 4 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00