Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.708.2023.2.KK

Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lutego 2024 r. (data wpływu 1 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest gminną instytucją kultury posiadającą osobowość, w stosunku do której organizatorem jest Gmina (…). W zakresie VAT Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca w dniu (…) roku zakupił zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą (…) z siedzibą w (…). Na zorganizowaną część przedsiębiorstwa składało się prawo użytkowania wieczystego jednej działki, nr ewid. (…) (obr. (…)) w (…), wraz z usadowionym na tej działce:

1.budynkiem 1, połączonego z 2 (dalej także jako 2) – PKOB (…) (budynek 2 z budynkiem 1– znajduje się w jego bryle, został przeznaczony na 2),

2.budynkiem 3– PKOB (…),

3.placem utwardzonym z ogrodzeniem i oświetleniem (PKOB (…))

oraz środkami trwałymi ruchomymi i środkami obrotowymi związanymi z prowadzoną działalnością będącymi na stanie „1”. Łączna kwota transakcji wynosiła (…) zł brutto (z czego na budynki przypada cena (…) zł brutto).

Opisana powyżej transakcja sprzedaży nieruchomości była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca odliczył podatek VAT z tytułu tej transakcji.

W dacie zakupu obowiązywał art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu: „Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans”. W związku z powyższym według obowiązującego w dacie transakcji, tj. (…) roku, art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie było wyłączone spod podatku od towarów i usług, zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Na dzień (…) roku, nie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT jedynie transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Natomiast zorganizowana część przedsiębiorstwa pod nazwą „1” w dniu jej nabycia nie stanowiła zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Stąd, dokonana przez Wnioskodawcę w dniu (…) roku transakcja zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i była czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, co potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…) w wydanej Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia (…) roku znak (…).

Przy nabyciu zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą „1” - Wnioskodawcy przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, na co Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie w wydanej Wnioskodawcy przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…)interpretacji indywidualnej z dnia (…) roku, znak (…). W ramach tego Wnioskodawcy przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr ewid. (…) w (…)oraz znajdujących się na tej działce budynku „1” połączony z budynkiem 2, budynku 3 i placu utwardzanego. Opisywana transakcja została udokumentowana fakturą VAT.

Nabyte budynki i prawo użytkowania wieczystego gruntu Wnioskodawca zaliczył do swoich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadził do ewidencji środków trwałych, przy czym wartość początkowa budynku 1 została ustalona na kwotę (…) zł, a wartość początkowa budynku 3 została ustalona na kwotę (…) zł.

W dniu (…) roku na podstawie umowy dzierżawy z dnia (…) roku Wnioskodawca oddał do użytkowania dzierżawcy zakupione budynki wraz z wyposażeniem i część działki, na której znajdują się te budynki. Jednocześnie dzierżawca przejął pracowników zatrudnionych w zakupionym (…) na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy.

Przedmiotem dzierżawy były:

- w okresie od dnia (…) roku (data zawarcia umowy) do chwili obecnej część działki nr ewid. (…) (obr. (…)) w (…)o pow. (…) m2 (cała działka ma powierzchnię (…) m2), tj. część działki, na której wzniesiony jest budynek „1” wraz z połączonym z nim budynkiem 2 – przedmiotem dzierżawy nie był budynek 3 – odrębny od budynku 1, który pozostał w posiadaniu (…), a który był przedmiotem najmu na podstawie odrębnych umów,

- w okresie od dnia (…) roku (data zawarcia umowy) do dnia (…) roku – cały budynek „1” (…) połączony z budynkiem 2 (później wykorzystywanym jako 2),

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej przedmiotem dzierżawy jest budynek 1 (…) z wyłączeniem zrewitalizowanej części budynku 1, tj. pomieszczeń tzw. (…) (składają się na nie powierzchnia (…)) i części wspólnych.

Opisana powyżej zrewitalizowana część budynku 1 (czyli pomieszczenia tzw. (…) z częściami wspólnymi) w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej, jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do realizowania (…) i innych form oferty kulturalnej z nieodpłatnym wstępem oraz sprzedaży (…) (czynności opodatkowane VAT). Jednocześnie od dnia (…) roku do chwili obecnej Wnioskodawca, w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, oddał wyżej opisaną zrewitalizowaną część budynku 1 do nieodpłatnego użyczenia dotychczasowemu dzierżawcy w celu prowadzenia działalności (…) (tj. od dnia (…) roku w tym samym czasie zgodnie z ustalonym przez strony harmonogramem zrewitalizowana część budynku 1 była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do nieodpłatnego użyczenia na rzecz dzierżawcy budynku 1 (co odbywa się w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy).

Od momentu nabycia Wnioskodawca wykorzystywał działkę nr ewid. (…) (obr. (…)) w (…) wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami w następujący sposób:

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej Wnioskodawca wykorzystuje działkę nr ewid. (…) (obr. (…)) w (…) do odpłatnego świadczenia usług dzierżawy i najmu (budynek 3), bo część działki niebędąca bezpośrednio przedmiotem umowy dzierżawy związanej z dzierżawą budynku 1 i najmem budynku 3, jest wykorzystywana na zapewnienie dojazdu do budynku 1 i 3 znajdujących się w budynku 3, czyli do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

- w okresie od dnia (…) roku do dnia (…) roku Wnioskodawca wykorzystywał cały budynek „1” połączony z budynkiem 2 (później wykorzystywany przez dzierżawcę jako 2) – do świadczenia usług dzierżawy,

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej, Wnioskodawca wydzierżawia budynek „1” (budynek 1) z wyłączeniem zrewitalizowanej części budynku 1, tj. pomieszczeń tzw. (…) (składają się na nie powierzchnia (…)) i części wspólnych,

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej Wnioskodawca wykorzystuje wyżej opisaną zrewitalizowaną część budynku 1 (czyli pomieszczenia tzw. (…) z częściami wspólnymi) do (…) z nieodpłatnym wstępem oraz sprzedaży (…).

Jednocześnie od dnia (…) roku do chwili obecnej Wnioskodawca w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą oddał wyżej opisaną zrewitalizowaną część budynku 1 w użyczenie dotychczasowemu dzierżawcy w celu prowadzenia działalności (…).

Po dokonanych ulepszeniach, zrewitalizowana część budynku 1 została protokolarnie oddana do użytkowania Wnioskodawcy w dniu (…) roku.

Dnia (…) roku kończy się dziesięcioletni okres trwałości dla projektu pn. „…”.

W związku z powyższym, Wnioskodawca planuje po dniu (…) roku dokonanie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr ewid. (…) (obr. (…)) w (…) (tj. jednej wyodrębnionej geodezyjnie działki) wraz z usadowionymi na tej działce następującymi budynkami i budowlami:

- budynkiem 1 połączonym z budynkiem 2 (dawny budynek 2, który jest częścią budynku „1”) – sklasyfikowanym symbolem PKOB (…),

- budynkiem 3 (odrębny od budynku 1) – sklasyfikowanym symbolem PKOB (…),

- placem utwardzonym z ogrodzeniem i oświetleniem – sklasyfikowanym symbolem PKOB (…).

Budynki i budowle znajdujące się na działce nr ewid. (…) w (…), których dotyczy planowana sprzedaż, są trwale z gruntem związane, tj.:

- budynek 1 (budynek 1) połączony z budynkiem 2 (dawny budynek 2, który jest częścią budynku 1),

- budynek 3 (odrębny od budynku 1),

- plac utwardzony z ogrodzeniem i oświetleniem.

Ogółem w odniesieniu do wszystkich nabytych budynków (które mają być przedmiotem sprzedaży) Wnioskodawca od momentu ich nabycia poniósł następujące wydatki na remonty i ulepszenia:

1)na remont budynku 1 polegający na adaptacji pomieszczeń budynku 1 na (…) w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór we wrześniu (…) roku,

2)na remont dachu na budynku 1 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór w (…) roku,

3)na wykonanie dokumentacji projektowej do inwestycji dotyczącej modernizacji i rozbudowy budynku 1 (rewitalizacji) w kwocie (…) zł netto, przy czym dokumentacja projektowa została protokolarnie wydana Wnioskodawcy w dniu (…) roku (samą inwestycję rewitalizacji budynku 1 sfinansował organizator – Gmina (…), a odbiór prac z zakresu rewitalizacji budynku 1 nastąpił w dniu (…) roku),

4)na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku 1 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace zostały zakończone i protokolarnie oddane w dniu (…) roku,

5)na wykonanie pokrycia dachu (…) na budynku 3 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór w (…) roku,

6)na wykonanie naprawy elewacji zewnętrznej budynku 1 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór we (…) roku,

7)na wykonanie nowej instalacji elektrycznej i demontaż starej w budynku 3 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór w (…) roku,

8)na wykonanie remontu budynku 2 przy budynku 1 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór w (…) roku,

9)na wykonanie napraw tynku na budynku 3 w kwocie (…) zł netto, przy czym prace remontowe zostały zakończone i nastąpił ich odbiór w (…) roku.

Wnioskodawca od wszystkich wydatków opisanych w pkt 1-9 poniesionych na remonty i ulepszenia budynku 1 i budynku 3 przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego i Wnioskodawca odliczył cały podatek VAT naliczony od tych wydatków.

Po dokonaniu ulepszeń budynku 1 dokonano podwyższania wartości tego środka trwałego, odpowiednio:

- dnia (…) roku o kwotę (…) zł (wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na wymianę stolarki okiennej),

- dnia (…) roku o kwotę (…) zł (wydatki poniesione przez organizatora na realizację inwestycji modernizacji i rozbudowy 1 – rewitalizacji oraz wydatki poniesione przez Wnioskodawcę za sporządzanie dokumentacji projektowej do tej inwestycji),

- dnia (…) roku o kwotę (…) zł (wydatki poniesione przez organizatora na (…)).

Przedmiotem planowanej sprzedaży ma być budynek 1, budynek 3 i plac utwardzony z ogrodzeniem i oświetleniem, przy czym tylko w odniesieniu do budynku 1,  Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, tj.:

- wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej modernizacji i rozbudowy budynku 1 (rewitalizacji) w kwocie (…) zł netto (tj. wydatki opisane we wniosku w pkt 3) oraz

- wydatki na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku 1 w kwocie (…) zł netto (tj. wydatki opisane we wniosku w pkt 4).

Każdy z wyżej wymienionych wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na ulepszenia budynku 1, oceniany oddzielnie był niższy niż 30% wartości początkowej tego budynku, wskazane wydatki rozpoznawane łącznie były wyższe niż 30% wartości początkowej tego budynku i od tych wydatków Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wartość ulepszeń budynku 1, na które wydatki poniósł Wnioskodawca, przekroczyła 30% wartości początkowej tego budynku w dniu (…) roku, tj. w dniu kiedy ulepszenie w zakresie wymiany stolarki okiennej i drzwiowej budynku 1 zostało protokolarnie oddane do użytkowania.

W odniesieniu do budynku 3 oraz placu utwardzonego z oświetleniem i ogrodzeniem nie były dokonywane żadne ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wydatki wskazane w pkt 1-2 oraz 5-9 stanowią wydatki na remonty środków trwałych w postaci budynku 1, a w związku z tym nie zwiększyły wartości tych środków trwałych oraz nie podlegają amortyzacji. Poza tym łączna wartość nakładów na remonty budynku 3 wynosiła (…) zł netto i nie przekroczyła wartości początkowej tego budynku.

Spośród budynków, których Wnioskodawca jest właścicielem, tylko budynek 1 został ulepszony w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na skutek wydatków poniesionych na ten cel przez Wnioskodawcę.

W odniesieniu do budynku 1:

- po wykonaniu ulepszenia w zakresie wykonania dokumentacji projektowej dotyczącej modernizacji i rozbudowy budynku 1 (rewitalizacji), w dniu (…) roku nastąpiło protokolarnie wydanie tej dokumentacji Wnioskodawcy, czyli oddanie ulepszenia do użytkowania (przy czym w związku z wykonywaniem tego ulepszenia z zakresu dokumentacji projektowej nie nastąpiło odrębnie od oddania tego budynku do użytkowania, bo ulepszenie dotyczyło dokumentacji projektowej i budynek 1 pozostawał cały czas we władaniu dzierżawcy. Dopiero po zakończeniu rewitalizacji budynku 1, zrewitalizowana część budynku 1 została protokolarnie oddana do użytkowania Wnioskodawcy w dniu (…) roku, a pozostała część budynku 1 z wyłączeniem tej zrewitalizowanej części także po zakończeniu rewitalizacji w dniu (…) roku pozostawała cały czas w użytkowaniu dzierżawcy,

- po wykonaniu ulepszenia w zakresie wymiany stolarki okiennej i drzwiowej w budynku 1, w dniu (…) roku prace zostały protokolarnie odebrane przez Wnioskodawcę i to ulepszenie zostało oddane do użytkowania Wnioskodawcy (przy czym w związku z wykonaniem tego ulepszenia z zakresu wymiany stolarki nie nastąpiło odrębne oddanie budynku 1 do użytkowania, bo budynek 1 pozostawał cały czas we władaniu dzierżawcy).

Ulepszenia budynku 1 były dokonywane bez przerywania świadczenia usług dzierżawy, bowiem po wykonaniu wyżej opisanych ulepszeń nie nastąpiło odrębnie oddanie budynku 1 do użytkowania, bo budynek 1 pozostawał cały czas we władaniu dzierżawcy.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

- utwardzony plac – zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 628 ze zm.) jest urządzeniem budowlanym, czyli urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym, zapewniającym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki; w stanie faktycznym jest to (…),

- ogrodzenie – zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 628 ze zm.) jest urządzeniem budowlanym, czyli urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym, zapewniającym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki;

- oświetlenie – zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 628 ze zm.) jest urządzeniem budowlanym, czyli urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym, zapewniającym możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Budynek 1 połączony z budynkiem 2 – pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nastąpiło po zakończeniu rewitalizacji, tj. w dniu (…) roku, zatem od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży minie co najmniej 2 lata.

Budynek 3 – pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nastąpiło w momencie ich protokolarnego oddania do używania Wnioskodawcy w wyniku zawartej umowy sprzedaży z dnia (…) roku, co nastąpiło w dniu (…) roku, zatem od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży minie co najmniej 2 lata.

Utwardzony plac, ogrodzenie, oświetlenie – nie są to budynki, czy budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, więc nie ma do nich zastosowania pojęcie pierwszego zasiedlenia, przy czym zostały one oddane do używania Wnioskodawcy w wyniku zawartej umowy sprzedaży z dnia (…) roku, co nastąpiło w dniu (…) roku.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 lutego 2024 r.)

Czy planowana sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie będzie czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 lutego 2024 r.)

W ocenie Wnioskodawcy cała transakcja sprzedaży będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: (...)

- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste (pkt 6),

- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6 (pkt 7).

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami usadowionymi na tym gruncie uprzednio nabytych przez Wnioskodawcę w (…) r. będzie stanowiła w rozumieniu ustawy o VAT dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednak zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca uregulował przypadki, w których dochodzi do obniżenia stawku podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, wraz z warunkami stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone w szczególności w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy o VAT:

1.Zwalnia się od podatku:

10)dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z ustawową definicją przez pierwsze zasiedlenie (art. 2 pkt. 14 ustawy o VAT) rozumie się: „oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej”.

Definicja pierwszego zasiedlenia jest istotna z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 i w tym zakresie brzmienie przepisu na dzień powstania obowiązku podatkowego przesądza o zastosowaniu zwolnienia lub jego niezastosowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności.

Należy w tym miejscu zauważyć, że takie rozumienie pojęcia „pierwszego zasiedlenia” odnosi się do art. 2 pkt 14 lit. a ustawy o VAT tj. do użytkowania przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek/budowla zostanie ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej obiektu.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i budowlami – budynek 1 zostało sprzedane Wnioskodawcy w (…) r., a sprzedaż ta była opodatkowana podatkiem VAT i Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z którego skorzystał. Zatem w stosunku do tej nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W odniesieniu do nabytego przez Wnioskodawcę budynku 3 oraz placu utwardzanego z oświetleniem i ogrodzeniem nie były dokonywane żadne ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wydatki wskazane w pkt 1-2 oraz 5-9 stanowią wydatki na remonty środków trwałych w postaci budynku 1 i budynku 3, a w związku z tym nie zwiększyły wartości tych środków trwałych oraz nie podlegają amortyzacji. Poza tym łączna wartość nakładów na remonty budynku 3 wyniosła (…) zł netto i nie przekroczyła 30% wartości początkowej tego budynku.

W konsekwencji należy stwierdzić, że dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa budynku 3 oraz placu utwardzanego z oświetleniem i ogrodzeniem będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W odniesieniu natomiast do budynku 1, wskazać należy, że część budynku została ulepszona i ulepszenia przekroczyły wartość 30% wartości początkowej.

W sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu, do pierwszego zasiedlenia dojdzie po rozpoczęciu użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, bądź po oddaniu do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi.

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przypadku budynku 1, co zostało szczegółowo opisane w stanie faktycznym. Także w odniesieniu do tej części obiektu doszło do pierwszego zasiedlenia po jego ulepszeniu, bowiem po zrewitalizowaniu tzw. (…), była używana przez Wnioskodawcę, a później udostępniona dzierżawcy (na podstawie ustalonego między stronami harmonogramu).

Kwestię opodatkowania gruntów, na których usadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu”. Z tego wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również dostawa gruntów na których są one usadowione korzysta ze zwolnienia od tego podatku i znajduje to zastosowanie także do gruntów będących w wieczystym użytkowaniu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa budynku 1 także będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Wyjaśnienia dotyczące statusu na gruncie przepisów Prawa budowlanego utwardzonego placu, ogrodzenia i oświetlenia, nie mają wpływu na ocenę stanu faktycznego i możliwość zastosowania do planowanej transakcji sprzedaży art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W odniesieniu do omawianych urządzeń budowlanych nie powinny one stanowić odrębnego przedmiotu dostawy, ponieważ nie mają one samodzielnego bytu. Urządzenia budowlane są ściśle związane z danym obiektem budowlanym oraz umożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. W konsekwencji, urządzenia budowlane pozostaną bez wpływu na zasady opodatkowania dostawy budynków będących przedmiotem sprzedaży.

Brak wpływu urządzeń budowlanych na sposób opodatkowania na gruncie VAT dostawy budynku znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach przez organy podatkowe. Przykładowo, należy wskazać na stanowisko organu wyrażone w interpretacji DKIS z dnia 10 lutego 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.874.2022.1.MN), tj. „(...) Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy – Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu (...)”. Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 3 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.607.2020.1.IK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

-oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

-zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto zarówno oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, jak również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, są Państwo gminną instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. (…) r. zakupili Państwo zorganizowaną część przedsiębiorstwa pn. „…”, na którą składało się prawo użytkowania wieczystego działki nr (…) wraz z usadowionym na tej działce budynkiem 1 połączonego z (…) budynkiem 2 (2), budynkiem 3 oraz placem utwardzonym z ogrodzeniem i oświetleniem. Od momentu nabycia wykorzystywali Państwo działkę nr (…) w następujący sposób:

- w okresie od dnia (…)roku do chwili obecnej do odpłatnego świadczenia usług dzierżawy i najmu (budynek 3), bo część działki niebędąca bezpośrednio przedmiotem umowy dzierżawy związanej z dzierżawą budynku 1 i najmem budynku 3, jest wykorzystywana na zapewnienie dojazdu do budynku 1 i 3 znajdujących się w budynku 3, czyli do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

- w okresie od dnia (…) roku do dnia (…) roku wykorzystywali Państwo cały budynek 1 połączony z budynkiem 2 (2) – do świadczenia usług dzierżawy,

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej, wydzierżawiają Państwo budynek 1 (budynek 1) z wyłączeniem zrewitalizowanej części budynku 1, tj. pomieszczeń tzw. (…) i części wspólnych,

- w okresie od dnia (…) roku do chwili obecnej wykorzystują Państwo wyżej opisaną zrewitalizowaną część budynku 1 (czyli pomieszczenia tzw. (…)) do realizowania (…).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy dla planowanej czynności sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie, będą Państwo działali w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie w ramach planowanej transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Ww. przepis ma zastosowanie również do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) stosuje się analogiczną stawkę podatku lub zwolnienie, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” oraz „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie małej architektury - należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a)kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b)posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c)użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;

W myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać zwolnienie dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że (…) r. nabyli Państwo prawo użytkowania wieczystego działki nr (…) wraz z usadowionym na tej działce budynkiem1, połączonego z (…) budynkiem 2 (2), budynkiem 3 oraz placem utwardzonym z ogrodzeniem i oświetleniem, które stanowią urządzenia budowlane.

W celu ustalenia czy w odniesieniu do planowanej transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem budynków znajdujących się na ww. działce doszło do pierwszego zasiedlenia.

Jak sami Państwo wskazali, dla budynku 1 połączonego z budynkiem 2 pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nastąpiło po zakończeniu rewitalizacji, tj. w dniu (…) roku, a zatem od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży minie co najmniej 2 lata. Natomiast w odniesieniu do budynku 3 pierwsze zasiedlenie nastąpiło w momencie protokolarnego oddania go Państwu do używania w wyniku zawartej umowy sprzedaży z dnia (…) roku, co nastąpiło (…) roku, zatem od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży również upłyną co najmniej 2 lata.

Zatem w odniesieniu do budynku domu 1 połączonego z budynkiem 2 (2) oraz budynku 3 będą spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z tym, że planowana dostawa ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

W konsekwencji dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego działki nr (…)), z którym ww. budynki są związane – przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy – również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe, uznać należy, że planowana sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami oraz urządzeniami budowlanymi usadowionymi na tym gruncie będzie czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00