Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.567.2023.2.APR

Prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie abonamentów sportowych oraz usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza i opodatkowanie ww. nieodpłatnego przekazania abonamentów uczniom oraz sfinansowania remontu.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie abonamentów sportowych oraz usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza, a także jest prawidłowe w zakresie braku opodatkowania ww. nieodpłatnego przekazania abonamentów uczniom oraz sfinansowania ww. remontu.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie abonamentów sportowych oraz usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza i opodatkowania ww. nieodpłatnego przekazania abonamentów uczniom oraz sfinansowania remontu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) S.A. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „UPDOP”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie (...) (na podstawie zezwolenia nr (…)) i poza (...). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży (...) - m.in. prowadząc produkcję i sprzedaż wyrobów (...). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakłady produkcyjne Spółki zlokalizowane są w (...) (powiat (...), województwo (...)). W 2022 r. Spółka zatrudniała ponad (...) pracowników, zaś w Grupie Kapitałowej (...) zatrudnienie przekroczyło (...) osób.

Specyfika działalności Wnioskodawcy wymaga zatrudniania pracowników o wykształceniu i kwalifikacjach z dziedziny m.in. (...). Jednocześnie, Wnioskodawca zauważa postępującą od kilku lat tendencję polegającą na zmniejszaniu się liczby osób podejmujących naukę na kierunkach umożliwiających nabycie kwalifikacji przydatnych w branży (...). Jak przykładowo podkreślono w Sprawozdaniu zarządu z działalności grupy kapitałowej (...) i B. S.A. za 2022 r. „(…)”. Wobec powyższego Spółka podejmuje szereg działań mających na celu zachęcenie młodych ludzi do podjęcia decyzji o wyborze kształcenia w zawodach okołoprodukcyjnych m.in. poprzez współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi w ramach kształcenia dualnego oraz rozbudowaną ofertę sytemu premii i nagród skierowanych dla młodocianych pracowników czy też gwarancję zatrudnienia po zakończeniu kształcenia.

Z podobnymi wyzwaniami Spółka mierzy się również przy rekrutacji pracowników z wykształceniem średnim lub wyższym, którzy dysponowaliby wiedzą i kompetencjami w dziedzinie (...). W związku z tym, obok przedstawionych powyżej działań adresowanych do uczniów uczących się w szkołach zawodowych, aktywność Spółki nakierowana jest również na pozyskanie w przyszłości absolwentów szkół technicznych lub ogólnokształcących, którzy podejmują naukę w klasach o profilach zbieżnych z profilem działalności Spółki. Toteż Wnioskodawca oraz 5 innych spółek z Grupy Wnioskodawcy prowadzących działalność w tej samej branży lub w branżach pokrewnych (dalej zwane łącznie z Wnioskodawcą „Grupą” lub „spółkami z Grupy”) podjęły działania zmierzające do zwiększenia zainteresowania uczniów (zwłaszcza tych mieszkających w obrębie gminy, na terenie której położony jest zakład produkcyjny Wnioskodawcy oraz przedsiębiorstwa spółek z Grupy) podjęciem edukacji w klasach o profilach nauczania z m.in. rozszerzonym zakresem (...) - poprzez jej uatrakcyjnienie i zapewnienie wsparcia materialnego uczniom.

Przykładem powyższego działania jest nawiązanie współpracy z lokalnym publicznym technikum (dalej jako „Szkoła” lub „Technikum”) w (...).

1. Objęcie patronatu nad klasą w Technikum

W ramach współpracy ze Spółką, Szkoła zdecydowała o utworzeniu od roku szkolnego 2023/2024 klasy, w której realizowane będzie kształcenie o profilu „(...)”, zaś Wnioskodawca wraz ze spółkami z Grupy zobowiązała się do wsparcia materialnego w zakresie kształcenia uczniów. Uczeń kończący edukację w klasie o tym profilu, z uwagi odpowiednio dopasowany program nauczania oraz możliwość odbywania praktyk w Spółce lub spółkach z Grupy, może być w przyszłości cennym kandydatem do pracy w tych podmiotach.

W ramach powyższej współpracy, spółki z Grupy zawarły ze Szkołą porozumienie (dalej jako „Porozumienie”), którego celem jest zwiększenie poziomu wiedzy i praktycznych umiejętności uczniów w zakresie przedmiotów związanych z (...) oraz rozwijanie u uczniów umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce np. poprzez odbywanie praktyk w strukturach Grupy.

Na mocy powyższego Porozumienia, Grupa udzieliła patronatu nad klasą Szkoły o profilu „(...)” oraz zobowiązała się m.in. do:

  • przyznawania uczniom tej klasy comiesięcznego stypendium podstawowego w kwocie 100,00 zł brutto, przyznawanego od pierwszego półrocza klasy pierwszej z funduszu stypendialnego utworzonego przez Grupę. Stypendium podstawowe otrzymuje uczeń pod warunkiem, że jego frekwencja w danym miesiącu nie będzie niższa niż 85%. Szkoła jest zobligowana do przekazania wnioskodawcy listy uczniów, którzy nie dopełnili tego warunku i nie mogą otrzymać stypendium podstawowego za dany miesiąc. Prawo do stypendium podstawowego zostaje utracone przez ucznia na rok w przypadku nieotrzymania przez niego promocji do następnej klasy. W przypadku nieotrzymania kolejnej promocji do następnej klasy prawo do stypendium zostaje utracone bezterminowo,
  • przyznawania uczniom klasy o profilu „(...)”, comiesięcznego stypendium naukowego w kwocie 100,00 zł brutto, przyznawanego od pierwszego półrocza klasy pierwszej z funduszu stypendialnego utworzonego przez Grupę. Warunkiem otrzymania stypendium naukowego jest uzyskanie odpowiedniej średniej ocen z wybranych przedmiotów szkolnych,
  • dofinansowanie uczniom wyprawki szkolnej (w postaci nabytych przez Spółkę voucherów do księgarni, tj. bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT),
  • przekazanie uczniom nieodpłatnie abonamentów sportowych w postaci kart sportowych (...) (nabywanych przez Spółkę jako usługi opodatkowane VAT),
  • umożliwienia uczniom klasy o profilu „(...)” udziału w praktykach zawodowych w spółkach Grupy,

Koszty stypendiów, bonów oraz abonamentów sportowych są dalej zwane łącznie „Świadczeniami”.

Szczegółowe uregulowania dotyczące przyznawania i realizacji świadczeń dla uczniów kształcących się w zawodzie „(...)” zostały ujęte w regulaminie stanowiącym załącznik do Porozumienia.

Stypendium podstawowe oraz naukowe wypłacane będzie zawsze przez Wnioskodawcę, na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczniem/stypendystą a Wnioskodawcą. Innymi słowy, spośród wszystkich spółek z Grupy, które zawarły Porozumienie ze Szkołą, to Wnioskodawca wyznaczony został jako strona zobowiązana do zawierania umów z uczniami, a także weryfikacji czy spełnione zostały warunki wypłaty stypendium w danym miesiącu. Spółka będzie realizować przelewy na rzecz uczniów, nabyła i nabywać będzie również vouchery do księgarni oraz abonamenty sportowe w postaci kart (...), które przekazywać będzie uczniom. Wnioskodawca jako jedyna ze spółek z Grupy będąca stroną umów z uczniami, jako jedyna będzie również dysponować danymi osobowymi uczniów.

Zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami Grupy, Wnioskodawca obciążać będzie spółki z Grupy (które podpisały Porozumienie ze Szkołą) częścią kosztów wypłaconych stypendiów naukowych i podstawowych, a także częścią kosztów dofinansowania wyprawki szkolnej i abonamentów sportowych według ustalonego stałego procentowego klucza podziału i w przyjętych okresach rozliczeniowych. Obciążenie Spółek w danym okresie rozliczeniowym będzie zatem procentowo stałe, ale różne kwotowo w zależności od poziomu kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę. Innymi słowy, pokrycia części kosztów przez daną spółkę z Grupy wobec Wnioskodawcy, nie będzie można bezpośrednio powiązać z uprzednią wypłatą środków ze stypendium lub kosztem abonamentu sportowego dla danego konkretnego ucznia - koszty w ramach Grupy będą dzielone procentowo, bez względu na liczbę korzystających ze wsparcia uczniów. Zgodnie z przyjętym kluczem alokacji, część ww. kosztów nie będzie pokrywana przez inne spółki z Grupy (tj. pozostanie kosztami własnymi Spółki).

2. Sfinansowanie kosztów remontu korytarza w Technikum

Spółka poza opisanymi powyżej w pkt 1 działaniami podjętymi w ramach patronatu nad klasą o profilu „(...)”, nabyła usługi robót budowlanych, które objęły wyremontowanie korytarza w Szkole. Przy korytarzu znajdują się klasy, z których korzystają uczniowie objęci patronatem Grupy - celem remontu było zatem zapewnienie odpowiednich warunków do nauki dla uczniów, którzy w przyszłości po ukończeniu Technikum mogą być potencjalnymi kandydatami do pracy w Spółce. Ten koszt poniosła w całości wyłącznie Spółka (brak rozliczenia z innymi spółkami z Grupy). Szkoła zobowiązała się do zamieszczenia na korytarzu informacji o sfinansowaniu prac remontowych przez Wnioskodawcę wraz z logo Spółki.

3. Cel podejmowanych działań

Powyższe działania opisane w pkt 1 i 2 są realizowane przede wszystkim w celu realizacji współpracy ze Szkołą (która zobowiązała się wobec Spółki i spółek z Grupy do otwarcia od roku szkolnego 2023/2024 klasy o odpowiednim profilu) i zachęcenia młodych ludzi do podjęcia, kontynuowania i ukończenia kształcenia w klasach o profilach zbieżnych z przedmiotem działalności Spółki. Działania podejmowane przez Spółkę mają ułatwić Wnioskodawcy procesy rekrutacyjne i zapewnić w przyszłości kandydatów do pracy o odpowiednich kompetencjach mieszkających w pobliżu zakładów produkcyjnych Spółki. W efekcie, dzięki współpracy ze Szkołą, Spółka po ukończeniu przez uczniów edukacji będzie mogła zaproponować im pracę w strukturach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, szczególnie mając na uwadze, że częścią realizowanego programu będą propozycje praktyk zawodowych w spółkach z Grupy (uczniowie zatem wyniosą nie tylko wiedzę teoretyczną ze Szkoły, ale również praktyczne doświadczenie z praktyk organizowanych przez Wnioskodawcę).

Świadczenia przekazywane uczniom, zgodnie z zobowiązaniem podjętym wobec Szkoły, mają na celu uatrakcyjnienie nauki w klasie o określonym profilu - wsparcie materialne oferowane uczniom pozwala zarówno na nabycie niezbędnych książek czy przyborów do nauki, jak i podjęcie dodatkowych zajęć sportowych. Podobnie remont korytarza ma pomóc poprawić warunki, w których przebywa młodzież szkolna, a informacja o sfinansowaniu remontu przez Spółkę stanowi dodatkową promocję Spółki. W efekcie, podejmowane działania służą także promocji Spółki wśród młodych ludzi jako potencjalnego solidnego pracodawcy, co ma ich zachęcić do podjęcia w przyszłości pracy w Spółce i zapewnić Wnioskodawcy potencjalnych pracowników. Bez odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, prowadzenie działalności gospodarczej i realizowanie sprzedaży opodatkowanej VAT oraz generującej przychody opodatkowane CIT nie jest możliwe.

Dodatkowo, na marginesie, należy dodać, że działania te wpisują się w przyjętą w (...) „Politykę społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju (...)”. Zgodnie z tym dokumentem spółki z Grupy uwzględniają w swojej długofalowej strategii biznesowej nie tylko aspekty ekonomiczne, ale również środowiskowe, społeczne i etyczne, a jednym z filarów społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej także jako „CSR”) jest dialog ze społecznością lokalną. Celem CSR jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Należy w tym zakresie podkreślić, że szczególnie dla podmiotów prowadzących działalność produkcyjną na dużą skalę w bliskim sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych (a więc takich jak Wnioskodawca), poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi jest kluczowa. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Ponadto, realizacja działań z zakresu CSR jest do pewnego stopnia elementem strategii reklamowo-marketingowej Spółki, która dąży do tego, by być traktowana przez swoich klientów jako społecznie odpowiedzialny partner biznesowy. Jednocześnie CSR jest już pewnym standardem, elementem prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 49b ustawy o rachunkowości wobec podmiotów prowadzących działalność o określonej skali, wymagane jest ujęcie w sprawozdaniu z działalności - jako wyodrębnioną część - oświadczenia na temat informacji niefinansowych, obejmujące m.in. opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk. Wnioskodawca jako spółka giełdowa w publikowanych i dostępnych publicznie sprawozdaniach z działalności uwzględnia działania podejmowane w obszarze CSR, w tym obejmowanie patronatem klas w lokalnych szkołach.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Spółkę, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza i jednocześnie po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi również obowiązek naliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem remontu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Spółkę, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza i jednocześnie po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi również obowiązek naliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem remontu.

a)Ogólne warunki odliczenia VAT

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy o VAT. W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

b)nabycia towarów i usług,

c)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

b)Związek z czynnościami opodatkowanymi jako warunek odliczenia VAT naliczonego

Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabycia towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, natomiast ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

W orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 lutego 2007 r. Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën o sygn. C-435/05, Trybunał w tezie 24. wskazał, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika. Z kolei w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 lutego 2013 r. o sygn. C-104/12 zaznaczono, że podatnik korzysta z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu, powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczeń. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika.

Z przywołanych przepisów prawa i orzecznictwa wynika zatem, że: (i) prawo do odliczenia podatku stanowi integralną część systemu VAT i co do zasady nie może być ograniczane; (ii) system odliczeń ma na celu uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru tego podatku; (iii) prawo to może być przyznane podatnikowi nawet wówczas, gdy koszty nabywanych usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dostarczanych towarów i usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością opodatkowaną.

c)Wnioski płynące z przepisów i orzecznictwa na gruncie analizowanej sprawy: prawo do odliczenia VAT

Przenosząc powyższe wyjaśnienia na grunt analizowanej sprawy należy uznać, że w opisanych okolicznościach wystąpi związek pomiędzy realizacją patronatu nad klasą w Technikum oraz związanym z tym nabyciem usług (w postaci abonamentów sportowych dla uczniów tej klasy i usług robót budowlanych na potrzeby remontu szkolnego korytarza), a działalnością gospodarczą Spółki, która generuje sprzedaż opodatkowaną VAT. Tak jak wskazano w niniejszym wniosku, działania przedstawione w pkt 1 i 2 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego są realizowane przede wszystkim w celu zachęcenia młodych ludzi do podjęcia, kontynuowania i ukończenia kształcenia w klasach o profilach zbieżnych z przedmiotem działalności Spółki. W efekcie Spółka zyskuje w oczach młodych ludzi jako potencjalny solidny pracodawca, co ma ich zachęcić do podjęcia w przyszłości pracy w Spółce. Działania podejmowane przez Spółkę mają ułatwić Wnioskodawcy procesy rekrutacyjne i zapewnić kandydatów do pracy o odpowiednich kompetencjach. Co kluczowe, Technikum jest zlokalizowane w tej samej miejscowości, w której położone są zakłady produkcyjne Spółki - w związku z tym, uczniowie podejmujący naukę w tej szkole mogą w przyszłości zostać pracownikami Spółki.

Zatem nabywane usługi i podejmowane przez Spółkę działania podyktowane są potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej, a konkretnie zabezpieczeniem przyszłych procesów rekrutacyjnych. Dzięki podjętej współpracy spółek z Grupy z Technikum, Szkoła zdecydowała o otworzeniu klasy o profilu „(…)”, który jest kluczowy dla kształcenia przyszłego personelu Grupy. Bez odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, prowadzenie działalności gospodarczej i realizowanie sprzedaży opodatkowanej VAT nie jest możliwe. Nabywane usługi nie służą zatem realizacji działalności dobroczynnej, a z perspektywy Spółki, kluczowa jest realizacja jej interesu gospodarczego, nie zaś zaspokajanie potrzeb osobistych uczniów Technikum (poprzez przekazywanie im abonamentu sportowego). Spółka powinna zatem mieć prawo do odliczania, na zasadzie ogólnej przewidzianej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Spółkę jako nabywcę usług związanych z realizacją patronatu nad klasą w Technikum i wyremontowaniem jednego z korytarzy w Szkole.

Ponadto, na marginesie Spółka pragnie dodać, że działania polegające objęciu patronatem nad klasą w Technikum i służące wyremontowaniu jednego z korytarzy w Szkole wpisują się w przyjętą w (...) „Politykę społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju spółek Grupy (...)”. Celem CSR jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Należy w tym zakresie podkreślić, że szczególnie dla podmiotów prowadzących działalność produkcyjną na dużą skalę w bliskim sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych (a więc takich jak Wnioskodawca), poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi jest kluczowa. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Ponadto, realizacja działań z zakresu CSR jest do pewnego stopnia elementem strategii reklamowo-marketingowej Spółki, która dąży do tego, by być traktowana przez swoich klientów jako społecznie odpowiedzialny partner biznesowy. Realizacja działalności w obszarze CSR ma zatem także cel promocyjny (wizerunkowy). Jednocześnie CSR jest już pewnym standardem, elementem prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 49b ustawy o rachunkowości wobec podmiotów prowadzących działalność o określonej skali, wymagane jest ujęcie w sprawozdaniu z działalności - jako wyodrębnioną część - oświadczenia na temat informacji niefinansowych, obejmujące m.in. opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji, a także opis rezultatów stosowania tych polityk. (...) jako spółka giełdowa w publikowanych i dostępnych publicznie sprawozdaniach z działalności uwzględnia działania podejmowane w obszarze CSR, w tym obejmowanie patronatem klas w lokalnych szkołach. Powyższe wskazuje, że realizacja działań z zakresu strategii CSR, a w konsekwencji wydatki poniesione na zakupy usług z nimi związanych, są działaniami i wydatkami z zakresu szeroko pojętego marketingu, strategii zarządzania firmą i promocji (czego dowodem jest choćby to, że Szkoła zobowiązała się do zamieszczenia na wyremontowanym korytarzu informacji o sfinansowaniu prac remontowych przez Wnioskodawcę wraz z logo Spółki), które wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi.

Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie m.in. w uzasadnieniu wyroku NSA o sygn. I FSK 1760/18 z dnia 8 marca 2022 r. w którym podkreślono, że „Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, przekładając się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. Jest to bowiem koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy (por. m.in. wyroki z 13 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1606/12, z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16; z 26 września 2018 r, sygn. akt II FSK 2500/16 oraz z 2 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 561/17; CBOSA)”.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy występuje ewidentny pośredni związek między zakupami usług będących przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację, a czynnościami opodatkowanymi VAT realizowanymi przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

d)Brak obowiązku naliczenia VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem kosztów remontu

Konsekwentnie, jeśli Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT od usług w postaci abonamentów sportowych oraz usług robót budowlanych z uwagi na ich związek z działalnością gospodarczą Spółki, to Wnioskodawca nie powinien być zobligowany do naliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz rezultatów remontu Szkole. Przepis ten przewiduje, że za podlegające opodatkowaniu odpłatne świadczenie usług uznaje się również świadczenie nieodpłatne „na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”. Uczniowie Technikum i sama Szkoła nie są żadnymi z podmiotów wymienionych w tym przepisie, więc świadczenie na ich rzecz należałoby oceniać przez pryzmat ostatniego fragmentu tego przepisu, tj.: wszelkich innych nieodpłatnych świadczeń usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak jednoznacznie wykazał Wnioskodawca w pkt c) uzasadnienia do stanowiska do pytania nr 3 w niniejszym wniosku, związek między nabyciem usług a działalnością gospodarczą Spółki, choć pośredni, jest dość oczywisty. Konsekwentnie, w tych okolicznościach brak jest obowiązku naliczenia VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz rezultatów remontu w Szkole.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

I tak stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Przy czym, za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej a więc w sytuacji, gdy podmiotem uzyskującym dominującą korzyść z tego tytułu jest nabywca (beneficjent) świadczenia, a nie podatnik.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji, w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji niedających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że w wyroku TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, (pkt 23) TSUE w pierwszej kolejności wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb. Orz. str. I 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa zakłady produkcyjne zlokalizowane są w (...). Specyfika Państwa działalności wymaga zatrudniania pracowników o wykształceniu i kwalifikacjach z dziedziny m.in. (…).

Zauważają Państwo postępującą od kilku lat tendencję polegającą na zmniejszaniu się liczby osób podejmujących naukę na kierunkach umożliwiających nabycie kwalifikacji przydatnych w branży (…). Wobec powyższego podejmują Państwo szereg działań mających na celu zachęcenie młodych ludzi do podjęcia decyzji o wyborze kształcenia w zawodach okołoprodukcyjnych, m.in. poprzez współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi w ramach kształcenia dualnego oraz rozbudowaną ofertę sytemu premii i nagród skierowanych dla młodocianych pracowników czy też gwarancję zatrudnienia po zakończeniu kształcenia. Z podobnymi wyzwaniami mierzą się Państwo również przy rekrutacji pracowników z wykształceniem średnim lub wyższym, którzy dysponowaliby wiedzą i kompetencjami w dziedzinie (…). W związku z tym, obok działań adresowanych do uczniów uczących się w szkołach zawodowych, Państwa aktywność nakierowana jest również na pozyskanie w przyszłości absolwentów szkół technicznych lub ogólnokształcących, którzy podejmują naukę w klasach o profilach zbieżnych z Państwa profilem działalności. Wraz z 5 spółkami z Grupy podjęli więc Państwo działania zmierzające do zwiększenia zainteresowania uczniów (zwłaszcza tych mieszkających w obrębie gminy, na terenie której położony jest Państwa zakład produkcyjny oraz przedsiębiorstwa spółek z Grupy) podjęciem edukacji w klasach o profilach nauczania z m.in. rozszerzonym zakresem (…) - poprzez jej uatrakcyjnienie i zapewnienie wsparcia materialnego uczniom.

Przykładem powyższego działania jest nawiązanie współpracy z lokalnym publicznym Technikum w (...).

W ramach współpracy ze Spółką, Szkoła zdecydowała o utworzeniu od roku szkolnego 2023/2024 klasy, w której realizowane będzie kształcenie o profilu „(...)”, zaś Państwo wraz ze spółkami z Grupy zobowiązali się do wsparcia materialnego w zakresie kształcenia uczniów. Uczeń kończący edukację w klasie o tym profilu, z uwagi odpowiednio dopasowany program nauczania oraz możliwość odbywania praktyk u Państwa lub w spółkach z Grupy, może być w przyszłości cennym kandydatem do pracy w tych podmiotach.

W ramach powyższej współpracy, spółki z Grupy zawarły ze Szkołą Porozumienie, którego celem jest zwiększenie poziomu wiedzy i praktycznych umiejętności uczniów w zakresie przedmiotów związanych z (...) oraz rozwijanie u uczniów umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, np. poprzez odbywanie praktyk w strukturach Grupy.

Na mocy powyższego Porozumienia, Grupa udzieliła patronatu nad klasą Szkoły o profilu „(...)” oraz zobowiązała się m.in. do:

  • przyznawania uczniom tej klasy comiesięcznego stypendium podstawowego w kwocie 100,00 zł brutto, przyznawanego od pierwszego półrocza klasy pierwszej z funduszu stypendialnego utworzonego przez Grupę,
  • przyznawania uczniom klasy o profilu „(...)”, comiesięcznego stypendium naukowego w kwocie 100,00 zł brutto, przyznawanego od pierwszego półrocza klasy pierwszej z funduszu stypendialnego utworzonego przez Grupę,
  • dofinansowanie uczniom wyprawki szkolnej (w postaci nabytych przez Państwa voucherów do księgarni),
  • przekazanie uczniom nieodpłatnie abonamentów sportowych w postaci kart sportowych (...) (nabywanych przez Państwa jako usługi opodatkowane VAT),
  • umożliwienia uczniom klasy o profilu „(...)” udziału w praktykach zawodowych w spółkach Grupy.

Stypendium podstawowe oraz naukowe wypłacane będzie zawsze przez Państwa, na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczniem/stypendystą a Państwem. Będą Państwo realizowali przelewy na rzecz uczniów, nabyli i będą nabywali również vouchery do księgarni oraz abonamenty sportowe w postaci kart (...), które będą Państwo przekazywać uczniom.

Zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami Grupy, będą Państwo obciążać spółki z Grupy (które podpisały Porozumienie ze Szkołą) częścią kosztów wypłaconych stypendiów naukowych i podstawowych, a także częścią kosztów dofinansowania wyprawki szkolnej i abonamentów sportowych według ustalonego stałego procentowego klucza podziału i w przyjętych okresach rozliczeniowych.

Poza opisanymi powyżej działaniami podjętymi w ramach patronatu nad klasą o profilu „(...)”, nabyli Państwo usługi robót budowlanych, które objęły wyremontowanie korytarza w Szkole. Przy korytarzu znajdują się klasy, z których korzystają uczniowie objęci patronatem Grupy - celem remontu było zapewnienie odpowiednich warunków do nauki dla uczniów, którzy w przyszłości po ukończeniu Technikum mogą być potencjalnymi kandydatami do pracy u Państwa. Ten koszt ponieśli w całości wyłącznie Państwo (brak rozliczenia z innymi spółkami z Grupy). Szkoła zobowiązała się do zamieszczenia na korytarzu informacji o sfinansowaniu prac remontowych przez Państwa wraz z Państwa logo.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie przez Państwa abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Państwa, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Państwa usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza i kwestia, czy jednocześnie po Państwa stronie nie wystąpi również obowiązek naliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem remontu.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy, w pierwszej kolejności należy zbadać, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie przez Państwa abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Państwa, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Państwa usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie abonamentów sportowych przekazywanych uczniom oraz usług robót budowlanych nie mają pośredniego związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Korzyść, jaką czerpią uczniowie z tytułu otrzymanych abonamentów sportowych, przeważa nad Państwa korzyścią i trudno zgodzić się, że przekazanie uczniom kart (…) wpłynie w jakikolwiek sposób na realizowanie przez Państwa sprzedaży opodatkowanej VAT i generowanie przychodów opodatkowanych CIT, nawet przez budowę pozytywnego wizerunku w środowisku lokalnym, poprzez promocję Państwa wśród młodych ludzi jako potencjalnego, solidnego pracodawcę. Wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie abonamentów sportowych służą bowiem przede wszystkim zaspokajaniu osobistych/prywatnych potrzeb uczniów korzystających z dodatkowych zajęć sportowych. Zatem pomiędzy realizacją przedmiotowych działań, a zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej VAT przez Państwa brak jest racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego.

Ponadto, nie sposób z faktu wyremontowania szkolnego korytarza i umieszczenia informacji o sfinansowaniu tego remontu przez Państwa oraz Państwa logo przez Szkołę wyprowadzić wniosku, że stanowi to dodatkową promocję Spółki. Wyremontowany szkolny korytarz służy bowiem wąskiemu kręgowi osób, tj. społeczności szkolnej (wszystkim uczniom, nauczycielom) i w związku z tym umieszczona informacja o wyremontowaniu szkolnego korytarza trafi również do znikomego kręgu osób, którzy nie będą potencjalnymi nabywcami wyrobów (…) sprzedawanych przez Państwa. W tym przypadku stworzenie pozytywnego Państwa wizerunku wśród lokalnej społeczności pozostaje bez wpływu na opodatkowaną działalność gospodarczą prowadzoną przez Państwa.

Zatem nie można uznać wydatków poniesionych na zakup abonamentów sportowych przekazywanych uczniom oraz usług robót budowlanych na remont korytarza za wydatki ogólne o charakterze promocyjnym i marketingowym, które przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy. Tym samym, związek na który powołują się Państwo jest zbyt odległy i niepewny, aby móc określić go jako nawet pośrednio związany z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Państwa.

Ponadto w odniesieniu do Państwa wskazania, że działania te wpisują się w przyjętą przez Państwa strategię CSR, należy wskazać, że podejmowane przez Państwa działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny, nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu działaniach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR, gdyż jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku. W każdej zatem konkretnej sytuacji należy rozważyć czy podejmowane przez przedsiębiorcę czynności (zakupy, usługi) w ramach CSR mają związek z działalnością opodatkowaną i wpływ na powstanie obrotu. Ponadto nie znajduje podstawy prawnej na gruncie podatku od towarów i usług, wywodzenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z ustawy o rachunkowości, na podstawie której Spółka ma obowiązek sprawozdawczy w zakresie polityki społecznej, pracowniczej, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji. Regulacja odliczenia podatku naliczonego związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na nabycie abonamentów sportowych przekazywanych uczniom oraz usług robót budowlanych, należy jeszcze raz wskazać, że - jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa - rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostały/nie zostaną spełnione, ponieważ dokonywane przez Państwa wydatki na nabycie abonamentów sportowych przekazywanych uczniom oraz usług robót budowlanych nie mają/nie będą miały bezpośredniego ani nawet pośredniego związku z Państwa sprzedażą opodatkowaną.

Wskazać także należy, że nie wystarczy subiektywne przekonanie o wpływie poniesionego wydatku na osiągnięcie przyszłych obrotów. Nawet jeśli, zdaniem podatnika, działania podejmowane są w ramach przyjętej strategii biznesowej można przypisać do społecznej odpowiedzialność biznesu, to należy mieć również na uwadze, że każdy wydatek powinien być rozpatrywany indywidualnie.

W konsekwencji, nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Państwa abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Państwa, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Państwa usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza, gdyż nie została/nie zostanie spełniona jedna z podstawowych przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy - nabywane towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii, czy po Państwa stronie nie wystąpi obowiązek naliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem remontu wskazać należy, że dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Konsekwentnie opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Jeżeli natomiast nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. nieodpłatne świadczenie usług będzie wykonane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca. Jeżeli korzyść podatnika przeważa nad korzyścią osoby otrzymującej nieodpłatne świadczenie, wówczas świadczenie to zachowuje swój nieodpłatny charakter i nie podlega opodatkowaniu.

Zatem za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.

Co do zasady takie usługi, w których zasadniczą korzyść odnoszą osoby otrzymujące nieodpłatne świadczenie, należałoby uznać za świadczone na ich osobiste cele, a w konsekwencji usługi te będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Z drugiej jednak strony, jeżeli usługa taka nie jest świadczona przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności lub ma z nią nikły związek, to można mówić o świadczeniu usługi nie tyle na cele osobiste, lecz przede wszystkim w ramach innej działalności. W tym przypadku również czynność ta objęta jest opodatkowaniem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy wskazać, że istotną kwestią dla zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 ustawy jest ustalenie, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07, który w pkt 40 opinii stwierdził, że:

„(...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników”.

Zatem w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym, brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.

Skoro, jedną z przesłanek opodatkowania nieodpłatnego przekazania usług jest, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów, to ponieważ - jak już wcześniej wskazano - nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie przez Państwa abonamentów sportowych przekazywanych uczniom (w części finansowanej przez Państwa, tj. niepodlegającej rozliczeniu ze spółkami z Grupy) oraz dokumentujących nabycie przez Państwa usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza, w rozpatrywanej sprawie nieodpłatne przekazanie abonamentów uczniom oraz sfinansowanie remontu nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie abonamentów uczniom oraz sfinansowanie remontu nie stanowi/nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a tym samym po Państwa stronie nie występuje/nie wystąpi obowiązek naliczenia VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem abonamentów uczniom oraz sfinansowaniem remontu.

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie abonamentów sportowych oraz usług robót budowlanych, których rezultatem było wyremontowanie szkolnego korytarza, a także jest prawidłowe w zakresie braku opodatkowania ww. nieodpłatnego przekazania abonamentów uczniom oraz sfinansowania remontu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Państwa orzeczenia NSA sygn. I FSK 1760/18 należy podkreślić, że zapadł on na gruncie odmiennego stanu faktycznego, niż przedstawiony w analizowanej sprawie, gdzie nie zaszły wszystkie okoliczności o jakich mowa we wniosku. Wskazany przez Państwa wyrok potraktowany został jako element Państwa argumentacji, jest to jednak rozstrzygnięcie odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiąże stronę postępowania w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy.

Ponadto interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00