Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.806.2023.3.RK

Określenie stawek ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

·w zakresie stawki ryczałtu dla usług PKWiU 62.01.11.0 – nieprawidłowe,

·w pozostałym zakresie – prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedziach na wezwania – pismem z 2 stycznia 2024 r. (wpływ 3 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 5 lutego 2024 r. (wpływ 5 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski na podstawie art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej PIT). Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej od 1 sierpnia 2022 r., a pierwszy przychód z tej działalności osiągnięty został w sierpniu 2022 r.

Od początku swojej działalności wybrała Pani zryczałtowaną formę opodatkowania (przy wpisie do CEiDG dokonała Pani wyboru formy opodatkowania - wpisu do CEiDG dokonano 7 lipca 2022 r.) i opłacała Pani cały czas niezmiennie 12% stawkę ryczałtu od całości swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Prowadzona przez Panią działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, były i są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od momentu wyboru formy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. od momentu rejestracji działalności, nie występują w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej przesłanki ujęte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przesłanki te nie będą występować także w przyszłości, tj. w 2023 r. i w kolejnych latach podatkowych, w których zamierza Pani korzystać z tej formy opodatkowania.

Swoje usługi świadczy Pani na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami - dalej, jako: Kontrahenci. Zakres usług świadczonych dla Kontrahentów związany jest z pomocą techniczną dla aplikacji mobilnych i webowych (przeprowadzaniem manualnych testów aplikacji, testowaniem funkcjonalności aplikacji). Są to testy wykonywane wyłącznie manualnie na różnych modelach smartfonów oraz na komputerze w zakresie działania aplikacji. Od początku działalności aż do teraz wykonywane są te same usługi.

Wynagrodzenie należne za czynności pomocy technicznej wypłacane jest w oparciu o ilość przepracowanych godzin, jakie Pani przepracuje na rzecz Kontrahenta w danym miesiącu. Nie raportuje Pani nigdzie czasu poświęconego na konkretne zadania, itp. jest system, w którym zgłaszana jest nieobecność danego dnia. Jeśli nieobecność nie została zgłoszona, to znaczy, że tego dnia się pracuje. To jest podstawą do wystawienia faktury - ilość przepracowanych dni na fakturze musi się zgadzać z rejestrem obecności. W swojej pracy ma Pani jednak niezależność działania, nie wykonuje poleceń Kontrahenta, nie jest przez niego nadzorowana, ani kontrolowana.

Pani główną rolą, jako suportu (wsparcia) technicznego jest operowanie (poruszanie się w aplikacji) jak zwykły użytkownik, czyli manualnie na telefonie, tj.:

1)manualne testowanie zgłaszanych błędów w aplikacji na telefonie - testowanie aplikacji jak zwykły użytkownik na telefonie;

2)sprawdzanie nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów;

3)aktywne poszukiwanie błędów w aplikacji, tzw. bug hunting;

4)pomoc pracownikom kontrahenta w korzystaniu z aplikacji i narzędzi wewnętrznych używanych w firmie;

5)przekazywanie informacji na temat funkcjonowania aplikacji oraz korzystania z narzędzi wewnętrznych używanych w firmie kontrahenta.

Przy czym podkreśla Pani, że nie świadczy w żadnym razie usług doradczych oraz innych usług częściowo związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), takich jak usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Głównym Pani zadaniem jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności aplikacji zostały prawidłowo zaimplementowane, zgodnie z wytycznymi Kontrahentów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne aplikacji na telefonie, co Pani zdaniem jest sklasyfikowane wg symbolu PKWiU w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0. Pani zadaniem jest zgłaszanie błędów (wychwyconych przy testowaniu) aplikacji do programistów, którzy tworzą, poprawiają kody i eliminują w ten sposób zaistniałe błędy w aplikacji. W dalszej kolejności (po zgłoszeniu błędu w aplikacji lub po przetestowaniu nowej funkcjonalności aplikacji) monitoruje Pani postępy w pracy programistów. Przekazuje Pani informacje od programistów o etapie poczynionych prac do osoby, która zgłosiła problem. Dopytuje się też, co jakiś czas, na jakim etapie są prace tak, aby żaden problem nie został pominięty.

Podkreśla Pani, że nie proponuje Pani zmian w kodzie, nie pracuje nad kodem oprogramowania, a same testy manualne nie są pracami programistycznymi. Istotą tych testów jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane - zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest właśnie poprzez tzw. testy manualne. Są to testy eksploracyjne, czyli nieoparte na scenariuszu testowym, a na metodzie prób i błędów oraz doświadczeniu i intuicji. Najwięcej pracy poświęca Pani na testowanie/analizę zgłoszonych już błędów. Prace te mają następujący przebieg: sprawdzenie skrzynki odbiorczej w poszukiwaniu zgłoszonych błędów aplikacji. W oparciu o kolejkę zgłoszeń lub priorytet danego błędu ustala się kolejność pracy nad błędami. W celu odtworzenia zgłoszonego błędu na aplikacji mobilnej pobierana jest konkretna aplikacja (jej wersja) na swoje urządzenie testowe (smartfon) w zależności od systemu, na jakim błąd wystąpił (iOS/Android). Po zainstalowaniu odpowiedniej wersji aplikacji wprowadza Pani na urządzeniu testowym zmiany, które pozwalają na odtworzenie środowiska użytkownika, u którego wystąpił błąd aplikacji jest to np.: zmiana języka, zmiana strefy czasowej, włączenie/wyłączenie powiadomień systemowych itp., itd. Po dostosowaniu środowiska testowego rozpoczynają się testy manualne - eksploracyjne. Polega to na wielokrotnym odtwarzaniu pewnych czynności w aplikacji mobilnej, jak usuwanie konta użytkownika, przeinstalowywanie aplikacji, ponowne przywracanie ustawień, aż do momentu wystąpienia konkretnego zgłoszonego wcześniej błędu aplikacji.

Jeżeli mimo tych czynności nie uda się wywołać zgłoszonego błędu to uznać należy, że zgłoszony błąd jest edge case’m - wymaga odtworzenia czynności, jakie wykonał użytkownik w aplikacji w dokładnie takiej samej kolejności, z uwzględnieniem dokładnie tych samych wcześniejszych wersji aplikacji i dokładnie przy takich samych ustawieniach, co jest praktycznie niemożliwe i z tego też powodu prawdopodobieństwo powtórzenia tego błędu przez innego użytkownika/ków jest znikome. Nie ma, zatem sensu dokonywać głębszej analizy tego błędu. W takiej sytuacji przekazuje się Kontrahentowi proponowane czynności, które pomogą użytkownikowi wyeliminować błąd, który nie został odtworzony w testach. Jest to najczęściej: czyszczenie danych w aplikacji, przelogowanie, dostosowywanie ustawień na urządzeniu. Czasami zdarza się też tak, że zgłaszany błąd aplikacji nie jest w istocie błędem, a zaplanowaną świadomie funkcjonalnością aplikacji. Wówczas przekazuje Pani odpowiednie wyjaśnienia w tym zakresie osobie, która zgłosiła problem tak, aby można było poinstruować użytkownika. W sytuacji, kiedy pomyślnie uda się Pani odtworzyć zgłoszony błąd aplikacji (poprzez świadome wywołanie go w testach manualnych) wówczas: instaluje Pani także wcześniejsze wersje aplikacji, aby ustalić, od której wersji aplikacji dany błąd występuje. Sprawdzany jest rejestr zmian w aplikacjach w celu wskazania programistom potencjalnego zadania, zmian w aplikacji, które mogły wpłynąć na zmianę działania funkcjonalności w sposób niepożądany. Następnie instaluje się nowsze wersje aplikacji, aby sprawdzić, czy błąd nadal w nich występuje. Jeżeli błędowi towarzyszy crash aplikacji (aplikacja zamyka się przy próbie wykonania danej czynności), to znając czas wystąpienia takiego crasha lub numer identyfikacyjny użytkownika, odszukuje Pani na odpowiedniej platformie rejestrującej tego typu zdarzenia informacje o nim, by dalej przekazać je do programistów. Jeżeli błędowi nie towarzyszy crash, to nadal możliwe jest odszukanie informacji, które będą przydatne dla programistów w celu naprawy błędu. W tym celu sprawdzane są logi, (czyli zapis requestu (zapytania), jaki został przesłany do serwera po kliknięciu danej funkcji w aplikacji i statusu tego zapytania - kodu odpowiedzi http). Jeśli uda się odnaleźć request, który nie został odpowiednio przetworzony lub przekazał nieprawidłowe dane, to również zapisuje się takie informacje, aby dalej przekazać je programistom. Posiadając wiedzę na temat tego, jakie są kroki reprodukcji błędu, wiedząc, w jakich wersjach aplikacji występuje, jakie zmiany aplikacji mogły potencjalnie ten błąd wywołać, mając logi i crash raporty towarzyszące błędowi, rozpoczyna Pani prace nad przygotowywaniem zgłoszenia błędu. Zgłoszenie błędu tworzone jest na platformie ... i wymaga podania krótkiego podsumowania zachowania aplikacji, podania kroków prowadzących do odtworzenia błędu, podania informacji o środowisku, na jakim występuje, modelu urządzenia, języka, systemu, wersji aplikacji, aktualnego efektu i oczekiwanego efektu, dołączenia screenshotów i nagrań z ekranu urządzenia, podania wszelkich informacji, które mogą naprowadzić programistów na znalezienie źródła problemu i naprawienie go. Oprócz głównych prac testowych aplikacji ma Pani zlecone również nadzorowanie procedury prac usprawniających procesy zgłaszania i obsługi błędów aplikacji. Jeżeli sama Pani dostrzega przestrzeń na usprawnienie procesu obsługi błędów aplikacji (sama Pani wpada na pomysł jak usprawnić ten proces), to proponuje Pani takie zmiany i nadzoruje jednocześnie ich wprowadzenie (np. przeniesienie procesu zgłaszania błędów ...). Dodatkowo dokonuje Pani sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzania takich testów wygląda tak jakby zwykły użytkownik chciał sprawdzić działanie aplikacji - metoda manualna. Po zaobserwowaniu, że jakaś funkcjonalność aplikacji jest niezrozumiała dla użytkowników aplikacji, zgłasza Pani taką informację do osób odpowiedzialnych za decyzje o zmianach w aplikacji (np. product ownerów) - mogą to być propozycje zmiany nazwy/funkcji/zakładki/przeniesienia przycisków w inne miejsce itp. - chodzi jedynie o zmiany funkcjonalne, wizualne. Przekazuje Pani również informacje na temat funkcjonowania aplikacji (od strony użytkownika aplikacji), czy korzystania z narzędzi wewnętrznych używanych w firmie Kontrahenta - pracownikom Kontrahenta, jeżeli sposób działania aplikacji, czy narzędzi nie jest im znany lub jest niezrozumiały. Świadczy Pani też wsparcie techniczne dla narzędzi wykorzystywanych wewnątrz firmy Kontrahenta, np. narzędzi do tworzenia treści, które później są wyświetlane w aplikacji, czy narzędzi do wysyłania pushy, czy pop-upów do użytkowników, jednak wsparcie to opiera się na testowaniu manualnym, zgłaszaniu błędów oraz pomocy przy usunięciu niepożądanych efektów bez usług programistycznych. Aby być na bieżąco ze zmianami wprowadzonymi w aplikacji uczestniczy Pani w spotkaniach programistów, którzy prezentują zakres prac, jakie udało się wykonać. Jeżeli jakaś funkcjonalność nie jest dostatecznie opisana w dokumentacji, to zgłasza Pani takie zapotrzebowanie do odpowiedniego zespołu zajmującego się pracami deweloperskimi danej funkcji. Do Pani obowiązków nie należy: tworzenie i utrzymanie środowiska testowego (programów, aplikacji), programowanie (kodowanie) testowego oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania.

Pani zdaniem, pozarolnicza jednoosobowa działalność gospodarcza Pani mieści się w PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Jest Pani na etapie doprecyzowywania kodów PKWiU w Głównym Urzędzie Statystycznym, jednak ze względu na czas oczekiwania nie ma jeszcze precyzyjnej odpowiedzi. Jednocześnie, zakresem wniosku objęte są usługi świadczone przez Panią w 2022 r., w 2023 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma), dlatego też prośbą Pani jest wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Wszystkie opisane we wniosku usługi, które Pani wykonuje mieszczą się Pani zdaniem w grupowaniu PKWiU 62.02.30.

Ponadto, Kontrahent oferuje Pani możliwość skorzystania z benefitów jakimi są: prywatna opieka .... oraz karta ....… to prywatne podmioty świadczące usługi wyłącznie medyczne. Podmioty te zatrudniają lekarzy oraz laborantów i świadczą usługi medyczne w tym wszelkiego rodzaju badania. Benefity są udostępniane każdemu usługodawcy, który zgłosi zainteresowanie skorzystaniem z nich. Nie płaci Pani nic za usługi ...… Jedynym obciążeniem z tego tytułu to wykazanie przez Pana w zeznaniu podatkowym otrzymanych nieodpłatnie świadczeń i opodatkowanie ich według wartości rynkowej. Nie ma zawartej żadnej umowy z ....…, czy też ... - nie opłaca tych świadczeń. Umowa jest zawarta między tymi firmami oferującymi te usługi a Pani Kontrahentem i to właśnie Kontrahent pokrywa wszelkie koszty z tym związane. Otrzymana od Kontrahenta karta .… lub aplikacja mobilna uprawniają do wejścia do niektórych obiektów za darmo lub po niższej cenie. Do .… nie ma żadnej karty, po prostu jest założone konto pacjenta na podstawie danych osobowych.

W piśmie z 2 stycznia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani opis wskazując, że: usługi, które Pani świadczy, i które są jednocześnie przedmiotem wniosku są sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 i te usługi są przedmiotem wniosku ORD-IN.

Czynności, które Pani wykonuje w ramach PKWiU 62.02.30.0, czyli w ramach usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego to przede wszystkim główne zadanie Pani, czyli testy manualne aplikacji na telefonie. Testowanie na telefonie polega na opisanych już we wniosku czynnościach, które teraz zostaną powtórzone: „zgłaszanie błędów (wychwyconych przy testowaniu) aplikacji do programistów, którzy tworzą, poprawiają kody i eliminują w ten sposób zaistniałe błędy w aplikacji. W dalszej kolejności (po zgłoszeniu błędu w aplikacji, lub po przetestowaniu nowej funkcjonalności aplikacji) monitoruje Pani postępy w pracy programistów. Przekazuje Pani informację od programistów o etapie poczynionych prac do osoby, która zgłosiła problem. Dopytuje się też, co jakiś czas, na jakim etapie są prace tak, aby żaden problem nie został pominięty. Nie proponuje Pani zmian w kodzie, nie pracuje nad kodem oprogramowania, a same testy manualne nie są pracami programistycznymi. Istotą tych testów jest sprawdzenie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane - zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest właśnie poprzez tzw. testy manualne. Są to testy eksploracyjne, czyli nieoparte na scenariuszu testowym, a na metodzie prób i błędów oraz doświadczeniu i intuicji. Najwięcej pracy poświęca Pani na testowanie/analizę zgłoszonych już błędów. Prace te mają następujący przebieg: sprawdzenie skrzynki odbiorczej w poszukiwaniu zgłoszonych błędów aplikacji. W oparciu o kolejkę zgłoszeń lub priorytet danego błędu ustala się kolejność pracy nad błędami. W celu odtworzenia zgłoszonego błędu na aplikacji mobilnej pobierana jest konkretna aplikacja (jej wersja) na swoje urządzenie testowe (smartfon) w zależności od systemu, na jakim błąd wystąpił (iOS/Android). Po zainstalowaniu odpowiedniej wersji aplikacji wprowadza Pani na urządzeniu testowym zmiany, które pozwalają na odtworzenie środowiska użytkownika, u którego wystąpił błąd aplikacji jest to np.: zmiana języka, zmiana strefy czasowej, włączenie/wyłączenie powiadomień systemowych itp., itd. Po dostosowaniu środowiska testowego rozpoczynają się testy manualne - eksploracyjne. Polega to na wielokrotnym odtwarzaniu pewnych czynności w aplikacji mobilnej, jak usuwanie konta użytkownika, przeinstalowywanie aplikacji, ponownie przywracanie ustawień, aż do momentu wystąpienia konkretnego zgłoszonego wcześniej błędu aplikacji. Jeżeli mimo tych czynności nie uda się wywołać zgłoszonego błędu to uznać należy, że zgłoszony błąd jest edge case'm - wymaga odtworzenia czynności, jakie wykonał użytkownik w aplikacji w dokładnie takiej samej kolejności, z uwzględnieniem dokładnie tych samych wcześniejszych wersji aplikacji i dokładnie przy takich samych ustawieniach, co jest praktycznie niemożliwe i z tego też powodu prawdopodobieństwo powtórzenia tego błędu przez innego użytkownika/ków jest znikome. Nie ma zatem sensu dokonywać głębszej analizy tego błędu. W takiej sytuacji przekazuje się kontrahentowi proponowane czynności, które pomogą użytkownikowi wyeliminować błąd, który nie został odtworzony w testach. Jest to najczęściej: czyszczenie danych w aplikacji, przelogowanie, dostosowywanie ustawień na urządzeniu. Czasami zdarza się też tak, że zgłaszany błąd aplikacji nie jest w istocie błędem, a zaplanowaną świadomie funkcjonalnością aplikacji. Wówczas przekazuje Pani odpowiednie wyjaśnienia w tym zakresie osobie, która zgłosiła problem tak, aby można było poinstruować użytkownika. W sytuacji, kiedy pomyślnie uda się Pani odtworzyć zgłoszony błąd aplikacji (poprzez świadome wywołanie go w testach manualnych) wówczas: instaluje także wcześniejsze wersje aplikacji, aby ustalić, od której wersji aplikacji dany błąd występuje. Sprawdzany jest rejestr zmian w aplikacjach w celu wskazania programistom potencjalnego zadania, zmian w aplikacji, które mogły wpłynąć na zmianę działania funkcjonalności w sposób niepożądany. Następnie instaluje się nowsze wersje aplikacji, aby sprawdzić, czy błąd nadal w nich występuje. Jeżeli błędowi towarzyszy crash aplikacji (aplikacja zamyka się przy próbie wykonania danej czynności), to znając czas wystąpienia takiego crasha lub numer identyfikacyjny użytkownika, odszukuje Pani na odpowiedniej platformie rejestrującej tego typu zdarzenia informacje o nim, by dalej przekazać je do programistów. Jeżeli błędowi nie towarzyszy crash, to nadal możliwe jest odszukanie informacji, które będą przydatne dla programistów w celu naprawy błędu. W tym celu sprawdzane są logi (czyli zapis requestu (zapytania), jaki został przesłany do serwera po kliknięciu danej funkcji w aplikacji i statusu tego zapytania - kodu odpowiedzi http). Jeśli uda się odnaleźć request, który nie został odpowiednio przetworzony lub przekazał nieprawidłowe dane, to również zapisuje się takie informacje, aby dalej przekazać je programistom. Posiadając wiedzę na temat tego, jakie są kroki reprodukcji błędu, wiedząc, w jakich wersjach aplikacji występuje, jakie zmiany aplikacji mogły potencjalnie ten błąd wywołać, mając logi i crash reporty towarzyszące błędowi, rozpoczyna Pani prace nad przygotowywaniem zgłoszenia błędu. Zgłoszenie błędu tworzone jest na platformie .... i wymaga podania krótkiego podsumowania zachowania aplikacji, podania kroków prowadzących do odtworzenia błędu, podania informacji o środowisku, na jakim występuje, modelu urządzenia, języka, systemu, wersji aplikacji, aktualnego efektu i oczekiwanego efektu, dołączenia screenshotów i nagrań z ekranu urządzenia, podania wszelkich informacji, które mogą naprowadzić programistów na znalezienie źródła problemu i naprawienie go. Dodatkowo dokonuje Pani sprawdzenia funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów wygląda tak jakby zwykły użytkownik chciał sprawdzić działanie aplikacji - metoda manualna. Po zaobserwowaniu, że jakaś funkcjonalność aplikacji jest niezrozumiała dla użytkowników aplikacji, zgłasza Pani taką informację do osób odpowiedzialnych za decyzje o zmianach w aplikacji(np. product ownerów) - mogą to być propozycje zmiany nazwy/funkcji/zakładki/przeniesienia przycisków w inne miejsce, itp.; chodzi jedynie o zmiany funkcjonalne, wizualne. Przekazuje Pani również informacje na temat funkcjonowania aplikacji (od strony użytkownika aplikacji), czy korzystania z narzędzi wewnętrznych używanych w firmie kontrahenta - pracownikom kontrahenta, jeżeli sposób działania aplikacji, czy narzędzi nie jest im znany lub jest niezrozumiały. Świadczy Pani też wsparcie techniczne dla narzędzi wykorzystywanych wewnątrz firmy kontrahenta, np. narzędzi do tworzenia treści, które później są wyświetlane w aplikacji, czy narzędzi do wysyłania pushy, czy pop-upów do użytkowników jednak wsparcie to opiera się na testowaniu manualnym, zgłaszaniu błędów oraz pomocy przy usunięciu niepożądanych efektów bez usług programistycznych. Aby być na bieżąco ze zmianami wprowadzonymi w aplikacji uczestniczy Pani w spotkaniach programistów, którzy prezentują zakres prac, jakie udało się wykonać. Jeżeli jakaś funkcjonalność nie jest dostatecznie opisana w dokumentacji, to zgłasza Pani takie zapotrzebowanie do odpowiedniego zespołu zajmującego się pracami deweloperskimi daną funkcją. Do obowiązków Pani nie należy: tworzenie i utrzymanie środowiska testowego (programów/aplikacji), programowanie (kodowanie) testowego oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania”.

W ramach PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - wykonuje Pani następujące czynności już wymienione we wniosku, ale jeszcze raz Pani je przytacza: „Oprócz głównych prac testowych aplikacji zlecone ma Pani również nadzorowanie procedury prac usprawniających procesy zgłaszania i obsługi błędów/aplikacji”.

Jeżeli sama Pani dostrzega przestrzeń na usprawnienie procesu obsługi błędów aplikacji (sama Pani wpadła na pomysł jak usprawnić ten proces), to proponuje takie zmiany i nadzoruje jednocześnie ich wprowadzenie np. przeniesienie procesu zgłaszania błędów ....

Podkreśla Pani, że zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowiskiem, podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w rozumieniu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 września 2022 r. sygn. akt II FSK 3243/19). Dodatkowo pogląd taki podzielał sam Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych (vide: pismo z 15 września 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.426.2022.2.MK, gdzie wystarczające było wskazanie jedynie grupowania 62.02 PKWiU”.

Tu podkreślić należy, że zakwalifikowanie wykonywanych przez Panią czynności do PKWiU 62.02.30.0 i 62.01.11.0 nastąpiło w oparciu o Pani wiedzę i umiejętności. Nawet uzyskanie pisemnego potwierdzenia z Głównego Urzędu Statystycznego (o prawidłowości Pani myślenia) nie może być dokumentem jednoznacznie decydującym o prawidłowości wyboru właściwych PKWiU - w informacji z Głównego Urzędu Statystycznego zawsze jest następująca adnotacja: „Interpretacje udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej w formie opinii lub informacji nie mają, charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych. Są one jedynie pomocą dla wnioskodawcy mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu czy usługi i tylko tak mogą być traktowane”.

Zatem skoro stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego nie może wywoływać żadnych skutków prawnych, a jest jedynie pomocą dla przedsiębiorcy to w praworządnym państwie musi istnieć instytucja, która jest kompetentna do wydania wiążącej decyzji/informacji na podstawie, której przedsiębiorca może zgodnie z prawem ustalić/domagać się ustalenia właściwych dla siebie stawek podatkowych. Pani zdaniem - tym organem kompetentnym do określania prawidłowych stawek podatkowych jest właśnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Skoro bowiem w ustawie podatkowej są wyszczególnione różne stawki podatkowe w oparciu o rodzaje działalności rozpoznawane przez PKWiU to tylko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może skutecznie zinterpretować przedmiot działalności gospodarczej i ustalić właściwą stawkę podatkową.

Odnośnie wskazania, że „głównym Pani zadaniem jest (...), zgłaszanie błędów (wychwyconych przy testowaniu) aplikacji do programistów, którzy tworzą, poprawiają kody i eliminują w ten sposób zaistniałe błędy w aplikacji, co Pani zdaniem klasyfikowane jest wg symbolu PKWiU w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0” - wskazuje Pani, że należy to sprostować - głównym zadaniem Pani jest testowanie manualne na urządzeniu smartfon i zdaniem Pani te czynności mieszczą się pod PKWiU 62.02.30.0, czyli są to usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Opis czynności, jakie Pani wykonuje w ramach usług pomocy technicznej została już szczegółowo powyżej wyjaśniona.

W opisie sprawy we wniosku wskazała Pani: „przy czym podkreślić należy, że nie świadczy Pani w żadnym razie usług doradczych oraz innych usług częściowo związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), takich jak usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), ze sprzedażą towarów objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), z usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)” - co stanowi, że używając zwrotu „usług częściowo związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) ma Pani na myśli, że nie wykonuje takich czynności jak: doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), czynności objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwo w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usługi w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), zarządzanie siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)”.

Słowo „częściowo” użyte zostało, dlatego że Pani jest testerem manualnym - przeprowadza Pani testy aplikacji na smartfonie i testuje poprawność działania aplikacji. Sama aplikacja może też przez niektórych zostać określona, jako pewnego rodzaju oprogramowanie, zatem idąc skrótem ktoś może stwierdzić, że testując aplikację pracuje Pani na programie. Jednak używając zwrotu, „przy czym podkreślić należy, że nie świadczy Pani w żadnym razie usług doradczych oraz innych usług częściowo związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), tak jak usług związanych” chciała Pani podkreślić, że co prawda testuje manualnie aplikację/program, to jednak z całą pewnością może oświadczyć, że Pani zdaniem nie jest wykonywanie takich czynności jak: doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usługi objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), doradztwo w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usługi w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Ponadto, otrzymuje Pani od swojego stałego Kontrahenta prywatną opiekę w prywatnym podmiocie świadczącym usługi medyczne - ... Ta prywatna opieka (ubezpieczenie) określana jest, jako „benefit”. Benefit (z łac. bene - dobrze, facere - czynić) - ogólne określenie dodatkowego świadczenia najczęściej oferowanych benefitów są szkolenia, kursy, konferencje, sporty, a także prywatna opieka medyczna. Otrzymuje Pani jedynie benefity w postacie prywatnej opieki (ubezpieczenia) medycznej w prywatnym podmiocie typu ..… (....) oraz pakiet sportowy .....

Nieodpłatne świadczenie w postaci benefitu medycznego polega na możliwości skorzystania z nieodpłatnej wizyty lekarskiej w placówce ..... Ta nieodpłatna wizyta lekarska może polegać na wizycie u lekarza internisty w przypadku np. Pani choroby, ale może też polegać na poradzie u specjalisty np. laryngologa, okulisty lub innego, którego oferuje prywatny podmiot medyczny w ramach umowy zawartej z Pani Kontrahentem. Dodać jednak należy, że owe benefity dotyczą zwykle podstawowych porad/badań laboratoryjnych medycznych. W ramach benefitów medycznych nie są wykonywane skomplikowane operacje/zabiegi medyczne.

Benefit sportowy zaś polega na możliwości skorzystania nieodpłatnie z prywatnych podmiotów sportowych, nieodpłatnego wejścia na basen, saunę, czy siłownię. Najczęściej jednak są pewne limity związane z korzystaniem z tego pakietu, a warunki korzystania z prywatnych obiektów sportowych takie jak ilość godzin, czy lista zajęć sportowych do wyboru dla posiadacza pakietu … ustalane są przez każdy obiekt sportowy z osobna.

Wartość otrzymywanych benefitów sportowych i medycznych, czyli cena, jaką musiałaby zapłacić Pani, aby móc korzystać z prywatnej opieki medycznej i opłacić wejściówki/bilety do prywatnych obiektów sportowych została wykazana i opodatkowana przez Panią w zeznaniu rocznym PIT-28 za 2022 r.

Wartość wykazana, jako przychód w zeznaniu rocznym jest wartością rynkową, realną, czyli taką, jaką musiał ponieść Pani główny Kontrahent, aby móc zaoferować Pani takie usługi. Wartość ta jest możliwa do oszacowania dopiero po zakończonym roku kalendarzowym, dlatego też wykazuje Pani przychody z nieodpłatnych świadczeń dopiero w zeznaniu rocznym PIT-28.

Usługi benefit zostały Pani zaoferowane w momencie zawarcia współpracy z głównym kontrahentem i zgłosiła Pani chęć korzystania z tych usług. Same usługi benefit, czyli pakiet opieki medycznej i sportowej nie oznacza, że ma Pani obowiązek z nich korzystać, lub korzystać z nich w określone dni w określonych godzinach. To jedynie gotowość podmiotów prywatnych medycznych i sportowych do nieodpłatnego (nieodpłatnego dla beneficjentów) Pani przyjęcia. Zatem mogła Pani korzystać z benefitów medycznych i sportowych od chwili założenia działalności gospodarczej. Będzie Pani mogła nadal z nich korzystać aż do momentu zrezygnowania z posiadania takich pakietów benefit. Póki co Pani nie zamierza rezygnować z tych benefitów. We wniosku o interpretację pyta Pani jednak o okres, od kiedy Pani prowadzi działalność gospodarczą oraz na kolejne przyszłe lata prowadzenia działalności.

Benefity są udostępniane każdemu usługodawcy, który zgłosi zainteresowanie skorzystaniem z nich. Pani nie płaci nic za usługi ..... Jedynym obciążeniem z tego tytułu jest wykazanie w zeznaniu podatkowym otrzymanych nieodpłatnie świadczeń i opodatkowanie ich według wartości rynkowej. Nie ma Pani zawartej żadnej umowy z ..., czy też ..… - nie opłaca tych świadczeń. Umowa jest zawarta między tymi firmami oferującymi te usługi, a Pani Kontrahentem i to właśnie Kontrahent pokrywa wszelkie koszty z tym związane. Otrzymana od Kontrahenta karta ...… lub aplikacja mobilna uprawniają do wejścia do niektórych obiektów za darmo lub po niższej cenie. ...… nie ma żadnej karty, po prostu jest założone konto pacjenta na podstawie danych osobowych.

W piśmie z 5 lutego 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że wykonywane usługi na rzecz kontrahentów nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1.

Usługi z zakresu PKWiU 62.01.11.0 i 62.02.30.0 są wynagradzane osobno, jednak dotychczas nie zdarzyło się, aby były wykonywane usługi z zakresu proponowania wprowadzania usprawnień, co do zmiany wyglądu lub funkcjonowania aplikacji. Usługi, które są wykonywane z zakresu 62.01.11.0 i 62.02.30.0 nie są usługami kompleksowymi. Są to dwa zupełnie odrębne działania.

Jeżeli będą wykonane usługi z zakresu PKWiU 62.01.11.0, to najprawdopodobniej rozliczone będzie to w ten sposób że do faktury, która będzie opisana „usługa PKWiU 62.01.11.0 oraz usługa 62.02.30.0” będzie dołączony integralny załącznik -„szczegółowe rozliczenie godzinowe pracy wykonanej w miesiącu”. Rozliczenie to będzie zawierać ilość godzin poświęconej pracy na PKWiU 62.01.11.0 i ilość godzin poświęconej na PKWiU 62.02.30.0. Do każdego PKWiU będzie przyporządkowany przychód netto jaki wynika z poświęconego czasu na poszczególne numery PKWiU. Wysokość przychodu za poszczególne PKWiU będzie zależeć od ilości godzin poświęconych na usługi z danego PKWiU.

Głównym kontrahentem jest spółka z o.o., jednak Pani nie jest w niej udziałowcem/wspólnikiem, członkiem zarządu lub rady ani prokurentem.

Sprostować należy, że jest Pani zdania, że w ramach numeru PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem programowania mogą się mieścić jedynie usługi związane z propozycjami zmian w aplikacji, ponieważ sama propozycja „pomysł” zmiany aplikacji może być rozumiane jako rozwój oprogramowania czyli rozwój aplikacji. Zatem będą to usługi propozycji usprawnienia aplikacji - jak ona (aplikacja) ma finalnie wyglądać, np. jak może wyglądać skórka aplikacji, jak powinny wyglądać narzędzia tej aplikacji lub, jakie mogą być usprawnienia aplikacji, jak powinna działać aplikacja. Jednak jest to sam pomysł finalnego efektu. Wszelkie prace informatyków - programistów, aby ten cel mógł zostać osiągnięty to osobne procesy, w których Pani nie uczestniczy.

Nie świadczy Pani w żadnym razie usług doradczych lub częściowo związanych z oprogramowaniem aplikacji. Nie tworzy Pani kodów, ani nie uczestniczy w tworzeniu kodów, które budują aplikację.

Kod 62.01.11.0 dotyczy proponowania efektu finalnego samego usprawnienia wyglądu lub działania aplikacji nie zaś tworzenia kodów aplikacji. Uważa Pani, że usługi „sprzedania pomysłu” na usprawnienie aplikacji może się mieścić pod PKWiU 62.01.11.0, ponieważ sam pomysł może zostać uznany za usługę związaną z projektowaniem aplikacji i może się przyczynić do rozwoju tej aplikacji. Jednak wyjaśnić należy, że sam pomysł, (który może Pani zaproponować) nie jest projektowaniem oprogramowania - to nie tworzenie kodów. Proponowanie zmian nie jest czynnością, która zajmuje wiele godzin, ponieważ Pani tego rozwiązania nie projektuje. Jeśli jakakolwiek propozycja jest przekazywana do zespołu zajmującego się rozwojem produktu/aplikacji, to jest to tylko propozycja usprawnienia istniejących już w aplikacji funkcji i jest to wniosek wysnuty na podstawie zgłoszeń od samych użytkowników aplikacji (dotychczas tak to się odbywa), a nie pomysł, który powstaje niezależnie w Pani głowie. Jeśli np. użytkownik aplikacji pisze, że chce wprowadzić wyniki swoich badań laboratoryjnych w aplikacji i na wynikach otrzymanych z laboratorium ma inną jednostkę miary niż jest dostępna w aplikacji, to taką propozycję zmiany może Pani przekazać do zespołu produktowego. Może to być w postaci słownej przy okazji spotkania, rozmowy telefonicznej, może być to w postaci wiadomości na komunikatorze ... lub też w postaci krótkiego... na platformie .... Ale zawsze jest to krótka wiadomość tekstowa. Nie ma tu zatem żadnego procesu/procedury. Z Pani strony jest to jedynie sugestia zmiany:

·nie opisuje Pani szczegółowo tego jak funkcja ma wyglądać,

·nie wskazuje osób, które mają tą zmianę wprowadzić,

·nie pisze kodu,

·nie ustala terminu, kiedy zmiana ma być wprowadzona,

·nie opisuje procesu/procedury tworzenia danego usprawnienia.

Ostateczna decyzja, czy zmiana zostanie wprowadzona, kiedy i w jakiej formie należy do zespołu produktowego. Zespół produktowy to zespołu zajmujący się rozwojem produktu/aplikacji/ należy do product ownera - należy do osób zajmujących się rozwojem aplikacji.

Jak może wyglądać taki(...) z sugestią zmiany: „Tytuł: Zmiana jednostki dla badania X; Scenariusz: 1. Przejdź do zakładki Dzisiaj i kliknij w przycisk - Jednorazowy wpis, 2. Wybierz opcję Badania laboratoryjne, 3. Wybierz badanie X, Aktualny efekt - możesz wprowadzić wartość w jednostce A, Oczekiwany efekt - możesz wprowadzić wartość w jednostce B lub użytkownik ma możliwość wyboru pomiędzy jednostką A lub B. Uzasadnienie: Otrzymujemy sygnały od użytkowników, że wyniki badania X najczęściej są podawane przez laboratoria w jednostce B. W związku z tym, że w aplikacji mamy możliwość wprowadzenia wyników jedynie w jednostce A, użytkownicy samodzielnie muszą przeliczać swoje wyniki i zaokrąglać je, co uniemożliwia zarejestrowanie dokładnej wartości”.

Jak widać na przykładzie - przekazana sugestia wynika stricte ze zgłoszenia użytkownika i nie wskazuje w niej dokładnego rozwiązania. Ostateczne rozwiązanie może być zupełnie inne - np. całkowite usunięcie jednostek do wyboru dla pomiarów i pozwolenie użytkownikom na wpisywanie jednostek ręcznie. Gdyby problem z wpisywaniem wyników został zauważony przez Panią i byłby to Pani „autorski pomysł na usprawnienie”, to cała procedura zgłoszenia usprawnienia wyglądałaby dokładnie tak samo.

Natomiast czynności opisane we wniosku „Oprócz głównych prac testowych aplikacji zlecone ma Pani również nadzorowanie procedury prac usprawniających procesy zgłaszania i obsługi błędów aplikacji” - są to zdecydowanie działania techniczne - pomocy, wsparcia technicznego mieszczące się pod PKWiU 62.02.30.0.

Pytania (pytanie drugie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 stycznia 2024 r.)

1.Czy wykonywane w ramach działalności gospodarczej przez Panią usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

2.Jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu otrzymania nieodpłatnego rocznego świadczenia (benefit) od Kontrahenta w postaci pakietu ubezpieczenia/opieki medycznej (benefit medyczny) oraz karty … (benefit sportowy), powinna być zastosowana w zeznaniu rocznym PIT-28 za 2022 r. i 2023 r. oraz przyszłe lata (nieodpłatne świadczenie będzie nadal kontynuowane) Pani jednoosobowej działalności gospodarczej?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 stycznia 2024 r.)

Wszystkie czynności, jakie Pani wykonuje i wszystkie usługi jakie Pani świadczy, które zostały opisane szczegółowo we wniosku, jak i w uzupełnieniu wniosku powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.

Zatem zarówno czynności, które mieszczą się wg PKWiU 62.02.30.0, jak i wg PKWiU 62.01.11.0, Pani zdaniem, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad. 2. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 lutego 2024 r.)

Wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń od kontrahenta opisanych we wniosku stanowi przychód, który powinien być opodatkowany 3% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychód ten powinien być wykazany i opodatkowany w zeznaniu rocznym PIT-28 za każdy rok, w którym takie przychody wystąpiły i wystąpią.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku:

·w zakresie stawki ryczałtu dla usług PKWiU 62.01.11.0 – jest nieprawidłowe,

·w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych oraz PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Usługi z zakresu PKWiU 62.01.11.0 i 62.02.30.0 są wynagradzane osobno i nie są usługami kompleksowymi. Wskazuje Pani także, że nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zauważyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane mieści się klasa 62.01 - Usługi związane z oprogramowaniem.

Zgodnie z ww. wyjaśnieniami do PKWiU, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje m.in. grupowanie 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Co istotne, grupowanie 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

  • projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
  • projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
  • projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
  • wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (....) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania i analizy tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem - nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pani wskazała, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej kwestii Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (które nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania), podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej kwestii Pani stanowisko jest prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do Pani wątpliwości w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu otrzymania przez Panią od kontrahenta nieodpłatnego rocznego świadczenia (benefit) w postaci pakietu ubezpieczenia/opieki medycznej (benefit medyczny) oraz karty … (benefit sportowy) zauważam, że:

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt. 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym.

Z opisu sprawy wynika, że otrzymuje Pani benefity od swojego kontrahenta (na rzecz, którego świadczy usługi) w postaci prywatnej opieki (ubezpieczenia) medycznej w prywatnym podmiocie oraz pakiet sportowy jako ... (benefit sportowy).

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że z tytułu otrzymania nieodpłatnych rocznych świadczeń (benefitów) od kontrahenta w postaci prywatnej opieki (ubezpieczenia) medycznej oraz pakietu sportowego … (benefit sportowy) powinna być w momencie otrzymania ww. świadczenia zastosowana 3% stawka ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.

W tym zakresie Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenia przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem zapytania, inne kwestie nie podlegały ocenie przy wydawaniu interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00