Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.922.2023.2.KD

Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtuz tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 14 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Prowadzi Pan w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą od maja 2014 r. Jest Pan obywatelem polskim, tutaj mieszka i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Począwszy od stycznia 2023 r. dla przychodów z Pana działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym – ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w styczniu 2023 r. i od tej pory przychody z Pana działalności są opodatkowane właśnie w tej formie. Poza przychodami z działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan przychodów, ani dochodów podlegających opodatkowaniu z żadnych innych źródeł (działalność gospodarcza to Pana jedyne źródło utrzymania). Pierwsze przychody, ze świadczenia usług, których dotyczy wniosek opodatkowane ryczałtem uzyskał Pan w styczniu 2023 r. i uzyskuje je Pan do chwili obecnej (wcześniej również uzyskiwał Pan przychody ze świadczenia takich usług, jednak do 2023 r. były one opodatkowane podatkiem liniowym).

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej wykonuje Pan obowiązki Brand Managera (Menadżera Marki) dla kontrahenta z branży ..... (...), przy czym Pana kontrahent, poza produkcją, zajmuje się również promocją, sprzedażą i późniejszym rozwojem swoich produktów, już po ich wydaniu. Współpracuje Pan od wielu lat z tym samym kontrahentem, z którym nie jest Pan w żaden sposób powiązany osobowo ani kapitałowo, nie jest Pan jego wspólnikiem, ani członkiem zarządu, nigdy nie zasiadał Pan w jego władzach, nigdy też nie był Pan zatrudniony przez niego na podstawie umowy o pracę (od początku współpracuje Pan na podstawie umowy B2B o świadczenie usług).

Pana usługi zostały zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Na tę okoliczność uzyskał Pan opinię klasyfikacyjną wydaną przez Urząd Statystyczny z 28 listopada 2023 r. Nr (…).

Świadczone przez Pana usługi mają charakter kompleksowy i polegają na zarządzaniu produktem (.....) na wszystkich etapach jego „życia” - począwszy od planowania/projektowania, poprzez produkcję, wypuszczenie gotowego produktu na rynek i rozpoczęcie jego sprzedaży i później jego dalszego dopracowywania/poprawiania, aż do momentu trafienia produktu do tzw. „back catalogu” - czyli zbioru produktów (....), które nadal można nabyć, ale kontrahent się nimi nie zajmuje i ich aktywnie nie rozwija. W skrócie można by opisać je jako szeroko rozumiane zarządzanie produktami cyfrowymi - od kształtowania założeń ich powstania, przez budowę strategii wejścia na rynek poprzez ich dalsze aktualizacje i rozwój. W umowie zawartej przez Pana z kontrahentem Pana usługi zostały opisane jako „usługi doradcze w zakresie tworzenia, przygotowania i egzekucji strategii dla tytułów (....)” wydawanych przez kontrahenta.

Jak Pan wspomniał rzeczone usługi zarządzania produktem mają charakter kompleksowy, jednak można je zasadniczo podzielić na dwa etapy - pierwszy obejmujący pracę z zespołem deweloperów tworzących daną .... i drugi obejmujący współpracę z zespołem marketingu, który tę ....wydaje i promuje.

W ramach pierwszego etapu Pana świadczenia obejmują:

  • przeprowadzanie badań na grupach docelowych (graczach), sprawdzające jak koncept na grę jest odbierany, co się podoba a co nie, na które elementy gry zespół deweloperów ma zwrócić mocniejszą uwagę, mocniej je rozwinąć, itp. - zebrane dane wykorzystywane są zarówno na etapie produkcji, jak na etapie marketingu,
  • stałe uczestniczenie w spotkaniach dotyczących projektowania gry, wymyślania jej funkcjonalności/systemów, oceniania co jest istotne dla jej sukcesu, co można z niej usunąć w sytuacji, gdy kontrahent chce oszczędzić czas, itd.,
  • ustalanie funkcjonalności, które później posłużą do rozwoju gry już po jej wypuszczeniu na rynek oraz wyszukiwanie potencjalnych „punktów zapalnych” (np. kwestii, które są bardzo delikatne kulturowo i ich nierozwiązanie może się skończyć ogromnymi problemami na danym rynku - stygmatyzacja afroamerykanów, odmienne potrzeby chińskich fanów, itp.),
  • pełnienie funkcji punktu kontaktowego pomiędzy zespołem deweloperów, tworzących grę a zespołem marketingu odpowiedzialnym za jej wydanie i promocję - jako osoba, która najlepiej zna grę spośród członków tych zespołów, a jednocześnie rozumie, co jest istotne dla jego promocji, sprzedaży i komunikacji.

Natomiast jeżeli chodzi o współpracę z zespołem marketingowym i działaniami związanymi z wydaniem gry, jej promocją i aktualizacją (drugi etap świadczeń) - Pana świadczenia obejmują:

  • współtworzenie całej strategii marki i kampanii marketingowej dla danej gry,
  • współtworzenie, opiniowanie i akceptowanie wszystkich materiałów promocyjnych gry (trailery, CGI, grafiki, reklamy, pudełka gry, ubrania, elementy kolekcjonerskie, posty na social media, itp.),
  • współtworzenie, opiniowanie i akceptowanie całej komunikacji związanej z grą (informacje prasowe, komunikacja via social media na wszystkich kanałach, komunikacja kryzysowa, jeśli taka jest potrzebna, materiały korporacyjne),
  • współpraca z .... i influencerami w promowaniu gry,
  • współtworzenie, opiniowanie i akceptowanie portali www. dedykowanych grze oraz stron produktowych w sklepach on-line, gdzie gra jest sprzedawana. Na tym etapie uczestniczy Pan również w rozwijaniu różnych systemów wspierających sprzedaż gry, swego rodzaju „programów lojalnościowych” (może to polegać np. na wykonaniu jakiegoś zadania w samej grze, aby otrzymać jakieś dodatkowe profity - Pana zadaniem jest np. wymyślanie takich zadań),
  • planowanie i uczestniczenie, z ramienia kontrahenta w imprezach i wydarzeniach promujących grę dla prasy, partnerów i graczy - targach, pokazach, spotkaniach.

Na obydwu etapach świadczenia usług odpowiada Pan również za istotną część kontaktów z partnerami biznesowymi i podwykonawcami kontrahenta współpracującymi z kontrahentem przy produkcji i promocji gry.

Pana usługi charakteryzują się znaczną dozą elastyczności i samodzielności. Generalnie zakres pracy o to na czym się Pan skupia w danym projekcie w dużej mierze zależy od Pana. Nie można przy tym określić, które z ww. świadczeń ma podstawowe znaczenie z perspektywy „całej” usługi (jest świadczeniem dominującym). Wszystkie one są jednakowo ważne. Najistotniejsze jest osiągnięcie celu, tj. aby uzyskać dobry produkt, który zostanie dobrze przyjęty przez rynek i wokół którego uda się zbudować lojalną społeczność graczy.

Wszystkie ww. świadczenia realizowane są przez Pana w ramach jednej kompleksowej usługi wykonywanej na podstawie zawartej z kontrahentem (producentem gier komputerowych) umowy o świadczenie usług (B2B). Wystawiona przez Pana faktura obejmuje wymienione powyżej świadczenia, zgrupowane w jedną usługę, opisaną jako usługa doradcza i konsultingowa. Usługi są świadczone częściowo zdalnie, częściowo w siedzibie kontrahenta, w zależności od potrzeb. Wszelkie prawa własności intelektualnej do ewentualnych utworów powstałych w ramach świadczonych usług są przeniesione na kontrahenta bez dodatkowego wynagrodzenia (wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw własności intelektualnej zawiera się w wynagrodzeniu za usługi). Wynagrodzenie za usługi ma charakter ryczałtowy. Usługi świadczy Pan zarówno z wykorzystaniem własnego sprzętu i infrastruktury, jak i sprzętu i infrastruktury udostępnionej przez kontrahenta. Co do zasady świadczy je Pan osobiście, jednak zawarta umowa pozwala Panu na zaangażowanie ewentualnych podwykonawców, dysponujących odpowiednimi kwalifikacjami, po ich wcześniejszym zaakceptowaniu przez kontrahenta.

Świadcząc usługi ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności realizowanych w ramach prowadzonej działalności - ponosi Pan pełną odpowiedzialność przed Pana kontrahentem (usługobiorcą), bez żadnych ograniczeń innych niż wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa np. Kodeksu cywilnego. Ponosi Pan również pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością - jeżeli rezultaty Pana usług będą niesatysfakcjonujące dla kontrahenta, może on w każdej chwili zakończyć z Panem współpracę, jeżeli przy świadczeniu usług wyrządzi mu Pan szkodę, to będzie Pan za nią odpowiadał, itd.

Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są również usługami zaliczanymi do klasy 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, jak również do kategorii 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W szczególności kontrahent, na rzecz którego świadczy Pan te usługi nie jest Pana byłym, ani obecnym pracodawcą i nigdy nie zatrudniał Pana na podstawie umowy o pracę. Również inne wyłączenia zawarte w tym przepisie nie znajdują w Pana sytuacji zastosowania.

Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W żadnym roku prowadzenia działalności nie osiągnął Pan przychodów przekraczających 2 000 000 euro, nigdy też nie był Pan opodatkowany w formie karty podatkowej.

W tak opisanym stanie faktycznym, chciał Pan upewnić się, czy do świadczonych usług ma Pan prawo stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychód z opisanej powyżej działalności związanej z zarządzaniem produktami (grami komputerowymi), sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi dotyczące zarządzania produktami (grami komputerowymi), zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

  • klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak Pan wskazywał, świadczy Pan usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych (kompleksowe usługi zarządzania produktami w postaci gier komputerowych). Świadczone przez Pana usługi były i są związane z usługami opisanymi w PKWiU pod symbolem 70.22.20.0. Nie świadczy Pan usług z zakresu doradztwa oraz nie są uzyskiwane przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head-office). Zatem przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, zaś odpowiedź na pytanie postawione we wniosku winna być pozytywna.

Dodatkowo, warto też wspomnieć, że w podobnych sprawach do Pana, organy podatkowe również wydają interpretacje indywidualne pozytywne dla podatników (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL 1-2.4011.334.2023.2.KS).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

  • klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej wykonuje Pan obowiązki Brand Managera (Menadżera Marki) dla kontrahenta z branży ..... (.....). Pana usługi zostały zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Świadczone przez Pana usługi mają charakter kompleksowy i polegają na zarządzaniu produktem (konkretną grą komputerową produkowaną przez kontrahenta) na wszystkich etapach jego „życia” - począwszy od planowania/projektowania, poprzez produkcję, wypuszczenie gotowego produktu na rynek i rozpoczęcie jego sprzedaży i później jego dalszego dopracowywania/poprawiania, aż do momentu trafienia produktu do tzw. „back catalogu” - czyli zbioru produktów (gier), które nadal można nabyć, ale kontrahent się nimi nie zajmuje i ich aktywnie nie rozwija.

Ww. usługi zarządzania produktem mają charakter kompleksowy, jednak można je zasadniczo podzielić na dwa etapy - pierwszy obejmujący pracę z zespołem deweloperów tworzących daną grę i drugi obejmujący współpracę z zespołem marketingu, który tę grę wydaje i promuje.

W ramach świadczonych usług odpowiada Pan również za istotną część kontaktów z partnerami biznesowymi i podwykonawcami kontrahenta współpracującymi z kontrahentem przy produkcji i promocji gry. Wszystkie ww. świadczenia realizowane są przez Pana w ramach jednej kompleksowej usługi wykonywanej na podstawie zawartej z kontrahentem (producentem gier komputerowych) umowy o świadczenie usług (B2B). Wystawiona przez Pana faktura obejmuje wymienione powyżej świadczenia zgrupowane w jedną usługę opisaną jako usługa doradcza i konsultingowa.

Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są również usługami zaliczanymi do klasy 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, jak również do kategorii 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. W odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodówosiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie jest wiążąca w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00