Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.613.2023.1.DD

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe stanowi przychód, który w całości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 we Wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe w 50% sfinansowane z budżetu krajowego jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, a w 50% sfinansowane z EFRG stanowi przychód nie podlegający zwolnieniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, wsparcia finansowego sfinansowanego w 50% z budżetu krajowego a w 50% z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o.o. z siedzibą w (…) („Wnioskodawca”/„Spółka”): (i) jest spółką prawa handlowego, (ii) posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, (iii) posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest chów i hodowla drobiu, którą to działalność Spółka prowadzi na fermach drobiu, które na gruncie podatku dochodowego ze względu na rozmiar i zakres produkcji rolnej stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

W związku z wystąpieniem w okresie kwiecień-maj 2021 r. wysoce zjadliwej grypy ptaków na obszarze na którym Spółka prowadzi gospodarstwo rolne będące działami specjalnymi produkcji rolnej, tj. na fermie położonej w miejscowości (…), która znalazła się w obszarze występowania wysoce zjadliwej grypy ptaków, Wnioskodawca zmuszony był czasowo zaprzestać produkcji drobiu. Czasowe zaprzestanie produkcji drobiu w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków skutkowało pogorszeniem sytuacji hodowców drobiu i stanowiło zagrożenie kontynuacji prowadzonej działalności w zakresie produkcji drobiu w Polsce.

W związku z problemami hodowców drobiu wywołanymi wystąpieniem grypy ptaków, 9 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. z 2023 r. poz. 1063, dalej: Rozporządzenie) na podstawie którego producentom rolnym przysługiwało wsparcie finansowe dla gospodarstw, które czasowo zaprzestały produkcji drobiu wskutek wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Zgodnie z § 3 Rozporządzenia wsparcie jest udzielane producentowi rolnemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2023 r. poz. 885), zwanemu dalej „producentem rolnym”, który w okresach od dnia 29 grudnia 2019 r. do dnia 13 maja 2020 r. lub od dnia 24 listopada 2020 r. do dnia 28 lipca 2021 r. prowadził gospodarstwo drobiarskie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2406, zwane dalej „gospodarstwem”, w zakresie działalności, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. h lub n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421 oraz z 2022 r. poz. 1570): które znajdowało się na obszarze zapowietrzonym lub obszarze zagrożonym, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (Dz. U. poz. 1752), w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, o których mowa w art. 1 rozporządzenia 2022/2406; 2) w którym zastosowano w tych okresach środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 lub § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków, zwane dalej „środkami w zakresie zdrowa zwierząt”.

W okresie, o którym mowa w Rozporządzeniu Wnioskodawca jako producent rolny prowadził gospodarstwo drobiarskie, w którym nie podejmował produkcji w związku z wystąpieniem w okresie kwiecień-maj 2021 r. wysoce zjadliwej grypy ptaków W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem (wniosek złożony (…) czerwca 2023 r.) o udzielenie wsparcia finansowego z tytułu czasowego wyłączenia gospodarstw drobiarskich z produkcji drobiu na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.

W związku z powyższym (…) września 2023 r. na podstawie decyzji nr (…) Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR Wnioskodawcy udzielono wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia, ARiMR realizuje zadania związane z udzieleniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce. Zgodnie z art. 1 ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce, Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50% wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między dniem 29 grudnia 2019 r. a dniem 13 maja 2020 r. oraz między dniem 24 listopada 2020 r. a dniem 28 lipca 2021 r. Zgodnie z otrzymaną decyzją kwota wypłaconego wsparcia w 50% finansowana jest z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji (EFRG) i w 50% finansowana z budżetu krajowego.

Pytania

 1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe stanowi przychód, który w całości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT?

 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 we Wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe w 50% sfinansowane z budżetu krajowego jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, a w 50% sfinansowane z EFRG stanowi przychód nie podlegający zwolnieniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1)

Państwa zdaniem, otrzymane wsparcie finansowe stanowi dla Spółki przychód, który w całości podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT.

Uzasadniając własne stanowisko, w pierwszej kolejności wskazali Państwo, że zgodnie z art. 7 ust. 1 (winno być art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., w brzmieniu obowiązującym w 2022 r., dalej jako: „Ustawa o CIT”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodów osiągniętych z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, przychodami (winno być: przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14), są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powyższego wynika, że otrzymane przez Spółkę wsparcie finansowe stanowi dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z powyższego wynika, że otrzymane przez Spółkę wsparcie finansowe stanowi przychód, który jest zwolniony pod warunkiem, że:

1) środki te zostały wypłacone przez agencję wykonawczą,

2) agencja wykonawcza otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

W tym miejscu wskazać należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie wypłacane jest przez ARiMR, która zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r., poz. 1199, dalej zwana: Ustawa o ARiMR) w zw. z art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270, dalej zwana. Ustawą o finansach publicznych) jest agencją wykonawczą utworzoną w celu realizacji zadań m.in. dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej.

W związku z powyższym pierwszy z ww. warunków został spełniony, tj. środki zostały wypłacone przez agencję wykonawczą, którą jest ARiMR. Jeśli zaś idzie o drugi warunek, tj. otrzymanie przez agencję wykonawczą środków na ten cel z budżetu państwa, w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z § 1 Rozporządzenia, ARiMR realizuje zadania związane z udzieleniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce.

Zgodnie z art. 1 ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz.Urz.UE.L.2022.317.56), Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między dniem 29 grudnia 2019 r. a dniem 13 maja 2020 r. oraz między dniem 24 listopada 2020 r. a dniem 28 lipca 2021 r.

Z kolei, zgodnie z art. 4 Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz.UE.L 2021.435.187), finansowanie różnych interwencji i środków objętych zakresem WPR z budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej „budżetem Unii”) odbywa się poprzez:

a) Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG);

b) Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 (winno być: art. 5 ust. 2 lit. a) ww. Rozporządzenia, w ramach zarządzania dzielonego EFRG finansuje następujące wydatki: a) środki mające na celu regulację lub wspieranie rynków rolnych, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 (Dz.Urz.UE.L.2013.347.671).

Na podstawie art. 220 ust. 1 ww. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013, komisja może przyjmować akty wykonawcze przyjmujące nadzwyczajne środki wsparcia rynku dotkniętego trudnościami w celu uwzględnienia:

 a) ograniczeń handlu wewnątrz Unii i handlu z państwami trzecimi, które to ograniczenia mogą wynikać ze stosowania środków zwalczania rozprzestrzeniania się chorób zwierząt lub rozprzestrzeniania się agrofagów roślin; oraz

 b) poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób.

Na podstawie ww. regulacji komisja przyjęła Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz.Urz.UE.L.2022.317.56), zgodnie z którym Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między dniem 29 grudnia 2019 r. a dniem 13 maja 2020 r. oraz między dniem 24 listopada 2020 r. a dniem 28 lipca 2021 r.

Ponadto, wskazać należy że rozporządzenie na podstawie którego Wnioskodawca wystąpił o wsparcie finansowe do ARiMR zostało wydane na podstawie art. 6c Ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zgodnie z art. 6c ww. ustawy, Rada Ministrów, w przypadku gdy przepisy Unii Europejskiej dotyczące Wspólnej Polityki Rolnej określają obowiązek podjęcia działań lub przewidują możliwość realizacji uprawnień przez państwo członkowskie lub właściwy organ państwa członkowskiego, lub agencję płatniczą, lub agencję interwencyjną w zakresie rynków objętych Wspólną Polityką Rolną, może, w drodze rozporządzenia:

1) wyznaczyć Agencję jako jednostkę organizacyjną wykonującą określone obowiązki lub uprawnienia;

2) określić zadania realizowane przez Agencję, mające na celu wykonanie obowiązków lub uprawnień, o których mowa w pkt 1, lub sposób i tryb realizacji tych zadań.

ARiMR realizuje zatem zadania (realizacja wspólnej polityki rolnej) nałożone na nią w drodze rozporządzenia i otrzymała środki na realizacje tego zadania w części pochodzące ze środków europejskich przeznaczonych na realizację wspólnej polityki rolnej.

Z powyższego wynika zatem, że wsparcie otrzymane przez Wnioskodawcę jest w części sfinansowane ze środków europejskich, a w pozostałej części ze środków krajowym.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT wskazuje, że wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Przepis nie ogranicza jednak źródła finansowania budżetu państwa, z którego pochodzą środki na wypłatę przez agencje wykonawczą.

W tym miejscu wskazać należy, że na gruncie ustawy o finansach publicznych, tj. art. 111 pkt 16 Ustawy o finansach publicznych, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06 12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 Ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d ustawy o finansach publicznych, tj.:

 1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

 2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

 4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).

Z powyższego wynika zatem, że środki europejskie (w tym środki na realizacje wspólnej polityki rolnej) stanowią dochód budżetu państwa. Przy czym zgodnie z art. 204 ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Jednocześnie na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3) dotacje celowe dla beneficjentów;

4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami,

(winno być: 6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.)

Ponadto, zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków, tj. wydatki na realizacje programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Z powyższego wynika, że zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, środki europejskie stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone m.in. na realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy otrzymane wsparcie z uwagi na regulacje ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym środki europejskie stanowią dochód budżetu państwa i wydatkowanie tych środków stanowi wydatki budżetu państwa uznać należy, że otrzymane wsparcie wypłacone przez ARiMR (w 50% sfinansowane z budżetu kraju i 50% z EFGR), w całości jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT.

Ad. 2)

Państwa zdaniem, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 we Wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe w 50% sfinansowane z budżetu krajowego jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, a w 50% sfinansowane z EFRG stanowi przychód nie podlegający zwolnieniu.

Mając na uwadze uzasadnienie Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, w sytuacji uznania przez organ, że dla zastosowania w stanie faktycznym opisanym we wniosku regulacji art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT kluczowe znaczenie ma źródło sfinansowania wsparcia wypłacanego przez ARiMR, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na możliwość przyporządkowania przez Wnioskodawcę jaka część środków została sfinansowana z budżetu krajowego (50%), w tej części otrzymane wsparcie finansowe będzie zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 48 Ustawy o CIT, zaś w części sfinansowanej z EFGR (50%) Wnioskodawca rozpozna przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art 12 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego Nr 1 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zauważyć należy, iż pytanie to miało charakter warunkowy i uzależnione było od uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 za nieprawidłowe. Z uwagi na potwierdzenie Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 1 i uznania, że otrzymane przez Państwa wsparcie finansowe stanowi przychód, który w całości jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, pytanie Nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00