Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.585.2023.2.ŁS

Możliwość i zakres skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z 21 stycznia 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jako właścicielka domu jednorodzinnego, który otrzymała Pani w 2004 r. umową darowizny od rodziców, w 2023 r. przeprowadziła Pani termomodernizację wiatrołapów.

Roboty przeprowadzone w ramach przedsięwzięcia polegały na wymianie drzwi zewnętrznych, okien, dociepleniu ścian, stropów, podłóg od strony wewnętrznej domu oraz zainstalowaniu ogrzewania elektrycznego w wiatrołapie.

Przed przystąpieniem do termomodernizacji w wiatrołapach była zamontowana drewniana nieszczelna stolarka okienna i drzwiowa, przez co napływało do pomieszczeń zimo, które przenikało do pozostałej części budynku mieszkalnego.

Strop, ściany oraz posadzka nie były ocieplone, nie spełniały żadnych norm termoizolacyjnych. Podłoga była wykonana z wylewki betonowej, nie było żadnego ogrzewania.

W ramach prowadzonego przedsięwzięcia zakupiono materiały budowlane, w tym:

-wełnę mineralną, płyty gipsowe, profile aluminiowe, folię paraizolacyjną, kleje oraz zaprawy do łączenia płyt, kołki montażowe, silikon, które zostały wykorzystywane do docieplenia ścian oraz stropów od wewnątrz budynku,

-drzwi, okna, styropian do docieplenia parapetów i szpalet, pustaki solbet do zamurowania części otworów po demontowanej starej stolarce w celu dostosowania do wbudowania nowej,

-wylewkę samopoziomującą, kleje oraz płytki posadzkowe potrzebne na nową podłogę ocieploną,

-matę grzejną wraz z programatorem, którą zamontowano w wiatrołapie.

Całkowity koszt poniesiony na przedmiotowe prace wyniósł około (...) zł. Wszystkie wydatki zostały ustalone na podstawie faktur wystawionych przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.

Dzięki wykonanym robotom poprawiono izolacyjność cieplną wiatrołapów co przekłada się na poprawę energooszczędności dla całego budynku, a tym samym przeprowadzone prace spełniają definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, bowiem nastąpiło ulepszenie, poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania oraz zmniejszenie strat energii.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Poniesione wydatki, o których mowa we wniosku, są związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków bowiem nastąpiło ulepszenie, poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania oraz zmniejszenie strat energii.

Wydatki na wymianę drzwi zewnętrznych oraz okien, na potrzeby czego zakupiono również styropian do docieplenia parapetów i szpalet, pustaki solbet do zamurowania części otworów związane są z ulepszeniem, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii oraz nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku.

Dociepleniu ścian, stropów, podłóg od strony wewnętrznej domu, do którego zakupiono materiały budowlane w tym wełnę mineralną, płyty gipsowe, profile aluminiowe, folię paraizolacyjną, kleje oraz zaprawy do łączenia płyt, kołki montażowe, silikon także przyczyniło się do ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii oraz nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku.

Natomiast wydatki na nowe ogrzewanie elektryczne, w tym zakup maty grzejnej, wylewki samopoziomującej, klejów oraz płytek także związane są ze zmniejszeniem strat energii w tym, dzięki izolacji posadzki oraz częściową zamianą źródła energii, spowoduje to również zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynku.

Ponadto prace te miały także na celu przygotowanie budynku do korzystania w przyszłości z odnawialnych źródeł energii.

Maty grzejne A są gotowymi do układania elementami grzejnymi wyprodukowanymi zgodnie z normą (...). Składają się z (...).

Regulator (programator) temperatury B to (...)

Budynek, o którym mowa we wniosku, jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym wolno stojący i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, czyli spełnia definicję art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Zarówno w momencie ponoszenia wydatków na termomodernizację jak i na moment składania zeznania podatkowego za rok 2023, tj. dokonania odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej była i jest Pani właścicielką domu, o którym mowa we wniosku.

Wiatrołap jest integralną częścią domu jednorodzinnego, o którym mowa we wniosku.

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych.

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały/nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostaną/nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Faktury, dotyczące każdego z wydatków, zostały wystawione na Pani dane osobowe (imię i nazwisko osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej). Są to faktury z 2023 r.

Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na to przedsięwzięcie.

Jest Pani podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.

Pytanie

Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej, na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być w zeznaniu podatkowym za 2023 r. uwzględnione wszystkie opisane we wniosku wydatki?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, wszystkie wymienione w opisie stanu faktycznego wydatki jako niezbędne składowe do ocieplenia wiatrołapów oraz wykonania elektrycznego energooszczędnego ogrzewania podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Przeprowadzone prace mieszczą się w ramach przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Zakupione materiały mieszczą się w wykazie określonym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, tj. ust. 1 załącznika Materiały budowlane i urządzenia:

-pkt 1 - materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,

-pkt 2 - węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

-pkt 10 - materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

-pkt 14 - stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne.

Rozporządzenie nie wymienia literalnie materiałów budowlanych, a jedynie określa, że zastosowane materiały budowlane są wykorzystane np. na potrzeby ocieplenia czy też ogrzewania.

W publikacjach Ministerstwa Finansów oraz interpretacjach podatkowych Krajowej Informacji Skarbowej, pojawia się sformułowanie, że załącznik do rozporządzenia określający katalog urządzeń i materiałów budowlanych nie jest szczegółowym i zamkniętym wykazem, a jedynie wskazuje ogólnie na materiały i urządzenia służące termomodernizacji.

Taki sposób postępowania potwierdzają następujące interpretacje:

-0115-KDIT3.4011.316.2023.2.AWO z 7 lipca 2023 r.:

„Z powyższych względów, zgadzam się z Panem, że wydatki dotyczące:

1)ocieplenia poddasza wełną mineralną o grubości 20 cm (wykonane bez zmiany poszycia dachu, od środka w tzw. systemie odwróconym), użyte materiały to: wełna mineralna, membrana wiatroszczelna paroprzepuszczalna oraz folia paroszczelna),

2)ocieplenia ścian szczytowych poddasza (technologia i materiały jak wyżej),

3)ocieplenia dachu przedpokoju (dach drewniany wykonany z blachy na deskowaniu) styropianem twardym (użyte materiały to: styropian twardy (...), uszczelniacz poliuretanowy),

4)ocieplenia ściany południowej kuchni wełną drzewną (użyty materiał to: wełna drzewna),

5)ocieplenia ścian szkieletowych łazienki (południowej i zachodniej) wełną o grubości 20 cm (użyte materiały to: wełna mineralna, membrana wiatroszczelna, folia paroszczelna),

6)montażu podwójnych drzwi wyjściowych oraz podwójnych drzwi na taras (użyte materiały: drzwi z ościeżnicą),

7)naprawy zawilgoconego fundamentu od strony (...), jego izolacji cieplnej zewnętrznej keramzytem oraz wykonaniu drenażu (użyte materiały to: beton, zaprawa szybkowiążąca, keramzyt izolacyjny),

8)izolacji podłogi drewnianej na gruncie w przedpokoju keramzytem (użyte materiały keramzyt izolacyjny) • wykonał Pan te prace w celu redukcji zimna (keramzyt to materiał o bardzo dobrych parametrach izolacyjności termicznej),

9)usunięcia podłogi drewnianej w pokoju dziennym, wykonanie warstwy drenażowej i ocieplającej perlitem hydrofobizowanym, ułożenie płyt styropianu (...) oraz wykonaniu zbrojonej wylewki, w której został umieszczony kabel grzejny wraz ze sterowaniem, ułożeniu na wylewce betonowej paneli podłogowych winylowych (...) przystosowanych do ogrzewania podłogowego (użyte materiały to: beton, zaprawa szybkowiążąca, perlit hydrofobizowany, płyty styropianowe twarde (...), folia do ogrzewania podłogowego, kabel grzejny (...), sterownik do kabla grzejnego, elementy zbrojeniowe - pręty, siatka zbrojeniowa, podkład pod panele winylowe, panele winylowe (...)), • wykonał Pan te prace w celu redukcji zimna i wilgoci (co jest realizowane przez perlit który działa jak warstwa drenażowa i jednocześnie ocieplająca oraz płyty styropianowe, które ocieplają) oraz jednocześnie - wykonałem w celu ogrzewania, gdyż podłoga betonowa położona na styropianie (składająca się z wylewki z ułożonym w niej elektrycznym kablem grzejnym i pokryta panelami winylowymi z wysoką przenikalnością cieplną) działa jako element grzejny akumulacyjny elektryczny,

10)wyburzenia pieca węglowego w kuchni,

11)wykonania nowych podłóg w łazience i kuchni poprzez izolację wylewki betonowej w kuchni i łazience płytami izolacyjnymi (...)wraz z warstwą wierzchnią z paneli winylowych (...) (użyte materiały to: płyty termoizolacyjne podkładowe (...), panele winylowe (...)), • wykonał Pan te prace w celu redukcji zimna (płyty izolacyjne (...) mają bardzo dobre parametry izolacyjności cieplnej) i dzięki temu zmniejszeniu zużycia energii potrzebnej do ogrzania pomieszczeń,

mogą zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej”;

-0113-KDIPT2-2.4011.81.2022.2.AKU z 10 maja 2022:

„Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, stwierdzam, że wszystkie wymienione przez Pana w opisie stanu faktycznego wydatki na materiały, które zostały użyte do wymiany pokrycia dachowego, a także usługę wymiany pokrycia dachowego, udokumentowane fakturami VAT, mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również wydatki poniesione na zakup i montaż w budynku mieszkalnym, którego jest Pan współwłaścicielem, klimatyzatorów z wbudowaną pompą ciepła można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;

-0115-KDIT3.4011.38.2022.2.AWO z 11 kwietnia 2022 r.:

„Będzie Pani miała możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych i udokumentowanych fakturami VAT wydatków na wskazane w uzupełnieniu z 28 marca 2022 r. usługi i materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Etapy: I, II, III punkt 1, III punkt 2, IV i V) w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jestprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl zaś art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W konsekwencji stwierdzam, że poniesione przez Panią wydatki – opisane we wniosku – w związku z przeprowadzonym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przysługuje Pani zatem prawo do odliczenia opisanych wydatków w zeznaniu podatkowym za 2023 r.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Końcowo, procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00