Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.909.2023.1.MSO

Interpretacja indywidualna w zakresie uznania korekt rozliczeń za zdarzenie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz braku obowiązku dokumentowania tych zdarzeń fakturami.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania korekt rozliczeń za zdarzenie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz braku obowiązku dokumentowania tych zdarzeń fakturami.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT), podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium (…) (posiada status rezydenta podatkowego w Polsce). Spółka jest również czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka prowadzi działalność na terenie (…).

Rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje działalność gospodarczą prowadzoną na terenie (…), rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie (…), tj. (…), usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, a także usług w zakresie (…).

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż (…)  (dalej: Wyroby gotowe), prowadzona w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: Grupa) działającej w branży (…).

Jednym z podmiotów wiodących w ramach segmentu rozwiązań wydajnościowych (…) jest D. D jest spółką zlokalizowaną na terytorium (…) i prowadzi działalność na tamtejszym rynku. D posiada rezydencję podatkową w (…). D posiada siedzibę pod adresem: (…) oraz posługuje się numerem identyfikacji podatkowej (…).

Zgodnie ze strategią biznesową Grupy, D jest centralną spółką dominującą, która zaangażowana jest w planowanie strategiczne oraz podejmowanie kluczowych dla działalności Grupy decyzji w segmencie (…). W ramach pełnionej funkcji, D, w kontekście relacji biznesowej z Wnioskodawcą, odpowiedzialny jest głównie za podejmowanie decyzji o działaniach realizowanych przez Spółkę w kluczowych obszarach produkcji. D ponosi również główne ryzyko związane z wykonywaniem kluczowych funkcji biznesowych w obszarze produkcji w ramach poszczególnych segmentów działalności Grupy. Jako centralny podmiot w modelu cen transferowych Grupy, D kontroluje i ponosi główne ryzyka związane z wskazanymi powyżej naczelnymi funkcjami biznesowymi. D posiada również prawa do własności intelektualnej wykorzystywanej w ramach działalności Grupy w segmencie (…) – (…) w zakresie zaawansowanych technologii zawieszenia (…) oraz systemów kontroli jazdy (…). Działania Wnioskodawcy związane są z realizowaniem planów strategicznych i szczegółowych instrukcji D w obszarze produkcji. Istotne działania oraz czynności podejmowane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własny rachunek, bazując na wytycznych, procesach i innych informacjach dostarczonych przez D, jak również strategicznym przewodnictwie ze strony tego podmiotu.

T (dalej: T) ma siedzibę przy (…) i jest (…) siedzibą regionalną segmentu (…)  Grupy. T posiada rezydencję podatkową w (…) i używa numeru podatkowego VAT (…). T jest właścicielem własności (…) dla określonych programów, wykonuje działalność inżynieryjną i udziela wsparcia administracyjnego w zarządzaniu. T odgrywa wiodącą rolę w negocjacjach istotnych umów dla Grupy wewnątrz segmentu (…) zwłaszcza dla producentów sprzętu (…) mających siedziby w (…). Ponadto, T wykonuje strategiczną aktywność pozyskiwania źródeł zaopatrzenia dla Grupy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zajmuje się głównie produkcją oraz sprzedażą Wyrobów gotowych w zakresie (…) oraz (…) w ramach segmentu (…). Struktura sprzedaży Spółki obejmuje sprzedaż Wyrobów gotowych częściowo do podmiotów zewnętrznych oraz częściowo do podmiotów z Grupy. Dodatkowo, Wnioskodawca może również nabywać lub sprzedawać półprodukty lub dodatkowe produkty (takie jak (…)) w zależności od wymagań konkretnego programu produkcyjnego.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy sprowadza się zasadniczo do wytwarzania niektórych produktów Grupy na potrzeby konkretnych projektów dla międzynarodowych producentów samochodów (dalej: Projekty), do których angażowana jest Grupa. Pozyskiwanie, negocjowanie oraz zarządzanie Projektami realizowane jest co do zasady przez D lub T, w zależności od lokalizacji finalnego nabywcy (w zależności od tego czy finalny nabywca prowadzi działalność na rynku . (…)), natomiast Spółka uczestniczy przede wszystkim w szacowaniu kosztów produkcji, odpowiada za odpowiednie przygotowanie linii produkcyjnych na potrzeby konkretnego Projektu, pełni funkcje związane z wykonywaniem Projektu oraz świadczy usługi logistyczne i magazynowe. W ramach swojej działalności, Wnioskodawca ponosi ograniczone ryzyko biznesowe (związane z podejmowaniem lokalnych działań), ze względu na fakt, iż działania wykonywane przez Spółkę w celu realizacji Projektów muszą być zgodne z wytycznymi i decyzjami strategicznymi D albo T.

Grupa systematycznie pozyskuje nowe kontrakty na rynku od globalnych producentów samochodów. Projekty te charakteryzujących się dużą innowacyjnością i dotyczą m.in. dynamicznie rozwijającego się rynku samochodów elektrycznych (które wymagają również odpowiednio zaawansowanych, zmodyfikowanych i rozwijanych na bieżąco podzespołów).

Mając powyższe na uwadze, ze względu na wysokie standardy jakości, wykwalifikowaną kadrę w polskim zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy, spełnienie ogólnych założeń grupowych oraz oczekiwań klientów w zakresie Projektów, D i T na bieżąco alokują Projekty do realizacji przez Wnioskodawcę.

Alokacja kolejnych Projektów do realizacji przez Wnioskodawcę wiąże się również z dokonywaniem przeglądu modelu cen transferowych regulującego sposób współpracy Wnioskodawcy z D i T (dalej(…)), w szczególności przeglądu roli i funkcji pełnionych przez Spółkę w Grupie. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy cen transferowych zdecydowano się na dostosowanie i uproszczenie rozliczeń wewnątrzgrupowych tak, aby lepiej odzwierciedlały zasady modelu biznesowego, w ramach którego funkcjonuje (…), a docelowo zapewniały zgodność z regułą ceny rynkowej.

Zgodnie z opisanym powyżej Modelem (…) stwierdzono, że Spółka pełni w Grupie funkcje producenta o ograniczonych ryzykach, odpowiadającego wyłącznie za podstawową działalność produkcyjną przypisaną Spółce w ramach programów przyznawanych przez centralę Grupy (…) reprezentowaną przez D i T. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien osiągać ustalony zgodnie z zasadami cen transferowych poziom dochodowości wypracowany w ramach działalności produkcyjnej, będący wynikiem realizacji jego funkcji i ponoszonej przez niego odpowiedzialności.

W celu zapewnienia zgodności rozliczeń z zasadą ceny rynkowej, poziom dochodowości Wnioskodawcy będzie okresowo weryfikowany w sposób uzgodniony przez obydwie strony. Mając na uwadze, że w poszczególnych okresach poziom dochodowości Wnioskodawcy może różnić się od poziomu dochodowości wynikającego z zasady ceny rynkowej, konieczne może być następcze dostosowanie dochodowości Wnioskodawcy za poszczególne okresy rozliczeniowe w celu odzwierciedlenia jego profilu funkcjonalnego. W takim przypadku dostosowanie poziomu dochodowości Wnioskodawcy odbywa się za pomocą opłaty wyrównawczej (ang. (…), dalej: Opłata Wyrównawcza) polegającej na wystawieniu przez Spółkę/D noty księgowej, która ma na celu zapewnienie Wnioskodawcy wynagrodzenia na poziomie rynkowym. W celu odzwierciedlenia roli wszystkich podmiotów w ramach łańcucha wartości dodanej, adekwatne rozliczenie jest następnie dokonywane między D a T.

Powyższy model w praktyce oznacza, że w sytuacji w której rzeczywisty poziom dochodowości generowany przez Spółkę będzie odbiegał od poziomu dochodowości ustalonego zgodnie z zasadami ceny rynkowej, strony dokonają płatności Opłaty Wyrównawczej. Należy podkreślić, że w zależności od tego czy poziom dochodowości osiągany przez Spółkę będzie niższy lub wyższy od ustalonego w oparciu o zasadę ceny rynkowej, Opłata Wyrównawcza może polegać na:

- zwiększeniu dochodowości Spółki w sytuacji, w której jest ona niższa od zakładanego poziomu;

- zmniejszeniu dochodowości Spółki w sytuacji, w której jest ona wyższa od zakładanego poziomu.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca chciałby podkreślić, że Opłata Wyrównawcza:

- nie będzie odnosiła się do konkretnych towarów/usług;

- nie wpłynie na wynagrodzenie Spółki z tytułu konkretnych towarów/usług;

- nie będzie odnosiła się do konkretnych faktur sprzedażowych, lecz korekta będzie dokonana poprzez jednorazową korektę dochodowości danego okresu rozliczeniowego w formie noty księgowej;

- nie będzie stanowiła obniżenia lub podwyższenia cen sprzedaży konkretnych towarów/usług świadczonych na rzecz kontrahentów;

- nie będzie wiązała się z dodatkowym świadczeniem między stronami.

Ponadto:

- powodem dokonywanych płatności nie jest konkretne zdarzenie, lecz mają one wyłącznie charakter dostosowawczy mający na celu odpowiednie wynagrodzenie Spółki zgodnie z ustalonymi poziomami dochodowości;

- Opłata Wyrównawcza zapewnia Wnioskodawcy uzyskanie odpowiedniego wynagrodzenia w związku z pełnionymi funkcjami, ponoszonym ryzykiem oraz zaangażowanymi przez niego aktywami, w zgodzie z zasadą ceny rynkowej.

Na potrzeby niniejszego Wniosku Wnioskodawca przyjmuje, że z uwagi na swój charakter Opłaty Wyrównawcze stanowią korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Opłaty Wyrównawcze nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji czy Spółka powinna udokumentować ww. Opłaty Wyrównawcze poprzez noty księgowe?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Opłaty Wyrównawcze nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji Spółka powinna udokumentować ww. Opłaty Wyrównawcze poprzez noty księgowe.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Należy wskazać, że art. 5 ust. 1 ustawy o VAT stanowi zamknięty katalog zdarzeń, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Podstawą opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest natomiast wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Wobec przytoczonych wyżej przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, opisane Opłaty Wyrównawcze nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o VAT. Dokonywane przez Spółkę rozliczenia w ramach Grupy nie stanowią bowiem ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Opłaty Wyrównawcze nie wynikają z przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a kwoty otrzymane z tytułu takiego wyrównania nie stanowią wynagrodzenia czy korekty należnej zapłaty za towar/usługę. Korekty dochodowości nie odnoszą się przy tym również do konkretnych faktur wystawionych w trakcie trwania okresu rozliczeniowego z tytułu dokonanej sprzedaży, lecz mają one wyłącznie charakter wyrównawczy mający na celu odpowiednie wynagrodzenie Spółki zgodnie z ustalonymi poziomami dochodowości. Innymi słowy korekty te zapewniają Wnioskodawcy wynagrodzenie na poziomie rynkowym, biorąc pod uwagę poziom dochodowości ustalony na podstawie analiz porównawczych przeprowadzonych zgodnie z wytycznymi (…), z uwzględnieniem profilu funkcjonalnego Spółki oraz D i T.

Takie rozumienie korekt cen transferowych zostało potwierdzone również w Objaśnieniach podatkowych w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. – Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT) (dalej jako: Objaśnienia podatkowe). Wskazano w nich jednoznacznie, że zakwalifikowanie korekty jako korekty cen transferowych z art. 11e ustawy o podatku CIT oznacza, iż:

- korekta taka jako korekta cen transferowych nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią rozliczeń między podmiotami powiązanymi. Korekta taka wynika z wcześniejszych transakcji/zdarzeń i stanowi działanie dostosowawcze, a nie stanowi odrębnej transakcji kontrolowanej;

- jej ocena nie powinna być determinowana formą dokumentu księgowego, na podstawie którego została dokonana (np. nota księgowa, faktura korygująca), tylko istotą ekonomiczną takiej korekty, w tym profilem funkcjonalnym stron transakcji kontrolowanej (pkt 3-4, s. 10).

Ponadto zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi (pkt 28, s. 15): „W sytuacji, gdy korekta cen transferowych nie powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji – konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych – natomiast ma na celu dostosowanie poziomu rentowności spółki do poziomu rynkowego, taka korekta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tj. nie podlega temu podatkowi. W konsekwencji nie jest dokumentowana fakturą VAT”.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że zagadnienie wpływu korekty cen transferowych na podatek VAT było również przedmiotem raportu z 18 kwietnia 2018 r. (…) przygotowanego przez Grupę (…) ds. VAT działającą przy (…).

Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w Raporcie, korekty cen transferowych nie prowadzą do powstania „nowej” transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT, ani też nie mają związku z transakcjami dokonanymi w przeszłości (tj. nie stanowią korekty podstawy opodatkowania).

Ponadto, Grupa ds. VAT stanęła na stanowisku, że w przypadkach braku ustaleń umownych, które zmieniałyby wynagrodzenie – nawet jeśli można bezpośrednio powiązać korektę cen transferowych z konkretną transakcją – w praktyce taka korekta powinna zostać uznana za zdarzenie poza zakresem opodatkowania VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy Opłaty Wyrównawcze, będące korektami dochodowości nie mogą stanowić o korekcie podstawy opodatkowania dla poszczególnych zrealizowanych już transakcji, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Celem dokonania Opłaty Wyrównawczej będzie bowiem uzyskanie odpowiedniego poziomu dochodowości przez Spółkę, w związku z pełnionymi funkcjami, ponoszonym ryzykiem oraz zaangażowanymi przez niego aktywami, w zgodzie z zasadą ceny rynkowej. Opłata Wyrównawcza nie wpłynie bezpośrednio na kwoty należne z tytułu konkretnej transakcji przez Spółkę, a w szczególności jej celem nie będzie zmiana ceny świadczonych usług. Opłata Wyrównawcza nie stanowi także rekompensaty za określone świadczenie, co oznacza, że nie jest powiązana z konkretną fakturą.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Opłaty Wyrównawcze mające na celu dostosowanie zakładanego dla danej transakcji poziomu rentowności do ustalonego, rynkowego poziomu, dokonywane z D, pozostaną poza zakresem ustawy o VAT.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje odzwierciedlenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej administracji Skarbowej (dalej: DKIS) w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2023 r. sygn. akt.: 0114-KDIP4-3.4012.113.2023.4.RK wskazał, że „skoro dokonywane korekty cen transferowych nie odnoszą się do konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie odnoszą się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie powodują one zmiany indywidualnych cen sprzedawanych wyrobów gotowych, to dokonywane korekty rentowności stanowią zdarzenia niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT. (…)

Tym samym ww. korekty rentowności nie będą stanowiły wynagrodzenia za usługi w rozumieniu ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie będą stanowiły wynagrodzenia za dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będą zdarzeniami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Analogiczne stanowiska braku zastosowania przepisów ustawy o VAT do wyrównania dochodowości z tytułu korekty cen transferowych potwierdzają liczne interpretacje indywidualne DKIS, w tym m.in.:

- z dnia 24 maja 2023 roku, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.149.2023.2.JK:

„Należy zatem stwierdzić, że skoro wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej nota korygująca in plus nie koryguje/nie będzie korygować ceny i ilości dostarczonych wyrobów oraz nie odwołuje/nie będzie odwoływać się do konkretnych faktur a dotyczy/będzie dotyczyć wyniku całej sprzedaży wyrobów w określonym przedziale czasowym dokonywanej przez Spółkę na rzecz Spółki dominującej, to otrzymane przez Spółkę kwoty pieniężne stanowiące wartość wyrównawczą stanowią/będą stanowić zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.

(…)

Tym samym ww. korekta rentowności nie stanowi/nie będzie stanowić wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.”

- z dnia 12 maja 2023 roku, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.150.2023.4.MSO:

„Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywana korekta rentowności nie odnosi się do konkretnego świadczenia usług z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie odnosi się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie powoduje ona zmiany indywidualnych cen sprzedawanych usług, to dokonywana korekta rentowności stanowi zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.

(…)

Tym samym ww. korekta rentowności nie stanowi wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym będzie zdarzeniem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.”

- z dnia 8 maja 2023 roku, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.138.2023.3.KO:

„(…) w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione – nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.

Tym samym ww. korekta rentowności nie stanowi wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym będzie zdarzeniem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.”

- z dnia 17 lutego 2023 roku, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.726.2022.2.MKA:

- „(…) dokonywana przez Państwa korekta rentowności nie będzie wiązała się z czynnościami wzajemnymi – nie będzie wiązała się ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Podmiotów powiązanych, jak również nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem przez Podmioty powiązane na rzecz Spółki. Tym samym ww. korekta rentowności nie będzie stanowiła wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie będzie stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, nie zachodzi również obowiązek dokonania korekt faktur VAT, korekt podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, wykazanego na fakturach dokumentujących transakcje, gdyż wyrównanie poziomu rentowności nie ma związku ze zmianą kwoty należnej z tytułu świadczenia konkretnych usług IT, lecz wynika z potrzeby wyrównania poziomu dochodowości.”

 - z dnia 8 lutego 2022 roku, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.767.2021.1.IG, w której Wnioskodawca wskazał, że:

„Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynność wyrównania poziomu dochodowości (korekta dochodowości) oraz dokonania z tego tytułu płatności wyrównawczych pomiędzy Spółką a Spółką zależną nie stanowi zdarzenia mającego wpływ na wysokość podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych wcześniej transakcji. Korekta dochodowości stanowi więc czynność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT. Spółka wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego przez nią stanowiska w sprawie.” – co organ uznał za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia.

Podsumowując, w ocenie Spółki, brak jest podstaw do uznania, że Opłata Wyrównawcza powinna stanowić wynagrodzenie za dostawę towaru, bądź wykonanie usługi. Opłata Wyrównawcza skutkująca przekazaniem środków pomiędzy członkami Grupy nie jest uzależniona od wykonania jakichkolwiek działań, lecz należy ją rozumieć wyłącznie jako formę zagwarantowania określonego poziomu dochodowości zgodnego z funkcjonującym w Grupie (…).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 106j ust. 1 ustawy o podatku VAT w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

- podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie;

- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;

- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt;

- stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury;

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Wnioskodawca wskazuje, iż w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie zachodzi żadne ze zdarzeń wskazanych w przytaczanym przepisie. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie może on wystawiać faktur korygujących z tytułu Opłat Wyrównawczych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy Opłaty Wyrównawcze powinny być dokumentowane innymi dokumentami księgowymi zgodnymi z ustawą o rachunkowości, a więc przykładowo notami księgowymi.

Znajduje to potwierdzenie w treści Objaśnień podatkowych (pkt 26, s. 15): „Przepisy ustawy o CIT nie przesądzają, jakim dokumentem księgowym powinna zostać dokonana korekta cen transferowych (w tym KCT11e). Korygowanie cen transferowych może następować w szczególności na podstawie:

- noty księgowej (debetowej albo kredytowej) korygującej zbiorczo przychody lub koszty podmiotu powiązanego w odniesieniu do danej transakcji kontrolowanej (bez odnoszenia się do konkretnej faktury/noty) […]”.

Zasadność powyższego stanowiska została potwierdzona przez DKIS w licznych interpretacjach podatkowych, m.in. w:

- z dnia 26 sierpnia 2021 roku, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.232.2021.2.MR;

- z dnia 24 sierpnia 2021 roku, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.297.2021.2.APR;

- z dnia 23 czerwca 2020 roku, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.324.2020.2.IR.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy Opłaty Wyrównawcze nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji Spółka powinna udokumentować ww. Opłaty Wyrównawcze poprzez noty księgowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania obniża się o:

1.kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.wartość zwróconych towarów i opakowań;

3.zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W świetle art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polską spółką kapitałową będącą czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej obejmuje działalność gospodarczą prowadzoną na terenie (…), rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie (…), tj. (…). Podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest produkcja i sprzedaż części (…), prowadzona w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (…) działającej w branży (…).

Jednym z podmiotów wiodących w ramach segmentu rozwiązań wydajnościowych (…) jest (…) (D). D jest spółką zlokalizowaną na terytorium (…) i prowadzi działalność na tamtejszym rynku.

T (…) ma siedzibę w (…) i jest (…) siedzibą regionalną segmentu (…). T jest właścicielem własności intelektualnej w zakresie inżynierii związanej z adaptacją procesów produkcyjnych dla określonych programów i udziela wsparcia administracyjnego w zarządzaniu.

W ramach prowadzonej działalności zajmują się Państwo głownie produkcją oraz sprzedażą Wyrobów gotowych w ramach segmentu (…).

W celu zapewnienia zgodności rozliczeń z zasadą ceny rynkowej, poziom Państwa dochodowości będzie okresowo weryfikowany w sposób uzgodniony przez strony. Mając na uwadze, że w poszczególnych okresach poziom dochodowości może różnić się od poziomu dochodowości wynikającego z zasady ceny rynkowej, konieczne może być następcze dostosowanie dochodowości za poszczególne okresy rozliczeniowe. W takim przypadku dostosowanie poziomu dochodowości odbywa się za pomocą opłaty wyrównawczej (Opłata Wyrównawcza) polegającej na wystawieniu przez Spółkę/D noty księgowej, która ma na celu zapewnienie Państwu wynagrodzenia na poziomie rynkowym.

Powyższy model w praktyce oznacza, że w sytuacji w której rzeczywisty poziom dochodowości będzie odbiegał od poziomu dochodowości ustalonego zgodnie z zasadami ceny rynkowej, strony dokonają płatności Opłaty Wyrównawczej. W zależności od tego czy poziom dochodowości będzie niższy lub wyższy od ustalonego w oparciu o zasadę ceny rynkowej, Opłata Wyrównawcza może polegać na zwiększeniu lub zmniejszeniu Państwa dochodowości. Jak wskazali Państwo we wniosku, Opłata Wyrównawcza: nie będzie odnosiła się do konkretnych towarów/usług; nie wpłynie na wynagrodzenie z tytułu konkretnych towarów/usług oraz nie będzie odnosiła się do konkretnych faktur sprzedażowych. Opłata Wyrównawcza nie będzie również stanowiła obniżenia lub podwyższenia cen sprzedaży konkretnych towarów/usług świadczonych na rzecz kontrahentów oraz nie będzie wiązała się z dodatkowym świadczeniem między stronami.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania opisanych we wniosku opłat za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które nie prowadzą do zmiany podstawy opodatkowania i korygowania rozliczeń VAT, a w konsekwencji udokumentowania tych opłat poprzez noty korygujące.

Odnosząc się do tych wątpliwości należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze, w ramach których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).

W konsekwencji uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:

- przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),

- wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz

- aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy ww. korekta rozliczeń nie będzie stanowiła obniżenia lub podwyższenia cen sprzedaży konkretnych towarów/usług świadczonych przez Państwa na rzecz kontrahentów.

Dodatkowo wskazali Państwo, że opisana korekta rozliczeń nie będzie odnosiła się do konkretnych towarów/usługa, ani do konkretnych faktur sprzedażowych. Ponadto wskazali Państwo również, że opisana w treści wniosku weryfikacja rozliczeń nie będzie wiązała się z dodatkowym świadczeniem między stronami.

Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywana korekta nie odnosi się do konkretnych towarów i usług i wpłynie na Państwa wynagrodzenie, to dokonywane Opłaty Wyrównawcze stanowią zdarzenie niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej przesłanki niezbędne dla uznania, że dane zdarzenie gospodarcze stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, nie zostaną spełnione – nie występuje bowiem element aktywności gospodarczej jednej ze stron, odpłatności ani wzajemności.

Tym samym ww. Opłaty Wyrównawcze nie stanowią wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym będą zdarzeniem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Państwa dotyczą także możliwości udokumentowania opisanych we wniosku rozliczeń notą księgową.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają znaczenie dowodowe.

Z kolei art. 106j ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2.(uchylony)

3.dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie podwyższenia w cenie, stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że w związku z opisanymi we wniosku korektami rozliczeń dotyczących zachowania odpowiedniego poziomu dochodowości nie ulegną korekcie – obniżeniu/podwyższeniu ceny towarów/usług świadczonych przez Państwa w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Ponadto – jak już wyżej stwierdzono – opisana we wniosku weryfikacja rozliczeń będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tym samym nie będzie podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej takie zdarzenie, bowiem – jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy – faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. Tym samym planowany przez Państwa sposób rozliczeń, nie powinien być dokumentowany fakturą VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową.

Wskazać należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.

Reasumując, planowany przez Państwa sposób rozliczeń nie powinien być dokumentowany fakturami VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania tej czynności notą księgową pozostającą bez wpływu na rozliczenia podatku VAT. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie opisanych rozliczeń.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy:

- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00