Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.835.2023.2.SJ

Zwolnienie z opodatkowania wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 stycznia 2024 r. (wpływ 24 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 2023 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji , wydał Decyzję nr o udzieleniu Panu wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych, w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021.

Decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego została podjęta przez Dyrektora Oddziału po rozpatrzenia wniosku z dnia 2023 r., na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji (Dz. U. z 2022 r., poz. 2157 ze zm.) oraz § 7 i § 11 ust. 1, § 12 i § 13 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce, w łącznej kwocie zł, co stanowi równowartość euro.

Kwota wsparcia została sfinansowana ze źródeł:

1)kwota pomocy finansowania z EFRG: ... zł, tj. ... euro;

2)kwota pomocy finansowania z budżetu krajowego: ... zł, tj. ...euro.

Do Decyzji został przyjęty kurs waluty PLN/EUR: 4,6635 zł.

W uzasadnieniu Dyrektor Oddziału Regionalnego A  napisał:

Na podstawie § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. z 2023 r. poz. 1063), w wyniku rozpatrzenia wniosków o udzielenie wsparcia z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie ustalono, że łączna liczba danego gatunku drobiu, kwalifikującego się do objęcia wsparciem, jest większa niż maksymalna liczba danego gatunku drobiu określona w art. 3 ust. 1 lit. a ppkt (iii) rozporządzenia 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. UE L 317 z 9.12.2022, str. 56). Wobec powyższego Prezes Agencji w dniu r. ustalił współczynniki redukcji wnioskowanej liczby kurcząt chowanych na kury nioski w wysokości oraz kur niosek w wysokości (...) Po zastosowaniu powyższych współczynników zwiększenia wsparcia kwota wsparcia wynosi ...PLN dla kurcząt chowanych na kury nioski oraz ...PLN dla kur niosek, co łącznie daje kwotę ... PLN.

Pytanie

Czy otrzymane wsparcie finansowe przez Pana (jest) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków.

W myśl art. 21 ust. 11 pkt 47d ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne świadczenia nieodpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, od agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Aby uznać, że ww. wsparcie finansowe nie stanowi przychodu, muszą zostać spełnione warunki:

-podmiot udzielający wsparcia musi być agencją wykonawczą,

-środki, które wypłaca agencja zostały (zatrzymane) otrzymane na ten cel z budżetu państwa lub od organizacji międzynarodowych.

Powyższe warunki zostały spełnione, ponieważ wsparcia udzielono:

-50% ze środków budżetu państwa,

-50% ze środków EFRG.

A  jest państwową osobą prawną – agencją wykonawczą powołaną w odrębnej ustawie.

Na podstawie powyższego, uważa Pan, że otrzymane od Agencji wsparcie finansowe spełnia przesłanki do uznania go za wyjątek określony przepisami ustawy podatkowej.

Podsumowując, uważa Pan, że otrzymane wsparcie finansowe z A nie stanowi przychodu podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W niniejszej sprawie należy wskazać również na treść art. 10 ust. 1 powołanej ustawy, w myśl którego źródłami przychodów są:

·pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

·działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4);

·inne źródła (pkt 9).

Wskazany podział źródeł przychodów ma istotny wpływ na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:

Dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych;

Pana wątpliwości budzi kwestia, czy otrzymane wsparcie finansowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych, agencji wykonawczych, państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, których zadaniem jest prowadzenie doradztwa rolniczego, lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Wobec powyższego, aby dane świadczenie mogło korzystać z powyższego zwolnienia powinno być dotacją, subwencją, dopłatą lub innym nieodpłatnym świadczeniem albo świadczeniem częściowo odpłatnym, otrzymanym na cele związane z działalnością rolniczą od konkretnego podmiotu, a mianowicie: z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Zatem, aby otrzymane świadczenie podlegało zwolnieniu muszą łącznie zachodzić dwie przesłanki, tj.:

1)świadczenie musi być przeznaczone na cele związane z działalnością rolniczą,

2)finansowanie świadczeń musi pochodzić z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Należy również w tym miejscu jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących.

W analizowanej sprawie:

1)otrzymał Pan od Agencji wsparcie na cele związane z Pana działalnością w zakresie związanym z niepodejmowaniem produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych, w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021;

2)wsparcie to otrzymał Pan z ze środków budżetu państwa oraz ze środków EFRG.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie analizując możliwość skorzystania ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przepis ten znajdzie zastosowanie.

W związku z powyższym otrzymane przez Pana wsparcie finansowe nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00