Porada
Czy kierowcy cystern realizujący trasy Polska-Litwa powinni mieć wynagrodzenie wyrównane do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia
PROBLEM
Firma zatrudnia kierowców cystern (załadunek w Polsce, rozładunek na Litwie i powrót do kraju). Kierowcy wykonują kursy tylko na Litwę oraz w kraju (w Polsce). Czy w przypadku kierowców podlegających pakietowi mobilności istnieją określone zasady dotyczące wypłaty wynagrodzeń? Czy muszą mieć wynagrodzenie wyrównane do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia? Jakie składniki powinny wchodzić w skład wynagrodzenia kierowców?
RADA
Wskazani kierowcy nie są pracownikami delegowanymi w rozumieniu przepisów unijnych o delegowaniu pracowników. Nie ma żadnego obowiązku wyrównywania im wynagrodzenia do kwoty przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia. Kwota ta ma znaczenie jedynie odnośnie zwolnień „składkowych” części wynagrodzenia.
Wskazani kierowcy podlegają w pełni pod polskie przepisy dotyczące wynagrodzenia. Z racji wykonywanych przewozów nie przysługuje im ani wynagrodzenie ukształtowane w jakiś specyficzny sposób, ani też szczególne dodatki do wynagrodzenia. Wynagrodzenie i jego składniki powinno być kształtowane w oparciu o przepisy Kodeksu pracy, ustawy o minimalnym wynagrodzeniu oraz regulacje wewnętrzne obowiązujące u pracodawcy. Można oczywiście - i większość pracodawców zatrudniających kierowców to robi - przyjąć składniki dodatkowe wynagrodzenia związane z wyjazdami (np. dodatek za każdy dzień spędzony za granicą, premie).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right