Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.483.2023.2.BD

Zakup ciągnika rolniczego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zakupu ciągnika rolniczego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 19 stycznia 2024 r. (wpływ 23 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 26 października 2023 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży zakupił Pan ciągnik rolniczy (...), rok produkcji (...), za kwotę 178 000 tysięcy złotych (sto siedemdziesiąt osiem tysięcy złotych) od Pana J. M. zamieszkałego (...).

Pan, jako kupujący, prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych 31.87 h i jest płatnikiem podatku rolnego na podstawie Decyzji nr (...) Wójta Gminy (...).

Sprzedający ciągnik również prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych 45.21 h i jest płatnikiem podatku rolnego na podstawie Decyzji nr (...) Wójta Gminy (...).

Prowadzone przez kupującego jak i sprzedającego gospodarstwa rolne są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Obaj Panowie posiadają statut rolnika ryczałtowego.

Ciągnik, który jest przedmiotem umowy był zakupiony przez sprzedającego również na podstawie umowy kupna-sprzedaży i sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, korzystał on ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i wykorzystywał go w gospodarstwie rolnym, do prac związanych z jego prowadzeniem.

Zakupiony przez Pana ww. ciągnik rolniczy, na podstawie umowy kupna-sprzedaży, nie podlega prawu do obniżenia podatku naliczonego z tytułu nabycia i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ciągnik będzie wykorzystywany w Pana gospodarstwie rolnym w tym samym celu.

W uzupełnieniu informuje Pan, że sprzedający – Pan J. M. jako rolnik ryczałtowy prowadzi gospodarstwo rolne w miejscowości (...), zajmujące się produkcją roślinną polegającą na uprawie zbóż. Sprzedawany przez niego ciągnik (...) był częścią składową jego gospodarstwa rolnego i wykorzystywany był do pracy z maszynami rolniczymi przy uprawie gleby pod zboża, tj. orka, talerzowanie, głęboszowanie. Był on wykorzystywany tylko w gospodarstwie do działalności rolniczej zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Pan, jako kupujący, również rolnik ryczałtowy, prowadzi gospodarstwo rolne położone w miejscowości (...), zajmujące się produkcją roślinną polegającą na uprawie zbóż. Zakupiony przez Pana ciągnik rolniczy, stanowi część składową gospodarstwa rolnego, jest i będzie wykorzystywany w Pana gospodarstwie rolnym do uprawy gleby, wykonując prace współpracując z maszynami rolniczymi takie jak: orka, talerzowanie, siew agregatem uprawowo-siewnym, ciągnięcie przyczepy rolniczej do zbioru zboża. Ciągnik rolniczy (...), który Pan zakupił jest wykorzystywany tylko do działalności rolniczej w Pana gospodarstwie, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Pytania

Czy od zakupu ciągnika rolniczego powinien zapłacić Pan podatek od czynności cywilnoprawnych? Czy musi Pan składać deklarację PCC-3 do urzędu skarbowego?

Pana stanowisko w sprawie

Według Pana, z dokonanej przez Pana analizy ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz pisma Ministra Rozwoju i Finansów dotyczącego odpowiedzi na interpretację poselską Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia przez rolników używanych maszyn i ciągników rolniczych wynika, że w świetle powołanych przepisów, sprzedaż maszyn i ciągników rolniczych przez rolników ryczałtowych jest zwolniona z podatku od towarów i usług i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym. Niezależnie od powyższego w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowej ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Pana zadaniem, Pan – jako rolnik ryczałtowy – jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu ciągnika rolniczego jak również nie ma Pan obowiązku składania deklaracji PCC-3 w urzędzie skarbowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

 stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje,  w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona  z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści ww. art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że 26 października 2023 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży zakupił Pan używany ciągnik rolniczy. Pan oraz sprzedający prowadzą gospodarstwa rolne i są płatnikami podatku rolnego. Prowadzone przez Pana i sprzedającego gospodarstwa rolne są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Obaj Panowie posiadają statut rolnika ryczałtowego. Ciągnik, który jest przedmiotem umowy był zakupiony przez sprzedającego również na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, korzystał on ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i wykorzystywał go w gospodarstwie rolnym, do prac związanych z jego prowadzeniem. Zakupiony przez Pana ww. ciągnik rolniczy, na podstawie umowy kupna-sprzedaży, nie podlega prawu do obniżenia podatku naliczonego z tytułu nabycia i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ciągnik był wykorzystywany tylko gospodarstwie do działalności rolniczej zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Mając na uwadze treść wniosku oraz przytoczone przepisy – jeżeli istotnie sprzedający z tytułu omawianej transakcji – sprzedaży ciągnika – był zwolniony z podatku od towarów i usług (co nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji, gdyż dotyczy ona – zgodnie z Pana wnioskiem – tylko podatku od czynności cywilnoprawnych), to transakcja nabycia ciągnika rolniczego od rolnika ryczałtowego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym – jeżeli opisana transakcja była objęta uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług – nie jest Pan zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanego stanu faktycznego, gdyż czynność ta była wyłączona (a nie jak Pan twierdzi zwolniona) na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, nie ma Pan również obowiązku składania deklaracji PCC-3 do naczelnika urzędu skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja ta, zgodnie ze złożonym wnioskiem, dotyczy tylko podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie rozstrzyga, czy umowa sprzedaży ciągnika rolniczego jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub czy któraś ze stron tej umowy sprzedaży, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tej właśnie umowie sprzedaży, jest z tego podatku zwolniona. Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oparta jest na opisie stanu faktycznego, przedstawionym w tym zakresie przez Pana.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00