Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1030.2023.2.BS

Przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) („Wnioskodawca”) prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pani przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.

Jest Pani stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, w tym przede wszystkim osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, posiadających portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online, a także na rzecz osób fizycznych, które dokonują opłat za dostęp do publikowanych treści w ramach subskrypcji (prenumeraty) lub opłaty za oglądanie (pay-per-view) (dalej łącznie: „Zleceniodawcy Publikacji dla Dorosłych”).

Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, zawieranych na standardowym wzorcu umownym udostępnianym przez portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online.

Świadczy Pani na rzecz Zleceniodawców Publikacji dla Dorosłych usługi polegające na publikacji treści (zazwyczaj w formie nagrań audiowizualnych lub fotografii) dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, które są publikowane w Internecie za opłatą pobieraną w formie stałej subskrypcji, będącej odpowiednikiem prenumeraty lub za opłatą za oglądanie w formie tzw. pay-per-view.

Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

- dalej łącznie jako „Usługa Publikacji dla Dorosłych Online”.

Rozpoczęła Pani wykonywanie działalności gospodarczej w 2023 r. i nie korzystała z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ponadto łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.

Nie wyklucza Pani, że w przyszłości będzie uzyskiwała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie stanu faktycznego Usługi Publikacji dla Dorosłych Online.

Złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok i począwszy od tego roku opodatkowuje przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadzi Pani działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online oraz ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł.

W odniesieniu do Pani nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wskazuje Pani, że dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej Usług Publikacji dla Dorosłych Online właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), jest następująca pozycja: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Potwierdza Pani, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem zapytania we Wniosku jest stan faktyczny tj. okres, który rozpoczął się od października 2023 roku. Stosuje Pani formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od października 2023 roku i na ten moment zakłada, że w przyszłości również będzie stosował tę formę opodatkowania usług świadczonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Osiągnęła Pani pierwszy dochód z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowaną stawką, o której mowa we Wniosku, w październiku 2023 roku.

Pytanie

Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

W przypadku świadczenia przez Panią Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 ze zm.; „Ustawa”) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.2647 ze zm.; „Ustawa o PIT”) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

1.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.

W świetle art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:

1.W roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.Rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie Działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać że Pani będzie spełniał wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem jest Pani:

a) jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, oraz

b) rozpoczął wykonywanie działalności w roku podatkowym 2023 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, oraz

c) nie znajduje wobec niego zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 Ustawy, oraz

d) złożył w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok.

Biorąc pod uwagę, że spełniła Pani wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.

Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki).

Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

W Pani ocenie brak jest możliwości dopasowania Usługi Publikacji dla Dorosłych Online do którejkolwiek z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.

Jak zostało wskazane w powyższym opisie stanu faktycznego, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online obejmuje następujące czynności:

a) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi.

Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w Pani ocenie Usługa Publikacji dla Dorosłych Online powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie to obejmuje:

„publikacje dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, publikowane w Internecie, włącznie z grafiką, treściami prezentowanymi na żywo, przedstawieniami interaktywnymi i działalnością wirtualną. Opłata może być dokonywana poprzez prenumeratę, składkę członkowską lub opłatę za oglądanie (pay-per-view)”

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 58.19.21.0.

Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Publikacji dla Dorosłych Online należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.

Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług publikacji dla dorosłych online, zakwalifikowanych do PKWiU nr 58.19.21.0, została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.394.2023.2.MZ, gdzie organ wskazał:

„Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, […], mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.”

Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28.11.2020 r.):

„Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.”

Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne:

  • Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 23 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2-1.4011.429.2021.2.MAP: „Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (…) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.”
  • Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK: „Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, w ramach której będą świadczone następujące usługi: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu, ulepszanie istniejącego interfejsu (…). Będzie to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. (…). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) (…), a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).”

Mając na uwadze powyższe, w Pani ocenie działalność gospodarcza w zakresie świadczenia Usługi Publikacji dla Dorosłych Online może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii usług, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku Pani działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla przychodów osiąganych z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.świadczy Pani usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolami: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych online”,

2.złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie;

3.Pani przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. kwoty 2 000 000 euro.

4.do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że interpretacje te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00