Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.773.2023.1.AS

Zwolnienia z opodatkowania świadczenia małżeńskiego otrzymywanego z USA (świadczenie rodzinne).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia małżeńskiego otrzymywanego z USA. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pani obywatelką Polski i polską rezydentką podatkową. Od roku 2007 przebywa Pani na emeryturze polskiej z ZUS. Wysokość tego świadczenia nie jest zbyt wysoka, o czym m.in. świadczy fakt, że po wszystkich waloryzacjach od roku 2007 dochód roczny z tego tytułu wyniósł 22.106 zł 78 gr, a tym samym nie wywołał obowiązku podatkowego, gdyż nie przekroczył rocznie 30.000 zł.

W roku 1993 ustało Pani małżeństwo poprzez rozwód. W roku 1994 Pani były małżonek wyjechał do USA, gdzie pracując nabył prawo do amerykańskiej emerytury. W związku z wejściem w życie korzystnych przepisów socjalnych dla byłych współmałżonków w USA, złożyła Pani w roku 2015 wniosek o przyznanie świadczenia dla byłych żon do Social Security Administration w USA.

Spełniała Pani wszystkie konieczne warunki do przyznania takiego świadczenia, a mianowicie po rozwodzie nie wyszła Pani ponownie za mąż, miała Pani ukończone 62 lata i staż Pani małżeństwa z osobą ubezpieczoną w USA (byłym małżonkiem) wynosił 10 lat. W styczniu 2016 r. otrzymała Pani z Social Security Administration w USA decyzję o przyznaniu tego świadczenia, tj. świadczenia małżeńskiego dla byłej żony. Pierwszą wypłatę z tego tytułu otrzymała Pani również w styczniu 2016 r., z wyrównaniem od lutego 2015 r. i nadal je Pani otrzymuje co miesiąc. Zatem nie jest to świadczenie emertytalne, ani rentowe. Należy również zauważyć, że nigdy nie pracowała Pani w USA, a centrum życia osobistego i gospodarczego zawsze miała Pani w Polsce.

Według przepisów obowiązujących w USA świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym, bowiem wypłacane przez Social Security Administration dzielą się na: świadczenia emerytalne, renty inwalidzkie, świadczenia rodzinne, świadczenia pośmiertne. Zatem Social Security Administration w USA oferuje świadczenia rodzinne dla członków rodziny osoby ubezpieczonej. O tego typu świadczenia mogą ubiegać się m.in. były współmałżonek w wieku miniumum 62 lata pozostający w stanie wolnym, przy czym wymagana długość trwania małżeństwa z osobą ubezpieczoną wynosi 10 lat – jest to Pani przypadek, jak wykazała Pani powyżej.

Zgodnie z treścią zaświadczenia z Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki – Biuro Świadczeń Federalnych, 85% całkowitej kwoty świadczenia małżeńskiego dla byłej żony wypłaconego do Polski podlega w USA opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%, co w praktyce oznacza automatyczne potrącenie 25,5% od całkowitej kwoty świadczenia od każdorazowej wypłaty za bieżące miesiące. Zaznaczyć warto, że rezydenci i obywatele USA od analogicznego zasiłku nie płacą podatku.

Za każdy rok podatkowy otrzymuje Pani z Social Security Administration roczne rozliczenie, określające przychód roczny, pobrany w USA podatek oraz kwotę netto przekazaną na Pani konto dolarowe w polskim banku.

Od 2016 do 2021 roku przedmiotowe świadczenie z USA doliczała Pani do rocznych dochodów, tj. z tytułu emerytury z ZUS w Polsce, w zeznaniu rocznym PIT zgodnie z telefoniczną informacją uzyskaną z Urzędu Skarbowego i płaciła Pani dodatkowo od tego świadczenia w Polsce. Na początku roku 2023 w terminie do składania zeznania PIT za rok 2022 uzyskała Pani telefonicznie informację z Urzędu Skarbowego, że nie musi Pani świadczenia małżeńskiego dla byłej żony wypłacanego przez Social Security Administration w USA wykazywać w zeznaniu rocznym PIT w Polsce, gdyż jako świadczenie rodzinne korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że powyższe stanowisko Urzędu Skarbowego znajdowało odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym, np.:

z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.576.2019.2.JK3,

z dnia 21 kwietnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.261.2020.1.AC,

przedmiotowego świadczenia z USA nie doliczyła Pani do dochodu wykazanego w zeznaniu rocznym PIT za rok 2022.

Pytanie

Czy ww. świadczenie małżeńskie z USA jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy należy wykazywać je w rocznym zeznaniu podatkowym PIT jako dochód do opodatkowania?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, świadczenie dla rozwiedzionych współmałżonków z USA jako rodzaj świadczenia rodzinnego – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest wolne od podatku dochodowego, a tym samym nie powinno się pobierać od tego świadczenia zaliczek na podatek dochodowy należny w Polsce, ani wykazywać tego świadczenia w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, stąd zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 232 z późn. zm.) podlega Pani opodatkowaniu od całości dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródła przychodu.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1 tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe świadczenie jest wypłacane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki należy stwierdzić, że w tej sprawie znajduje zastosowanie umowa z dnia 8 października 1974 r. między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., nr 31, poz. 178). Powyższa umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 umowy – ogólne zasady opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 powołanej umowy państwu rezydencji, w tym przypadku Polsce, przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia małżeńskiego, osobie mającej miejsce zamieszkania na jego terytorium.

Zgodnie jednak z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczenia rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenia wychowawcze na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny i prawny, świadczenie małżeńskie dla byłej żony, stanowiące świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego nie ciążył na Pani obowiązek wykazywania ww. świadczenia w zeznaniu podatkowym PIT w Polsce za lata 2016-2022, jak również nie będzie ciążył za lata następne.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach:

z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. akt 0114-KDIP3-2.4011.209.2023.1.MJ,

z dnia 16 czerwca 2023 r., sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.327.2023.2.SN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w tej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Przy czym powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie małżeńskie otrzymywane przez Panią z USA może być opodatkowane w Polsce.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Przepis ten od 2016 r. do chwili obecnej obejmuje swoim zakresem świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że jest Pani emerytką mieszkającą w Polsce (polską rezydentką podatkową ) i otrzymuje ze Stanów Zjednoczonych Ameryki świadczenie małżeńskie, które według przepisów obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki jest świadczeniem rodzinnym.

W takiej sytuacji, tj. gdy ww. świadczenie małżeńskie jest świadczeniem rodzinnym, jest ono w Polsce zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, świadczenia tego nie trzeba wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym, gdyż nie podlega ono opodatkowaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00