Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.747.2023.1.MG

Czy w związku z realizacją projektu oraz rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji na tym obiekcie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii czy w związku z realizacją projektu pn. „(…)” oraz rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia z (…), będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji na tym obiekcie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. 0276/14).

W dniu (…) r. Gmina (…) złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pn.: „(…)” ze środków PROW na lata (…). We wniosku o dofinansowanie, podatek VAT został wskazany jako wydatek kwalifikowalny w całości tzn. niepodlegający odliczeniu. Realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 40). Zadanie to gmina, co do zasady, wykonuje w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi przyznanych jej z mocy prawa.

Planowany okres realizacji projektu: (…) r.

Pawilon (…) stanowi własność gminy (…). Obecnie na podstawie umowy jest on odpłatnie najmowany (…) w (…) z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej z zakresu sportu i rekreacji jako zaplecze (…). Rozliczenie za najem nieruchomości budynkowej odbywa się na podstawie faktur VAT wystawianych przez Gminę, na rzecz (…) w okresach rocznych. Koszty związane z zużyciem mediów ponosi najemca na podstawie odrębnych umów zawartych z właściwymi podmiotami. Najemca jest również zobowiązany dokonywać we własnym zakresie i na własny koszt konserwacji przedmiotu najmu oraz bieżących remontów jak również do utrzymywania czystości pawilonu (…), jego obejścia oraz wyposażenia w pojemnik na odpady i systematycznego ich wywożenia na własny koszt. Obecnie wysokość czynszu za najem pawilonu oraz dzierżawę (…) znajdującego się obok budynku wynosi w sumie (…) zł netto. Aktualną umowę najmu z (…) Gmina ma zamiar rozwiązać i zawrzeć z (…) umowę użyczenia.

W zakres projektu wchodzi izolacja termiczna ścian zewnętrznych, izolacja termiczna stropodachu, wymiana stolarki zewnętrznej drzwiowej, wykonanie instalacji fotowoltaicznej, instalacja odgromowa, instalacja oświetlenia zewnętrznego. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z robotami budowlanymi, usługą nadzoru inwestorskiego i wykonaniem i montażem tabliczki informacyjnej z kodami QR. Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura zostanie własnością Gminy (…). Faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Gminę (…).

Uzyskanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie możliwości lub braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu jest niezbędne jako jeden z elementów wniosku o płatność końcową związaną z dofinansowaniem do projektu. W związku z powyższym Gmina jest zobowiązana przedłożyć do Urzędu (…) interpretację indywidualną dotyczącą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z realizacją ww. projektu oraz rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia z (…), Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji na tym obiekcie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy (…), po zawarciu umowy użyczenia pawilonu (…), w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji projektu na tym obiekcie.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Wynika stąd, że jednostki samorządu terytorialnego, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Ponieważ Gmina zawarła umowę najmu z (…) tj. prowadzi działalność gospodarczą wynikającą z umowy cywilnoprawnej opodatkowaną podatkiem VAT, związek taki wystąpił. Jednakże w najbliższym czasie planuje się rezygnację z umowy najmu na rzecz umowy użyczenia, tak więc związku takiego już nie będzie.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż, mimo że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to zakupy towarów i usług kupowane przez Gminę w ramach realizowanego projektu, ze względu na zmianę warunków umowy, nie będą związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Obiekt pawilonu (…) w (…) najmowany jest przez Gminę w sposób ciągły. Aktualna umowa najmu obiektu na rzecz (…) została zawarta na okres (…) lat tj. do dnia (…) r.. Po jej zakończeniu nie będzie dalej kontynuowana, a co więcej, w najbliższym czasie planuje się zrezygnować z umowy najmu na rzecz umowy użyczenia. Obecnie obowiązująca wysokość czynszu dzierżawnego uregulowana została Zarządzeniem nr (…) Burmistrza (…) z dnia (…) r. i wynosi (…) zł netto (w kwocie tej uwzględniona jest również dzierżawa (…) (…) znajdującego się obok pawilonu). Stawka czynszu dzierżawnego nie ma charakteru czysto komercyjnego. Trudno w tym przypadku uznać, że mamy do czynienia z czynnością odpłatną skoro brak jest relacji o charakterze rynkowym.

Zatem w opinii wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, tj. po zawarciu z (…) umowy użyczenia pawilonu (…) wraz z (…)(…), Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, zgodnie z którym po zawarciu umowy użyczenia pawilonu (…), w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji projektu pn. „(…)”, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10); utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. (…) r. złożyli Państwo wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pn. „(…)” ze środków PROW na lata (…). Realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do Państw zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym. Zadanie to wykonują Państwo w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi przyznanych Państwu z mocy prawa. Planowany okres realizacji projektu: (…) r.

Pawilon (…) stanowi Państwa własność. Obecnie na podstawie umowy jest on odpłatnie najmowany (…) w (…) z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej z zakresu sportu i rekreacji jako zaplecze (…). Rozliczenie za najem nieruchomości budynkowej odbywa się na podstawie faktur VAT wystawianych przez Państwa na rzecz (…) w okresach rocznych. Koszty związane z zużyciem mediów ponosi najemca na podstawie odrębnych umów zawartych z właściwymi podmiotami. Najemca jest również zobowiązany dokonywać we własnym zakresie i na własny koszt konserwacji przedmiotu najmu oraz bieżących remontów jak również do utrzymywania czystości pawilonu (…), jego obejścia oraz wyposażenia w pojemnik na odpady i systematycznego ich wywożenia na własny koszt. Obecnie wysokość czynszu za najem pawilonu oraz dzierżawę (…) znajdującego się obok budynku wynosi w sumie (…) zł netto. Aktualną umowę najmu z (…) mają Państwo zamiar rozwiązać i zawrzeć z (…) umowę użyczenia.

W zakres projektu wchodzi izolacja termiczna ścian zewnętrznych, izolacja termiczna stropodachu, wymiana stolarki zewnętrznej drzwiowej, wykonanie instalacji fotowoltaicznej, instalacja odgromowa, instalacja oświetlenia zewnętrznego. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z robotami budowlanymi, usługą nadzoru inwestorskiego i wykonaniem i montażem tabliczki informacyjnej z kodami QR.

Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura zostanie Państwa własnością.

Faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Państwa.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją projektu pn. „(…)” oraz rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia (…), będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji na tym obiekcie.

W tym miejscu wskazać należy, że w myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.),

przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nadmienić należy, że w rezultacie zawarcia ww. umowy, użyczający rzecz (użyczeniu podlegać mogą rzeczy ruchome jak i nieruchomości) nie otrzymuje z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, więc w takim przypadku mamy do czynienia z inną sytuacją niż w przypadku umowy najmu czy dzierżawy, które to umowy mają charakter odpłatny.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych bowiem – jak wynika z Państwo wniosku – realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych gminy, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 oraz art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, a w związku z rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia przebudowana infrastruktura rekreacyjna (pawilon (…)) będzie przedmiotem nieodpłatengo użyczenia. Oddanie przedmiotowego mienia (pawilonu (…)) w nieodpłatne używanie będzie miało związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na realizację tych świadczeń nieodpłatnie w ramach władztwa publicznego w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych.

Zatem stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji projektu.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(…)” oraz rozwiązaniem umowy najmu i zawarciem umowy użyczenia z (…), nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji na tym obiekcie.

Co do zasady więc, Państwa stanowisko, zgodnie z którym po zawarciu umowy użyczenia pawilonu (…), w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących realizacji projektu pn. „(…)”, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00