Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.346.2023.2.AM

Obowiązki w podatku akcyzowym w zakresie wytwarzania suplementów diety na bazie alkoholu etylowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 20 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania produkcji suplementów diety na bazie alkoholu i braku obowiązków akcyzowych z tym związanych wpłynął 20 listopada 2023 r. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 grudnia 2023 r. (wpływ 20 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów za pośrednictwem sklepu internetowego.

Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy.

Wnioskodawca chciałby do oferty swojego sklepu internetowego wprowadzić ekstrakty ziołowe i grzybowe na bazie alkoholu etylowego i wody wytwarzane np. z piołunu, rumianku, czy soplówki jeżowatej. Ekstrakty produkowane przez Wnioskodawcę przeznaczone byłyby do spożycia w dawkach po kilka kropel dziennie.

Stężenie alkoholu byłoby na poziomie nie przekraczającym 30%.

Sprzedaż ww. produktów odbywałaby się w butelkach z kroplomierzem nie przekraczających 100 ml.

Alkohol nabyty do produkcji ekstraktów miałby opłaconą akcyzę na poprzednich etapach obrotu.

Wyprodukowany ekstrakt byłby suplementem diety w rozumieniu przepisów ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a także byłby klasyfikowany do pozycji CN 2106 nomenklatury scalonej (przetwory spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane).

W piśmie będącym uzupełnieniem wniosku wskazał Pan ponadto, że:

objęte wnioskiem wyroby w postaci suplementu diety nie będą wyrobami akcyzowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Nie znajdują się one w Załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym będą wyrobami nieakcyzowymi zawierającymi wyrób akcyzowy w postaci alkoholu etylowego;

kod alkoholu nabywanego do produkcji suplementu diety według wykazu CN to 2207 10 00 (Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej);

do tej pory nie została wydana Wiążąca Informacja Akcyzowa w odniesieniu do wyrobów wskazanych we wniosku i nie toczy się postępowanie w przedmiocie jej wydania.

Pytania

1.Czy wytwarzanie suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości musi być realizowane w składzie podatkowym?

2.Czy w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego?

3.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, suplement diety klasyfikowany do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, powinien być oznaczony znakami akcyzy?

4.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego?

5.Czy w opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca będzie obowiązany do składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych bądź prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji akcyzowej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.W opisanych powyżej okolicznościach, wytwarzanie suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości nie musi być realizowane w składzie podatkowym.

2.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do rozliczenia (dopłaty) podatku akcyzowego.

3.W opisanych powyżej okolicznościach, suplement diety klasyfikowany do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, nie musi być oznaczony znakami akcyzy (banderolami).

4.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego.

5.W opisanych powyżej okolicznościach, w związku z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 na bazie alkoholu etylowego, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych ani do prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

AD. 1 Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako Ustawa), rozlew alkoholu stanowi jego produkcję, która powinna być realizowana w składach podatkowych. Wyjątki od tej zasady zostały przewidziane m. in. w art. 47 ust. 1 pkt. 1 Ustawy, zgodnie z którym zwolniona z obowiązku produkcji w składzie podatkowym jest produkcja wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych. Zdaniem Wnioskodawcy taka sytuacja będzie miała miejsce w opisanym stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym], ponieważ w toku produkcji ekstraktów nie dojdzie do zwiększenia ilości czystego alkoholu etylowego, a zatem akcyza od alkoholu wykorzystywanego przy produkcji ekstraktów będzie w takiej samej wysokości. Wobec tego produkcja nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

AD. 2 Wobec braku zmian ilości alkoholu etylowego podczas produkcji ekstraktów, nie będzie on objęty obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego, który zostanie uiszczony na poprzednich etapach obrotu.

AD. 3 Zgodnie z art. 114 Ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Załącznik nr 3 do Ustawy nie zawiera produktów klasyfikowanych do CN 2106. Powyższe znajduje potwierdzenie w wydanych już interpretacjach podatkowych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których w zbliżonym stanie faktycznym uznano, iż produkcja suplementów diety z dodatkiem alkoholu nie podlega obowiązkowi oznaczenia tych produktów znakami akcyzy. Pismo z dnia 20.05.2020 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-3.4013.71.2020.1.JS, Opodatkowanie podatkiem akcyzowym produkcji ziołowych suplementów diety na bazie alkoholu, http://sip.mf.gov.pl, Pismo z dnia 16.06.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-3.4013.131.2023.1.AM, Produkcja suplementów diety na bazie alkoholu jako nieobjęta akcyzą, http://sip.mf.gov.pl. Zatem produkt Wnioskodawcy nie będzie objęty obowiązkiem oznaczenia znakami akcyzy.

AD.4 Art. 16 Ustawy określa sytuacje, w których występuje obowiązek rejestracji podatnika podatku akcyzowego, na potrzeby jego poboru. Zdaniem Wnioskodawcy w określonym w niniejszym wniosku stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym] nie zostaną zrealizowane żadne przesłanki wskazane w omawianym przepisie, ponieważ Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym ani wykonywał czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ani z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do Ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego.

AD.5 Zgodnie z art. 21 Ustawy obowiązek składania deklaracji akcyzowych dotyczy wyłącznie podatników akcyzy. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie podatnikiem akcyzy, to nie będzie on obowiązany do składania deklaracji akcyzowych. W odniesieniu zaś do obowiązku ewidencyjnego, to regulują go art. 138a-138o Ustawy. Żaden z tych przepisów nie odnosi się do produkcji z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zatem zobowiązany do prowadzenia żadnej ewidencji podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano: „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone”, oznaczone kodem CN 2207.

W poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano natomiast: „Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.”, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Jak stanowi art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jak stanowi art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)pośredniczący podmiot węglowy,

b)pośredniczący podmiot gazowy

- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;

6)wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy:

1.Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Jak stanowi art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

Z kolei stosownie do art. 138d ust. 1 ustawy:

Do prowadzenia dokumentacji kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem obowiązani są:

1)podmiot prowadzący skład podatkowy;

2)podmiot produkujący alkohol etylowy poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 4-5;

3)podmiot zużywający.

Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku wytwarzania przedmiotowego suplementu diety o kodzie CN 2106 na bazie alkoholu etylowego od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w składzie podatkowym.

Zauważyć należy, że zgodnie z opisem sprawy w celu wytwarzania suplementów diety oznaczonych kodem CN 2106 będzie Pan nabywał alkohol etylowy z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Natomiast wytwarzane przez Pana suplementy diety - zgodnie z przedstawionym opisem sprawy - nie są wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Wyrobem akcyzowym będzie jedynie alkohol etylowy zawarty w tych suplementach diety.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą nie będzie prowadziła do powstania (wyprodukowania) innego wyrobu akcyzowego. Suplementy diety oznaczone kodem CN 2106 - zgodnie z przedstawionym przez Pana opisem sprawy - nie będą stanowiły bowiem wyrobu akcyzowego. W konsekwencji, produkcja tych suplementów o kodzie CN 2106 zawierającego alkohol etylowy od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy, nie będzie mieściła się w dyspozycji przepisu art. 93 ust. 2 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1, tj. nie będzie stanowiła produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego).

Kategorie wyrobów, których produkcja winna odbywać się w składzie podatkowym zostały określone w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ze wspomnianego przepisu wynika m.in. że w składzie podatkowym winna odbywać się wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w tym przepisie.

Stosownie zatem do wyżej poczynionych uwag - z uwagi na fakt, że wyroby o kodzie CN 2106 nie będą wyrobem akcyzowym i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - ich produkcja nie będzie musiała odbywać się w składzie podatkowym.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 dotyczące braku obowiązku produkcji suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy od którego akcyza została zapłacona w należnej wysokości, w składzie podatkowym - należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do dalszych wątpliwości, które są przedmiotem Pana wniosku, należy raz jeszcze wskazać, że wytwarzany przez Pana suplement diety klasyfikowany do kodu CN 2106 - zgodnie z przedstawionym przez Pana opisem sprawy - nie będzie stanowił wyrobu akcyzowego. Zatem w związku z produkcją tych suplementów nie powstanie po Pana stronie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Ponadto, jak sam Pan również wskazał, alkohol etylowy używany do produkcji ww. wyrobów nieakcyzowych nabywany będzie z już zapłaconą akcyza. Oznacza to, że nie będzie Pan również podatnikiem akcyzy w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w suplementach oznaczonych kodem CN 2106.

Ze względu na okoliczność, że dokonywane przez Pana czynności nie będą stanowiły przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym, nie będzie na Panu zatem ciążyć obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie z faktu, że w stosunku do opisanych we wniosku czynności nie będzie Pan podatnikiem podatku akcyzowego wynika, że nie będą ciążyły na Panu obowiązki wynikające z art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie podkreślić należy, że przepisy regulujące obowiązki prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku akcyzowego nie nakładają tego rodzaju obowiązków na podmioty wykorzystujące w swojej działalności alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą, wykorzystywany do produkcji wyrobów nieakcyzowych. Z powyższych względów, na Panu jako podmiocie, który będzie zużywał do produkcji jedynie alkohol etylowy z zapłaconą kwotą akcyzy do produkcji wyrobów nieakcyzowych, nie będzie spoczywał obowiązek prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego.

W konsekwencji należy wskazać, że w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku, tj. wytwarzania wyrobu nieakcyzowego, tj. suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy nie będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego, ani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego, ani też do składania deklaracji akcyzowych oraz do prowadzenia ewidencji akcyzowych.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 2, 4 i 5 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego nr 3 we wniosku w zakresie oznaczania przedmiotowego suplementu diety banderolami, wskazać należy, że obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęte są jedynie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Załącznik ten enumeratywnie i w sposób zupełny wskazuje wyroby akcyzowe, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy. Przedmiotowy załącznik oprócz wskazania listy wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy wskazuje kody CN, pod którymi są zaklasyfikowane wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Zaznaczyć należy, że wyroby o kodzie CN 2106 (które, zgodnie z Pana wyjaśnieniami nie będą wyrobami akcyzowymi) nie zostały wymienione w żadnej pozycji tego załącznika. W związku z tym, w stosunku do wyrobów o takim kodzie CN nie powstanie obowiązek oznaczania ich znakami akcyzy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania 3 również należy uznać za prawidłowe.

Oceniając zatem całościowo Pana stanowisko, w zakresie braku opodatkowania produkcji suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 zawierającego alkohol etylowy i braku obowiązków akcyzowych z tym związanych, należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że Organ wydając niniejszą interpretację oparł się na Pana jednoznacznym wskazaniu, że produkowane przez Pana suplementy diety nie są wyrobami akcyzowymi oraz na kodzie Nomenklatury Scalonej przedstawionej przez Pana w złożonym wniosku. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie jest bowiem uprawniony do określenia statusu akcyzowego danego wyrobu oraz dokonywania klasyfikacji towaru do odpowiedniego kodu CN. Tym samym, uznanie czy produkowane przez Pana suplementy diety są wyrobami akcyzowymi oraz dokonanie prawidłowej klasyfikacji wyrobów opisanych we wniosku do kodu CN wskazanego przez Pana (CN 2106) - nie jest objęte zakresem niniejszej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00