Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.644.2023.1.DP

Czy dochody uzyskane ze zbycia polskich obligacji skarbowych pochodzące z obrotu odbywającego się na nieregulowanym rynku pozagiełdowym spowodują powstanie po stronie Funduszu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskane ze zbycia polskich obligacji skarbowych pochodzące z obrotu odbywającego się na nieregulowanym rynku pozagiełdowym spowodują powstanie po stronie Funduszu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest funduszem z siedzibą na Kajmanach, który działa jako Powiernik X (dalej jako: „Fundusz” lub „Wnioskodawca”).

Fundusz działa zgodnie z prawem Kajmanów, będąc rezydentem podatkowym Kajmanów. Działalność Funduszu w Polsce nie jest i nie będzie prowadzona poprzez zagraniczny zakład w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.; dalej jako: „ustawa o CIT” (winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.)).

Fundusz jest częścią międzynarodowej grupy (…).

Obecnie, Fundusz planuje handlować (tj. kupować i sprzedawać) polskimi obligacjami skarbowymi. Obrót polskimi obligacjami skarbowymi będzie prowadzony przez Fundusz na nieregulowanym rynku pozagiełdowym, tzw. over-the-counter market (dalej jako: „rynek OTC”).

Generalnie, obrót w ramach rynku OTC odbywa się na tzw. platformach handlowych (trading platform). Fundusz planuje obracać polskimi obligacjami skarbowymi głównie za pośrednictwem platformy A. A. to elektroniczna platforma obrotu papierami dłużnymi dostarczana przez spółkę zarejestrowaną w USA, tj. B. Inc.

Fundusz przewiduje, iż w większości przypadków, sprzedaż polskich obligacji skarbowych nastąpi przed terminem ich zapadalności. Portfel polskich obligacji skarbowych będzie portfelem pasywnym zarządzanym przez Fundusz na podstawie odpowiedniego „benchmarku” – obligacje będą zbywane przez Fundusz, gdy ich wartość odbiegnie zakładanego poziomu „benchmarku”.

Pytanie

Czy dochody uzyskane ze zbycia polskich obligacji skarbowych pochodzące z obrotu odbywającego się na nieregulowanym rynku pozagiełdowym (w tym za pośrednictwem platformy A.) spowodują powstanie po stronie Funduszu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, obrót polskimi obligacjami skarbowymi przez Fundusz na nieregulowanym rynku pozagiełdowym (w tym za pośrednictwem platformy A.) nie będzie skutkował powstaniem po stronie Funduszu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy niebędący rezydentami, których siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium Polski, podlegają opodatkowaniu w Polsce tylko w odniesieniu do dochodu uzyskanego na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

 1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

 2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

 3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

 4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

 5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

 6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

W związku z powyższym, zasady opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych z papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych, a zatem także z obrotu obligacjami skarbowymi, uzyskiwanych przez nierezydentów reguluje art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W konsekwencji, w celu dokonania prawidłowej oceny, czy uzyskane przez Fundusz dochody z tytułu zbycia polskich obligacji skarbowych, pochodzące z obrotu odbywającego się na rynku innym niż regulowany rynek giełdowy, stanowić będą przychód opodatkowany w Polsce, należy dokonać analizy wskazanego powyżej przepisu.

W art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT ustawodawca wprost wskazał, iż dochodami (przychodami) nierezydentów osiąganymi na terytorium Polski są dochody z papierów wartościowych dopuszczone do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o CIT nie zawiera definicji regulowanego rynku giełdowego, aby poprawnie odczytać znaczenie tego pojęcia należy odwołać się do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 646, ze zm.; dalej: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rynkiem regulowanym w rozumieniu ustawy jest działający w sposób stały wielostronny system zawierania transakcji, których przedmiotem są instrumenty finansowe dopuszczone do obrotu w tym systemie, zapewniający inwestorom powszechny i równy dostęp do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentów finansowych oraz jednakowe warunki nabywania i zbywania tych instrumentów, zorganizowany i podlegający nadzorowi właściwego organu na zasadach określonych w przepisach ustawy, jak również uznany przez państwo członkowskie za spełniający te warunki i wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany.

Zgodnie z przedstawionymi informacjami, Fundusz będzie handlował polskimi obligacjami skarbowymi na nieregulowanym rynku pozagiełdowym (OTC). Generalnie, obrót w ramach rynku OTC odbywa się na tzw. platformach handlowych (trading platform). Fundusz planuje obracać polskimi obligacjami skarbowymi głównie za pośrednictwem platformy A. A. to elektroniczna platforma obrotu papierami dłużnymi dostarczana przez spółkę zarejestrowaną w USA, tj. B. Inc.

Rynek pozagiełdowy nie podlega (albo podlega w ograniczonym zakresie) nadzorowi wyspecjalizowanych instytucji nadzorczych (takich jak Komisja Nadzoru Finansowego w Polsce). W tym kontekście należy wskazać, iż rynek OTC oraz platformy działające na rynku OTC, w tym platforma A., nie spełniają definicji rynku regulowanego w rozumieniu art. 14 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ponieważ w szczególności nie podlegają nadzorowi właściwego organu na zasadach określonych w przepisach ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (w odróżnieniu od, na przykład, platformy C. w Polsce).

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy obrót obligacjami skarbowymi przez Fundusz na nieregulowanym rynku pozagiełdowym (w tym za pośrednictwem platformy A.) nie będzie skutkował powstaniem po stronie Funduszu ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT.

Wnioskodawca również wskazał, że w zbliżonym stanie faktycznym została wydana interpretacja podatkowa, w której organy podatkowe przedstawiły stanowisko analogiczne do prezentowanego przez Wnioskodawcę (tj. interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.450.2021.2.MBD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00