Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.454.2023.2.AP

Możliwość zastosowania 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.20.0, i stawki 8,5 % dla PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych w zakresie wysokości stawki ryczałtu dla opisanych usług (pytania nr 1 i 2 ) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie m.in. stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 grudnia 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 1 listopada 2023 r. zamierza zarejestrować indywidualną działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczył usługi doradztwa w zakresie IT oraz zarządzania projektami i zespołami IT.

Zamierza Pan wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

W ramach indywidualnej działalności zamierza Pan świadczyć na rzecz spółki realizującej projekty IT (dalej: „Spółka”) usługi, które będą obejmowały wskazane poniżej czynności:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki;

2)Tworzenie i archiwizację dokumentacji projektowej produktów IT;

3)Modernizację i rozwijanie oferowanych produktów IT;

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT;

5)Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT;

6)Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT).

Wyjaśnił Pan, że projektami IT jest zespół prac i czynności realizowanych przez kilkuosobowe zespoły IT, w ramach których powstaje dedykowane oprogramowanie komputerowe dla klienta Spółki. Produktem IT jest natomiast oprogramowanie komputerowe napisane na rzecz klienta Spółki w ramach projektu IT.

W Pana ocenie, zgodnie z klasyfikacją PKWiU czynności zawarte w punktach od 1 do 4 powyżej mieszczą się:

1)w klasie 62.02 tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – w szczególności w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

2)częściowo również w klasie PKWiU 62.01 i grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” – w kontekście świadczenia usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

3)część usług mieści się również w klasie 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”.

Natomiast czynności wskazane w punkcie 5 i 6 mieszczą się w klasie 70.22.2 i grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Szacuje Pan, że w pierwszych latach prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej przychód nie przekroczy limitu 2.000.000 euro określonego w ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że:

a)nie opłacał Pan i nie będzie opłacać podatku w formie karty podatkowej;

b)nie korzystał Pan i nie będzie korzystać, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

c)nie osiąga Pan i nie planuje osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów);

d)nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:

i.z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,

ii.z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,

iii.z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

W ramach indywidualnej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Zamierza Pan prowadzić ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Wraz z założeniem działalności gospodarczej utworzy Pan ewidencję przychodów, w której będzie przyporządkowywał poszczególne przychody do odpowiednich stawek ryczałtu. Ewidencja będzie prowadzona na bieżąco, tak aby można było każdorazowo ustalić przychód z każdego rodzaju działalności oraz w sposób prawidłowy przypisać odpowiednie stawki ryczałtu. Ewidencja będzie prowadzona w formie elektronicznej, np. arkusza kalkulacyjnego Excel. Po zakończeniu każdego miesiąca będzie Pan generował z ewidencji plik PDF, który uniemożliwi modyfikację zapisanych danych.

W opisanej powyżej ewidencji będzie Pan ewidencjonował czas niezbędny do realizacji poszczególnych usług oraz następnie wysokość przychodu i stawkę, która będzie miała zastosowanie do danego przychodu osiągniętego ze zrealizowanych usług. Przykładowo, jeżeli w danym miesiącu będzie Pan realizował usługi łącznie przez 100 godzin, przy czym w tym czasie zrealizuje:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki;

2)Tworzenie i archiwizację dokumentacji projektowej produktów IT;

3)Modernizację i rozwijanie oferowanych produktów IT;

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT;

5)Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT;

6)Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT);

z czego na podstawie prowadzonej ewidencji ustali Pan, że usługi opisane w punkcie od 1) do 4) będą realizowane przez 30 godzin w danym miesiącu, natomiast usługi opisane w punkcie 5) i 6) będą realizowane przez 70 godzin w danym miesiącu, to na podstawie prowadzonej ewidencji przyporządkuje Pan wynagrodzenie za dany miesiąc w proporcji:

a)30% do usług opisanych w punkcie od 1 do 4; tak ustalony przychód opodatkuje Pan stawką 12% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie,

b)70% wynagrodzenia za dany miesiąc w związku z realizacją usług opisanych w punkcie od 5 i 6, tak ustalony przychód opodatkuje Pan stawką ryczałtu 8,5% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.

Uzupełnienie wniosku

Czynności, które zostały opisane we wniosku są wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej. Ponosi Pan całkowitą odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywane czynności.

Czynności opisane we wniosku nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez kontrahenta. Wykonuje Pan czynności w miejscu i czasie przez siebie wybranym, nie jest podporządkowany kontrahentowi, a wskazówki kontrahenta co do miejsca i czasu wykonywania czynności nie są dla niego wiążące.

Wykonuje Pan czynności opisane we wniosku w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej, w związku z czym ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością opisaną we wniosku.

Ponadto przyporządkował Pan wskazane we wniosku grupowania PKWiU do konkretnych usług:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki – grupowanie PKWiU 62.02.20.0 (Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego);

2)Tworzenie i archiwizacja dokumentacji projektowej produktów IT – grupowanie PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania);

3)Modernizacja i rozwijanie oferowanych produktów IT – grupowanie PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania);

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT – grupowanie PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania).

Natomiast usługi zawarte w punktach 5) i 6), tj.:

5) Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT – grupowanie PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych);

6) Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT) – grupowanie PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Dodał Pan, że żadna z usług opisana w punkcie 1-6 z zakresu czynności realizowanych przez Pana, nie będzie mieściła się w klasie PKWiU 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”. Wskazany pierwotnie we wniosku kod PKWiU 62.03 został wpisany przez pomyłkę.

Ponadto wskazał Pan czynności, wchodzące w skład poszczególnych usług wymienionych we wniosku:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki:

-współpraca z osobami pełniącymi inne funkcje w firmie, np. (...);

-udział w tworzeniu projektu IT;

-udzielanie wskazówek merytorycznych do przebiegu projektu, sposobu jego realizacji, potrzebnych środków oraz zasobów;

-analiza sytuacji klientów Spółki w celu dostosowania projektu do ich potrzeb i wymagań.

2)Tworzenie i archiwizacja dokumentacji projektowej produktów IT:

-zbieranie informacji na temat opisywanego systemu;

-tworzenie projektów dokumentacji;

-pisanie dokumentacji;

-weryfikacja dokumentacji;

-dokonywanie poprawek i uzupełnianie braków w dokumentacji;

-umieszczenie dokumentacji w elektronicznej bazie danych kontrahenta;

-przestrzeganie wewnętrznych standardów dotyczących kodowania i tworzenia wszelkiej dokumentacji dotyczącej projektów Spółki oraz aktywne uczestnictwo w tworzeniu nowych i doskonaleniu istniejących standardów;

-dbanie o bezpieczeństwo danych, tj. tworzenia kopii bezpieczeństwa, zabezpieczenia stworzonych kopii bezpieczeństwa, odtwarzanie danych z kopii bezpieczeństwa, archiwizowanie niezbędnego oprogramowania.

3)Modernizacja i rozwijanie oferowanych produktów IT:

-zapoznawanie się z raportami kontrahenta dotyczącymi działania oferowanych produktów IT;

-weryfikacja raportów, samodzielne zapoznanie się z dotychczasowym działaniem oferowanych produktów IT;

-wyszukiwanie problemów/nieprawidłowości w zakresie działania oferowanych produktów IT;

-wskazywanie – na podstawie analiz oraz własnego doświadczenia – propozycji zmian w oferowanych produktach IT.

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT:

-uruchomienie testowanego programu i jego użytkowanie (w sposób, w jaki będzie go użytkował docelowy użytkownik) w celu wykrycia ewentualnych błędów lub nieprawidłowości;

-przygotowanie raportu dotyczącego błędów/nieprawidłowości wykrytych podczas użytkowania programu;

-wsparcie przy analizie wyników testów wytworzonego oprogramowania i aktywne usuwanie zgłoszonych w trakcie etapu testowania błędów zgodnie z nadanymi im priorytetami i datami wymagalności;

-przygotowanie projektów zmian w oprogramowaniu (usunięcia stwierdzonych błędów oraz nieprawidłowości);

-udział we wdrożeniach systemów realizowanych w ramach projektów IT.

5)Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT:

-koordynowanie bieżących prac – codzienne spotkania w celu nadzoru wykonania zadań i harmonogramu projektu IT;

-zarządzanie pracą zespołu (ustalanie podziału zadań, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów pomiędzy członkami zespołu IT);

-zapewnienie skutecznej komunikacji pomiędzy członkami zespołu IT;

-nadzór nad budżetem projektu IT;

-dbanie o ewidencje godzin pracy członków zespołu IT;

-weryfikacja opracowanych rozwiązań do założeń projektowych produktu IT;

-dbanie o jednolite zrozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu wytwórczego;

-tworzenie zadań w (...) projektu IT;

-projektowanie oraz analiza elementów (...) Projektu w sposób pozwalający jak najlepiej osiągać założone cele i misje;

-tworzenie wizji produktu oraz ocena wartości poszczególnych składników (...) projektu IT;

-szacowanie wysokości środków pieniężnych potrzebnych do realizacji danego projektu IT.

6)Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT):

-tworzenie ofert, zawierających opis projektu IT oraz jego cenę;

-dokonywanie – na podstawie posiadanych danych oraz doświadczenia – wyceny (szacunku) ilości środków pieniężnych potrzebnych na realizację danego projektu IT.

Pytania

1)Czy opisane w zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach od 1) do 4) mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie?

2)Czy opisane w zdarzeniu przyszłym usługi opisane w punktach 5) i 6) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1)

W Pana ocenie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach od 1) do 4), tj.:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki;

2)Tworzenie i archiwizacja dokumentacji projektowej produktów IT;

3)Modernizacja i rozwijanie oferowanych produktów IT;

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT;

-mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.

Ad. 2)

W Pana ocenie usługi opisane w punktach 5) i 6), tj.:

5)Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT;

6)Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT);

-mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska

Ad. 1) i 2)

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Treść art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony,

e)uchylony,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

Według art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o ryczałcie dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o ryczałcie oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie);

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważył Pan, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)’’ a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał Pan, że:

1)zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej;

2)zamierza wybrać jako formę opodatkowania wskazanej powyżej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,

3)usługi, które będą świadczone przez Pana w jego ocenie powinny być sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.20.0, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”; 62.01.11.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”; 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

4)w Pana ocenie do planowanej indywidualnej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie;

5)spodziewany przychód z indywidualnej działalności gospodarczej w najbliższym czasie nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,

6)zamierza Pan prowadzić ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan własne stanowisko w sprawie:

Reasumując, stoi Pan na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług zawartych w punktach od 1) do 4), tj.:

1)Doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki;

2)Tworzenie i archiwizacja dokumentacji projektowej produktów IT;

3)Modernizacja i rozwijanie oferowanych produktów IT;

4)Testowanie manualne wytwarzanego produktu IT;

sklasyfikowanych według PKWiU:

-pod symbolem 62.02.20.0, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”; 62.01.11.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, będą mogły być opodatkowane stawką 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług zawartych w punktach 5) i 6), tj.:

5)Zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT;

6)Wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT).

sklasyfikowanych według PKWiU:

-pod symbolem 70.22.20.0 tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, będą mogły być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że w ramach indywidualnej działalności zamierza Pan świadczyć na rzecz spółki realizującej projekty IT następujące usługi:

-doradztwo merytoryczne dotyczące wytwarzanego produktu IT i współudział merytoryczny w procesie planowania projektu IT i ustalenia potrzeb biznesowych klienta Spółki – usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 (Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego);

-tworzenie i archiwizacja dokumentacji projektowej produktów IT; modernizacja i rozwijanie oferowanych produktów IT oraz testowanie manualne wytwarzanego produktu IT – usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania);

-zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT oraz wsparcie procesów sprzedażowych (tworzenie ofert produktowych, wycen oraz budżetów projektów IT) – usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Zamierza Pan prowadzić ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Wraz z założeniem działalności gospodarczej utworzy Pan ewidencję przychodów, w której będzie przyporządkowywał poszczególne przychody do odpowiednich stawek ryczałtu. Ewidencja będzie prowadzona na bieżąco, tak aby można było każdorazowo ustalić przychód z każdego rodzaju działalności oraz w sposób prawidłowy przypisać odpowiednie stawki ryczałtu.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. W sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS klasa PKWiU 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem”. obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Z kolei, zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015, klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie obejmuje:

usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;

usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie PKWiU 62.02 mieszczą się następujące pozycje:

62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,

62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,

62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:

usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy dla przychodów z tytułu opisanych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” oraz usług z grupowania 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” i związanych z oprogramowaniem, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak wynika z opisu usług są one związane z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz z oprogramowaniem.

Odnosząc się natomiast do usług, dla których podał Pan klasyfikację 70.22.20, wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wymienione zostały usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), przy czym symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi objęte:

klasą 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

kategorią 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W świetle powyższego, dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, stawka ryczałtu od przychodów wynosi:

-12% – dla opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 62.02.20.0, 62.01.11.0, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-8,5% – dla opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy.

Ww. stawki ryczałtu będzie Pan mógł stosować dla opisanych usług wyłącznie w sytuacji, gdy będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

•Przedmiotem tego rozstrzygnięcia są zagadnienia zawarte we wniosku, objęte pytaniami nr 1 i 2. Natomiast w zakresie objętym pytaniem nr 3 wydano postanowienie znak 0115-KDST2-1.4011.561.2023.1.AP.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

•Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniami nr 1 i 2, dotyczącymi ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem tych pytań.

•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00