Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.697.2023.2.MZ

Skutki podatkowe udziału w europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych i zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2023 r. (wpływ 22 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan rezydentem podatkowym w Niemczech (dalej: „Wnioskodawca”) - jest obywatelem Niemiec i na stałe, od wielu lat mieszka w …, w Niemczech. Dodatkowo należy wskazać, że przebywa Pan na terytorium Niemiec dłużej niż 183 dni w roku.

W listopadzie 2022 r. otworzył Pan w Polsce działalność gospodarczą (pod firmą: X), gdyż postanowił rozwinąć swoją aktywność gospodarczą na terytorium Polski wykorzystując zdobyte doświadczenie zawodowe (techniczne) w zakresie elektronicznych systemów płatniczych (np. wykorzystywanych na parkingach) oraz technicznych kwestii związanych z wiązkami kablowymi. W szczególności, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł i realizuje Pan stałą umowę pośrednictwa w sprzedaży z polską spółką zajmującą się tego rodzaju działalnością handlową. Realizując umowę pozyskuje Pan nowych klientów zarówno w Polsce, jak i w innych krajach (w szczególności Europie Środkowej) dla polskiej spółki, która od ... lat prowadzi w Polsce hurtownię zajmującą się handlem tego rodzaju asortymentem.

Zaznaczyć również należy, że dla celów prowadzenia działalności gospodarczej wynajął Pan biuro na terytorium Polski. Dodatkowo wskazać należy, że Pan jako osoba fizyczna nie prowadzi w Niemczech jednoosobowej działalności gospodarczej.

Złożył Pan we właściwym polskim urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów (przychodów) z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce, zgodnie z przepisami ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (czyli wybrał Pan opodatkowanie w Polsce tzw. ryczałtem ewidencjonowanym).

Jest Pan również udziałowcem w niemieckiej spółce prawa handlowego pod firmą Y, która zajmuje się sprzedażą elektronicznych systemów płatniczych na terytorium Niemiec.

Chcąc wykorzystać doświadczenie z rynku niemieckiego posiadane przez spółkę Y oraz zwiększyć potencjał rozwoju założonej działalności gospodarczej w Polsce, Pan - jako osoba prowadząca działalność gospodarczą w Polsce pod firmą X zawarł z Y porozumienie o utworzeniu Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych pod nazwą: Z (w tł. na j. polski: ...) - zwane dalej: „Z”.

Siedziba Z znajduje się w Niemczech i jest zarejestrowana we właściwym niemieckim rejestrze handlowym. Zgodnie z porozumieniem założycielskim Z przedmiotem działalności tego europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych jest współpraca członków zgromadzenia we wszystkich sprawach dotyczących współpracy transgranicznej w celu wspólnej dystrybucji usług i towarów. Transgraniczne działanie Z ma na celu rozszerzenie działalności jej członków m.in. w zakresie wspólnego biznesu, rozwoju, pozyskiwania klientów, realizacji zamówień, projektowania i optymalizacji procesów biznesowych, a także w obszarze szeroko rozumianych kwestii informatycznych, wymiany personelu, know-how oraz w zakresie innych obszarów, które mogą okazać się istotne w przyszłości.

Zgodnie z porozumieniem założycielskim Z może zlecać lub wykonywać działania w imieniu swoich członków. Do zadań Z należy również opracowywanie dla swoich członków wspólnych projektów gospodarczych, prowadzenie działalności w sektorze nieruchomości, tworzenie wspólnych rezerw, działań marketingowych, rezerw gwarancyjnych i rektyfikacyjnych oraz wsparcie w kwestiach prawnych. Z uprawnione jest do zakupu i dzierżawy maszyn i urządzeń dla swoich członków. Może wystawiać swoim członkom faktury bezpośrednio za świadczone przez siebie usługi. Może pokrywać koszty operacyjne członków. Ponadto może prowadzić każdą działalność gospodarczą, która bezpośrednio lub pośrednio służy realizacji celu korporacyjnego Z.

Z uprawnione jest do wykorzystywania swojej sieci do dystrybucji wszystkich towarów i usług, które bezpośrednio lub pośrednio służą refinansowaniu kosztów administracyjnych. Podkreślenia wymaga także fakt, że Z nie jest nastawione na osiąganie zysku. Jest to zatem organizacja non-profit, która ma wspierać rozwój swoich członków.

Z tytułu przynależności do europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych każdy z członków zobowiązany jest do wniesienia wkładu założycielskiego, a także do wnoszenia rocznej składki członkowskiej.

Członkowie zgrupowania odpowiadają w równym stopniu za zobowiązania zgromadzenia w ramach stosunku wewnętrznego. W przypadku dochodzenia roszczeń wobec członków przez wierzycieli zgromadzenia, są oni uprawnieni do odszkodowania i zwrotu kwot wypłaconych pozostałym członkom w uzgodnionej proporcji. Roszczenia te mogą być dochodzone wobec członków dopiero po wezwaniu zgromadzenia do zapłaty.

Z może również wspierać rozwój swoich członków poprzez udzielanie dotacji (subwencji) na ich rzecz. Planowane jest otrzymanie przez Pana od Z tego rodzaju dotacji (subwencji), aby mógł rozwinąć prowadzoną przez siebie w Polsce działalność gospodarczą. Wskazać należy jednak, że otrzymane dotacje (subwencje) nie będą związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przez Pana.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest Pan udziałowcem w niemieckiej spółce prawa handlowego pod firmą Y (odpowiednik polskiej spółki z o.o.). Posiada Pan w niej 100% udziałów.

Podstawowym zadaniem i celem Z jako Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych jest transgraniczne rozszerzenie działalności jej członków (czyli Pana oraz Y), tak aby jej członkowie rozwijali obszary biznesu w których działają - w szczególności poprzez pozyskiwanie klientów oraz sprzedaż oferowanych przez członków towarów i usług z szeroko pojętej branży przetwarzania płatności. Głównym celem jest zatem rozwój biznesów (firm) jej członków, a w konsekwencji zwiększenie przychodów członków Z.

Z posiada dwóch członków - Y oraz X z siedzibą w …. Pełni Pan Funkcję Dyrektora Zarządzającego Z.

Otrzyma Pan subwencję od Z. Subwencja zostanie przekazana w momencie, gdy oboje członkowie Z podejmą uchwałę o przyznaniu tego rodzaju świadczenia. Po przyjęciu uchwały, kwota subwencji zostanie przekazana na rachunek bankowy X z siedzibą w …, czyli prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w Polsce. Kwota będzie przekazana transferem bankowym (przelewem) w walucie EURO. Będzie to subwencja bezzwrotna. Źródłem finansowania są środki Z - pochodzące zarówno od jej członków, jak i uzyskane w toku działalności.

Jak wspomniano już we wniosku, w związku z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą zawarł i realizuje Pan stałą umowę pośrednictwa w sprzedaży z polską spółką zajmującą się działalnością handlową (hurtownią). Realizując umowę pozyskuje Pan nowych klientów dla tej hurtowni. Hurtownia - jako zabezpieczenie realizacji zakupów towarów dokonywanych przez klientów pozyskanych przez Pana - wymaga utrzymywania kaucji, która odpowiadać ma 50% wartości zamawianych przez klientów towarów. W ten sposób hurtownia i Pan - dzielą się ryzykiem niewypłacalności klientów (po połowie), gdyż obie strony osiągają zyski z transakcji (hurtownia jako sprzedawca, Pan jako pośrednik). Aby mieć możliwość zwiększenia wartości realizowanych transakcji potrzebuje Pan pozyskać środki rozwojowe na ten cel (zwiększenie kwoty kaucji). W tym właśnie przejawiać ma się pomoc Z w rozwoju biznesu jej członków (w tym przypadku Pana) - dlatego środki pozyskane z subwencji zostaną przekazana na pokrycie kwoty wymaganej z umowy z hurtownią. Pozyskanie przez Pana subwencji od Z umożliwi uzyskiwanie przez firmę X z siedzibą w … większych przychodów z prowadzonej działalności w zakresie pośrednictwa sprzedaży. Dodatkowa warto zauważyć, że hurtownia jest podmiotem niepowiązanym z Panem, Z, ani z Y.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów - zgodnie z przepisami ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na chwilę obecną nie posiada Pan środków trwałych, ale jeśli taki zakup zostałby dokonany zostałby ujęty w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2022 r. i 2023 r. zostały opodatkowane według stawki 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego.

Świadczone przez Pana na rzecz hurtowni usługi pośrednictwa odpowiadają w PKWiU jako „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (74.90.12.0)”.

Pytania

1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w Polsce stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku?

2.Czy ma Pan obowiązek wykazywać i opodatkować w Polsce przychody i koszty wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech na zasadach transparentności podatkowej (analogicznych jak dla spółki jawnej)?

3.Czy otrzymana przez Pana dotacja (subwencja) od wskazanego w zdarzeniu przyszłym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu?

4.Jeżeli stanowisko na pytanie oznaczone jako pytanie 3 uznane zostanie za prawidłowe, to czy otrzymane przez Pana dotacje (subwencje) powinny zostać rozliczone, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałtowa”), w związku z art. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

1.Pana zdaniem, w opisanym wyżej stanie faktycznym, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w Polsce stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

2.Pana zdaniem, w opisanym wyżej stanie faktycznym, nie ma Pan obowiązku wykazywać i opodatkować w Polsce przychodów i kosztów wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech na zasadach transparentności podatkowej (analogicznych jak dla spółki jawnej), gdyż przychody i koszty wskazanego podmiotu z siedzibą w Niemczech nie podlegają opodatkowaniu przez Pana w Polsce.

3.Pana zdaniem, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Pana dotacja (subwencja) od wskazanego w zdarzeniu przyszłym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu.

4.Pana zdaniem, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Pana dotacje (subwencje) powinny zostać rozliczone zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy ryczałtowej w związku z art. art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 1.

Jak wskazano w stanie faktycznym, mieszka Pan na stałe w Niemczech (w …) i jest Pan również obywatelem tego kraju, a w konsekwencji jest Pan rezydentem podatkowym w Niemczech.

Do skutków podatkowych Pana aktywności gospodarczej na terytorium Polski znajdzie zatem zastosowanie umowa z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (dalej: „UPO”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. d) UPO, określenia „przedsiębiorstwo jednego Umawiającego się Państwa” i „przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa” oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie lub przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.

Zgodnie z art. 5 UPO:

1.W rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

2.Określenie „zakład" obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

W sprawie kluczowy jest także art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Ponadto, Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 17 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Bd 751/18, podkreślił, że „Podstawowe znaczenie ma interpretacja pojęcia „dochody uzyskane na terytorium RP”, pod którym należy rozumieć zarówno dochody osiągane z działań podejmowanych na terytorium RP, jak również dochody z działań podejmowanych poza granicami RP na rzecz polskiego rezydenta.” Pomimo, że wyrok ten odnosi się do podatku dochodowego od osób prawnych to przywołana sentencja aktualna jest także dla podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podsumowując powyższe, bezsprzeczne jest że działalność gospodarcza prowadzona przez Pana spełnia definicję zakładu o jakiej mowa w UPO - gdyż posiada Pan w Polsce stałą placówkę, przez którą całkowicie prowadzona jest działalność jego przedsiębiorstwa (nie prowadzi Pan jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Niemiec).

W efekcie w opisanym wyżej stanie faktycznym, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w Polsce stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO.

Ad. 2.

Na wstępie wskazać należy, że na terenie Unii Europejskiej działanie europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych uregulowane zostało w rozporządzeniu Rady (EWG) NR 2137/85 z 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych (EUIG) (Dz. Urz. WE L 199 z 31.07.1985 – dalej: „Rozporządzenie EWG”).

W art. 1 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia EWG, ustawodawca oddelegował na Państwa Członkowskie określenie czy ugrupowania wpisane do ich rejestrów na podstawie przepisów o europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych posiadają osobowość prawną.

W Polsce instytucja europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych uregulowana jest ustawą z 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 259 - dalej: „ustawa o EZIG”).

Art. 7 tej ustawy wskazuje, że „W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu 2137/85 oraz w ustawie do zgrupowania stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej”.

Na podstawie powyższej regulacji, przyjąć należy, że do europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych na gruncie podatku dochodowego znajdą zastosowanie przepisy dotyczące spółki jawnej. Co do zasady według polskich przepisów spółka jawna jest spółką transparentną podatkowo, tj. pozycja podatkowa członków europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych według polskiego porządku prawnego, będzie analogiczna jak pozycja wspólnika (osoby fizycznej) w spółce jawnej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Jak wskazano w stanie faktycznym:

a) Z - jako europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych - ma siedzibę na terytorium Niemiec,

b)Pan - jest rezydentem podatkowym w Niemczech i przebywa na terytorium Niemiec dłużej niż 183 dni w roku.

W konsekwencji, Pan jako niemiecki rezydent podatkowy - będzie opodatkowywał przychody i koszty uzyskane przez Z - wyłącznie według regulacji prawa niemieckiego. W szczególności, Z nie może stanowić dla Pana zakładu w Polsce (w rozumieniu UPO), gdyż Z posiada siedzibę na terytorium Niemiec, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Dlatego Pana zdaniem, w opisanym wyżej stanie faktycznym, przychody i koszty wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania z siedzibą w Niemczech (tj. Z) – nie podlegają opodatkowaniu przez Pana w Polsce, a Pan nie ma obowiązku wykazywać i opodatkowywać w Polsce przychodów i kosztów ze wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech na zasadach transparentności podatkowej (analogicznych jak dla spółki jawnej).

Ad. 3.

Pana zdaniem, należy odróżnić przychody i koszty samego Z (nieopodatkowane w Polsce), od środków otrzymanych przez Pana od Z - jako dotacja (subwencja) na rozwój przedsiębiorstwa prowadzonego przez Pana w Polsce.

Zgodnie z art. 7 ustawy o EWIV, w sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu 2137/85 oraz w ustawie do zgrupowania stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej.

Ponieważ do europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych stosować należy przepisy, jak dla spółek jawnych - wskazać należy, że otrzymanie przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w Polsce dotacji (subwencji) na rozwój prowadzonego przedsiębiorstwa od spółki jawnej (niezależnie czy od tego czy taka osoba jest wspólnikiem w takiej spółce jawnej) - będzie stanowiło przychód dla takiej osoby fizycznej uzyskany w związku z działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze, że Pana działalność gospodarcza stanowi zakład w Polsce w rozumieniu UPO, dlatego dochody (przychody) uzyskane z prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa - zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 UPO - podlegają opodatkowaniu w Polsce. W omawianym przypadku - następuje to zgodnie z przepisami ustawy ryczałtowej.

W konsekwencji Pana zdaniem, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Pana dotacja (subwencja) od europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu.

Ad. 4.

Jest Pan opodatkowany w Polsce, zgodnie z przepisami ustawy ryczałtowej.

Dlatego wskazać należy, że art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 [nie ma zastosowania w sprawie -przyp. aut.], i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W konsekwencji, zgodnie z powołanymi przepisami art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w przypadku dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, wynosi 3%.

Pana zdaniem, mając na uwadze, że otrzymane przez Pana subwencje z Z nie będą związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez Pana w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Pana dotacje (subwencje) powinny zostać rozliczone zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy ryczałtowej w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – czyli podatkiem ryczałtowym według stawki 3%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W odniesieniu do pytania Nr 1 wskazuję co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z opisu sprawy jest Pan rezydentem Niemiec, który w listopadzie 2022 r. otworzył w Polsce działalność gospodarczą.

Zatem na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W Polsce podlegał Pan jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. przepis stosuje się jednak z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zgodnie bowiem z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie – oznacza to:

a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały postanowienia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec z 14 maja 2003 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12 poz. 90, dalej: „Umowa polsko-niemiecka”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład, to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 Umowy polsko-niemieckiej:

W rozumieniu niniejszej konwencji określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Placówka oznacza również miejsce produkcyjne.

Stosownie do art. 5 ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej:

Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)zakład fabryczny,

e)warsztat oraz

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsca wydobywania kopalnych zasobów naturalnych.

Tak więc, aby można było mówić o zakładzie, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

·istnieje placówka,

·ma ona stały charakter,

·służy ona prowadzeniu działalności przedsiębiorstwa.

We wniosku wskazał Pan, że dla celów prowadzenia działalności gospodarczej wynajął Pan biuro na terytorium Polski. Dysponuje Pan zatem w Polsce miejscem, w którym prowadzi Pan działalność gospodarczą, w związku z tym posiada Pan zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 Umowy polsko-niemieckiej.

W myśl art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Powyższe oznacza, że podlega Pan obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski. Za takie dochody uważa się m.in. dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Polski, w tym przez położony na terytorium Polski zagraniczny zakład.

Reasumując – skoro działalność gospodarczą wykonuje Pan na terytorium Polski, dysponując pewną przestrzenią służącą tej działalności gospodarczej, to prowadzi Pan działalność gospodarczą w Polsce spełniającą warunki uznania jej za prowadzoną za pomocą „zakładu”, o którym mowa w art. 5 Umowy polsko-niemieckiej.

Zatem za prawidłowe należy uznać Pana stanowisko w odniesieniu do pytania Nr 1.

W odniesieniu do pytania Nr 2 wskazuję co następuje:

Na terenie Unii Europejskiej działanie europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych uregulowane zostało w rozporządzeniu Rady (EWG) NR 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych (EUIG) (Dz. Urz. WE L 199 z 31.07.1985 - dalej „Rozporządzenie o EUIG”).

Stosownie do art. 40 Rozporządzenia o EUIG:

Zyski lub straty wynikające z działalności ugrupowania podlegają opodatkowaniu jedynie w zakresie, w jakim przypadają członkom.

Powyższy artykuł przesądza, że EUIG nie ma podmiotowości w zakresie podatku dochodowego. Ugrupowanie w odniesieniu do opodatkowania zysków (strat) jest traktowane jako spółka osobowa, tzn. zyski i straty zostają rozdzielone na poszczególnych członków i doliczone do ich dochodów podlegających opodatkowaniu.

W Polsce instytucja europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych uregulowana jest ustawą z 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 259 - dalej: „ustawa o EZIG”).

W art. 7 ustawy o EZIG wskazuje, że:

W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu 2137/85 oraz w ustawie do zgrupowania stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej.

Zgodnie z art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem spółek handlowych:

Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Spółka jawna jest spółką osobową, co w konsekwencji oznacza, że swoje funkcjonowanie opiera na osobach wspólników. Wobec tego – spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – podatnikami są wspólnicy spółki będący osobami fizycznymi.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 skala podatkowa ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W związku z powyższym wskazać należy, że przychody i koszty związane z działalnością spółki jawnej, każdy wspólnik tej spółki, powinien określać proporcjonalnie do posiadanego udziału w przedmiotowej spółce.

Z uwagi na fakt, że jest Pan podmiotem posiadającym rezydencję podatkową w Niemczech, kwestie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Pomocnym w interpretacji tej umowy może być tekst Modelowej Konwencji OECD, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania nie należy traktować jako wyłącznie obowiązujących Polskę norm międzynarodowego prawa publicznego, gdyż z uwagi na ich szczególny charakter, są one przede wszystkim powszechnie obowiązującymi normami naszego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, których prawidłowe stosowanie wymaga również odniesienia do ustalonych w międzynarodowej pragmatyce zasad, wyrażonych w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD.

Na podstawie art. 7 ust. 1 Umowy polsko-niemieckiej:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Z powyższego wynika, że w państwie źródła opodatkowaniu podlegają wyłącznie zyski powstałe w związku z działalnością wykonywaną poprzez zakład; opodatkowaniu nie podlegają natomiast zyski osiągnięte bezpośrednio przez centralę (jednostkę macierzystą) lub inną jednostkę tego przedsiębiorstwa.

Odwołując się do Komentarza do Modelowej Konwencji OECD należy zauważyć, że w międzynarodowych konwencjach podatkowych przyjęto powszechnie zasadę, że dopóki przedsiębiorstwo jednego państwa nie założy w drugim państwie zakładu, nie można uważać, że to przedsiębiorstwo bierze udział w życiu gospodarczym tego drugiego państwa w takim stopniu, aby można było je poddać jurysdykcji ustawodawstwa podatkowego tego państwa.

Istotnym jest, że kryterium opodatkowania powinno być stosowane nie do samego przedsiębiorstwa, lecz do jego zysków. W związku z powyższym przy opodatkowaniu zysków, jakie zagraniczne przedsiębiorstwo osiąga w danym kraju, władze podatkowe powinny rozpatrywać każde źródło zysków odrębnie, stosując do każdego źródła kryterium istnienia zakładu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

W myśl art. 5 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej:

Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Stosownie do art. 5 ust. 4 umowy polsko-niemieckiej:

Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu, określenie „zakład” nie obejmuje:

a)użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;

c)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

f)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Należy podkreślić, że zarówno na gruncie międzynarodowego prawa podatkowego, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli europejskie zgrupowanie z siedzibą w Niemczech (traktowane w podatku dochodowym jako spółka osobowa) jako podmiot transparentny pod względem podatkowym prowadzi działalność w państwie, w którym jest zorganizowane, to wspólnik tej spółki posiada w tym państwie „zakład” i podlega w nim opodatkowaniu od zysków osiągniętych poprzez ten „zakład”.

W przedmiotowej sytuacji oznacza to, że skoro Z posiada siedzibę na terytorium Niemiec, w opisanym wyżej stanie faktycznym, przychody i koszty wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania z siedzibą w Niemczech (tj. Z) - nie podlegają opodatkowaniu przez Pana w Polsce, a Pan nie ma obowiązku wykazywać i opodatkowywać w Polsce przychodów i kosztów wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech na zasadach transparentności podatkowej (analogicznych jak dla spółki jawnej).

Wobec powyższego, Pana stanowisko w odniesieniu do pytania Nr 2 jest prawidłowe.

W odniesieniu do pytania Nr 3 i Nr 4 wskazuję co następuje:

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm).

Stosownie do art. 1 pkt 1 tej ustawy:

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przepis ten wskazuje na przychody z działalności ustalane m.in. w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyznacza zarówno moment powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również rodzaje przychodów kwalifikowanych do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z tym, subwencja otrzymana przez podatnika stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 ustawy o podatku dochodowym.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z kolei zgodnie z art. 10 ww. ustawy:

Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 43, 46, 47a, 71a, 111, 114, 121, 122, 125, 125a, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych może wspierać rozwój swoich członków poprzez udzielanie dotacji (subwencji) na ich rzecz. Planowane jest otrzymanie przez Pana od Z tego rodzaju subwencji, aby mógł Pan rozwinąć prowadzoną przez siebie w Polsce działalność gospodarczą. Otrzymana dotacja nie będzie związana z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez Pana. Subwencja zostanie przekazana w momencie, gdy oboje członkowie Z podejmą uchwałę o przyznaniu tego rodzaju świadczenia. Źródłem finansowania są środki Z - pochodzące zarówno od jej członków, jak i uzyskana w toku działalności. W związku z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą zawarł i realizuje Pan stałą umowę pośrednictwa w sprzedaży z polską spółką zajmującą się działalnością handlową (hurtownią). Realizując umowę pozyskuje Pan nowych klientów dla tej hurtowni. Hurtownia - jako zabezpieczenie realizacji zakupów towarów dokonywanych przez klientów pozyskanych przez Pana - wymaga utrzymywania kaucji, która odpowiadać ma 50% wartości zamawianych przez klientów towarów. W ten sposób hurtownia i Pan - dzielą się ryzykiem niewypłacalności klientów (po połowie), gdyż obie strony osiągają zyski z transakcji (hurtownia jako sprzedawca, Pan jako pośrednik). Aby mieć możliwość zwiększenia wartości realizowanych transakcji potrzebuje Pan pozyskać środki rozwojowe na ten cel (zwiększenie kwoty kaucji). W tym właśnie przejawiać ma się pomoc Z w rozwoju biznesu jej członków (w tym przypadku Pana) - dlatego środki pozyskane z subwencji zostaną przekazana na pokrycie kwoty wymaganej umową z hurtownią.

Mając na uwadze, że Pana działalność gospodarcza stanowi zakład w Polsce w rozumieniu Umowy polsko-niemieckiej, to przychody uzyskane z prowadzonego przez Pana przedsiębiorstwa - zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Umowy polsko-niemieckiej - podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Otrzymana przez Pana subwencja od europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych nie korzysta z żadnego z wymienionych zwolnień, wymienionych w art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu, zgodnie z wybraną przez Pana formą opodatkowania – w Pana przypadku zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle powyższego, subwencja otrzymana od europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, w celu rozwinięcia prowadzonej przez Pana w Polsce działalności gospodarczej, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od subwencji otrzymanej na rozwinięcie prowadzonej przez Pana w Polsce działalności gospodarczej, wynosi 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko o pytania Nr 3 i 4 należało uznać za prawidłowe.

Reasumując:

·prowadzi Pan działalność gospodarczą w Polsce spełniającą warunki uznania jej za prowadzoną za pomocą „zakładu”, o którym mowa w art. 5 Umowy polsko-niemieckiej. Uzyskany przez Pana dochód z tak prowadzonej działalności, który może być przypisany temu zakładowi położonemu na terytorium Polski, podlega opodatkowaniu w Polsce;

·otrzymana przez Pana subwencja od europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu;

·stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od subwencji otrzymanej na rozwinięcie prowadzonej przez Pana w Polsce działalności gospodarczej, wynosi 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·przychody i koszty wskazanego w stanie faktycznym europejskiego zgrupowania z siedzibą w Niemczech, nie podlegają opodatkowaniu przez Pana w Polsce, a Pan nie ma obowiązku wykazywać i opodatkowywać w Polsce przychodów i kosztów europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych z siedzibą w Niemczech na zasadach transparentności podatkowej (analogicznych jak dla spółki jawnej).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00