Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.427.2023.2.DS

Faktura korekta w związku ze sprzedażą sprzętu komputerowego dla Szkoły oraz termin, w jakim należy jej dokonać.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wystawienia faktury korekty w związku ze sprzedażą sprzętu komputerowego dla Szkoły oraz terminu, w jakim należy dokonać korekty deklaracji VAT.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2023 r. (wpływ 5 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

7 czerwca 2023 r. została wystawiona przez firmę Wnioskodawcy faktura VAT nr (...) za zakup sprzętu komputerowego dla Zespołu Szkół (...). Należność za fakturę została uiszczona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności zgodnie z obowiązującymi przepisami.

18 sierpnia 2023 r. Szkoła wystąpiła z prośbą o wystawienie korekty do ww. faktury w zakresie zastosowanej stawki podatku VAT jednocześnie informując, że zakup sprzętu komputerowego był realizowany ze środków projektu unijnego pn. „(…)” i zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług, stawka podatku VAT powinna wynieść 0%. Jednocześnie Szkoła zaświadcza, że jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...) i potwierdza, że zakupiony sprzęt komputerowy jest związany z realizacją przez placówkę działalności dydaktycznej. Szkoła prosi również o zwrot kwoty podatku VAT z tej faktury (tj. 8227,64 zł), która została rozliczona i przekazana do Urzędu Skarbowego deklaracją VAT 7 w miesiącu lipcu 2023 r.

Wnioskodawca próbował ustalić, jak powinien postąpić w tej sytuacji zgodnie z obowiązującymi przepisami posiłkując się poradą konsultanta infolinii Izby Skarbowej jak również osobistą wizytą w swoim Urzędzie Skarbowym, w obu przypadkach poradzono Wnioskodawcy, aby wystąpił z wnioskiem o indywidualną interpretację, ponieważ kwestią sporną jest termin wystawienia korekty do faktury, o którą prosi szkoła. Dodatkowo ze strony Szkoły zabrakło informacji przy składaniu zamówienia sprzętu komputerowego, że jest to zakup realizowany w ramach art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług stawka podatku VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sprzęt komputerowy będący przedmiotem sprzedaży stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.). Jest to 11 jednostek komputerów stacjonarnych.

Wnioskodawca nie jest w bezpośrednim posiadaniu informacji, czy Zespół Szkół (…) stanowi placówkę oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. W pisemnej prośbie o wystawienie korekty faktury, którą wystosowała do Wnioskodawcy Szkoła jest zawarta informacja zaświadczająca, że: „Zespół Szkół (…), jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (…) w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.”

Wnioskodawca nie posiada dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, tj. stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Zamówienia sprzętu komputerowego dokonywał drogą mailową pracownik administrator sieci komputerowej Zespołu Szkół informując Wnioskodawcę jedynie o tym, że tego zakupu dokonuje Szkoła. Kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT nie zostały przez Wnioskodawcę przekazane do właściwego urzędu skarbowego, ponieważ nie posiada on takich dokumentów. 18 sierpnia Szkoła wraz z Powiatem wystosowali do Wnioskodawcy drogą mailową pismo z prośbą o wystawienie korekty do faktury nr (...) wystawionej 7 czerwca 2023 r. w zakresie zastosowanej stawki podatku VAT. W piśmie tym zawarte zostały informacje o tym, że zakup komputerów był realizowany projektem unijnym o nazwie „(…)”. Powiat zaświadczył, że Zespół Szkół (…) jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...) i jednocześnie potwierdzili w tym piśmie, że zakupiony sprzęt komputerowy jest związany z realizacją przez placówkę działalności dydaktycznej. Ponieważ te informacje spłynęły do Wnioskodawcy dwa miesiące po wystawieniu faktury w momencie, w którym została już ona rozliczona w urzędzie skarbowym i podatek VAT przekazany do US. Wnioskodawca próbował ustalić jak powinien postąpić w tej sytuacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zespół Szkół jest poinformowany o tym, że w związku ze skomplikowaną sytuacją Wnioskodawca czeka na indywidualną interpretację. Wnioskodawca jest w tej sprawie w stałym kontakcie z Panią pracującą w Administracji Zespołu Szkół.

Wnioskodawca jest posiadaniu dokumentu, o którym wspomniał wyżej.

Jeśli dopuszczalny jest fakt, że Zespół Szkół może wysłać Wnioskodawcy  pismo korygujące dotyczące zamówienia zakupionego u Wnioskodawcy sprzętu komputerowego na wzór dokumentów o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT potwierdzone przez Powiat, wówczas faktura korygująca będzie zgodna z posiadaną przez Wnioskodawcę dokumentacją. Nie posiadając takiego dokumentu Wnioskodawca nie ma podstawy prawnej do wystawienia korekty faktury, o którą prosi Szkoła.

Pytanie

Czy Wnioskodawca powinien wystawić korektę do faktury, o którą prosi Szkoła i w jakim terminie? W przypadku, gdy korekta zostanie wystawiona jak powinien odbyć się zwrot kwoty podatku VAT z tej Faktury?

Pana stanowisko w sprawie

Według Wnioskodawcy powinien on wystawić korektę do faktury, o którą zwraca się Szkoła stosując zapis, że podatnik może wystawić fakturę korygującą tylko w stosunku do tych faktur, które obowiązkowo musi jeszcze przechowywać, tj. 5 lat licząc od daty wystawienia. Po złożeniu korekty deklaracji VAT 7 i pliku JPK za miesiąc czerwiec 2023 r. zwrócić się do Urzędu Skarbowego o zwrot kwoty podatku z ww. faktury i przekazać ją na rachunek Zespołu Szkół.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy  stanowiącym „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki

3.Skanery

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują również warunki jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. 7 czerwca 2023 r. została wystawiona przez Pana firmę faktura VAT za zakup sprzętu komputerowego dla Zespołu Szkół (...).

18 sierpnia 2023 r. Szkoła wystąpiła z prośbą o wystawienie korekty do ww. faktury w zakresie zastosowanej stawki podatku VAT jednocześnie informując, że zakup sprzętu komputerowego był realizowany z środków projektu unijnego pn. „(...)” i zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku towarów i usług stawka podatku VAT powinna wynieść 0%. Jednocześnie Szkoła zaświadcza, że jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...) i potwierdza, że zakupiony sprzęt komputerowy jest związany z realizacją przez placówkę działalności dydaktycznej. Szkoła prosi również o zwrot kwoty podatku VAT z tej faktury (tj. 8227,64 zł), która została rozliczona i przekazana do Urzędu Skarbowego deklaracją VAT 7 w lipcu 2023 r.

Sprzęt komputerowy będący przedmiotem sprzedaży stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług - jest to 11 jednostek komputerów stacjonarnych.

W pisemnej prośbie o wystawienie korekty faktury, którą wystosowała do Pana Szkoła jest zawarta informacja zaświadczająca, że: „Zespół Szkół (…), jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...), w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.”

Nie posiada Pan dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, tj. stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Zamówienia sprzętu komputerowego dokonywał drogą mailową pracownik administrator sieci komputerowej Zespołu Szkół informując Pana jedynie o tym, że tego zakupu dokonuje Szkoła. Kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT nie zostały przez Pana przekazane do właściwego urzędu skarbowego, ponieważ nie posiada Pan takich dokumentów. 18 sierpnia 2023 r. Szkoła wraz z Powiatem wystosowali do Pana drogą mailową pismo z prośbą o wystawienie korekty do faktury wystawionej 7 czerwca 2023 r. w zakresie zastosowanej stawki podatku VAT. W piśmie tym zawarte zostały informacje o tym, że zakup komputerów był realizowany projektem unijnym o nazwie „(…)”. Powiat zaświadczył, że Zespół Szkół jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...) i jednocześnie potwierdzono w tym piśmie, że zakupiony sprzęt komputerowy jest związany z realizacją przez placówkę działalności dydaktycznej. Informacje te otrzymał Pan dwa miesiące po wystawieniu faktury, w momencie w którym została już ona rozliczona w urzędzie skarbowym i podatek VAT przekazany do US.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy ma Pan wątpliwości, czy powinien wystawić korektę do faktury, o którą prosi Szkoła i w jakim terminie, oraz w przypadku gdy korekta zostanie wystawiona jak powinien odbyć się zwrot kwoty podatku VAT z tej Faktury.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Z przywołanych uregulowań wynika, że celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. W praktyce bowiem, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług występują zdarzenia, dla których ustawodawca przewidział procedurę korekty.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że skoro sprzęt komputerowy będący przedmiotem sprzedaży stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to sprzedaż ww. sprzętu, po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków, może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy, jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, aby miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

Z przedstawionych informacji wynika, że w pisemnej prośbie o wystawienie korekty faktury, którą wystosowała do Pana Szkoła jest zawarta informacja zaświadczająca, że Zespół Szkół (...), jest szkołą publiczną prowadzoną przez Powiat (...), w rozumieniu art. 8 ustawy Prawo oświatowe. Wskazał Pan ponadto, że Sprzęt komputerowy będący przedmiotem sprzedaży stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług - jest to 11 jednostek komputerów stacjonarnych.

Zatem w analizowanej sprawie zasadnym jest uznanie, że będzie miał Pan prawo do dokonania korekty faktury i zastosowania w niej stawki podatku wynoszącej 0% dla dokonanej dostawy sprzętu komputerowego, pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy (jeżeli – jak wskazał Pan w opisie sprawy - zostanie Panu dostarczone stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący Szkołę i kopie tych dokumentów dostarczy Pan do właściwego urzędu skarbowego).

Podsumowując, jeżeli Zespół Szkół (...) przekaże Panu niezbędny dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący tą placówkę oświatową i kopię tego dokumentu przekaże Pan do właściwego urzędu skarbowego, to będzie miał Pan prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy ww. sprzętu i skorygowania wystawionej uprzednio faktury ze stawką 23%.

W związku z prawem do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dostawę komputerów stacjonarnych i zmianą stawki podatku z 23% na 0%, będzie Pan miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy,

podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 12 ustawy:

Zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

Zgodnie z kolei z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Należy zauważyć, że skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1–3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl ust. 14 powołanego artykułu:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z przepisów tych wynika, że podatnik ma prawo dokonać obniżenia podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawi fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:

  • uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
  • spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
  • posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
  • faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Jak wynika z opisu sprawy uzgodnił Pan ze Szkołą warunki obniżenia stawki podatku z 23% na 0% w związku z dostawą sprzętu komputerowego. Wskazał Pan, że Zespół Szkół może wysłać Panu pismo korygujące dotyczące zamówienia opisanego sprzętu komputerowego, na wzór dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy potwierdzone przez Powiat. Zamierza Pan dokonać korekty deklaracji VAT7 i pliku JPK za czerwiec 2023 r.

W rozpatrywanej sprawie, dopiero po otrzymaniu przez Pana dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy dojdzie do spełnienia uzgodnionych warunków, a wystawiona faktura korygująca do faktury, w której wykazano wyższą kwotę podatku niż należna, będzie zgodna z tą dokumentacją. Tym samym w analizowanym przypadku będzie Pan mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą.

Zatem nie można zgodzić się z Panem, że będzie Pan uprawniony do złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej. W rozpatrywanej sprawie obniżenia kwoty podatku należnego w związku ze zmianą stawki podatku z 23% na 0% należy dokonać na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą. W przypadku tym nie jest prawidłowe korygowanie wykazanego na fakturze pierwotnej podatku należnego poprzez złożenie korekty deklaracji VAT, w której pierwotnie ujęto dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych.

Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej:

Za nadpłatę uważa się kwotę:

1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2) podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3) zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4) zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Z kolei, jak stanowi art. 75 § 1, 2 i 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Jak wykazano wyżej, w okolicznościach sprawy będzie Pan mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą i nie będzie Pan uprawniony do złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem tej faktury korygującej – obniżenia kwoty podatku należnego w związku ze zmianą stawki podatku z 23% na 0% powinien Pan dokonać na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą.

W niniejszej sprawie wskazał Pan, że należność za fakturę została uiszczona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W myśl art. 108a ust. 1 ustawy:

Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Na podstawie ust. 2 powołanego artykułu:

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Jak stanowi art. 108a ust. 3 ustawy,

zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:

1) kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;

2) kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;

3) numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;

4) numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Ponadto, jak stanowi ust. 4 cytowanego artykułu:

W przypadkach określonych w art. 29a ust. 10 pkt 1–3 i ust. 14 zwrot całości albo części zapłaty może być dokonywany przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w ust. 3, w którym podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4, wskazuje numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługobiorca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Dokonywanie korekt VAT może generować różne obowiązki zapłaty w metodzie podzielonej płatności. W przedmiotowej sprawie – kiedy dojdzie do zmiany kwoty podatku VAT należnego w związku ze zmianą stawki podatku (z 23% na 0%) – może Pan dokonać zwrotu kwoty podatku VAT nabywcy przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 4 ustawy, bądź tradycyjnie – zwykłym przelewem.

Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Pana opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00