Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.422.2023.2.KK

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 85.59.19 oraz 15% dla PKWiU 70.22.14.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5% i 15%. Uzupełniła go Pani 13 grudnia 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ma Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Posiada Pani wieloletnie doświadczenie w branży reklamowej, od lat zajmuje się budowaniem strategii komunikacyjnych oraz działa w obszarze kampanii digitalowych.

Jest Pani członkiem zarządu w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, w której od kwietnia 2022 r. świadczy pracę w ramach stosunku pracy. W zakres Pani obowiązków wchodzi prowadzenie spraw Spółki oraz jej reprezentacja. Nie jest Pani wspólnikiem Spółki, nie posiada w niej udziałów, ani nie jest w jakikolwiek inny sposób powiązana z właścicielem Spółki.

Przeważającym przedmiotem działalności Spółki, w której obecnie pracuje Pani jest działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z.).

W najbliższym czasie planowane jest rozwiązanie umowy o pracę z Panią i podjęcie uchwały o przyznaniu jej wynagrodzenia z tytułu powołania (pełnienia funkcji członka zarządu Spółki).

Zakres Pani obowiązków będzie dotyczył wykonywania funkcji członka zarządu określonych przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (k.s.h.) polegający w szczególności na: reprezentowaniu Spółki, uczestnictwie w posiedzeniach zarządu, kształtowaniu strategii Spółki, podejmowaniu decyzji odnośnie jej realizacji, zawieraniu umów w imieniu Spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi.

Będzie Pani pełnić funkcję członka zarządu odpłatnie otrzymując stosowne wynagrodzenie tytułem powołania.

Jednocześnie, w tym samym czasie planuje Pani odwiesić zawieszoną jednoosobową działalność gospodarczą i nawiązać ze Spółką umowę o współpracy (B2B), której przedmiotem będzie świadczenie usług doradztwa związanych z zarządzeniem zasobami ludzkimi. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii, której celem będzie zdobycie przez managerów praktycznych umiejętności w zakresie: planowania, realizacji i ewaluacji procesów dotyczących rekrutacji, selekcji pracowników, motywowania pracowników, oceniania oraz rozwoju. Usługi doradztwa świadczone przez Panią będą dotyczyć również obszarów tworzenia i wdrażania systemu oceny zaangażowania pracowników oraz zarządzania sytuacją zespołu poprzez m.in. system ocen okresowych pracowników, przygotowywanie modeli rozwoju pracownika (ścieżki karier), itp. Usługi doradztwa będzie Pani świadczyła w formie indywidualnych spotkań z managerami lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez siebie ewidencją.

Dodatkowo, planuje Pani nawiązać ze Spółką umowę o świadczenie usług szkoleniowych dotyczących marketingu oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Umowa ta będzie realizowana poprzez organizowanie przez Panią szkoleń (stacjonarnie i online) dla project menagerów (menagerów średniego stopnia) w formie spotkań indywidualnych lub w grupie. Zazwyczaj podczas szkolenia wyświetlana będzie prezentacja przygotowana przez Panią, a uczestnicy szkolenia będą otrzymywali dodatkowe materiały.

Szkolenia z zarządzania zasobami ludzkimi będą dotyczyły m.in.: treningu umiejętności osobistych dla kadry managerskiej, którego celem będzie uzyskanie kluczowych umiejętności przywódczych (uzależnionych od różnych sytuacji i zdarzeń biznesowych), wzmocnienie inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu, skutecznego zarządzania komunikacją, negocjacji z klientem zewnętrznym i wewnętrznym itp.

Szkolenia z zakresu marketingu dla zespołu project managerów oraz pracowników działu Kreacja dotyczyć będą przykładowo: strategii komunikacji marki, strategii marketingowej, oraz digital marketingu.

Będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie za każde szkolenie, a wysokość wynagrodzenia będzie zależała od rodzaju szkolenia, jego tematu oraz ilości uczestników w nim uczestniczących. Usługi świadczone przez Panią w ramach umowy o współpracy oraz umowy o świadczenie usług szkoleniowych nie będą odpowiadać czynnościom, które wykonywała Pani jako członek zarządu na rzecz Spółki w ramach stosunku pracy.

Umowa o świadczenie usług doradczych oraz umowa o świadczenie usług szkoleniowych nie będzie obejmować czynności zarządzania spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie Spółki. Nie będzie Pani upoważniona w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby Spółkę albo odnosiły bezpośredni skutek dla Spółki.

Ponadto Pani:

będzie mogła świadczyć usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów,

będzie ponosić odpowiedzialność wobec Spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych oraz szkoleniowych,

nie będzie wykonywała umowy o świadczenie usług doradczych i szkoleniowych pod kierownictwem,

będzie ponosiła ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przy czym, obowiązki członka zarządu, wykonywane obecnie w ramach umowy o pracę będą realizowane przez Panią na podstawie powołania.

Przed zawieszeniem działalności indywidualnej rozliczała się Pani podatkiem liniowym. Obecnie, po jej odwieszeniu planuje Pani wybrać dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Planuje Pani sporządzić na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i złożyć je naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie w grudniu roku podatkowego.

Nie spełnia Pani przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: u.z.p.d.) uniemożliwiających jej rozliczenie w formie ryczałtu.

Pani zdaniem, planowana przez nią działalność gospodarcza może być zakwalifikowana:

a)w zakresie umowy o współpracy - jako „usługi doradztwa związane z zarządzeniem zasobami ludzkimi” (PKWiU 70.22.14) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

b)w zakresie umowy o świadczenie usług szkoleniowych - jako „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19) i rozliczane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d., będzie Pani wyodrębniać na wystawianych fakturach jakiego rodzaju usługi były przez nią świadczone oraz będzie prowadzić odrębną ewidencję przychodów zarówno dla działalności doradczej, jak i działalności szkoleniowej.

Pytania

1.Czy po odwieszeniu jednoosobowej działalności gospodarczej - uwzględniając charakter planowanej działalności i okoliczności jej powstania - będzie Pani mogła opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej na rzecz Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Pani od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zasobami ludzkimi?

3.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Pani od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pani zdaniem, po odwieszeniu indywidualnej działalności gospodarczej będzie mogła opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej na rzecz Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT.): „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową (...) - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.”

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT: „Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.”

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Ograniczenia co do możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidziane zostały w art. 6 ust. 4 u.z.p.d., przepis ten nie ma jednak zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, ponieważ dopiero rozpocznie Pani prowadzenie indywidualnej działalności opodatkowanej. W opisanym stanie faktycznym nie zostaną spełnione również przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8. ust. 1, 2 oraz 3.

W myśl art. 8 ust. 2 u.z.p.d., możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te będą odpowiadały czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał/wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Powyższe wyłączenie występuje jedynie w sytuacji, w której wykonywane w ramach świadczonych usług czynności będą odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. W tym miejscu należy wskazać, iż wyjaśnienie znaczenia sformułowania „odpowiadających czynnościom” stanowiło już niejednokrotnie przedmiot rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dla przykładu w wyroku z dnia 20 lipca 2010 r., sygn. II FSK 516/09, Sąd wyjaśniając ww. pojęcie odwołał się do reguł wykładni językowej. W uzasadnieniu wskazał, iż: „(...) zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” (...) nie jest definiowany w omawianej ustawie podatkowej, jak również nie definiują go przepisy innych ustaw. W związku z tym dla jego zrozumienia należy posłużyć się regułami wykładni językowej, a konkretnie języka ogólnego polskiego i kontekstem tego zwrotu w zdaniu, które go zawiera. „Odpowiadający” to przymiotnik odczasownikowy od czasownika odpowiadać. W języku polskim odpowiadać to m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550).”

Natomiast w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: „zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.”

Mając na uwadze powyższe, przy dokonaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, należy, zgodnie z powołaną linią orzeczniczą, rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że planuje Pani działając w formie indywidualnej działalności gospodarczej rozpocząć wykonywanie usług doradczych i szkoleniowych dla Spółki, w której pracuje obecnie na podstawie umowy o pracę. Usługi te nie będą tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Aktualnie świadczy Pani w ramach umowy o pracę usługi zarządcze jako członek zarządu Spółki, a w przyszłości planuje nawiązać ze Spółką umowę o świadczenie usług doradczych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz umowę o świadczenie usług szkoleniowych. Usługi te nie są zbieżne z pracą świadczoną przez Panią na podstawie umowy o pracę. Obowiązki wykonywane podczas realizacji umowy o pracę będą w dalszym ciągu świadczone przez Panią na podstawie uchwały o powołaniu jej na stanowisko członka zarządu. Reasumując, w opisanym we wniosku stanie faktycznym nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 u.z.p.d., ponieważ świadczone przez Panią usługi na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadały czynnościom, które wykonywała Pani w ramach stosunku pracy.

Ad. 2

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone art. 12 u.z.p.d., zgodnie z którym rodzaj wykonywanych usług wpływa na wysokość ryczałtu, a stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).

W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m wskazano, że „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu. Powyższe oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem i usługi firm centralnych (head offices).

W Pani ocenie, usługi klasyfikowane według kodu PKWiU 70.22.14.0, tj. Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, są „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, o których mowa w tym przepisie. W konsekwencji, część usług, które planuje Pani świadczyć, a które są klasyfikowane jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, powinny być opodatkowane stawką 15%.

Ad. 3

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W związku z tym, że planuje Pani prowadzić szkolenia specjalistyczne dotyczące marketingu oraz zarządzania zasobami ludzkimi - prowadzone przez nią usługi szkoleniowe, klasyfikowane będą pod pozycją 85.59.19. PKWiU jako: „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wobec powyższego, usługi szkoleniowe świadczone przez Panią będą podlegały 8,5% stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stawka 8,5% dla usług szkoleniowych została potwierdzona m.in. w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.495.2022.1.AP).

Pani, zgodnie z normą wynikającą z art. 12 ust. 3 u.z.p.d., będzie prowadzić ewidencję przychodów osobno, dla każdej z prowadzonych przez siebie działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85)

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach stosunku pracy pełni Pani funkcję członka zarządu. W najbliższym czasie planowane jest rozwiązanie umowy o pracę i podjęcie uchwały o przyznaniu Pani wynagrodzenia z tytułu powołania. Zakres Pani obowiązków będzie dotyczył wykonywania funkcji członka zarządu określonych przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Jednocześnie, w tym samym czasie planuje Pani odwiesić zawieszoną jednoosobową działalność gospodarczą i nawiązać ze Spółką umowę o współpracy (B2B), której przedmiotem będzie świadczenie usług doradztwa związanych z zarządzeniem zasobami ludzkimi i usług szkoleniowych dotyczących marketingu oraz zarządzania zasobami ludzkimi.

Usługi doradztwa będą polegać m.in. na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii, której celem będzie zdobycie przez managerów praktycznych umiejętności w zakresie: planowania, realizacji i ewaluacji procesów dotyczących rekrutacji, selekcji pracowników, motywowania pracowników, oceniania oraz rozwoju. Będą dotyczyć również obszarów tworzenia i wdrażania systemu oceny zaangażowania pracowników oraz zarządzania sytuacją zespołu poprzez m.in. system ocen okresowych pracowników, przygotowywanie modeli rozwoju pracownika (ścieżki karier) itp.

Natomiast umowa o świadczenie usług szkoleniowych dotyczących marketingu oraz zarządzania zasobami ludzkimi, będzie realizowana poprzez organizowanie przez Panią szkoleń dla project menagerów w formie spotkań indywidualnych lub w grupie. Szkolenia z zarządzania zasobami ludzkimi będą dotyczyły m.in.: treningu umiejętności osobistych dla kadry managerskiej, którego celem będzie uzyskanie kluczowych umiejętności przywódczych, wzmocnienie inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu, skutecznego zarządzania komunikacją, negocjacji z klientem zewnętrznym i wewnętrznym itp. Szkolenia z zakresu marketingu dla zespołu project managerów oraz pracowników działu Kreacja dotyczyć będą przykładowo: strategii komunikacji marki, strategii marketingowej, oraz digital marketingu.

Zakres świadczonych usług został przez Panią sklasyfikowany w następujących grupowaniach PKWiU:

70.22.14.0 „usługi doradztwa związane z zarządzeniem zasobami ludzkimi” – w zakresie umowy o współpracy;

85.59.19usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – w zakresie umowy o świadczenie usług szkoleniowych.

W odniesieniu do działalności nie zachodzi żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uniemożliwiających opodatkowanie ryczałtem. Ponadto, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że będzie miała Pani prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu że zostaną spełnione wymogi formalne dla tego typu opodatkowania wymienione w powołanych wyżej przepisach prawa.

Jednocześnie przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług, dla których podała Pani klasyfikację PKWiU 70.22.14.0 podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast przychody uzyskiwane ze świadczenia usług szkoleniowych sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 85.59.19 stawką podatku w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W sytuacji gdy prowadzi Pani działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji wskazujemy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00