Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.468.2023.2.MM

Skutki podatkowe umieszczenia na rachunku bankowym w Polsce środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży mieszkania położonego na terytorium Ukrainy okupowanym przez Rosję.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego – w zakresie pytania nr 1 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych umieszczenia na rachunku bankowym znajdującym się w Polsce środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży mieszkania położonego na terytorium Ukrainy okupowanym przez Rosję. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu – pismem z 29 listopada 2023 r. (wpływ do tutejszego organu 4 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pan nieruchomość (mieszkanie) na terytorium Ukrainy okupowanym przez Rosję.

Ma Pan zamiar sprzedać to mieszkanie, a otrzymane środki przewieźć do Polski i umieścić na rachunku bankowym.

W celu uregulowania czynności cywilnoprawnych na okupowanym terytorium Ukrainy osoba powinna posiadać paszport rosyjski. Ukraiński paszport na okupowanym terytorium nie ma mocy prawnej. Nie zrezygnował Pan z ukraińskiego obywatelstwa, natomiast paszport rosyjski jest niezbędny do sporządzenia umowy notarialnej sprzedaży nieruchomości.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego:

Odpowiadając na pytanie tutejszego organu, w którym roku zamierza Pan dokonać odpłatnego zbycia mieszkania na Ukrainie i transferu środków z jego sprzedaży do polskiego banku wskazał Pan, że sformułowanie „na Ukrainie" jest nieodpowiednie - sprzedaż mieszkania będzie miała bowiem miejsce na terytorium okupowanym przez Rosję (dalej: terytorium okupowanym). (...).

W związku z powyższym ww. terytorium w świetle prawa rosyjskiego jest uznawane za terytorium Federacji Rosyjskiej oraz obowiązują tam przepisy prawa i konstytucji rosyjskiej.

Zbycie ww. mieszkania i transfer środków odbędzie się w 2024 r.

W 2024 r. nie będzie Pan przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni. Jednocześnie Pana centrum interesów gospodarczych pozostanie na terytorium okupowanym.

Będzie miał Pan miejsce zamieszkania na terytorium okupowanym. Stałe miejsce Pana zamieszkania pozostanie na terytorium okupowanym.

Powiązania z Polską: Pana żona od dnia 31 maja 2022 r. przebywa w Polsce, jej pobyt jest związany z leczeniem (...). Przeprowadzka do Polski była spowodowana wyłącznie ze względów zdrowotnych oraz brakiem możliwości kontynuacji leczenia z początkiem inwazji Rosji na terytorium Ukrainy tj. 24 lutego 2022 r.

Syn Pana - ur. (...) 1989 r. mieszka w Polsce od 2015 r.

Po zbyciu nieruchomości ma Pan zamiar otworzyć konto bankowe w Polsce oraz umieścić na nim środki. Planowany jest również zakup nieruchomości w celu inwestycyjnym w Polsce.

Powiązania z okupowanym terytorium Ukrainy: Pana matka - urodzona (...) 1933 r. – jest osobą w podeszłym wieku wymagającą opieki syna. Jest Pan jej jedynym dzieckiem. Ojciec Pana zmarł w 2014 r. Jest Pan również właścicielem mieszkania 2-pokojowego nabytego w 1999 r. oraz samochodu. Jest Pan zatrudniony w (...) oraz posiada Pan ubezpieczenie zdrowotne na tej podstawie. Posiada Pan również konta bankowe na ww. terytorium. Od urodzenia mieszka Pan w A wraz z bliską i dalszą rodziną, z którą utrzymuje Pan kontakt oraz bliskie relacje.

Powiązania z Ukrainą: 3 października 2016 r. kupił Pan (...) mieszkanie w B na podstawie umowy nabycia praw majątkowych. Na chwilę obecną inwestycja nie została przekazana do użytkowania. Posiada Pan również konto w banku ukraińskim.

Większość czasu będzie przebywał Pan na terytorium okupowanym ze względu na konieczność opieki nad matką w podeszłym wieku.

W celu odwiedzin żony planowane są krótkoterminowe wizyty w Polsce w ramach ruchu bezwizowego dla obywateli Ukrainy. W ramach ruchu bezwizowego dozwolony czas pobytu to 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu pobytu.

Od urodzenia posiada Pan obywatelsko ukraińskie. W 2024 r. planuje Pan wystąpić o nadanie obywatelstwa rosyjskiego niezbędnego do prowadzenia czynności cywilnoprawnych na terytorium okupowanym.

Udzielając odpowiedzi na pytanie tutejszego organu: kiedy i w jaki sposób (zakup, spadek, darowizna) nabył Pan mieszkanie na Ukrainie, które zamierza Pan sprzedać, wskazał Pan, że rodzice w ramach systemu przydziału mieszkań funkcjonującego w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nabyli mieszkanie z prawem prywatyzacji (...) 1962 r. Był Pan wpisany w dokumenty potwierdzające prawo własnościowe do lokalu.

Będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku od zbycia nieruchomości zgodnie z przepisami prawa podatkowego na terytorium okupowanym.

Środki z odpłatnego zbycia ww. mieszkania – w części należącej do Pana matki – zostaną przekazane Panu w darowiźnie.

Ww. sprzedaż nie zostanie dokonana w ramach działalności gospodarczej.

Pytania:

1)Czy transfer środków ze sprzedaży mieszkania na terytorium okupowanym do polskiego banku będzie skutkował dla Pana obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego?

2)Czy umowa kupna-sprzedaży nieruchomości sporządzona na terytorium okupowanym będzie wystarczającym dowodem na potwierdzenie legalnego źródła przychodu w Polsce po dokonaniu transferu środków?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie transfer środków nie będzie skutkował obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego w Polsce. Na poparcie powyższego wskazuje Pan, że nie będzie Pan rezydentem podatkowym oraz nie ma Pan zamiaru przenieść swojego stałego miejsca zamieszkania do Polski. Zakup nieruchomości w Polsce ma na celu charakter inwestycyjny.

Umowa kupna-sprzedaży nieruchomości sporządzona na terytorium okupowanym będzie wystarczającym dowodem na potwierdzenie legalnego źródła przychodu w Polsce po dokonaniu transferu środków, ponieważ będzie zawierała niezbędne informacje potwierdzające kwotę sprzedaży.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie pytania nr 1, w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – w zakresie pytania nr 1 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 3 ust. 1a ww. ustawy wynika, że:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na mocy art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Do art. 3 ust. 2b, ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1059), został dodany pkt 5a. Zgodnie z tym przepisem, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych.

Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w 2024 r. nie będzie Pan przebywał w Polsce dłużej niż 183 dni. W celu odwiedzin żony (która od 31 maja 2022 r. przebywa w Polsce, a jej pobyt jest związany z leczeniem (...)) planowane są krótkoterminowe wizyty w Polsce w ramach ruchu bezwizowego dla obywateli Ukrainy. W ramach ruchu bezwizowego dozwolony czas pobytu to 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu pobytu.

Będzie miał Pan miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy okupowanym przez Rosję. Stałe miejsce Pana zamieszkania pozostanie również na terytorium okupowanym. Jednocześnie Pana centrum interesów gospodarczych pozostanie na terytorium okupowanym. Na ww. terytorium jest Pan bowiem właścicielem mieszkania (...) nabytego w 1999 r. oraz samochodu. Jest Pan zatrudniony w (...) oraz posiada Pan ubezpieczenie zdrowotne na tej podstawie. Posiada Pan również konta bankowe na ww. terytorium.

Skoro zatem w roku, w którym zamierza sprzedać Pan mieszkanie – położone na terenie Ukrainy okupowanym przez Rosję – nie będzie przebywał Pan w Polsce dłużej niż 183 dni i będzie miał Pan stałe miejsce zamieszkania na ww. terytorium, gdzie będzie miał Pan również centrum interesów gospodarczych, to w Polsce będzie podlegał Pan obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów), które ewentualnie osiągnie Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznacza to, że dochód przez Pana uzyskany ze sprzedaży mieszkania położonego na terytorium Ukrainy okupowanym przez Rosję nie będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu, a w konsekwencji transfer tych środków nie będzie skutkował obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Wskazać jednak należy, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do przepisów prawa podatkowego. Nie rozstrzygaliśmy w niej natomiast zagadnień odnoszących się do przepisów z innych gałęzi prawa, w tym m.in. do przepisów prawa bankowego i dewizowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00