Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 12 września 2023 r., sygn. II USKP 71/22

Podleganie cudzoziemca ubezpieczeniom społecznym w Polsce, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy systemowej, zależy od ustalenia, czy w okresie prowadzenia działalności stanowiącej tytuł do ubezpieczeń społecznego, centrum interesów życiowych i zawodowych danej osoby znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Formalny status pobytu cudzoziemca, w tym rodzaj posiadanego dokumentu pobytowego, długość pobytu, czy zamiar co do okresu przebywania w Polsce, nie są decydujące. Kluczowe jest, czy pobyt na terytorium Polski ma w danym okresie charakter stały, niezależnie od formalnych kryteriów. Autonomiczne pojęcie 'stały pobyt' w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy systemowej powinno być interpretowane niezależnie od innych aktów prawnych, takich jak ustawa o cudzoziemcach.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Romualda Spyt (przewodniczący)

‎SSN Józef Iwulski (sprawozdawca)

‎SSN Krzysztof Staryk

w sprawie z odwołania K. Sp. z o.o. Sp. k. w P.
‎przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Gdańsku
‎o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawnych,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 12 września 2023 r.,
‎skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
‎z dnia 14 kwietnia 2021 r., sygn. akt III AUa 893/19,

oddala skargę kasacyjną i nie obciąża organu rentowego zwrotem kosztów postępowania kasacyjnego na rzecz odwołującej się spółki.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 27 sierpnia 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, działając na podstawie art. 34 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (aktualnie jednolity tekst: Dz.U. z 2023 r., poz. 221 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (aktualnie jednolity tekst: Dz.U. z 2023 r., poz. 1230 ze zm.) uznał za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r., złożonym w dniu 30 lipca 2018 r. przez K. Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w P. (dalej także jako odwołująca się spółka), w części dotyczącej podlegania ubezpieczeniom społecznym przez cudzoziemców zatrudnionych przez polskiego przedsiębiorcę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej na podstawie umowy zlecenia, to jest zleceniobiorców spoza Unii Europejskiej, osób z Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej, Ukrainy, Islamskiej Republiki Pakistanu, Ludowej Republiki Bangladeszu, Federalnej Demokratycznej Republiki Nepalu, Republiki Indii, Chińskiej Republiki Ludowej, Republiki Indonezji, Malezji, Republiki Filipin, Republiki Kazachstanu, Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, Syryjskiej Republiki Arabskiej, Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, Królestwa Tajlandii, Republiki Związku Mjanmy, Republiki Azerbejdżanu, Republiki Turkmenistanu, Socjalistycznej Republiki Wietnamu, Uzbekistanu i Osetii Południowej, które uzyskały zezwolenie typu A na pobyt czasowy i pracę cudzoziemca na terenie Rzeczpospolitej Polskiej do jednego roku na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 3 i art. 88 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (aktualnie jednolity tekst: Dz.U. z 2023 r., poz. 735 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00