Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.555.2023.2.KS

Możliwości skorzystania z tzw. ulgi na złe długi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi na złe długi.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 grudnia 2023 r., wpływ 15 grudnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT o numerze (…). Prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…). Podstawową działalnością firmy zgodnie z klasyfikacją PKD jest 49.41.Z - Transport drogowy towarów. Wnioskodawca wystawiał faktury dokumentujące sprzedaż usługi transportowej. W 2020 r. wykonał usługi na rzecz A. sp. z o.o. Do chwili obecnej nieuregulowane pozostały należności wynikające z:

1.faktury (…) z 7 kwietnia 2020 r., kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: 276,00 zł,termin płatności: 22 maja 2020 r.,

2.faktury (…) z 14 kwietnia 2020 r., kwota 1.599,00 zł, podatek VAT:299,00 zł,termin płatności: 29 maja 2020 r.,

3.faktury (…) z 17 kwietnia 2020 r., kwota 1.291,50 zł, podatek VAT: 241,50 zł,termin płatności: 1 czerwca 2020 r.,

4.faktury (…) z 20 kwietnia 2020 r., kwota 1.758,90 zł, podatek VAT: 328,90 zł, termin płatności: 4 czerwca 2020 r.,

5.faktury (…) z 21 kwietnia 2020 r., kwota 2.410,80 zł, podatek VAT: 450,80 zł, termin płatności: 5 czerwca 2020 r.,

6.faktury (…) z 23 kwietnia 2020 r. kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: 276,00 zł, termin płatności: 7 czerwca 2020 r.,

7.faktury (…) z 24 kwietnia 2020 r., kwota 861,00 zł, podatek VAT: 161,00 zł, termin płatności: 8 czerwca 2020 r.,

8.faktury (…) z 24 kwietnia 2020 r. kwota 984,00 zł, podatek VAT: 184,00 zł, termin płatności: 8 czerwca 2020 r.,

9.faktury (…) z 27 kwietnia 2020; kwota 1.845,00 zł, podatek VAT: 345,00 zł, termin płatności: 11 czerwca 2020 r.,

10.faktury (…) z 28 kwietnia 2020 r., kwota 1.230,00 zł, podatek VAT: 230,00 zł, termin płatności: 12 czerwca 2020 r.,

11.faktury (…) z 5 maja 2020 r., kwota 1.906,50 zł, podatek VAT: 356,50 zł, termin płatności: 19 czerwca 2020 r.,

12.faktury (…) z 7 maja 2020 r., kwota 799,50 zł, podatek VAT: 149,50 zł, termin płatności: 21 czerwca 2020 r.,

13.faktury (…) z 7 maja 2020 r., kwota 738,00 zł, podatek VAT: 138,00 zł, termin płatności: 21 czerwca 2020 r.,

14.faktury (…) z 8 maja 2020 r., kwota 1.537,50 zł, podatek VAT: 287,50 zł, termin płatności: 22 czerwca 2020 r.,

15.faktury (…) z 11 maja 2020 r., kwota 1.291,50 zł, podatek VAT: 241,50 zł, termin płatności: 25 czerwca 2020 r.,

16.faktury (…) z 11 maja 2020 r., kwota 984,00 zł, podatek VAT: 184,00 zł, termin płatności: 25 czerwca 2020 r.,

17.faktury (…) z 13 maja 2020 r., kwota 861,00 zł, podatek VAT: 161,00 zł, termin płatności: 27 czerwca 2020 r.,

18.faktury (…) z 14 maja 2020 r., kwota 861,00 zł, podatek VAT: 161,00 zł, termin płatności: 28 czerwca 2020 r.,

19.faktury (…) z 18 maja 2020 r., kwota 1.697,40 zł, podatek VAT: 317,40 zł, termin płatności: 2 lipca 2020 r.,

20.faktury (…) z 19 maja 2020 r., kwota 1.045,50 zł, podatek VAT: 195,50 zł, termin płatności: 3 lipca 2020 r.,

21.faktury (…) z 20 maja 2020 r., kwota 615,00 zł, podatek VAT: 115,00 zł, termin płatności: 4 lipca 2020 r.,

22.faktury (…) z 21 maja 2020 r., kwota 861,00 zł, podatek VAT: 161,00 zł, termin płatności: 5 lipca 2020 r.,

23.faktury (…) z 22 maja 2020 r., kwota 1.008,60 zł, podatek VAT: 188,60 zł, termin płatności: 6 lipca 2020 r.,

24.faktury (…) z 25 maja 2020 r., kwota 1.045,50 zł, podatek VAT: 195,50 zł, termin płatności: 9 lipca 2020 r.,

25.faktury (…) z 26 maja 2020 r., kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: 276,00 zł, termin płatności: 10 lipca 2020 r.,

26.faktury (…) z 27 maja 2020 r., kwota 1.599,00 zł, podatek VAT: 299,00 zł, termin płatności: 11 lipca 2020 r.,

27.faktury (…) z 12 lipca 2020 r., kwota 1.107,00 zł, podatek VAT: 207,00 zł, termin płatności: 12 lipca 2020 r.,

28.faktury (…) z 29 maja 2020 r., kwota 1.107,00 zł, podatek VAT: 207,00 zł, termin płatności: 13 lipca 2020 r.,

29.faktury (…) z 16 lipca 2020 r., kwota 1.107,00 zł, podatek VAT: 207,00 zł, termin płatności: 1 czerwca 2020 r.,

30.faktury (…) z 2 czerwca 2020 r., kwota 984,00 zł, podatek VAT: 184,00 zł, termin płatności: 17 lipca 2020 r.,

31.faktury (…) z 3 czerwca 2020 r., kwota 1.107,00 zł, podatek VAT: 207,00 zł, termin płatności: 18 lipca 2020 r.,

32.faktury (…) z 3 czerwca 2020 r., kwota 2.214,00 zł, podatek VAT: 414,00 zł, termin płatności: 18 lipca 2020 r.,

33.faktury (…) z 5 czerwca 2020 r., kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: 276,00 zł, termin płatności: 20 lipca 2020 r.,

34.faktury (…) z 8 czerwca 2020 r., kwota 1.168,50 zł, podatek VAT: 218,50 zł, termin płatności: 23 lipca 2020 r.,

35.faktury (…) z 9 czerwca 2020 r., kwota 1.574,40 zł, podatek VAT: 294,40 zł, termin płatności: 24 lipca 2020 r.,

36.faktury (…) z 10 czerwca 2020 r., kwota 1.525,20 zł, podatek VAT: 285,20 zł, termin płatności: 25 lipca 2020 r.,

37.faktury (…) z 15 czerwca 2020 r., kwota 738,00 zł, podatek VAT: 138,00 zł, termin płatności: 30 lipca 2020 r.,

38.faktury (…) z 16 czerwca 2020 r., kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: termin płatności: 31 lipca 2020 r., 276,00 zł,

39.faktury (…) z 22 czerwca 2020 r., kwota 2.275,50 zł, podatek VAT: 425,50 zł, termin płatności: 6 sierpnia 2020 r.,

40.faktury (…) z 25 czerwca 2020 r., kwota 1.143,90 zł, podatek VAT: 213,90 zł, termin płatności: 9 sierpnia 2020 r.,

41.faktury (…) z 29 czerwca 2020 r., kwota 1.045,50 zł, podatek VAT: 195,50 zł, termin płatności: 13 sierpnia 2020 r.,

42.faktury (…) z 30 czerwca 2020 r., kwota 2.152,50 zł, podatek VAT: 402,50 zł, termin płatności: 14 sierpnia 2020 r.,

43.faktury (…) z 1 lipca 2020 r., kwota 897,90 zł, podatek VAT: 167,90 zł, termin płatności: 15 sierpnia 2020 r.,

44.faktury (…) z 13 lipca 2020 r., kwota 1.476,00 zł, podatek VAT: 276,00 zł, termin płatności: 27 sierpnia 2020 r.,

45.faktury (…) z 14 lipca 2020 r., kwota 1.599,00 zł, podatek VAT: 299,00 zł, termin płatności: 28 sierpnia 2020 r.,

46.faktury (…) z 15 lipca 2020 r., kwota 676,50 zł, podatek VAT: 126,50 zł, termin płatności: 29 sierpnia 2020 r.,

47.faktury (…) z 15 lipca 2020 r., kwota 615,00 zł, podatek VAT: 115,00 zł, termin płatności: 29 sierpnia 2020 r.,

48.faktury (…) z 16 lipca 2020 r., kwota 553,50 zł, podatek VAT: 103,50 zł, termin płatności: 30 sierpnia 2020 r.,

49.faktury (…) z 17 lipca 2020 r., kwota 1.845,00 zł, podatek VAT: 345,00 zł, termin płatności: 31 sierpnia 2020 r.,

50.faktury (…) z 21 lipca 2020 r., kwota 1.230,00 zł, podatek VAT: 230,00 zł, termin płatności: 4 września 2020 r.,

51.faktury (…) z 22 lipca 2020 r., kwota 1.998,75 zł, podatek VAT: 373,75 zł, termin płatności: 5 września 2020 r.,

52.faktury (…) z 23 lipca 2020 r., kwota 1.168,50 zł, podatek VAT: 218,50 zł, termin płatności: 6 września 2020 r.,

53.faktury (…) z 24 lipca 2020 r., kwota 1.537,50 zł, podatek VAT: 287,50 zł, termin płatności: 7 września 2020 r.,

54.faktury (…) z 28 lipca 2020 r., kwota 1.045,50 zł, podatek VAT: 195,50 zł. termin płatności: 11 września 2020 r.

Wierzytelności objęte wnioskiem nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie. Wobec braku płatności Wnioskodawca wszczął postępowania sądowe - jedna ze spraw tocząca się przed Sądem Rejonowym (…) zakończyła się wydaniem wyroku zaocznego i skierowaniem wniosku do komornika o wszczęcie egzekucji.

W każdej z faktur przewidziano termin płatności określony powyżej. Mając na uwadze powyższe, to termin 90 dni od upływu terminu płatności należy określić jako termin do 30 września 2021 r.

Na dzień poprzedzający dzień uprawniający do złożenia korekty deklaracji podatkowej (dzień uprawdopodobnienia wierzytelności) dłużnik, (tj. A. sp. o.o.) był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Dłużnik nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Pytanie

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” Wnioskodawca może dokonać korekty podatku, podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikającego z ww. faktur, poprzez złożenie korekt deklaracji VAT, tj. skorzystać z tzw. ulgi na złe długi?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem,może Pan dokonać korekty podatku, podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikającego z ww. faktur, poprzez złożenie korekt deklaracji. Pozwalają na to przepisy ustawy VAT.

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast, w myśl art. 89a ust. 1a ustawy, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na podstawie art. 89a ust. 2 ustawy w obecnym brzmieniu, przepis ust. 1, stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki: (uchylony), (uchylony), na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1: wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, 4. (uchylony), 5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona, 6. (uchylony).

Do 1 października 2021 r. termin na dokonanie korekty wynosił 2 lata.

Pana zdaniem nie ma przeciwskazań do skorygowania podstawy opodatkowania, albowiem w chwili obecnej nie upłynął jeszcze 3-letni okres od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Przepisy wprowadzające zmianę okresu na 3-letni nie przewidują ograniczenia stosowania wchodzących zmian do wierzytelności powstałych po wejściu w życie ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe (Dz. U. poz. 1626), dalej „ustawa zmieniająca”. Gdyby bowiem zamiarem racjonalnego wszak ustawodawcy było, aby do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia ustawy zmieniającej stosowano przepisy dotychczasowe, to z pewnością wskazałby to w przepisach wchodzących w życie, tak jak uczynił to np. w art. 5 cytowanej ustawy zmieniającej z 11 sierpnia 2021 r., gdzie wyraźnie wskazano, że gdy prawo do obniżenia podatku powstało przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, to art. 86 ust. 13 ustawy VAT stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Za korzystną interpretacją przepisów przemawia również zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy oraz zasada przyjaznej interpretacji przepisów wynikające z art. 10 ust. 2 oraz art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, określanej często jako tzw. ulga na złe długi, zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy:

podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast w myśl art. 89a ust. 1a ustawy:

nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na mocy art. 89a ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.:

przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1)dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2020 r. poz. 814 i 1298), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2)(uchylony);

3)na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a)wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b)dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4)(uchylony);

5)od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6)(uchylony).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r.:

przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1)(uchylony);

2)(uchylony);

3)na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a)wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny;

b)(uchylona);

4)(uchylony);

5)od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6)(uchylony).

Jednocześnie, na podstawie art. 89a ust. 3 ustawy:

korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy,

w przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Przywołane wyżej przepisy art. 89a ustawy dopuszczają możliwość dokonania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Należy jednak zauważyć, że tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Ponadto, stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy,

wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że wierzyciel może dokonać korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną. Oznacza to, że wierzyciel dokonując korekty musi dokonać jej w konkretnej deklaracji, tj. w deklaracji za okres, w którym upłynął 90. dzień od terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze. Przy czym składając tę deklarację musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Jeżeli wierzyciel nie skorzysta z przysługującego mu prawa do dokonania korekty w ww. terminie, może dokonać stosownej korekty w terminie późniejszym, jednak musi „wrócić” do deklaracji za okres, w upłynął 90. dzień od umownego terminu płatności, przy czym składając korektę tej deklaracji musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) – w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2021 r. - wygasa po dwóch latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunki, że wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni oraz dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji, muszą być spełnione zarówno na dzień poprzedzający dzień złożenia rozliczenia za okres, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, w którym podatnik dokonuje korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, jak również na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji korygującej.

Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 89a ust. 2 ustawy, prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) wygasa po trzech latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunek, że wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny musi być spełniony na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1.

Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626 ze zm.), w której ustawodawca zawarł wprowadzone od 1 października 2021 r. zmiany przepisów dotyczących „ulgi na złe długi” tj. art. 89a oraz art. 89b ustawy o VAT, nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących znowelizowanego art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli brak jest przepisu przejściowego, to do oceny skutków danej czynności zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w czasie, gdy czynność ta miała miejsce.

Przepis art. 89a ustawy przewiduje możliwość korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną (tj. wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze). Zatem w celu realizacji „ulgi na złe długi” zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w momencie, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona.

Jeśli nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona przed 1 października 2021 r., do realizacji ulgi zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy obowiązujące przed tym dniem. Brak jest podstaw do korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego w oparciu o przepisy obowiązujące po 1 października 2021 r. dotyczące wierzytelności, które powstały i których nieściągalność została uprawdopodobniona do 30 września 2021 r., nawet gdy realizacja ulgi, poprzez stosowną korektę deklaracji, następuje już w okresie obowiązywania nowych przepisów, tj. po 30 września 2021 r.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2020 r. wykonał Pan usługi na rzecz dłużnika i wystawił faktury dokumentujące sprzedaż usług transportowych. Do chwili obecnej nieuregulowane pozostały należności wynikające z wystawionych od 7 kwietnia 2020 r. do 28 lipca 2020 r. kilkudziesięciu faktur z terminem płatności od 22 maja 2020 r. do 11 września 2020 r. Wierzytelności nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie. Na dzień poprzedzający dzień uprawniający do złożenia korekty deklaracji podatkowej (dzień uprawdopodobnienia wierzytelności) dłużnik, był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Dłużnik nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z tzw. ulgi na złe długi.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji którą przedstawił Pan we wniosku, uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności udokumentowanych wykazanymi przez Pana we wniosku fakturami nastąpiło nie później niż 30 września 2021 r.

Zgodnie z przepisami ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r., jak wskazano wyżej, podatnik - wierzyciel może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, o czym stanowi art. 89a ust. 1 ustawy. Natomiast nieściągalność wierzytelności - stosownie do treści art. 89a ust. 1a ustawy - uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Na gruncie polskich przepisów skorzystanie przez wierzyciela z możliwości dokonania korekty w trybie art. 89a ust. 1 ustawy wiąże się z łącznym spełnieniem warunków określonych w art. 89a ust. 2 pkt 1, pkt 3 lit. a i b oraz pkt 5 ustawy.

Zgodnie z treścią przywołanego już wcześniej art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.), podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, jednakże od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelności nie może upłynąć więcej niż 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Kierując się ww. przepisami ustawy należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy - zgodnie z polskimi przepisami obowiązującymi w zakresie korekty podatku należnego z tytułu nieściągalnych wierzytelności – nie jest Pan uprawniony do korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy. W analizowanej sprawie od daty wystawienia faktur dokumentujących wierzytelności upłynęły ponad dwa lata, licząc od końca roku, w którym faktury zostały wystawione. Zatem z uwagi na przepis art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r., nie zostanie spełniony jeden z warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy kwalifikujący do dokonania korekty podatku należnego w trybie przewidzianym w art. 89a ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, odnosząc przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do przedstawionego stanu faktycznego i Pana stanowiska w kontekście zadanego pytania należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r., gdyż warunki określone ww. przepisach muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie zaś któregokolwiek z wymienionych warunków stanowi przesłankę do stwierdzenia braku prawa do skorzystania z uprawnienia przewidzianego przepisem art. 89a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r. (z przyczyn wskazanych wyżej). Jak bowiem już wyjaśniono, zmiana od 1 października 2021 r. przepisów w zakresie „ulgi na złe długi” – do której odwołuje się Pan we własnym stanowisku w sprawie – nie daje podstaw do korygowania w oparciu o obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wierzytelności, które powstały i których nieściągalność została uprawdopodobniona do 30 września 2021 r.

Zatem w stosunku do faktur dokumentujących wierzytelności, o których mowa w stanie faktycznym, dla których upłynęły dwa lata, licząc od końca roku, w którym faktury te zostały wystawione, nie jest Pan uprawniony do skorzystania z wynikającej z art. 89a ust. 1 ustawy instytucji tzw. „ulgi na złe długi”.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00