Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.588.2023.1.END

Czy zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostało skutecznie złożone z zachowaniem ustawowego terminu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostało skutecznie złożone z zachowaniem ustawowego terminu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została utworzona umową w formie pisemnej dnia (…) roku, zaś wpisana do KRS dnia (…) roku.

„Spółka” zdecydowała o opodatkowaniu w formie estońskiego CIT.

Zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone w odpowiednim urzędzie skarbowym dnia 3 lipca 2023 roku ze wskazaniem terminu opodatkowania ryczałtem od 7 czerwca 2023 r.

Pytanie

Czy zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostało złożone skutecznie, w odpowiednim terminie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zawiadomienie zostało złożone zgodnie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, który to informuje, że zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem, należy złożyć według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, który złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Jest to zawiadomienie o druku ZAW-RD, które jak zostało opisane w ustawie składamy do właściwego Naczelnika US w terminie do dnia końca pierwszego miesiąca roku podatkowego w ramach którego chcemy być opodatkowani Estońskim CIT.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 2021 r. poz. 2105) dokonano zmian w przepisach ustawy o CIT. Mianowicie doprecyzowano termin na zawiadomienie organu podatkowego o przejściu na estoński CIT - nowy termin zawiadomienia organu podatkowego o wejściu w estoński CIT to koniec pierwszego miesiąca roku opodatkowania w ryczałcie od dochodów spółek.

A jak należy rozumieć terminy podatkowe określone w formie przedziałów czasowych? Art. 12 par. 3 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym „terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia, w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca”.

Można to przedstawić na naszym przykładzie. Zawiadomienie należało złożyć do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwany „ryczałtem”, czyli najpóźniej do 6 lipca 2023 roku. Z czego spółka się wywiązała. Przyjmując inne rozumienie terminu „miesiąca” okazałoby się, że jeden podatnik może mieć np. 30 dni na złożenie zawiadomienia zaś inny podatnik mógłby mieć np. tylko jeden dzień. Co prowadziłoby do nieuzasadnionej zróżnicowanej sytuacji prawej podatników w tej określonej sytuacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Z ryczałtu od dochodów spółek może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W myśl art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujący warunek:

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że (…) r. utworzona została Spółka z o. o., następnie (…) r. została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Spółka zdecydowała się na opodatkowanie działalności ryczałtem od dochodów spółek. 3 lipca 2023 r. w odpowiednim urzędzie skarbowym zostało złożone zawiadomienie ZAW-RD ze wskazaniem terminu opodatkowania ryczałtem od 7 czerwca 2023 r.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostało złożone skutecznie tj. w odpowiednim terminie.

Na mocy art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, jednym z warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest złożenie przez podatnika zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania, wg ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zawiadomienie składa się na formularzu ZAW-RD, a w części C wskazuje się zakres dat („od – do”) okresu, w którym podatnik będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem, obejmującego bezpośrednio po sobie następujące 4 lata podatkowe (art. 28f ust. 1 ustawy o CIT).

W opisanej sytuacji dotyczącej spółki rozpoczynającej działalność, początkowa data okresu podlegania opodatkowaniu ryczałtem powinna odpowiadać pierwszemu dniu pierwszego roku podatkowego Spółki. W myśl art. 28e ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Zatem jeśli zamierzali Państwo wybrać jako formę opodatkowania Spółki ryczałt od dochodów spółek powinni Państwo złożyć zawiadomienie ZAW-RD do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym Spółka ma być opodatkowana ryczałtem czyli do 30 czerwca 2023 r. Skoro zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem zostało złożone po tym terminie tj. 3 lipca 2023 r. – zostało ono złożone bez zachowania ustawowego terminu.

Przepis art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zawiadomienie należy złożyć do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem, a nie że należy go złożyć w ciągu miesiąca od wyboru opodatkowania ryczałtem.

Wykładania literalna tego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości i brak jest podstaw do odstąpienia od wykładni językowej tego przepisu.

W takim przypadku złożone 3 lipca 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD nie wypełnia warunku określonego w powołanym art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Państwa zawiadomienie zostało złożone z uchybieniem ustawowego terminu, zawiadomienie Spółka powinna złożyć w terminie do końca pierwszego miesiąca opodatkowania ryczałtem, tj. do 30 czerwca 2023 r.

W świetle powyższego przedstawione przez Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00