Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.899.2023.4.EC

Moment powstania przychodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 9 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania

  • A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

(…)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • D.S.

(…)

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany będący strony postępowania (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiada siedzibę i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce oraz jest podatnikiem czynnym w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS.

Zainteresowany niebędący strony postępowania (dalej jako: „Zainteresowany”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, posiada siedzibę i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce oraz jest podatnikiem czynnym w zakresie podatku od towarów i usług. Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG.

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jak również Zainteresowanego jest sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabywał towary i usługi od różnych podmiotów, zarejestrowanych na potrzeby podatku VAT w Polsce jako podatnicy VAT czynni.

Jednym z takich podmiotów był Zainteresowany, który dostarczał na rzecz Wnioskodawcy towary - transakcje te były opodatkowane przez Zainteresowanego i były dokumentowane fakturami.

Wartość pojedynczych transakcji objętych niniejszym wnioskiem, realizowanych przez Wnioskodawcę z Zainteresowanym przekraczała wartość 15.000 zł.

Przedmiotowy wniosek dotyczy rozliczeń z Zainteresowanym dokonanych w latach:

1) 2020 - 1 faktura dokumentująca dostawę towaru - desek sztorcowanych,

2) 2021 - 1 faktura dokumentujących dostawę towaru - desek sztorcowanych, (dalej wszystkie faktury jako: „Faktury”).

W związku z powyższym, Wnioskodawca był zobowiązany do weryfikowania danych Zainteresowanego w oparciu o wykaz podmiotów (dalej: "Wykaz podatników VAT"), o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, podczas dokonywania płatności za nabywane towary na podstawie Faktur.

Wnioskodawca był przekonany, że korzystając z firmowego rachunku bankowego premium, system bankowy dokonuje weryfikacji nie tylko statusu czynnego podatnika podatku VAT, ale również weryfikuje czy rachunek bankowy Zainteresowanego znajduje się w Wykazie podatników VAT. Jak się okazało, system nie dokonywał takiej weryfikacji, skutkiem czego w październiku 2023 roku wyszło na jaw, że Wnioskodawca dokonywał płatności za Faktury na rachunek bankowy Zainteresowanego, który nie był zgłoszony w Wykazie podatników VAT.

W konsekwencji, z uwagi na powyższe, Wnioskodawca, na podstawie Faktur otrzymanych od Zainteresowanego dokonywał płatności przelewem - w tym w zakresie transakcji przekraczających wartość 15.000 zł - na rachunek bankowy Zainteresowanego niezamieszczony w Wykazie podatników VAT i jednocześnie nie zgłosił tego faktu do urzędu skarbowego, za pośrednictwem odpowiedniego formularza - tj. nie składał zawiadomienia (dalej: "Zawiadomienie"), o którym mowa w art. 117ba § 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: "Ordynacja podatkowa") we właściwym terminie.

Aktualnie rachunek bankowy Zainteresowanego, na który dokonywane były płatności za Faktury, znajduje się już w Wykazie podatników VAT.

Po zidentyfikowaniu nieprawidłowości, Wnioskodawca planuje wdrożyć działania mające na celu ich naprawienie. W przypadkach opisanych powyżej Wnioskodawca ustalił z Zainteresowanym następujące działania:

1) Zainteresowany dokona zwrotu płatności dokonanych przez Wnioskodawcę tytułem zapłaty za Faktury - tj. płatności które pierwotnie zostały przez Wnioskodawcę zapłacone na rachunek bankowy Zainteresowanego spoza Wykazu podatników VAT - na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

2) po zwróceniu środków pieniężnych przez Zainteresowanego, Wnioskodawca dokona ponownej zapłaty za Faktury - w ustalonym na nowo przez strony terminie płatności, który będzie uznawany przez strony jako jedyny właściwy/wiążący termin płatności - przelewem, który będzie dokonywany na rachunek bankowy Zainteresowanego, zgłoszony i widniejący w Wykazie podatników VAT.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że pierwotne rozliczenie z Zainteresowanym miało miejsce w latach 2020-2021, zaś pomyłka wynikająca z tego, iż płatność została dokonana na rachunek bankowy Zainteresowanego niezamieszczony w Wykazie podatników VAT, została zidentyfikowana w 2023 roku tj. po złożeniu zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) za lata 2020-2021 rok, w których miała miejsce pierwotna płatność dokonana na rzecz Zainteresowanego.

W takich przypadkach, pierwotna zapłata na rzecz Zainteresowanego była dokonana w latach 2020-2021 - w tych również okresach Wnioskodawca zaliczył wydatki dotyczące wynagrodzenia Zainteresowanego do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast zwrot środków przez Zainteresowanego oraz ponowna zapłata na rzecz Zainteresowanego mają zostać dokonane w 2023 lub 2024 roku.

Wskazane powyżej wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, związane z nabywaniem od Zainteresowanego towarów, dotyczą działalności gospodarczej Wnioskodawcy – w szczególności wydatki te mają/będą miały na celu osiągnięcie przez Wnioskodawcę przychodów.

Tym samym, wydatki dotyczące wynagrodzeń Zainteresowanego spełniają warunki zaliczenia ich przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wydatki te zasadniczo stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami Wnioskodawcy - są to tzw. koszty bezpośrednie.

Wpłaty dokonane przez Wnioskodawcę tytułem ponownej zapłaty za Faktury będą po stronie Zainteresowanego stanowić przychód z tytułu działalności gospodarczej, gdyż dotyczyć będą zapłaty za dostawę towarów w ramach prowadzonej przez Zainteresowanego jednoosobowej działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do transakcji, gdy: (i) pierwotna płatność za Faktury dokonana została przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy Zainteresowanego, niezamieszczony w Wykazie podatników VAT oraz (ii) po dokonaniu zwrotu tych środków przez Zainteresowanego, Wnioskodawca dokona ponownej zapłaty, która będzie dokonana na rachunek bankowy Zainteresowanego, zgłoszony i widniejący w Wykazie podatników VAT, wydatki na rzecz Zainteresowanego ponoszone przez Wnioskodawcę tytułem zapłaty za Faktury nie będą podlegać ograniczeniu w zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym Wnioskodawca jest uprawniony do „pozostawienia” w kosztach uzyskania przychodów za 2020 i 2021 rok wydatków związanych z wynagrodzeniem wypłacanym na rzecz Zainteresowanego tytułem zapłaty za Faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021 roku, zaś zwrot środków i ponowna zapłata na rzecz Zainteresowanego - powodująca, iż wydatki na rzecz Zainteresowanego ponoszone przez Wnioskodawcę nie podlegają ograniczeniu w zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów - ma miejsce w 2023 lub 2024 roku tj. czy w przypadku naprawienia nieprawidłowości w sposób opisany w niniejszym wniosku - Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku CIT za lata 2020-2021, w których pierwotnie dokonano zapłaty na rzecz Zainteresowanego?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym Zainteresowany jest uprawniony do „pozostawienia” w przychodach za lata 2020-2021 przychodów związanych z wynagrodzeniem wypłacanym na rzecz Zainteresowanego tytułem zapłaty za Faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021 roku, zaś zwrot środków i ponowna zapłata na rzecz Zainteresowanego - powodująca, iż wydatki na rzecz Zainteresowanego ponoszone przez Wnioskodawcę nie podlegają ograniczeniu w zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów - ma miejsce w 2023 lub 2024 roku, tj. czy w przypadku naprawienia nieprawidłowości w sposób opisany w niniejszym wniosku - Zainteresowany nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty jakichkolwiek rozliczeń podatkowych, w tym w szczególności nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku PIT za lata 2020-2021, w których pierwotnie dokonano zapłaty na rzecz Zainteresowanego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytania nr 1 i 2  w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 3.

W ocenie Wnioskodawcy, Zainteresowany jest uprawniony do „pozostawienia” w przychodach za lata 2020-2021 przychodów związanych z wynagrodzeniem wypłacanym na rzecz Zainteresowanego tytułem zapłaty za Faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021, zaś zwrot środków i ponowna zapłata na rzecz Zainteresowanego - powodująca, iż wydatki na rzecz Zainteresowanego ponoszone przez Wnioskodawcę nie podlegają ograniczeniu w zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów - ma miejsce w 2023 lub 2024 roku, tj. czy w przypadku naprawienia nieprawidłowości w sposób opisany w niniejszym wniosku - Zainteresowany nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku PIT za lata 2020-2021, w których pierwotnie dokonano zapłaty na rzecz Zainteresowanego.

Przedstawiony w treści wniosku sposób rozliczenia z Zainteresowanym nie będzie miał również wpływu na rozliczenie Zainteresowanego w po stronie przychodów, z powodów opisanych powyżej. Przede wszystkim w przepisach ustawy o PIT nie ma regulacji, które odnosiłyby się do konieczności korygowania momentu rozpoznania przychodów podatkowych w przypadku otrzymania zwrotu poniesionego wydatku zaliczonego do kosztów podatkowych, a następnie dokonania jego ponownej zapłaty przez podatnika – w szczególności z przyczyn i w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do przychodów dotyczących wynagrodzeń Zainteresowanego zapłaconych na podstawie Faktur i zaklasyfikowanych do przychodów podatkowych okres 2020-2021 roku, brak jest konieczności dokonywania korekty rozliczeń oraz wykazywania tych przychodów w innym okresie - np. w roku 2023 lub 2024, w którym Zainteresowany dokona zwrotu środków zaliczonych do kosztów podatkowych oraz Wnioskodawca dokona ich ponownej zapłaty w sposób opisany w niniejszym wniosku.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy Zainteresowany jest uprawniony do „pozostawienia” w przychodach za lata 2020-2021 rok przychodów związanych z wynagrodzeniem wypłacanym na rzecz Zainteresowanego tytułem zapłaty za Faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021 roku, zaś zwrot środków i ponowna zapłata na rzecz Zainteresowanego - powodująca, iż wydatki na rzecz Zainteresowanego ponoszone przez Wnioskodawcę nie podlegają ograniczeniu w zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów - ma miejsce w 2023 lub 2024 roku, tj. czy w przypadku naprawienia nieprawidłowości w sposób opisany w niniejszym wniosku - Zainteresowany nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku PIT za lata 2020-2021, w których pierwotnie dokonano zapłaty na rzecz Zainteresowanego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zwracam uwagę, że przychodem podatkowym są wyłącznie tylko takie wartości, które definitywnie powiększają aktywa osoby fizycznej. Jednocześnie wskazuję, że za przychód podatkowy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego mogą zostać uznane tylko takie przysporzenia podatnika, które mają charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększają jego majątek. Ponadto przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zainteresowany dostarczał towary na rzecz Wnioskodawcy (Spółki z o.o.).  Transakcje te były opodatkowane przez Zainteresowanego i były dokumentowane fakturami. Wartość transakcji Zainteresowanego z Wnioskodawcą za faktury za 2020 r., 2021 r. przekraczała 15 000 zł. W październiku 2023 r. Wyszło na jaw, że Wnioskodawca dokonywał płatności za Faktury na rachunek bankowy Zainteresowanego, który nie był zgłoszony w Wykazie podatników VAT. Po zidentyfikowaniu nieprawidłowości, Wnioskodawca planuje wdrożyć działania mające na celu ich naprawienie. W przypadkach opisanych powyżej Wnioskodawca ustalił z Zainteresowanym następujące działania:

1) Zainteresowany dokona zwrotu płatności dokonanych przez Wnioskodawcę tytułem zapłaty za Faktury - tj. płatności które pierwotnie zostały przez Wnioskodawcę zapłacone na rachunek bankowy Zainteresowanego spoza Wykazu podatników VAT - na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

2) po zwróceniu środków pieniężnych przez Zainteresowanego, Wnioskodawca dokona ponownej zapłaty za Faktury - w ustalonym na nowo przez strony terminie płatności, który będzie uznawany przez strony jako jedyny właściwy/wiążący termin płatności - przelewem, który będzie dokonywany na rachunek bankowy Zainteresowanego, zgłoszony i widniejący w Wykazie podatników VAT.

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest czy jest on uprawniony do: pozostawienia » w przychodach za lata 2020 i 2021 przychodów związanych z wynagrodzeniem wypłaconym Zainteresowanemu tytułem zapłaty za faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021 i nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczenia za te lata.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzyjnie określają moment powstania przychodu z ww. źródła przychodów.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej określa art. 14 ust. 1c ww. ustawy, w myśl

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

Z tego przepisu wynika, że przychód powstaje – co do zasady – w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi. Jeżeli jednak przed tym dniem zostanie wystawiona faktura albo zostanie uregulowana należność, to przychód powstanie odpowiednio wcześniej.

Opodatkowaniu podlega przychód należny, co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków pieniężnych.

Zgodnie jednak z art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy :

Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Jak stanowi art. 14 ust. 1h ww. ustawy :

Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Z kolei w myśl art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w związku ze sprzedażą towaru i otrzymaniem faktury w 2020 r. i 2021 roku, ustalenie momentu uzyskania przez Pana przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, winno nastąpić zgodnie z ogólnymi zasadami uzyskiwania przychodu z tego źródła przychodów, określonymi w ww. art. 14 ust. 1 w zw. Z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika wprost, że moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cyt. przepisie (dzień wydania rzeczy, wykonania usługi, wystawienia faktury albo uregulowania należności).

Jak wskazano powyżej, opodatkowaniu podlega przychód należny, co oznacza, że należy zadeklarować przychód dla celów podatkowych niezależnie od faktycznego otrzymania środków pieniężnych.

Zatem Zainteresowany jest uprawniony do „pozostawienia” w przychodach za lata 2020-2021 rok przychodów związanych z wynagrodzeniem wypłacanym na rzecz Zainteresowanego tytułem zapłaty za Faktury, gdy pierwotna płatność miała miejsce w latach 2020-2021 roku. Zainteresowany nie będzie zobowiązany do korygowania rozliczeń podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2020-2021, w których pierwotnie dokonano zapłaty na rzecz Zainteresowanego. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).  

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00